Audiophylia Nervosa

Started by MarKath, March 2, 2021, 09:30:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

HJ

Ik denk dat optie 2 goed kan werken.
Ik zou dan wel demping tussen hardsteen en laminaat gebruiken. Zoals je nu beschrijft ligt het direct op het laminaat?

MarKath

#76
Quote from: HJ on April 20, 2021, 07:29:55
Ik denk dat optie 2 goed kan werken.
Ik zou dan wel demping tussen hardsteen en laminaat gebruiken. Zoals je nu beschrijft ligt het direct op het laminaat?

Ja klopt, ik heb nog wel tegeldragers (zwarte geperst rubber tegels) in de exacte vorm van het Belgisch hardsteen dus dat zou ik ook nog kunnen proberen maar voorlopig staat het weer op spikes/outriggers en maar even afwachten welke effect dit heeft.

Worst-case scenario zal zijn om te gaan oriënteren naar een wat minder "bombastische" luidspreker. Let wel, het klinkt in ons huis, onze woonkamer perfect maar wij hebben een goede band met de buren en deze willen wij ook behouden en dat moet niet ten koste van alles gaan. 
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Richi

#77
Dat is altijd zo vervelend van lage tonen, die kunnen ver dragen in bepaalde situaties. Vooral als de ruimte gaat mee resoneren. Toen ik nog thuis woonde hoorde ik vaak een heel vervelende soort van subsonische trilling. Geen idee wat het was. Bleek de wasmachine van de buren van de buren te zijn (twee huizen verderop dus binnen de rij) die ik hoorde als die centrifugeerde. En omdat het hoofdeind van mijn bed in de hoek van de kamer stond, hoorde je zo'n soort van subsonische trilling als ik daar lag. Als ik mijn hoofd een meter verplaatste dan hoorde je het niet meer. Zo vaag.

Ik hoop dat je het in onderling overleg goed opgelost krijgt!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Koen K

Je zult inderdaad eerst eens moeten uitvinden of de overlast ontstaat door de mechanische koppeling van speakers en vloer, of doordat er geluid door de muur heen gaat. Ik zou in plaats van (toch relatief harde) rubber tegels proberen een stuk glaswol of iets dergelijks onder de stenen platen te leggen. Misschien niet de meest stabiele oplossing, maar als dat het probleem vermindert weet je in elk geval waar het aan ligt, en dat je het met demping onder je speakers kunt oplossen.

Ik heb zelf een subwoofer onder mijn bureau staan met een stuk Akotherm eronder. Beneden (ongeïsoleerde houten vloer) hoor je daar bijna niks van.

MarKath

Die Akotherm plaat heb ik ook nog, één in gebruik en één op zolder dus dat zou ik nog kunnen proberen.

Zou memory foam (matras topper) ook een mogelijkheid kunnen zijn?

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Koen K

Je kunt het altijd proberen, en het zou mij niet verbazen als dat goed werkt.

MarKath

#81
Ik heb de speakers nu op spikes en wasmachine dempers staan.







Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

JoWa

Goed idee.
Benieuwd wat dat gaat brengen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

MarKath

#83
Die spikes staan overigens nog wel op metalen inserts welke weer op de demper zijn geplakt.


Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#84
Ben net bij mijn buurman geweest en heb hem helemaal in elkaar geslagen [emoji12].

Nee, ik heb hem gevraagd om mij te appen wanneer hij er hinder van ondervind, dan weet ik bij welke muziek en volume stand dit gebeurt en kan ik meteen het volume zachter zetten.

Eerst maar even afwachten of de klachten er nog zijn nu de set op spikes staat.


Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Koen K

Quote from: MarcelHLX on April 20, 2021, 19:01:02
Ben net bij mijn buurman geweest en heb hem helemaal in elkaar geslagen [emoji12].

;D

Heel goed, zo leert hij het wel af, dat gezanik   :laugh:

Xander32

#86
Goed bezig, dit pak je goed op 👍🏻

Quote from: MarcelHLX on April 20, 2021, 19:01:02
Ben net bij mijn buurman geweest en heb hem helemaal in elkaar geslagen [emoji12].

Nee, ik heb hem gevraagd om mij te appen wanneer hij er hinder van ondervind, dan weet ik bij welke muziek en volume stand dit gebeurt en kan ik meteen het volume zachter zetten.

Eerst maar even afwachten of de klachten er nog zijn nu de set op spikes staat.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

B-art

#87
Quote from: MarcelHLX on April 20, 2021, 19:01:02
Ben net bij mijn buurman geweest en heb hem helemaal in elkaar geslagen [emoji12].

Nee, ik heb hem gevraagd om mij te appen wanneer hij er hinder van ondervind, dan weet ik bij welke muziek en volume stand dit gebeurt en kan ik meteen het volume zachter zetten.

Eerst maar even afwachten of de klachten er nog zijn nu de set op spikes staat.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Of gewoon lekker op spikes en zijn huis als klankkast gebruiken  ;D
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

PatrickP

Ik had dat ook met mijn buurman, zelfs als ik niet eens hard speelde. Het leek alsof er een directe verbinding was tussen zijn slaapkamer en mijn speakers. De oplossing: twee setjes IsoAcoustics GAIA voetjes. Speakers klinken beter en geen bonkende buurman meer aan de deur. :pompom:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

vanzomereng

Quote from: PatrickP on April 20, 2021, 21:53:57
Ik had dat ook met mijn buurman, zelfs als ik niet eens hard speelde. Het leek alsof er een directe verbinding was tussen zijn slaapkamer en mijn speakers. De oplossing: twee setjes IsoAcoustics GAIA voetjes. Speakers klinken beter en geen bonkende buurman meer aan de deur. :pompom:

Yep  maar als bij MarcelHLX  zijn oplossing ook voortreffelijk werkt, wie is dan slimmer ?

Wasmachinedempers voor 9,99 euro p/set van 4 stuks  :tounge2:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

MarKath

Vooralsnog doet het precies wat het doen moet en het staat ook niet echt raar.
Spikes moeten toch in de inserts staan dus dan maar dubbele demping, spike en rubber[emoji16][emoji16][emoji16]

En inderdaad een stuk goedkoper.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

HJ

Quote from: MarcelHLX on April 20, 2021, 17:47:37
Ik heb de speakers nu op spikes en wasmachine dempers staan.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Het is ontkoppelen of koppelen, beide zijn goed maar tegelijk werkt niet.
Nu heb je weinig profijt van de spikes.
Dat is de rede om een massieve tegel te gebruiken,  die kun je op rubber leggen zodat het niet doortrekt in de vloer.

Dit zal mss prima werken voor de buurman maar je kunt de spikes nu ook gewoon weglaten.

Xander32

Juist. Het ene heft 't andere op.

Wil je een goede ontkoppeling plus een positief effect op het geluid, kan je idd de Gaia's overwegen. Anderzijds, als het huidige voor jou en je buurman werkt ben je er ook.

Quote from: HJ on April 20, 2021, 23:17:00
Het is ontkoppelen of koppelen, beide zijn goed maar tegelijk werkt niet.
Nu heb je weinig profijt van de spikes.
Dat is de rede om een massieve tegel te gebruiken,  die kun je op rubber leggen zodat het niet doortrekt in de vloer.

Dit zal mss prima werken voor de buurman maar je kunt de spikes nu ook gewoon weglaten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MarKath

Ik wacht nog even af wat dit gaat doen, ik heb hem verteld dat ik na deze luidspreker opstelling nog één optie heb en dat is dan de stenen plaat op rubber plaatsen.

Als ik de laatste optie moet gaan toepassen, komen de speakers dan met spikes op de hardsteen te staan of op bijvoorbeeld de Hepta dempers op het hardsteen?
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Xander32

De dempers leg je onder de tegels, de ls zet je er met spikes op.

Quote from: MarcelHLX on April 21, 2021, 06:38:11
Ik wacht nog even af wat dit gaat doen, ik heb hem verteld dat ik na deze luidspreker opstelling nog één optie heb en dat is dan de stenen plaat op rubber plaatsen.

Als ik de laatste optie moet gaan toepassen, komen de speakers dan met spikes op de hardsteen te staan of op bijvoorbeeld de Hepta dempers op het hardsteen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MarKath

#95
OK, ik zal hier even wat foto's laten zien van wat ik allemaal heb en kan doen.

Ten eerste de rubberen onderplaat voor onder het Belgisch hardtsteen.
Ten tweede de Belgisch hardstenen plaat
Ten derde de Hepta dempers met messing tussenring
Ten derde de wasmachine demper met een insert er in geplakt.

Belgisch hardsteen


Hepta dempers


Samenstelling van onder naar boven, rubber tegeldrager, hardstenen plaat en Hepta demper


Rubberen tegeldrager


Close Up van de samenstelling


Huidig gebruik van een wasmachine demper met er in een insert geplakt waar de spike in staat


In principe staat de huidige opstelling ook met spikes op een harde ondergrond (de insert) en dan op een rubber demping (wasmachine demper). Dus het principe komt overeen met de Xander32 suggestie.
Wat dan ook weer de vraag is, komt de hardstenen plaat op de rubberplaat te liggen of onder elke hoek een Hepta demper?
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Xander32

Je wil er een onnodig complexe constructie van maken. Ik zou de rubberen mat of wasmachine dempers op de vloer gebruiken, daarop de tegel en daarop de ls met spikeeps.

Vloer
Wasmachine demper
Tegel
Ls op spikes
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Ralf67

#97
Ik zou het net even anders doen.

Vloer
Rubber mat
Graniet tegel
Spikes

MarKath

#98
Hallo forummers,

Helaas kreeg ik vanavond toch een appje van mijn buurman (zoals afgesproken) dat hij de bassen weer kon horen.

Ik draaide niet hard, volume op versterker op 9 uur en de muziek was Rene Aubry.

Dus morgen de speakers toch proberen op de rubber en stenen platen en dan maar even afwachten wat de reactie is.

Ben stiekem toch al een beetje aan het oriënteren naar mooie/goede monitoren zoals de KEF R3.
Maar dit zal hopelijk niet nodig hoeven zijn.

Op Tidal kwam ik dit tegen en tijdens het luisteren kreeg ik een appje van mijn buurman. Er zit wel laag in sommige nummers.


Versterker op 9 uur.



Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

DM

Vergeet ook niet even zelf te luisteren hoe het klinkt bij hem. Nu probeer je iets op te lossen waarvan je niet weet hoe het precies klinkt als je iets verandert.