Waarom zijn zoveel mensen tegen DLP beamers?

Started by htjan160756, March 11, 2021, 15:45:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

htjan160756

Waarom zijn zoveel mensen tegen DLP beamer's?
Ik weet van het regenboog effect, maar denk dat 70% van de beamer DLP beamer's zijn, maar dan zou niemand deze toch kopen?.
Beamer: DLA-N5B, Film doek: Projecta 108 Inch, Receiver: Pioneer VSX-933 Zwart, Boxen: voor 2 en 2 achter JBL L60, Midden JBL L-center, 2 x JBL Sat20, Subwoofer Mirage BPS-150,  HDMI kabel: ATZEBE HDMI glasvezel 15 meter, Apple TV 4K HDR (2021), Blu-ray Speler: Panasonic DP-UB824 4K, Dune HD Real Vision 4K.

sandervg

#1
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt in je vraag :)

Die 70% zien het niet of kijken in omstandigheden dat het minder opvalt. Ik kijk bv. met subs, dan zie je het al sneller. Bij hele grote schermen zie je het ook sneller (omdat je ogen meer bewegingen maken). Om die laatste reden vind ik het niet zo gek dat de mensen op dit forum er niet dol op zijn. Hier is het motto toch wel een beetje: bigger = better :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

williams

Denk dat je bij bovenstaande het matige contrast kunt toevoegen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Rob_Dingen

Quote from: htjan160756 on March 11, 2021, 15:45:46
Waarom zijn zoveel mensen tegen DLP beamer's?
Ik weet van het regenboog effect, maar denk dat 70% van de beamer DLP beamer's zijn, maar dan zou niemand deze toch kopen?.

Denk dat je moet zeggen single chip DLP projectors met een kleuren wiel wat bij sommige mensen het regenboog effect creëert.

Quote from: williams on March 11, 2021, 16:44:29
Denk dat je bij bovenstaande het matige contrast kunt toevoegen .
Ook dat is de halve waarheid.
Het ANSI contrast van DLP is gigantisch veel hoger als andere technieken waarbij je de indruk kunt hebben dat het contrast veel hoger is.
Het ON/Off contrast is wel lager dat klopt maar dat resulteert alleen bij donkere opnames in een wat grijzer zwart.
Als voorbeeld ik had een 3 chip DLP met een ANSI contrast over de 1000:1 en een ON/OFF contrast van 7000:1 en kan je zeggen dat dat een enorm spetterend plaatje gaf waarbij je niet verwachte dat het zo'n lage ON/OFF contrast had.

Rob

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

vik

Er is niets mis met DLP maar dan wel een 3 chip dlp. Mooi voorbeeld is de Sim2 Grand Cinema C3X Lumis dat beeld is nog steeds waanzinnig mooi die heb ik pas geleden nog gezien. Prachtig! Ook de motion is super vloeiend. Ook niet te vergeten puur digitaal in tegen stelling tot de analoge Sony en JVC projectoren.

Dus het ligt er aan.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

PascalP

Quote from: vik on March 11, 2021, 18:26:40
Er is niets mis met DLP maar dan wel een 3 chip dlp. Mooi voorbeeld is de Sim2 Grand Cinema C3X Lumis dat beeld is nog steeds waanzinnig mooi die heb ik pas geleden nog gezien. Prachtig! Ook de motion is super vloeiend. Ook niet te vergeten puur digitaal in tegen stelling tot de analoge Sony en JVC projectoren.

Dus het ligt er aan.  ;)

Hoop wel dat het beeld er beter uitziet dan de unit zelf, wat een spuuglelijk ding zeg :P  :devil:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

vik

 :P en dat voor €30.000,- wat ze nieuw hebben gekost.

Ondanks de resolutie van 1080P een rag scherp en contrast rijk beeld.



Quote from: PascalP on March 11, 2021, 18:36:30
Hoop wel dat het beeld er beter uitziet dan de unit zelf, wat een spuuglelijk ding zeg :P  :devil:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Rob_Dingen

#8
Quote from: reza on March 11, 2021, 16:57:55
Hoe lang was dat geleden Rob?
Voor mijn Sony HT5000.
Geen Idee eigenlijk hoe lang ik die nu ook al weer heb.
Een paar jaar.

Rob

papaleo

Quote from: vik on March 11, 2021, 18:26:40
Er is niets mis met DLP maar dan wel een 3 chip dlp. Mooi voorbeeld is de Sim2 Grand Cinema C3X Lumis dat beeld is nog steeds waanzinnig mooi die heb ik pas geleden nog gezien. Prachtig! Ook de motion is super vloeiend. Ook niet te vergeten puur digitaal in tegen stelling tot de analoge Sony en JVC projectoren.

Dus het ligt er aan.  ;)

En ik weet bij wie dat was...denk ik ::)
Vergeet er dan ook niet bij te vertellen (als hij dit was) dat hij er ook een CM Lumagen Radiance aan heb hangen...dit zal het plaatje zeker niet minder maken  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Buiten regenboog effecten zijn er ook een flink aantal mensen die misselijk worden of hoofdpijn krijgen na lang kijken naar een 1 chipper.

Die groep is best groot.
En jammer genoeg is de tijd die je in een demonstratie besteedt aan kijken niet genoeg voor dat effect ;(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

#11
Zelf heb ik destijds kunnen stoeien met de host versie van de Sim2 en het plaatje was om te smullen.  De blu ray The Force Awakens was echt een mooie ervaring. Ook de black levels waren heel erg fraai.   :inlove:

De 3 chipper dlp's hebben nog steeds een behoorlijke fan base. En wat ik je gister al vertelde over de eigenaar van de Sony. Hoe freaky kun je zijn om een UHD af te spelen in een Oppo, en dan samen met Jim van Lumagen een work-flow uit pluizen om vervolgens weer via de Lumagen terug te gaan naar 1080P naar de Sim2  :hehe:


Quote from: papaleo on March 12, 2021, 19:13:34
En ik weet bij wie dat was...denk ik ::)
Vergeet er dan ook niet bij te vertellen (als hij dit was) dat hij er ook een CM Lumagen Radiance aan heb hangen...dit zal het plaatje zeker niet minder maken  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Quote from: vik on March 11, 2021, 18:55:41
:P en dat voor €30.000,- wat ze nieuw hebben gekost.

Ondanks de resolutie van 1080P een rag scherp en contrast rijk beeld.


Zet die rode maar bij me neer hoor! [emoji2][emoji854]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9