inzet sub Wharfedale Diamond 9 SW250 voor stereo en HT

Started by Hopper, March 3, 2021, 14:20:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hopper

Hallo, neem me niet kwalijk dat ik hier zo naar binnen val.Een jaar of 17 :omg: geleden was ik hier aardig aktief. Mijn Hifi hobby kwam echter op een laag pitje te staan ivm opgroeiende kinderen in huis en geen rust meer in huiskamer. Mijn hifi apparatuur (B&W802matrix S3 met Classé CAP151) werd daardoor veel te weinig gebruikt en ik heb het daarom toen verkocht.
Inmiddels zijn de kinderen de deur uit en ben ik weer bezig (met beperkte middelen) een goede geluidsweergave te realiseren. Ik wil zowel muziek als film met goede beeld en geluidskwaliteit. Ik heb momenteel een Arcam AVR400, B&W matrix 805 op zandgevulde Target stands, matrix 805H center,een paar B&W CM1(oude type)surrounds en een Wharfedale Diamond sw250 subwoofer.
Nu heb ik een situatie waar ik ondanks urenlange zoekakties op internet niet een oplossing voor kan vinden, ook niet hier op het HTForum,vandaar dat ik me rechtstreeks tot jullie wend.
De subwoofer was met een rca kabel verbonden met de versterker via de LFE aansluiting en deed eigenlijk alleen mee met films. Want muziek beluister ik in "stereo-direct"modus en dan wordt toonregeling niet aangesproken. Hoewel de matrixjes 805 prachtige weergevers zijn, ontbrak het me toch aan laag. Ik begon alweer over de matrix 802 te dromen, maar die zijn eerder duurder dan goedkoper geworden de laatste 20 jaar. Al verder speurende kwam ik via omwegen bij REL terecht en las over line in, speaker level, high level, low level, LFE.......
Wat ik wilde was eigenlijk 1 subwoofer gebruiken voor zowel stereo als voor film. En REL zou dat kunnen.Dus ik op zoek naar een Rel. Dat ging vlot en een Q50 bleek behoorlijk betaalbaar aan te schaffen.
Ondertussen had ik gezien dat er aan mijn eigen sub, de Wharfedale, óók high level speaker aansluitingen zitten! Dus- geïnspireerd door wat ik gelezen had- op die manier verbonden met de Arcam. Toen een CD opgezet, modus stereo-direct en ik viel zowat uit mijn stoel van verbazing....of was het opwinding?
Er werd een geweldig laag de kamer ingepompt! En het leek uit de monitors te komen, volkomen geïntegreerd met het klankbeeld van de matrix805! De Wharfedale had als een kameleon dezelfde klankkleur in muziekweergave als B&W met dank ook aan de niet te versmaden bijdrage van de Arcam uiteraard.
Inmiddels was de Rel Q50 ook aangekomen en heb ik een dagje zitten spelen met verbindingen. Eerst de Wharfedale tussen de monitors weggehaald en de Rel daar neergezet en high level verbonden met de Arcam. Het resultaat was helaas niet wat ik graag wilde, maar nóg beter dan de Wharfedale kón haast ook niet.O.K.de Wharfedale is 250W en de Rel 50W, de Rel straalt naar voor- (of achter- of zijkant af als je hem draait) en de Wharfdale naar beneden(dat de Wharfedale speaker cone van kevlar is, net als de woofers van de b&w805 kan ook nog meespelen.) Maar ik kon de Rel niet op een hoger niveau krijgen met de diverse voorradige parameters, hij klonk ook "langzamer" . De Wharfedale had meer "attack" en vooral percussie instrumenten klonken veel realistischer over de Wharfedale.

Een ander experiment. De Rel met zijn speciale Neutrik high level kabel alleen aan R kanaal en de Wharfedale high level verbonden met linker kanaal Arcam.......Nee, stereo sub werd het muzikaal gezien ook niet.
Ander experiment, de Rel met low level rca kabel naar sub uitgang Arcam en een filmpje bekijken, James Bond, nou...! Dat was me toch een spektakel, fantastisch, top geluid met een sub laag van heb ik jou daar uit de Rel!!!
Daarna nog eens de Rel aan de overkant van de kamer geplaatst om te zien hoe dat klonk. Ook niet verkeerd, hoor.

Ik ben nu heel tevreden zoals ik het nu heb, Wharfedale high(speaker) level verbonden met Arcam voor stereo in modus stereo-direct voor muziek en de Rel schakel ik erbij in als ik film kijk. Maar nu wil ik terugkomen op de vraag die ik wilde stellen.

Zou ik alleen de Wharfedale kunnen  inzetten met zowel high en low level verbonden? Gelijktijdig dus. Dit durf ik nu niet te doen want ik ben niet technisch en wil niet een PLOF! horen of een brandlucht ruiken. Ik heb begrepen dat sommige subs dit wel toestaan, maar niet alle merken kunnen dat. Nogmaals, ik heb een lange zoektocht achter de rug, maar kom er niet achter. De reden dat ik dit zou willen weten:
1 sub vind ik voldoende in de kamer, maar deze Rel voldoet met muziek bij mij niet. De Wharfedale is heel goed (voor mij) met LFE voor film en met high level verbinding heel goed met muziek. Ideaal zou ik dus beide aansluitingen tegelijkertijd willen gebruiken. Bedankt voor aandacht.

thepioneer

Je kan het gewoon tegelijk aansluiten. Dan in de Arcam even de juiste instellingen zetten voor volume e.d.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

scoc

Waar zit toch weer die enter knop om een nieuwe paragraaf te starten ...
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Hopper

Ik heb de enter knop gevonden ( :google:) ook spatiebalk was een openbaring. Dit geeft toch wat meer "lucht" in het geheel. Je hebt gelijk.