Waar zijn we eigenlijk naar op zoek?

Started by Hannibal_, March 20, 2021, 18:45:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Als hifi, ik mag dan toch relatief veilig aannemen, muziek liefhebbers, zijn we vaak op zoek. Maar wat is nu die kern van die zoektocht?

Als ik op mezelf af ga, wil ik mijn muziek graag thuis natuurgetrouw horen.
Zoals bijvoorbeeld in een live concert.

Kunnen horen hoe de bassnaar aangeslagen wordt, de vibratie, de lichte trilling soms tegen de hals, natuurlijk ook het soms wat overdreven in opnames, geluid van het overpakken van akkoorden, het mee resoneren van de snaar onder de yep... snaredrum.
De ademhaling van de zangeres, het tikken van de voet van een pianist, het haast hese aanblazen van saxofoons... je moet haast de pijn in de testikels van de paukenist kunnen horen, voelen?

Precies zoals live.

Om voor mezelf te spreken, ik heb heel wat leuke concerten meegemaakt, Norton Sea Jazz, Paradiso, grote en kleine zaal, Heineken music hall (hoe heet het tegenwoordig ook weer), allerlei schouwburgen, jazz en buiten evenementen, het intieme mezz, theaters ook in Antwerpen...
Fantastisch... ik meen het serieus, ik had ze niet willen missen en wil er nog veel zien.

Met ook: Enthousiaste medeluisteraars die in je oor schreeuwen, een trompettist die net te dicht bij staat in een kleine zaal en je oor tijdelijk doof toetert, de swingende medemens die constant tegen je "aanrijdt", de overmatige geluidsdruk die zorgt dat je alles vooral goed hoort, de magisch swingende jonge vrouw die je heupwiegend en met korte vertraging ook haarwiegend, in trance brengt en dusdanig afleidt dat je het halve concert mist, de kick in je darmen bij het "aanvoeten" van de bassdrum door de wilde, muppet-animal-esque drummer...

Dat dus?

Ik weet het niet of ik dat thuis allemaal wil ervaren.

Of is het juist de perfecte opname? Waardoor we niet hoeven twijfelen aan de set? Dat je al die details fantastisch vastgelegd hebt, zonder dat je er omkijken naar hebt. Dat ze zo je oren in gekatapulteerd worden, al die details?
Of dat ze juist heel precies, conform jouw ideeën en smaak, misschien subtiel, misschien brutaal right in your face, overgebracht worden door de opname?

Of.....

Is het dan toch de set? Die het eventuele gemis in de opname moet compenseren, zodat het toch klinkt zoals we willen? Die en brutaal en subtiel en gedetailleerd en rocksolid en verfijnd tegelijk klinkt. Zowel dynamisch als niet vermoeiend als rustig, maar ook loud als we daar zin in hebben? Die ook die slechte opnames geweldig laat klinken en anders moet wijken voor een andere, betere (?) set, die dat wel doet?
Of is het de perfecte weergave van de audiofiele test CDs, zodat we objectiefachtig kunnen vertellen hoe goed de set is? Of een die "home-improvement-Tim-Taylor-power" heeft die iedereen overtuigd van de kracht van set?

Ik weet het niet....

Ik mis soms dat golvende haar van die heupwiegende mooie dame voor me, qua beleving. Ben ik er thuis naar op zoek? In mijn set? Niet per se in de muziek in ieder geval ;) Maar ook niet naar die trompet in mijn oor in dat te kleine mezz zaaltje (dat overigens heerlijk is vanwege de "intimiteit" met de uitvoerenden).

Wat vinden jullie, waar zijn we naar op zoek in onze set thuis, eigenlijk?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Dat 'live gevoel' heb ik al "opgegeven". Het gaat nooit zo klinken als in een kleine bar, grote concertzaal of (met vaak beroerde geluidskwaliteit) in een stadion. Ik kan met echte optredens ook de artiesten niet zo precies plaatsen als met stereoweergave.

Wat dan wel? Ik probeer een gebalanceerde set samen te stellen waar ik vrijwel alle muziek goed op af kan spelen maar goede opnames zo goed mogelijk klinken. Daarbij probeer ik het ook zo natuurlijk mogelijk te laten klinken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Piano's zijn heel verschillend van elkaar, trompet kan vet schel klinken, hoe klinkt een vervormd instrument precies etc,

Daarbij is het fijn als ik ook een breed en diep (holografisch) beeld krijg maar niet te groot.

Voor mijn ervaring hangen al die zaken samen met een heleboel variabelen, redelijk rechte frequentierespons, lage vervormingscijfers, lineairiteit tussen verschillende geluidsniveaus, staprespons, directionalitet, kortom, meeste luidsprekers verschillen meer van elkaar dan ik vroeger dacht toen vooral de frequentierespons  bekeken werd.

Technisch verhaal maar uiteindelijk wil ik ook met tappende voetjes lekker genieten van alle muziek :coffee:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hannibal_

Quote from: TabCam on March 20, 2021, 19:12:45
Dat 'live gevoel' heb ik al "opgegeven". Het gaat nooit zo klinken als in een kleine bar, grote concertzaal of (met vaak beroerde geluidskwaliteit) in een stadion....

....

Voor mijn ervaring hangen al die zaken samen met een heleboel variabelen, redelijk rechte frequentierespons, lage vervormingscijfers, lineairiteit tussen verschillende geluidsniveaus, staprespons, directionalitet, kortom, meeste luidsprekers verschillen meer van elkaar dan ik vroeger dacht toen vooral de frequentierespons  bekeken werd.

Technisch verhaal maar uiteindelijk wil ik ook met tappende voetjes lekker genieten van alle muziek :coffee:

Cool. En inderdaad een technisch aanpak, tot toch weer dat alles bepalende tappende voetje ;)

Voor mij is techniek in mij set altijd broodnuchter geweest, zie je uiteindelijk ook aan de set.
Ik ben technisch van huis uit maar voor de set is altijd de muziek bepalend geweest. Pas als er issues zijn zet ik mijn technisch inzicht in, nooit op voorhand.

Ja piano en blazers, maar ook double bass zijn mooie instrumenten om sets en opnames ook vooral, op te beoordelen.
Eigenlijk ben ik vaak wel gecharmeerd van opnames die beter than real life zijn, bedenk ik me.


Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Dura

Realisme heb ik ook opgegeven, het volume, de dynamiek en indrukwekkende bas van life muziek is eigenlijk helemaal niet waar ik thuis naar op zoek ben, en de buren in mijn appartementencomplex  al helemaal niet.
Voor mij is lekker kunnen luisteren naar mijn muziek het kriterium.
Soms doet een set dat niet; dan krijg je dat er technische onvolkomenheden in zitten die in mijn oren steeds storend blijven; ooit had ik een Cyrus III versterker die transienten accentueerde en de tonen geen body gaf, een 'snel' geluid, ook niet na het toevoegen van een PSX. Dat werd storend. Een set Dynaudio Focus 260 gaf in mijn toen nog relatief moeilijke kamer te veel bas, zelf met de bas EQ die in mijn versterker ( de huidige) zat ingebouwd bleef het storend. En een set Tannoy 609s lang geleden, heel ruimtelijk vooruit komend geluid dat echter plotseling terug kon klappen in de speakers. En zo is er nog véél meer afgekeurd.

Dat is voor mij altijd de reden geweest voor het wisselen van componenten, onvolkomenheden waar ik niet aan kon wennen en welke dat zijn is vermoed ik volkomen subjectief.

Mijn huidige set ontbreekt het aan diepe bas en realistische dynamiek, maar dat stoort me niet; in tegendeel zelfs, juist dat gecombineerd met een natuurlijk aandoende tonaliteit en ruimtelijkheid zorgt ervoor dat er zelfs als ie de hele dag aanstaat geen luistervermoeidheid ontstaat, ( heerlijk in deze thuiswerk tijden) terwijl het toch genoeg detail weergeeft om er eens voor gaan zitten, mooie whisky erbij en aandachtig luisteren..
Dat was na wat soul-searching ook de reden om voor de kleinste Harbeth te kiezen, niet financiële overwegingen.
Ik merk dat ik door die tevredenheid ook totaal geen behoefte meer heb om componenten te wisselen, de klassieke middle-age Harbeth liefhebber.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

richarde1

Tja geloof dat ik nooit realisme heb na gestreept.
Zelf vind ik belangrijk dat het open, transparant, flow, emotie, rust laat horen.
Allerbelangrijkste is dat je er uren naar kan luisteren zonder dat het stort.

Mediator

#5
Quote from: richarde1 on March 21, 2021, 12:47:55
Tja geloof dat ik nooit realisme heb na gestreept.
Zelf vind ik belangrijk dat het open, transparant, flow, emotie, rust laat horen.
Allerbelangrijkste is dat je er uren naar kan luisteren zonder dat het stort.

