Welke type ondervloer voor beste (ont)koppeling van appartementsvloer

Started by SmauG, March 22, 2021, 09:43:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SmauG

Beste HT'ers. Het is inmiddels heel wat jaartjes geleden dat ik actief ben geweest op dit (of elk ander) forum. Maar het doet me goed om te lezen dat hier nog heel wat activiteit is!  :coffee:
In het jaar 2020 heeft een gigantische verschuiving plaatsgevonden in mijn privé leven, waardoor ik nu geconfronteerd wordt met het inrichten van een nieuwe woonruimte. Aangezien muziek een een goede weergave daarvan voor mij van belang is, wil ik de luisterruimte/woonkamer zo goed als mogelijk opbouwen.

Het betreft een appartement van 8jaar oud, volledig van beton en ik strip het zodat ik begin met een blanco canvas. Een belangrijk onderdeel in dit alles is de vloer. Ik ben gewend aan een dikke, massief verlijmde, eikenhouten vloer op een betonnen basis. Deze resoneerde totaal niet en koppelde ik mijn luidsprekers aan voor een strak laag. Gezien de eisen m.b.t. contact en loopgeluid van een appartementsvloer, zal dit anders gaan uitpakken in de toekomst.

Mijn Sonus Faber luidsprekers zijn na bijna 10 jaar met veel plezier naar te hebben geluisterd, verkocht. Wat daarvoor terug gaat komen is nog niet bekend en geheel afhankelijk van het budget wat over blijft na het klussen/inrichten.

De vloer is bepaald en wordt een 9mm dikke laminaatvloer van QuickStep van hoge kwaliteit. Wat voor ondervloer er voor mijn doel onder moet komen, varieert van vloerenboer tot vloerenboer afhankelijk van wie je het vraagt en wat zij voor materiaal voeren. De één adviseert een goede stabiele en zo massief mogelijke ondervloer in de vorm van Redupax+ (-10dB) om zo min mogelijk het zwevende effect te krijgen en resonantie tegen te gaan. De ander adviseert juist zo min mogelijk materiaal (en vooral lucht) tussen het vlakke beton en de laminaatvloer te krijgen in de vorm van Elite 2.0mm dik "van de rol". Dit zijn twee totaal verschillende benaderingen volgens mij. Terloops is in combinatie met de laatste ondervloer, de in deze kringen bekende "tegel" nog wel genoemd.

Zoeken op het forum heeft slechts twee draadjes opgeleverd waarin e.e.a. aan bod komt:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=165488
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=147047

Ik kan mij daarom heel goed voorstellen dat er weinig mensen zijn die in de omstandigheid zijn geweest om verschillende vloeren objectief te vergelijken of hier bij betrekken van een woning of vervangen van een vloer uberhaupt kritisch naar hebben gekeken.

Mijn vraag is toch: Wat is het beste uitgangspunt en waarom?
Zijn er alternatieven waar ik nog naar kan kijken die voldoen aan de gestelde norm m.b.t. 10dB geluidsreductie?
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

Dura

Puur voor je onderburen zou ik voor redupax oid gaan; dat dunne spul is om een of andere reden wel gecertificeerd, maar onterecht, het klinkt enorm door, daar maak je echt geen vrienden mee. En voor de (ont)koppeling aan de vloer zware stenen met eronder bijvoorbeeld schuifvoetjes van teflon of vilt, en tussen speaker en steen spikes of hard-rubber voeten.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

NielsLu

Als je de ruimte hebt, zou je ook een Fermacell estrich zwevende ondervloer kunnen plaatsen, dan weet je zeker dat je geen last krijgt van contactgeluid. Die platen zijn 3 cm dik, dus moet wel kunnen ivm deuren enz.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

SmauG

Goede morgen en bedankt voor de reacties. Ik ben bang dat mijn vraag niet helemaal correct is over gekomen. Uiteraard is het van belang dat de vloer voldoet aan de eisen m.b.t. contactgeluid voor de onderburen. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben in welke samentelling het beste resultaat levert als het gaat om geluidskwaliteit en stabiliteit. Dus een zo strak mogelijke fundatie voor het laag.

Ik neig erg naar Redupax+ nu.
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

TornadoGo

Massa-veer-massa is dan wat je wilt en daarmee kom je op wat Niels voorstelt; een Fermacell estrichvloer. Die heb je in verschillende diktes en met verschillende soorten isolerende materialen eronder. Volgens mij is de 2e32 dan wat je nodig hebt. Je kunt daar trouwens ook vloerverwarming in laten frezen als je dat zou willen.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Rielplayer

Quote from: TornadoGo on March 31, 2021, 10:28:38
Massa-veer-massa is dan wat je wilt en daarmee kom je op wat Niels voorstelt; een Fermacell estrichvloer. Die heb je in verschillende diktes en met verschillende soorten isolerende materialen eronder. Volgens mij is de 2e32 dan wat je nodig hebt. Je kunt daar trouwens ook vloerverwarming in laten frezen als je dat zou willen.

Daar heb ik hier ook 130 m2 van liggen op de 1e en 2e verdieping. Loeizwaar spul en prijzig, maar werkt wel goed. Ik heb het alleen in gebruik voor de brandwerendheid en contactgeluid naar beneden toe.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

bertje

Check ook of de VVE eisen aan geluiddemping oid voorschrijft.
Sony 65A89, Panasonic DP-UB9004 Onkyo TX-RZ900+NS6170, Classe CAP-151+CDP.3, Denafrips Ares II
Mordaunt Short Mezzo 8, Mezzo 5, 903S + Velodyne SPL- 1500R

MisterT

Quote from: TornadoGo on March 31, 2021, 10:28:38
Massa-veer-massa is dan wat je wilt en daarmee kom je op wat Niels voorstelt; een Fermacell estrichvloer. Die heb je in verschillende diktes en met verschillende soorten isolerende materialen eronder. Volgens mij is de 2e32 dan wat je nodig hebt. Je kunt daar trouwens ook vloerverwarming in laten frezen als je dat zou willen.

Ik heb dit ook liggen met daarop een laminaatvloer met ondervloer. Toch heeft de onderbuurvrouw last van mijn bastonen (spelend op normaal niveau). Is wel een oud pand trouwens. Werkt van onder naar boven wel heel goed.