Laag volume, toch goed geluid... Hoe dan?

Started by HJ2, March 18, 2021, 19:11:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mao

Quote from: DofN on March 21, 2021, 16:40:39
TS: ik verbaas me nog een beetje over je terugkerende opmerking over het hoger segment? Heb je al eens geluisterd naar de echte high-end processed stereo installaties?

Vorig jaar de Dutch & Dutch set mogen horen de duurste set zou gekalibreerd zijn enz enz enz mooiste digitale aansturing.
Sorry dit was dus een super high end set niets werd aan het toeval overgelaten. Resultaat ik heb betere set mogen beluisteren die ver onder de 2500 euro lagen. Het verhaal verkoopt zouden Studio Monitoren zijn laat ik nu 20 tal jaren in die branche gewerkt hebben, en heb zo wel het een en ander mogen beluisteren. Dus staar je niet blind op die verhalen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

chansig

Lastige met dit soort dingen is dat het vaak gaat over smaak. Over de weergave en hoe goed deze is van bv een Dutch & Dutch of een Kii kan je veel zeggen maar niet dat die niet goed zou zijn. Smaak daarentegen is een bitch.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

En vooringenomenheid. Als je er vanuit gaat dat processing niet je van het is, dan vind je altijd wel een stok om mee te slaan. Geldt overigens voor iedereen hoor.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HJ2

De gevallen waarin ik het hoorde was drie dubbel blind.
Ik liep binnen, het viel me op, en ik keek daarna pas wat er speelde :-)

Overigens was dat wel 2x klasse A, 1 keer met de dikste Accuphase, en dat was de goedkoopste, zo bleek later. Rest van de installatie in zelfde orde grootte zonder al te veel in details te treden.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

vergeerr72

#54
Quote from: chansig on March 27, 2021, 12:50:06
Lastige met dit soort dingen is dat het vaak gaat over smaak. Over de weergave en hoe goed deze is van bv een Dutch & Dutch of een Kii kan je veel zeggen maar niet dat die niet goed zou zijn. Smaak daarentegen is een bitch.

Gr. Hans
Op de laatste audioshow in Leiden stonden de Kii in erg kleine ruimte bonken. Zonder twijfel de slechtste demo ooit. Moet maar afgaan op andere ervaringen dat ze goed klinken.

Als verkoper zou ik ze gewoon niet aan hebben gezet in dit geval.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

De weergave op een show...tsja...soms werkt het en heel vaak niet. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


FrankBe

Een beetje raar topic vind ik waar volgens mij teveel iets aandacht naar de speakerzijde gaat. Bas heeft uiteraard meer impact vanaf een bepaald volume maar ik denk meer aan de opbouw van het voorversterker gedeelte. Mijn ervaring is dat mijn eigen DAC met hoogwaardiger voorversterker + volumecontrole zelf op oude budget speakers inderdaad op zeer zacht niveau nog steeds interessant is om naar te luisteren terwijl mijn Denon AVR-X2500H minstens 40/100 moet openstaan om dezelfde inleving te bieden. Discrete/custom SOTA onderdelen met aparte voeding afgeschermd tegen RFI/EMI vs massaproductie digitale volume control chips maken het verschil?


HJ2

Toch geen raar topic, alleen nog geen consensus.
Dank je wel voor je bijdrage! Ik spons alles in mij op, m'n hersens kraken.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

katwax

Quote from: vergeerr72 on March 27, 2021, 13:52:04
Op de laatste audioshow in Leiden stonden de Kii in erg kleine ruimte bonken. Zonder twijfel de slechtste demo ooit. Moet maar afgaan op andere ervaringen dat ze goed klinken.

Als verkoper zou ik ze gewoon niet aan hebben gezet in dit geval.
Zeer vreemd, zeker als het een demo door Kii zelf zou zijn. De eerste maal ik de Kii+ BXT hoorde was dit ook in een vrij kleine ruimte. De afstelling was wel gedaan door Bruno zelf en dit klonk zeer goed (was toen al overtuigd).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

minplus

#60
Fijn dat m'n Leaks het in kleine en grote ruimtes prima doen zonder te bonken. M'n JBL's zou ik niet in een kleine ruimte zetten.
Van Kii en D&D met hun inregelingen verwacht je toch dat ze het ook bij een audioshow in een kleine ruimte perfect zouden moeten kunnen doen.

Voor de rest, een versterker met wat meer dan een aan/uit en een volumeknop kan bij elk laag volume een goed geluid leveren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Geert (gvc)

Quote from: HJ2 on April  1, 2021, 20:17:44
Toch geen raar topic, alleen nog geen consensus.
Zoals al enkele keren aangehaald, het begint allemaal met de Fletcher and Munson Curve. Misschien vraagt die zelfs  wat aanpassing als je overlast hebt van storende achtergrondgeluiden. En secundair natuurlijk uitkijken voor zaken die op laag volume niet correct functioneren, zoals scheef lopende potentiometers of waardeloze digitale volumeregelaars.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Mao

Voor mij ook heel duidelijk Fletcher & Munson Curve is de curve waar op ik zelf zou bouwen. Vandaar je eigen voorkeuren invullen.
Verder je kamer akoestiek lekker laten mee doen je woont per slot van rekening niet in een lab.

