basshakers

Started by nicodemol, March 14, 2021, 18:14:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nicodemol

ik heb nog een marantz ma500 mono blokje over en was benieuwd of ik deze kan gebruiken om 2 basshakers aan te sturen?

ik dacht zelf de marantz op één van mijn sub out van de Arcam 390,de 2 dayton audio basshakers in serie aan de marantz gezien deze 4 ohm zijn en de frequentie in Dirac live op 10 tot 120 hz te zetten.

kan dit op deze manier?

gr nico

Tabcam

Lijkt er wel op. Ze lijken gespecificeerd als 50W. Ik zie wel 10-80Hz staan bij deze versie. Ik weet niet hoeveel jij er hebt, hun applicatieuitleg zegt 2x2.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HJ



Quote from: nicodemol on March 14, 2021, 18:14:38
ik heb nog een marantz ma500 mono blokje over en was benieuwd of ik deze kan gebruiken om 2 basshakers aan te sturen?

ik dacht zelf de marantz op één van mijn sub out van de Arcam 390,de 2 dayton audio basshakers in serie aan de marantz gezien deze 4 ohm zijn en de frequentie in Dirac live op 10 tot 120 hz te zetten.

kan dit op deze manier?

gr nico

Kan zeker wel maar die basshakers werken pas goed vanaf 30hz en hoger denk ik.
En dat is het gebied waar je ze juist niet wil hebben (iig mijn ervaring)
Maar,  zeker het proberen waard.

nicodemol

het wordt niet de Dayton audio, ik heb op mp 2 aurasound ast-2b-4 shakers gevonden.

ik ga deze van het wekend installeren en laat wel weten wat ik er van vindt.

gr nico

denoontje

Quote from: nicodemol on March 15, 2021, 11:57:30
het wordt niet de Dayton audio, ik heb op mp 2 aurasound ast-2b-4 shakers gevonden.

ik ga deze van het wekend installeren en laat wel weten wat ik er van vindt.

gr nico

ben benieuwd..ik had er 4 in de bank, met een lowpass  filter van Caliber gezorgd (check ff searchfunctie op forum) dat alleen de laagste tonen ip erheen moesten.
Was ff leuk maar weer snel verkocht. Hij gaat ook trillen bij soundstracks etc.

Schijnt dat je ze wat "dieper" kan laten gaan door met een dremel de spider smaller te freezen.

nicodemol

ik had gehoopt de frequentie in Dirac live te kunnen instellen maar helaas ziet Dirac live mijn 2 sub kanalen als 1 dus kan ik niet de 2 sub kanalen apart instellen.
ik zal dus opzoek moeten naar een lowpas filter.

denoontje

Yep ofnieiwe arcam kopen [emoji48]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nicodemol

nog een idee voor een plug and play lowpass? is waarschijnlijk ook wat goedkoper ;D

toetertje

Quote from: nicodemol on March 15, 2021, 18:55:14
ik had gehoopt de frequentie in Dirac live te kunnen instellen maar helaas ziet Dirac live mijn 2 sub kanalen als 1 dus kan ik niet de 2 sub kanalen apart instellen.
ik zal dus opzoek moeten naar een lowpas filter.

Hij gooit op de shakers dus hetzelfde filter als op de gewone sub.
Is dat eerst niet genoeg om te kijken of het je bevalt, voor dat je extra apparatuur aanschaft?  :unsure:

PascalP

Quote from: nicodemol on March 15, 2021, 19:58:46
nog een idee voor een plug and play lowpass? is waarschijnlijk ook wat goedkoper ;D

MiniDSP lijkt me ideaal hiervoor
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

HJ


denoontje

#11


nicodemol

zoiets als dit denoontje?

denoontje

Yep ik denk het wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nicodemol

zo ja heb ik dan ook zo"n kabel nodig van sub out naar de lowpas filter of kan ik hier voor een gewone sub kabel voor gebruiken?

HJ

Quote from: morca on March 16, 2021, 10:13:05
Bouw anders een Boss systeem onder je bank
Met 3 JBL drivers.
Schijnt beter te werken als shakers
Das geen vergelijk, zowel kwa performance als prijs.
Deze shakers zijn best leuk om eens te proberen maar doen gewoon niet zoveel onder de 30hz.
Een Boss, bv Clark tst of BK tst doen dat wel en kunnen echt iets toevoegen mits goed afgeregeld.

