Versterker voor ELAC UB5

Started by chriskonijnenburg, March 4, 2021, 16:32:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chriskonijnenburg

Haii all! Ik ben nieuw hier op het forum, en betreed de eerste stappen op gebied van hifi.

Ik heb een paar Elac UB5 aangeschaft en zoek hier een goede versterker bij. Hoewel een versterker van 40-140 Watt wordt aangeraden door de fabricant, weet ik dat deze 4ohms speakers vrij veel vergen van de versterker en dat je beter wat meer power in huis kunt halen.

Ik heb een houten djmeubel waar de versterker in moet: deze is een krappe 15 cm hoog. Nu moet er ook wat lucht bovenlangs kunnen, dus de maximale hoogte van de versterker is beperkt.

Ik hoop rond de 300-400 euro te slagen. Ik vind het niet erg tweedehands aan te schaffen. Bluetooth is uiteindelijk noodzakelijk, maar dat hoeft niet per se geintegreerd te zijn. Ik sluit de versterker aan op een dj-set, niet op tv. Het plan is om het voorlopig bij 2 speakers te houden. Ik draai thuis, in een appartement, dus doorgaans op moderate geluidsnveau.

Door de beperkte hoogte van het meubel valt een aantal versterkers af. De Yamaha-lijn (301, 202, 501) is net te hoog. Verder las ik goede recensies over enkele instappers van Onkyo, maar deze lijken door Covid compleet onleverbaar te zijn.

Op dit moment heb ik de Denon PMA-800NE als nieuwe versterker op het oog. Goede recensies, maar ik twijfel over de 80W rms op 4 ohms (50W bij 8 ohms) voldoende zijn om alles uit deze speaker te halen. Nu schijnt het wattage van Denon (itt enkele andere budget-versterkers) wel accuraat te zijn, maar toch.

Op de tweedehandsmarkt kom je enkele mooie, meer krachtige, maar soms (stok)oude versterkers tegen. Zoals een RA-971 ROTEL, of een Denon 1500AE.

Hebben jullie ervaring met de hier genoemde versterkers/speaker combinatie? Of andere tips om dit goed aan te vliegen?