Ik sluit me eigenlijk wel hierbij aan. Realisme zoals een live concert is lastig te bereiken aangezien de meeste muziek die wij draaien uit de studio afkomstig is en/of geproduceerd is.

Mijns inziens is de nodige impact nodig om goed weer te geven. Dat bereik je met hoorns vaak aan buizen. Dan kom je wellicht ook het dichtst bij een levendig geluid of je zou kunnen stellen 'live gevoel'. Of je bereikt het met een speaker die flink wat volume kan verschuiven. Hiervoor is het in mijn optiek noodzakelijk dat een speaker voldoende oppervlak heeft met name in het laag. Zeg dus maar 30 centimeter. Maar het staat of valt vooral met wat je zelf nastreeft. Sommige mensen luisteren bijvoorbeeld meer 'toon gericht' en anderen meer 'dynamiek gericht'.

Één van de dingen die ik verder belangrijk vind is dat ik alles moet kunnen draaien. Iedere soort muziek en ook iedere kwaliteit van opname. Sommige apparatuur verstaan de kunst om die verschillen uit te vergroten waar ik persoonlijk absoluut geen fan van ben.

patsijb

zoals een concert hoeft het niet te klinken bij mij thuis, daarvoor ga ik naar een concert

muziek luisteren thuis is voor mij een moment van genieten, relaxen, ontdekken en verbazen.
de set die ik nu heb doet hetgene wat ik wil..zoveel mogelijk van de plaat laten horen (hoe slecht deze ook is opgenomen)
Zijn er betere sets, zeker..maar ik heb nooit behoefte gehad om elk jaar wat anders te kopen of te streven naar elke keer beter (dat kan ook averechts werken)

De rust om niet iets na te jagen (wat vaak onbereikbaar is)is erg fijn..



Kingpin

Ik ben eigenlijk nergens meer naar op zoek, misschien hier en daar een klein tweakje.
Als je al lang wat meeloopt in dit wereldje, ook als muzikant, ga je never nooit een live registratie in je huiskamer verwezenlijken domweg omdat je afhankelijk bent van het opgenomen medium en de man achter de knoppen die het heeft afgemixed.

Belangrijkste is dat in jouw budget het gehoormatig jouw naar het zin kan maken!

De set die ik nu heb staan is niet de duurste die ik ooit heb gehad (niet geheel eerlijk vergelijk omdat ik vrij veel zelf heb gebouwd), maar wel in mijn oren, 1 van de betere die ik heb gehad.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Mediator

Quote from: patsijb on March 25, 2021, 14:32:13
zoals een concert hoeft het niet te klinken bij mij thuis, daarvoor ga ik naar een concert

muziek luisteren thuis is voor mij een moment van genieten, relaxen, ontdekken en verbazen.
de set die ik nu heb doet hetgene wat ik wil..zoveel mogelijk van de plaat laten horen (hoe slecht deze ook is opgenomen)
Zijn er betere sets, zeker..maar ik heb nooit behoefte gehad om elk jaar wat anders te kopen of te streven naar elke keer beter (dat kan ook averechts werken)

De rust om niet iets na te jagen (wat vaak onbereikbaar is)is erg fijn..

En wil je delen met welke apparatuur je nu draait? Erg fijn om die rust in je hoofd te hebben. Moet je koesteren!

Mediator

Quote from: Kingpin on March 25, 2021, 14:56:47
Ik ben eigenlijk nergens meer naar op zoek, misschien hier en daar een klein tweakje.
Als je al lang wat meeloopt in dit wereldje, ook als muzikant, ga je never nooit een live registratie in je huiskamer verwezenlijken domweg omdat je afhankelijk bent van het opgenomen medium en de man achter de knoppen die het heeft afgemixed.

Één van de beste keuzes voor mij geweest die rust geeft in de audio hobby: zelf in de muziekwereld actief worden.

Mediator

Quote from: Dura on March 21, 2021, 11:15:38
Realisme heb ik ook opgegeven, het volume, de dynamiek en indrukwekkende bas van life muziek is eigenlijk helemaal niet waar ik thuis naar op zoek ben, en de buren in mijn appartementencomplex  al helemaal niet.
Voor mij is lekker kunnen luisteren naar mijn muziek het kriterium.
Soms doet een set dat niet; dan krijg je dat er technische onvolkomenheden in zitten die in mijn oren steeds storend blijven; ooit had ik een Cyrus III versterker die transienten accentueerde en de tonen geen body gaf, een 'snel' geluid, ook niet na het toevoegen van een PSX. Dat werd storend. Een set Dynaudio Focus 260 gaf in mijn toen nog relatief moeilijke kamer te veel bas, zelf met de bas EQ die in mijn versterker ( de huidige) zat ingebouwd bleef het storend. En een set Tannoy 609s lang geleden, heel ruimtelijk vooruit komend geluid dat echter plotseling terug kon klappen in de speakers. En zo is er nog véél meer afgekeurd.

