Audyssey auto set up zet alle speaker levels op +12 dB

Started by Robiwan, March 5, 2021, 19:54:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

De NR1608 is aangesloten op een set Kef speakers uit de Q serie type 550, C250, 150, q50A en de Kube 10 b sub, gekocht in juli 2020, en afgesteld met Audyssey. Tot vanmorgen stonden de front speakers naast de tv kast op 50 cm van de achtermuur en niet ingedraaid. Na wat schuiven meer van de muur af en meer ingedraaid, klonk dit nog beter met stereo. Vervolgens tijdje heerlijk van muziek genoten met Spotify. Opeens ging het volume door een of andere oorzaak plots op maximaal. Een kabaal echt bizar, schrok me de ter.ng en wist niet hoe snel ik de Marantz moest uitzetten. Daarna weer aan en gelukkig waren de speakers niet opgeblazen en het klonk net zo goed als daarvoor.

Gezien het verplaatsen van de front speakers leek me een nieuwe meting met het Audyssey systeem noodzakelijk. Dat meten op 6 posities ging allemaal prima. Echter staan de levels van alle speakers nu op +12 dB en klopt er van de crossovers geen snars (120 hz voor de fronts, 110 hz voor de overige speakers). De afstanden zijn wel oke. Nog een paar metingen, zelfde resultaat ook na fabrieksreset en even van de stroom af. Snap er geen snars van. De levels nu met een geluidmeter afgesteld op 75 dB. Alles speakerlevels staan daarmee op -2 tot -5 dB bij een mastervolumestand van 81.   

Iemand een idee waarom het automatische inregelsysteem/Marantz de levels en crossovers niet goed zet?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

jvanhambelgium

De +12dB kan te verklaren zijn door het feit dat je de speakers verder van de muur / uit een hoek hebt getrokken en dus van minder "room gain" kan profiteren.
Mogelijks staan je speakers zelfs nu ergens net op plek met resultaat dat je op de luisterplek een flinke dip hebt en is dit een poging tot compensatie ? 12dB is zowat het hele "budget" dat Audyssey kan "bijtrekken"

Een speaker in een hoek of tegen een muur kan wat profiteren van room/corner-gain. Dat wil dan ook meestal resulteren in "extra bass" dus dan zou ik denken dat Audyssey bij de meting het -3dB punt (afvalpunt) zelfs LAGER zou aangeven aan de AVR. Je speakers lijken meer capabel om laag-reproductie te doen maar profiteren gewoon van room-gain. Dit is echter het omgekeerde fenomeen, namelijk X-over gaat de hoogte in omdat je de speakers van de muur brengt -> een "dunnere" bas tot gevolg en voor Audyssey valt die speakers gewoon sneller "af". ADSY geeft die waardes enkel door aan de AVR en Marantz moet er iets mee doen.

Je hebt een subwoofer in de opstelling ? Heb je die fysiek op een andere plek gezet ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Robiwan

De sub staat op ca. 10 cm rechts van de rechter speaker iets meer de kamer in. Zoals aangegeven klinken de fronts meer de kamer in en gedraaid nog beter voor stereo dus dat blijft zo.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

R0N

Quote from: Robiwan on March  5, 2021, 19:54:38
.......
Gezien het verplaatsen van de front speakers leek me een nieuwe meting met het Audyssey systeem noodzakelijk. Dat meten op 6 posities ging allemaal prima. Echter staan de levels van alle speakers nu op +12 dB en klopt er van de crossovers geen snars (120 hz voor de fronts, 110 hz voor de overige speakers). De afstanden zijn wel oke. Nog een paar metingen, zelfde resultaat ook na fabrieksreset en even van de stroom af. Snap er geen snars van.
.....

Als Audyssey + 12 dB aangeeft dan betekent dat dat het goed fout is.
+ 12 dB (of -12 dB) is de maximum correctie die Audyssey kan doen.
Kennelijk is bij het meten onvoldoende signaal binnengekomen. Of het signaal wordt niet goed verwerkt. Het is in ieder geval goed fout.

Maar zo te lezen ging het al eerder fout, vóór de meting. Ik vrees dat je het moet laten nakijken en de firmware opnieuw laten plaatsen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Robiwan

 Rob, is audyssey nu naar zn grootje? Wat kost fixen van dat geintje?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

toetertje

Gooi hem eens een nachtje van de stroom af, misschien heb je geluk.
Daar het volume ook al eens voluit ging, is er misschien iets mis met
de communicatie van de rotary encoder?
Maar vorig jaar gekocht? dan heb je toch garantie?

Robiwan

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Exxar

Ik heb jaren geleden ook eens een raar probleem gehad bij Audyssey (metingen opnieuw doen bij hoger volume terwijl dat zeker niet nodig was, licht geplop tijdens de metingen, + of -12dB resultaten,...) En dat was te wijten aan defecte diodes in de voeding.

Bij jou lijkt het alsof er wat mis is in de voorversterker?

Robiwan

Nacht van de stroom af en opnieuw factory reset en meting volgens set up menu heeft niet geholpen  :embarassed:. Ik hoor ook geen verschil met de test tonen positie 4 tm6 meer in de ruimte voorheen wel :embarassed: Dan maar nieuwe aanschaffen en deze voor op kantoor.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Robiwan

Er staat inmiddels een nieuwe NR 1608 en deze is uiteraard helemaal goed.

De oude NR1608 staat op kantoor voor muziekplezier tijdens het thuiswerken. Nog een leuke 2e hands Marantz CD53 en Technics SL BD22 erbij gekocht.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2