Doet verder niets af aan de shakers in dit topic want zo ben ik ooit ook begonnen en kan best leuk en leerzaam zijn maar bleek al snel dat de echte "fun" eigenlijk meer werk en geld gaat kosten.

Mooie is wel, deze zijn redelijk plug en play [emoji3]

denoontje

Even oroberen te herinneren hoe ik het had aangesloten.

Ik had maar 1 sub uit dus die heb ik gespitst van 1 naar  2 rca (splitter zat bij mijn subkabel). 2 rca's op  de caliber filter in. Dan vanaf filter rca links en rechts op tapeingang  van een oud versterker (dus links en rechts in)
Kan me niet herinneren dat ik subwoofer kabel heb gebruikt maar een standaard rca kabel.
Dan vanuit de versterker speakeraansluiting links 2 aura's en vanuit speakeraansluiting rechts 2 aura's. Ik dacht in serie gezet zodat op beide speakeraansluitingen dan  8 ohm zit. Simpele speakerkabel gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nicodemol

de marantz is een mono blokje en heeft daarom ook maar 1 ingang dus geen links en rechts.

vandaag de shakers binnen gekregen en gelijk maar geïnstalleerd zonder filter maar wel met de sub filter van Dirac live in mijn geval van 10 tot 120hz.

moet zegen dat het wel grappig is als of de sub harder staat dan hij in werkelijk staat, maar er moet wel nog een filter op want hij reageert te snel zeg maar.


HJ

Quote from: nicodemol on March 16, 2021, 21:05:47
de marantz is een mono blokje en heeft daarom ook maar 1 ingang dus geen links en rechts.

vandaag de shakers binnen gekregen en gelijk maar geïnstalleerd zonder filter maar wel met de sub filter van Dirac live in mijn geval van 10 tot 120hz.

moet zegen dat het wel grappig is als of de sub harder staat dan hij in werkelijk staat, maar er moet wel nog een filter op want hij reageert te snel zeg maar.
Je hebt een lpf nodig en het liefst een ongefilterd LFE signaal. Veel sub amps hebben dat ingebouwd, een normale versterker heeft dat niet.
Kun je toevallig 2 subs apart inregelen? Dan kun je iig het volume van de shakers apart instellen en mss zelfs via de AB.

nicodemol

De timing is wel oké ik bedoelde er mee dat hij te hoog in de hz mee shaked al van abf 120hz dus moet er
LPF tussen.
Ik kan wel de volume apart regelen maar niet de frequentie helaas.

denoontje

Quote from: nicodemol on March 17, 2021, 09:11:50
De timing is wel oké ik bedoelde er mee dat hij te hoog in de hz mee shaked al van abf 120hz dus moet er
LPF tussen.
Ik kan wel de volume apart regelen maar niet de frequentie helaas.

Daar had ik die caliber idd voor.
maar dan nog ...blijft jammer dat hij ook trilt op momenten dat je dat niet zou willen (muziek bijv. in de film).

Maar dan moet je echter een D-box systeem hebben 8-)

HJ

Quote from: denoontje on March 17, 2021, 15:21:45
Daar had ik die caliber idd voor.
maar dan nog ...blijft jammer dat hij ook trilt op momenten dat je dat niet zou willen (muziek bijv. in de film).

Maar dan moet je echter een D-box systeem hebben 8-)
Klopt ten dele. Als je tactiles gebruikt die laag gaan kun je ook lager filteren, een lpf op bv 25hz of zelfs 20hz gebruiken.
Die werken vrijwel niet met muziek maar wel met ulf signalen.
Met een mini dsp kun je het nog preciezer afregelen.
Het optimale gebied van de hier gebruikte shakers zit deels ik de spraak/muziek range daarom heb je dat effect. Als je ze lager affiltert blijft er voor het echte laag weinig over.
Eea is ook smaak gebonden uiteraard.

nicodemol

voor het filteren ga ik voor de mini dsp,ik speelde al langer met het idee om een mini dsp te gebruiken om de subs te tunen dus een mooie gelegenheid om er één aan te schaffen.