Dat is voor mij altijd de reden geweest voor het wisselen van componenten, onvolkomenheden waar ik niet aan kon wennen en welke dat zijn is vermoed ik volkomen subjectief.

Mijn huidige set ontbreekt het aan diepe bas en realistische dynamiek, maar dat stoort me niet; in tegendeel zelfs, juist dat gecombineerd met een natuurlijk aandoende tonaliteit en ruimtelijkheid zorgt ervoor dat er zelfs als ie de hele dag aanstaat geen luistervermoeidheid ontstaat, ( heerlijk in deze thuiswerk tijden) terwijl het toch genoeg detail weergeeft om er eens voor gaan zitten, mooie whisky erbij en aandachtig luisteren..
Dat was na wat soul-searching ook de reden om voor de kleinste Harbeth te kiezen, niet financiële overwegingen.
Ik merk dat ik door die tevredenheid ook totaal geen behoefte meer heb om componenten te wisselen, de klassieke middle-age Harbeth liefhebber.

Ja duh een heel verhaal om dan uiteindelijk te eindigen bij Harbeth. Die alinea alleen had voldoende geweest  :P

patsijb

Quote from: Mediator on March 25, 2021, 21:12:42
En wil je delen met welke apparatuur je nu draait? Erg fijn om die rust in je hoofd te hebben. Moet je koesteren!

mag je best weten
kharma S7 aangestuurd door accuphase e600 en dan draaitafel dr feickert woodpecker met reed 2G arm en zyx r100yathra element
alleen akoestiek moet beter worden met paar simpele oplossingen

Mediator

Dat is serieus spul. Ik heb Kharma vroeger wel gehoord. Ben heel vroeger nog wel eens bij OLS geweest in Breda en gesproken met van Charles van Oosterum. Dat was nog voor de Kharma tijd. Accuphase ken ik vrij goed. Speel je alleen analoog?

Hannibal_

Zelf heb ik nog niet echt aangegeven wat ik zoek, buiten een hoop hints in vraagvorm.

Eigenlijk is het redelijk simpel. Ik wil een set waar ik eindeloos naar kan luisteren, die volkomen vanuit rust speelt, zonder te vermoeien. Die vanuit die rust fijne details weergeeft met bakken dynamiek en een open geluidsbeeld. Zonder scherpe randjes. Dat is met de huidige set goed gelukt, al zal het vast nog beter kunnen.
Hand in hand gaat daar mee dat ik mooie opnames koester, al kunnen die wel om verschillende redenen boeiend zijn.
En altijd nieuwsgierig ben naar nieuwe interessante/mooie muziek.

Een factor voor de set is wel dat het in de woonkamer staat en practisch moet blijven. Die grens is wel bereikt met een set die de hele erker in beslag neemt.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

patsijb

Quote from: Mediator on March 26, 2021, 18:32:49
Dat is serieus spul. Ik heb Kharma vroeger wel gehoord. Ben heel vroeger nog wel eens bij OLS geweest in Breda en gesproken met van Charles van Oosterum. Dat was nog voor de Kharma tijd. Accuphase ken ik vrij goed. Speel je alleen analoog?
Alleen analoog ja..zoals ik al zei ben niet zo gevoelig voor elke keer andere spullen..1 afspeel mogelijkheid geeft ook rust

Xander32

M'n set dient muziek op zo'n wijze weer te geven, dat deze mij blijvend weet te boeien.
Dat kan tijdens een korte sessie zijn, maar evengoed een dag lang.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Hey Sander,

Je bent van je Marantz spullen af lees ik in je sig. Accuphase is erg muzikaal. Hoe combineert dat met je Tannoys? Wat heb je gewonnen met Accuphase?