Moet altijd vreselijk lachen als diverse fabrikanten vertellen dat hun luidsprekers het "live" geluid benaderen of zelfs evenaren.
Zullen ze toch eerst eens even moeten weten hoe live geluid tot stand komt en hoe het klinkt. Ahoy hal of Ziggo of het kleine Cafe om de hoek.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

FrankBe

Blijft heel belangrijk die  Fletcher Munson curve maar de openingspost ging over het verschil tussen een basis set en een betere set en de desbetreffende curve is voor beiden toch gelijk?

MarKath

Quote from: HJ2 on April  1, 2021, 20:17:44
Toch geen raar topic, alleen nog geen consensus.
Dank je wel voor je bijdrage! Ik spons alles in mij op, m'n hersens kraken.

Ik denk dat hier een heel groot aandeel de factor geluk bij komt kijken, en met geluk bedoel ik dat je net de perfecte match hebt gevonden die dit effect bewerkstelligt.

Ik had een monster van een Rotel RB-1590 (350 Watt bij 8Ohm) eindversterker op een paar Tannoy zuilspeakers en dat deed niet wat mijn oren wilde horen. Toen van de Tannoy naar de KEF R900 gegaan en daar was het een heel stuk beter op.
Daarna door omstandigheden van de Rotel RB-1590 overgegaan naar de Musical Fidelity M6si en toen viel alles op zijn/haar plaats, een perfecte match met de KEF R900

Als wij visite hebben en ik draai muziek op een laag volume om toch nog te kunnen praten, hoor ik de bas(druk) nog goed uit de speakers komen.

Bij mij komt er geen subwoofer aan te pas, is ook helemaal niet nodig maar waar het wel om gaat is dat het gewoon mazzel hebben is met de juiste configuratie.

Het is een soort zoektocht en dan moet je ervoor waken dat het geen Audiophilia Nervosa gaat worden want daar ben je zo maar niet van genezen.

Groeten,
Marcel 
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Mao

Quote from: MarcelHLX on April  9, 2021, 07:34:17

Het is een soort zoektocht en dan moet je ervoor waken dat het geen Audiophilia Nervosa gaat worden want daar ben je zo maar niet van genezen.


Precies er zijn mensen die een media markt setje goed vinden klinken en er zeer tevreden mee zijn en er zijn mensen die een stukje koperdraad van 1500 euro nog niet goed vinden.

Voor wat betreft subwoofers....is armoede omdat de luidsprekers die je gekocht hebt toch niet de spec's halen. De meeste spec's op papier geven aan Frequentie respondse 30Hz tot 20kHz. Die 30Hz zou dus meer dan voldoende moeten zijn, maar toch klinkt het blijkbaar niet.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

HJ2

... stopt vast de vingers in de oren voor de reacties die komen gaan op bovenstaande...  :D
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Geert (gvc)

Quote from: HJ2 on April 14, 2021, 11:45:03
... stopt vast de vingers in de oren voor de reacties die komen gaan op bovenstaande...  :D
Antwoord is vrij simpel denk ik; de meeste hifi speakers halen geen 30Hz, zelfs vloerstaanders niet. En rekening mee te houden dat wat de specs vermelden meestal -3dB is, dus al verzwakt. Gewoon een willekeurig voorbeeld van een stevige vloerstaander: https://nl.kef.com/products/q950-floorstanding-speaker, "44Hz-28kHz (±3dB)". Dus daar kan een sub wel wat aan toevoegen als je wil.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply


Koen K

Als er niks bij staat kan de onderste limiet ook best bij -6 of zelfs -10 dB opgegeven zijn. En je weet ook al niet onder wat voor condities die opgave dan geldt (Anechoïsch? Met vloer? Met muur/muren?), laat staan of de luidspreker in staat is een bruikbare geluidsdruk te halen voor het hele opgegeven frequentiebereik.

DofN

En met een beetje pech kan je grote vloerstaanders alleen op een plek kwijt terwijl lage tonen net uitdoven waar je het vaakst zit.. Een sub in een andere hoek of een andere plek kan dat probleem oplossen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Mao

Quote from: Geert (gvc) on April 14, 2021, 12:39:21
Antwoord is vrij simpel denk ik; de meeste hifi speakers halen geen 30Hz, zelfs vloerstaanders niet. En rekening mee te houden dat wat de specs vermelden meestal -3dB is, dus al verzwakt. Gewoon een willekeurig voorbeeld van een stevige vloerstaander: https://nl.kef.com/products/q950-floorstanding-speaker, "44Hz-28kHz (±3dB)". Dus daar kan een sub wel wat aan toevoegen als je wil.

Dus de spec's laten we zeggen 30Hz- 20kHz laten we zeggen binnen 3dB wat volgens mij ook de norm is halen de meeste luidsprekers dus niet -3dB in het onderste octaaf lijk mijn nog goed klinken in het laag. Als ik mijn luidsprekers lift op 35Hz met het originele Urei/JBL wisselfilter (3dB) dan verga ik van het laag dus lekker op 0dB laten staan. Maar gebruik nu een Bryston wisselfilter die heeft die mogelijkheid niet en is ook niet nodig.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Koen K

Voor zover dergelijke specs überhaupt ergens op slaan, zeggen ze zéker niks over wat er gebeurt als je de luidsprekers in een kamer zet...

Mao

Quote from: Koen K on April 15, 2021, 11:53:26
Voor zover dergelijke specs überhaupt ergens op slaan, zeggen ze zéker niks over wat er gebeurt als je de luidsprekers in een kamer zet...

Dus moraal van dit verhaal.....eerst luisteren dan kopen...
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels