eindversterker

Started by joostb, March 9, 2021, 08:32:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joostb

Ik heb een vraag. Waarom hebben veel mensen een avr en gebruiken dan nog een eindversterker. dit snap ik niet.

Kjelt

#1
Je bedoeld een receiver met ingebouwde versterkers?
Meestal omdat
1) of niet alle kanalen versterkt zijn dus Atmos height is alleen audio out
2) of het totale vermogen van de versterkers begrensd is, dus bv 600W voor 11 kanalen dan hou je maar 50W per kanaal over en zelfs dat is nog de vraag, soms staat er dan nog in de manual iets over max continuous power.
3) of de eidversterker is een stuk zwaarder/mooier voor bv de fronts omdat er ook stereo geluisterd wordt.

Kortom heel veel mogelijke redenen.

Denon Focal

Ik heb een versterker achter mijn AV inderdaad voor het vermogen op de fronts en omdat ik stereo muziek wil luisteren zonder tussenkomst van de AV, klinkt imho veel beter
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Exxar

 ^^

Heb ik ook zo. Stereo versterker voor muziek, en gekoppeld aan de receiver als eindversterker bij film.

FrankBe

Quote from: Denon Focal on March  9, 2021, 10:50:22
Ik heb een versterker achter mijn AV inderdaad voor het vermogen op de fronts en omdat ik stereo muziek wil luisteren zonder tussenkomst van de AV, klinkt imho veel beter

Een geïntegreerde versterker is voor voor de fronts mij ook nog steeds een optie maar ik blijf twijfelen omdat ik dan het bas management van de AVR moet missen.

morca

Quote from: FrankBe on March  9, 2021, 16:43:30
Een geïntegreerde versterker is voor voor de fronts mij ook nog steeds een optie maar ik blijf twijfelen omdat ik dan het bas management van de AVR moet missen.
Ik gebruik beide.
Alleen gebruik ik adsy dan niet.
Dsp doe ik extern zodat de pre alleen geluid door hoeft te geven.
En ik gebruik externe dac IPV in de pre.


skyfox

Ik ben nu aan het testen met een eindversterker, zie mijn topic. Lang verhaal kort: mijn speakers klinken in stereo beter met een (deze) losse eindbak.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Tabcam

#7
Quote from: FrankBe on March  9, 2021, 16:43:30
Een geïntegreerde versterker is voor voor de fronts mij ook nog steeds een optie maar ik blijf twijfelen omdat ik dan het bas management van de AVR moet missen.
Een aantal AVR'sa hebben ook een pre-out die je dan kan gebruiken i.c.m. basmanagement/ruimtecorrectie. Is wel vaak net iets minder dan rechtstreeks maar beter dan geen basmanagement/ruimtecorrectie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i