Mediator

Quote from: patsijb on March 27, 2021, 16:47:04
Alleen analoog ja..zoals ik al zei ben niet zo gevoelig voor elke keer andere spullen..1 afspeel mogelijkheid geeft ook rust

Ik blijf wijzigen tot ik tevreden ben en dan hou ik mijn set ook in stand. Ook wel een kwestie van ouder worden en weten wat je wilt. Als je dat dan bereikt dan is er rust. Ik denk dat je met een set op zo'n niveau ook wel tevreden mag zijn. Het kan misschien wel beter maar waarom nog? Erg goed is gewoon erg goed en daarmee kun je een aardig eind in de muziek luisteren.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Quote from: Xander32 on March 27, 2021, 22:49:22
Enkele indrukken  :)

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100788.msg3444578#msg3444578

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100788.msg3446309#msg3446309

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100788.msg3458201#msg3458201

Lekker duidelijk. Ik had zo geen beeld bij accuphase en Tannoy. Normaliter wordt Tannoy gecombineerd met neutraal klinkende apparatuur, hoewel mijn apparatuur ook niet zo neutraal is als bijvoorbeeld Chord wat wel eens wordt toegepast bij Tannoy.

gerard123

Mijn mooiste muzikale momenten waren zelden ook momenten van grote klankmatige kwaliteit. Voorbeeld dat me altijd zal bijblijven is op de terugweg van een verschrikkelijk slecht Genesis concert in de Kuip, in een VW polo uit 1980 over armetierige speakertjes luisterend naar She sells sanctuary van the Cult. Dat was dus wat er ontbrak aan die logge ouwemannen rock. Maar kijk ik dan weer naar een Youtube filmpje van erbarmelijke kwaliteit van In the air tonight door Phil Collins en Eric Clapton dan staat het kippenvel tot op mijn teennagels.

Dus waarom dan toch die interesse in kastjes met stekkers eraan? Voor mij toch wel de 'voelbare' muziek dus dan bedoel ik hard en laag. Ik luister bijna alleen naar in een studio gemaakte muziek dus zaken als 3d imaging heb ik vrij weinig mee, dat ligt aan welke knopjes de producer heeft lopen draaien, tot en met een hond die rechtsachter je moet klinken. Hooguit de grootte van de afbeelding ben ik gevoelig voor.

Inertia Creeps van Massive Attack luisteren heeft voor mij vrij weinig zin als de bas niet dwars door je pens dendert.



Koen K

Beetje offtopic: luister jij nog steeds naar de KEF 107's?

gerard123

#22
Quote from: Koen K on March 30, 2021, 13:33:55
Beetje offtopic: luister jij nog steeds naar de KEF 107's?

Toen ik met alleen de hoofdjes van de KEF 107 binnenkwam zei mijn vriendin: Nou, dat valt nog best mee die nieuwe speakers, ik dacht dat ze groter zouden zijn.

Met plezier naar geluisterd enkele jaren en regelmatig het 'ik kan niet harder' van de JK Acoustics eindversterker aan het branden gekregen. Maar de overall klank was het toch net niet helemaal, uiteindelijk zat er behalve de Kube ook nog een equalizer tussen.

Daarna voor een wat vriendelijker set gekozen, Elipson Planet L met een Peachtree Nova versterker waar een Sonos Connect in past. En na onze verhuizing naar een veel groter huis heb ik de zolder in gebruik genomen als luisterhok en ben ik daar wat gaan opbouwen. Ik luister daar nu naar een Bluesound Node 2, Lyngdorf tdai-2170, JMLab Elactra 906 (hier van het forum geplukt) en een Rel Brittania B2. Daar kan ik wel even mee vooruit, de upgrades beperken zich nu tot mooiere draaitafels en cd loopwerken, gisteren een Sony QS opgehaald met zo'n Rolls Royce fixed pickup lade.

Koen K

Ik kan me wel voorstellen wat je zegt. Heel goede speakers, maar wel met ietwat ouderwetse drivers erin. Ik speel regelmatig met het idee om er een soort hedendaagse versie van te bouwen. Leuk om te lezen dat je het goed voor elkaar hebt  :smile:

jahtari

Quote from: gerard123 on March 28, 2021, 23:07:23

Inertia Creeps van Massive Attack luisteren heeft voor mij vrij weinig zin als de bas niet dwars door je pens dendert.
In dit nummer zit toch relatief weinig laag? Ik moet het al keihard zetten wil de bas überhaupt indruk maken.

OT: ik heb gevonden wat ik al die jaren zocht. Een ruimte waar ik kan spelen met de akoestiek, een vette subwoofer en sinds kort ook een set speakers die alle wensen vervullen (neutraliteit, detailrijk, ruimtelijk, open).
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub