Audiophylia Nervosa

Started by MarKath, March 2, 2021, 09:30:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarKath

#50
Quote from: MarcelHLX on March  3, 2021, 12:34:52
Op sommige foto's zie je mijn huidige audio/tv meubel staan.

Uit onvrede over het audiomeubel aanbod met name het praktisch nut hiervan.

Omdat wij (mijn Katharina en ik) nog wel eens het idee hebben om de kamer weer eens anders in te richten, had ik de voorkeur om onze 55 inch TV niet met een beugel aan de muur vast te maken anders blijf je gaten boren en weer aansmeren.

Om dat probleem op te lossen heb ik zelf een meubel ontworpen waarin mijn audio en de TV in gemonteerd kan worden. Het meubel heeft ruim voldoende diepte voor de audio, een montageplaat voor de LCD-tv en staat op wielen.

Ik heb een wandbeugel voor de TV aan een plaat in het meubel vastgemaakt met een metaalplaat aan de achterzijde ter versteviging en op deze wijze is het complete meubel makkelijk door de hele woonkamer heen te plaatsen. Aan de achterzijde een goede spanningsslof gemonteerd zodat alle stekkers daar in gaan en niet in een blok over de grond slingeren.

Tot op heden hebben wij van dit ontwerp heel veel plezier en voldoet het eigenlijk aan al onze eisen.

Vandaag de beslissing genomen dat dit huidige meubel vervangen gaat worden door een zwarte versie welke ik ook zelf weer ga ontwerpen en bouwen.

Mocht er iemand zijn die interesse heeft in de huidige versie (zie onderstaande foto's), dan kan hij/zij deze (in overleg) op komen halen, zonder TV-beugel, metalen achterplaat en wieltjes.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#51
Gister begonnen met de bouw van mijn nieuwe Audio-TV meubel. De "oude" past niet meer in de huidige woonkamer setup dus moest er een nieuwe komen.

Bij opmaatzagen.nl 22mm zwart MDF besteld op de door mij aangegeven maten en dit is deze week geleverd, dus als je het goed ontwerpt, krijg je een soort Ikea pakket thuis gestuurd.

Het meubel wordt 40 cm smaller dan de vorige en er komt geen ombouw om de TV heen waardoor het geheel een stuk rustiger oogt. De niet zichtbare plekken gewoon met schroeven en lijm bevestigd en de zichtbare met deuvels en lijm bevestigd.

Momenteel ben ik bezig met het frezen en schuren van het geheel waarna de grondlak er op kan.
















Het ogenschijnlijke kleur verschil komt puur en alleen door de lichtval, het is echt door en door zwart/antraciet MDF.

De uiteindelijke kleur gaat satijn zwart worden met straks als kers op de taart een nieuwe hoogglans zwarte draaitafel.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Dura

Wat een leuk project, en zo krijg je alles prachtig op de gewenste maat in de gewenste kleur..
Gezien de relatieve eenvoud voor veel mensen haalbaar, die houd ik in mijn achterhoofd.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

MarKath

#53
Quote from: Dura on April  1, 2021, 12:07:35
Wat een leuk project, en zo krijg je alles prachtig op de gewenste maat in de gewenste kleur..
Gezien de relatieve eenvoud voor veel mensen haalbaar, die houd ik in mijn achterhoofd.

Dank je!

De gewenste maat wel maar de gewenste kleur is meer de keus van het materiaal wat dan toevallig zwart is. Deze platen zijn door en door zwart gelijmd en daardoor makkelijker behandelbaar en harder dan het reguliere MDF.

Dit is de tweede kast welke ik op deze manier en ontwerp bouw omdat ik de maten kan aanpassen naar wat ik op dit moment aan audio heb maar het belangrijkste is dat de TV (55 inch) vast zit aan de achter plaat en je dus niet gaten in de muur hoeft te boren voor een muurbeugel.

Daarnaast komt het geheel weer compleet op wielen te staan waardoor het uitermate praktisch is met verplaatsen.

Hoe vaak heb je niet dat je nog even achter de versterker moet zijn om een kabel te wisselen of dat de kamer weer eens anders ongericht gaat worden? Het enige wat ik dan hoef te doen is de antenne kabel uit de Ziggo box te halen, de kabel van de spanningsslof uit de wandcontactdoos te halen en rijden met die kast.

Dus voor de liefhebber, ik heb nog een kast over straks welke zelf nog in elke gewenste kleur verandert kan worden. Nu is het Populieren multiplex behandeld met Danish Oil dus wel nog even schuren.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

Helaas heeft het weer de afgelopen week niet echt meegewerkt en heb ik vanmiddag pas de tweede grondverf laag erop kunnen doen.

Als het weer het toelaat, morgen weer schuren en de eerste aflak laag aanbrengen.

Lichtpuntje dit weekend is dat ik naar Stassen in Tegelen kan om de kers op de taart op te halen. Die kers komt op het nieuwe meubel.
Dus zo snel mogelijk de kast af maken[emoji2]

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Ralf67

Dacht dat ik veel apparatuur heb gewisseld  8)

Maar staan mooie spullen tussen.

Lekker bezig met de hobby.

MarKath

#56
De kers op de taart is binnen!

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Waarom maakt iedereen een quiz van die nieuwe aanwinsten?  :tounge2:

Ik gok ook op een sub!  :blink:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarKath

Het is iets met 12"

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Richi

ACTIEVE SUBWOOFER MET EEN woofer VAN 300 MM EN EEN VERMOGEN TOT 240 WATT

120 watt continu vermogen / 240 watt piekvermogen
300 mm basdriver met conus van gecoat papier
Klippel-geoptimaliseerd magneetsysteem
Controle van volume, crossover-frequentie en fase
De Magnat Alpha RS 12 biedt een 300 mm (12 inch) high-power long-throw woofer in een basreflexbehuizing met twee Airflex-poorten. De geïntegreerde klasse D versterker levert continu 120 watt, het piekvermogen is maar liefst 240 watt. In de optelsom van zijn kwaliteiten stelt de ingebouwde technologie de RS12 in staat om frequenties tot 20 Hz te reproduceren. Door de versterkerelektronica kunnen het volume, de crossover-frequentie en de fase worden geregeld, waardoor een optimale aanpassing aan de ruimteakoestiek mogelijk is.

De massieve MDF-behuizing is optioneel verkrijgbaar in zwart essen of mokka kleur. In het geval van de RS12 heeft deze een breedte van 360 mm en een hoogte van 465 mm. De standaard stoffen bekleding kan met één beweging worden verwijderd en onthult dan het indrukwekkende baschassis.

De Magnat actieve subwoofer Alpha RS12 is de ideale aanvulling of uitbreiding op elke home cinema of hifi-installatie. Dankzij zijn variabele parameters is de RS12 te combineren met speakers van alle merken en behaalt hij altijd optimale geluidsresultaten.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarKath

Bijna goed[emoji12]

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#62
Het meubel is gereed en gevuld met audio en TV.

En natuurlijk de kers op de taart (kast) van Magnat.









Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

PatrickP

Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

MarKath

Quote from: PatrickP on April 11, 2021, 12:59:06
En Yello aan!  :pompom:
Yes, even lekker knallen.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Richi

Veel luisterplezier toegewenst!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

B-art

#66
Mooie apparatuur Marcel, MF goede keuze, Enige wat ik anders zou doen is spikes in plaats van wieltjes, is optisch mooier en stabieler en mogelijk strakkere bass.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Richi

Quote from: B-art on April 11, 2021, 14:11:57
Mooie apparatuur Marcel, MF goede keuze, Enige wat ik anders zou doen is spikes in plaats van wieltjes, is optisch mooier en stabieler en mogelijk strakkere bass.
En ik zou juist geen spikes, maar dempers plaatsen onder de luidsprekers. Daar heb ik zelf betere ervaringen mee. ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Een dt, wist niet dat Magnat die in hun assorti hebben.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MarKath

Quote from: B-art on April 11, 2021, 14:11:57
Mooie apparatuur Marcel, MF goede keuze, Enige wat ik anders zou doen is spikes in plaats van wieltjes, is optisch mooier en stabieler en mogelijk strakkere bass.
Heb ook spikes op Belgisch hardsteen gehad en de speakers op Hepta pads gehad. Het verschil met nu op de wielen is nihil, het polyurethaan van de wieltjes is dempend tot en met.
En daarbij is het ook nog eens super praktisch.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

B-art

Quote from: MarcelHLX on April 11, 2021, 16:28:10
Heb ook spikes op Belgisch hardsteen gehad en de speakers op Hepta pads gehad. Het verschil met nu op de wielen is nihil, het polyurethaan van de wieltjes is dempend tot en met.
En daarbij is het ook nog eens super praktisch.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Ok, maar optisch is het toch mooier op spikes of dempers Marcel. Nu lijkt het of je op elk moment moet verhuizen of zo of dat de waf moet stofzuigen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

PatrickP

Quote from: B-art on April 11, 2021, 16:30:54
Nu lijkt het of je op elk moment moet verhuizen of zo of dat de waf moet stofzuigen.
Dat is waarschijnlijk ook zo...  :tongue2:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

MarKath

#72
Ik heb de wielen er weer onderuit gehaald, de speakers staan nu vrijer en hoeven bij het verplaatsen van de kast niet meer opzij gezet te worden.

Staan nu weer op Hepta pads welke dan weer op Belgisch hardsteen staan.


Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

B-art

#73
Vele malen mooier zo
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

MarKath

Gister toch wel iets vervelends meegemaakt, mijn buurman kwam aan de deur (rijtjeshuis/tussenwoning) met de mededeling dat hij gek werd van het dreunen van de bas.

Ik weet niet (vergeten te vragen) hoe lang hij er al hinder van ondervind, gezien het feit dat de indeling van de kamer sinds 4 weken een feit is en ik als voeten wisselende opties heb gebruikt onder de KEF luidsprekers.

1 - KEF op outriggers met wieltjes i.v.m. praktische overweging.
2 - KEF op Hepta pads welke zelf weer op Belgisch hardsteen staan, hardsteen ligt op laminaat.
3 - KEF op outriggers welke weer op spikes staan en die spikes staan weer op insert schijven op rubber pads.

Nummer 3 heb ik gister, na de melding van de buurman, weer doorgevoerd en nu samen met hem maar weer eens gaan testen.

Ik denk dat het contactvlak van optie 2 te groot is en dat daardoor het laag via de betonvloer doorklinkt naar de buren, daarom de spikes maar weer van stal gehaald.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!