Advies welke richting upgrade HT

Started by cobaltjeh, February 28, 2021, 09:18:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cobaltjeh

Inmiddels heb ik denk een jaar of 6 dit forum niet actief bezocht, in theorie geeft dit aan hoe tevreden ik nog steeds ben met mijn HT-set.
Deze is rond 2014 opgebouw, en momenteel begint de vraag te kriebelen om eens te kijken voor een upgrade, ik zie steeds meer bronnen in 4k, en atmos is ook iets wat ik vaak zie.

Momenteel bestaat de set uit de volgende componenten:

Epson 7200 projector
Onkyo pr-sc886 voorversteker
Hypex N-core op de voorspeakers
Hypex as2.100 bridged op de centerspeaker
Zelfbouw LM4780 (60W) versterker op de surrounds
Speakers zijn zelfbouw Vifa correct XT. (6 stuks + custom center speaker)
Subwoofer is een Bokito met Hypex DS8.0
En een nvidia shield als de bron. (Oude platte model.)
Ruimte (3,25m bij 4,75m) is voorzien van absorptiepanelen, en panelen tegen flutterecho. Deze zijn nagemeten met een Minidsp UMIK-1.


Voor een eventuele upgrade is ongeveer 5000 tot 6000 euro beschikbaar. Wat ik met de upgrade wil bereiken is 4k ondersteuning, en een upgrade naar atmos door de plaatsing van plafond speakers. Uiteraard is betere beeldkwaliteit ook zeker belangrijk, en ik zou graag meer mogelijkheden hebben om het surround beeld te verbeteren. Ik doe nu niets met de ingebouwde processing in de Onkyo, dit was voor mij geen verbetering.

Oorspronkelijk was de set ook bedoeld om muziek te luisteren, maar ervaring na 7 jaar leert dat de ruimte alleen gebruikt word voor films en series. Als ik muziek luister dan is dat op de sonos set, ik ga er gewoon niet voor zitten.

Eerste en voornamelijke upgrade is de projector, hiervoor kijk ik naar een epson 9400, de sony 4k modellen zijn ook geweldig maar uiteindelijk moet ik ook aan het budget denken. Het probleem waar ik dan meteen tegenaanloop is de verouderde surround processor, geluidstechnisch haalt deze het nog prima, maar ook de HDMI uitgang is op. (word te warm en valt soms uit, 1 uitgang functioneerd al helemaal niet meer.) In feite is dit het oudste apparaat, en is hevig aan vervanging toe, terwijl ik eigenlijk geluidstechnisch niet mis aan dit model.

Ik heb even rond gekeken naar surround processoren, maar deze zijn vrij duur. En lopen meestal iets achter op de techniek.
Voor hetzelfde bedrag heb je ook een topmodel receiver. (Daarnaast heb ik de versterking in huis voor de fronts en eventueel center.)

Tevens denk ik er ook aan om in de toekomst de surround speaker te gaan vervangen door een inbouwserie van bijvoorbeeld Klipsh (thx). Gezien de huidige vloerstaanders eigenlijk niet goed te plaatsen zijn door ruimtegebrek. 7 jaar geleden heb ik alle speakers nog zelf gemaakt, maar ik denk niet dat ik daar nu nog de tijd voor ga vinden.

Nu is een beetje de vraag welk upgradeplan jullie aan kunnen raden?

Ik zou nu het hele budget kunnen gebruiken voor een projector, met een hdmi splitter proberen de surround processor te omzeilen.

OF

Nu een nieuwe processor + projector aanschaffen, maar dan kom ik met de prijs op een punt dat ik consessies moet doen en waarschijnlijk geen topmodellen kan kopen. Of eventueel de projector nog even uitstellen.

OF

Nieuwe receiver + nieuwe projector, in prijs zou ik dan net kunnen uitkomen wanneer ik niet het topmodel receiver pak maar een model er onder.


Lastige keuze, en ik hoop dat jullie goede tips kunnen geven zodat ik hier beter een keuze in kan maken.


williams

Als ik zo je verhaal lees dan gaat je voorkeur uit naar een upgrade van je beamer en dan met name naar een 4K model .De Epson is helaas geen beamer met een native 4K paneel dus deze valt af en dan kun je dus nog kiezen uit een Sony of een JVC maar dan heb je wel al aardig wat van je budget opgesnoept mocht je hiervoor kiezen maar dan zit je wel goed voor de komende jaren dus dit is de stap die ik zou doen als ik jouw was .
Zelf zou ik kiezen voor .
- JVC N5   Beamer
- ZIDOO Z9X. ( mediaplayer )
- APPLE TV 4K ( mediaplayer voor de streaming diensten )
- Mocht je nog budget over hebben na bovenstaande dan kijken voor een mooie 2e hands Onkyo of Marantz receiver die atmos en HDR ondersteund.
- kijken voor upgrade van speakers / subwoofer .

Met bovenstaande samenstelling kun je da jaren vooruit en gelijk hoog instappen kwa beeld ( HDR tonemapping ) en vanuit hier dus je geluid op een hoger niveau brengen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Richard70…

Er staat nog een Sony 260 in de markt.
Daar zou ik voor gaan in dit budget, samen met een arcam 390 of 550 gebruikt.
Heb je denk ik een top set en binnen budget .
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

denoontje

#3
Quote from: rdebruin on February 28, 2021, 21:08:15
Er staat nog een Sony 260 in de markt.
Daar zou ik voor gaan in dit budget, samen met een arcam 390 of 550 gebruikt.
Heb je denk ik een top set en binnen budget .
+1

Of als het niet echt 4k moet  zijn een jvc 7500. Die af en toe nieuw voorbij komen.

De arcams zijn atmos/4k en heeft ook dirac aan boord mbt roomcorrectie.
Zeker voor de 390 kun je je eindbakken houden.

Met beetje goed zoeken heb je beiden misschien wel nieuw in je budget.


cobaltjeh

Bedankt voor de reacties, ik gok dat ik inderdaad een upgrade zoek met betrekking tot het beeld.

Wat 4k betreft zou mijn nvidia shield dit al moeten ondersteunen (als het goed is). Bij een eventuele upgrade wil ik eigenlijk niet overstappen naar een ander type streamer.

Zelf dacht ik dat een epson 9400 al een flinke upgrade zou zijn, maar jullie raden dus duidelijk aan om het nog een stapje hoger op te zoeken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al zeker 4/5 jaar geen demo gezien heb van een 4k projector, in deze prijsklasse moet ik toch echt even kijken of ik een demo kan organiseren.
(En of ik een 2e hands model wil aanschaffen.)

Ik heb in het verleden wel een HW55 als demo bekeken, was onder de indruk van het beeld. Maar deze projector was toen niet haalbaar in budget.


Richard70…

De native 4K projectoren zijn echt wel een heel stuk mooier dan de Sony 55.
Ik zou Victor eens benaderen om te kijken naar de Sony 260.
Waarschijnlijk is er vast wel iets te regelen als demo.,
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

vik

Ik heb hier een prachtige Sony te koop. Echter als je gamer bent valt deze af vanwege de beperkte bandbreedte. Ook de latency is te hoog voor een beetje gamen dat is al getest.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178750.msg3448217#msg3448217


Quote from: cobaltjeh on February 28, 2021, 22:34:09
Bedankt voor de reacties, ik gok dat ik inderdaad een upgrade zoek met betrekking tot het beeld.

Wat 4k betreft zou mijn nvidia shield dit al moeten ondersteunen (als het goed is). Bij een eventuele upgrade wil ik eigenlijk niet overstappen naar een ander type streamer.

Zelf dacht ik dat een epson 9400 al een flinke upgrade zou zijn, maar jullie raden dus duidelijk aan om het nog een stapje hoger op te zoeken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al zeker 4/5 jaar geen demo gezien heb van een 4k projector, in deze prijsklasse moet ik toch echt even kijken of ik een demo kan organiseren.
(En of ik een 2e hands model wil aanschaffen.)

Ik heb in het verleden wel een HW55 als demo bekeken, was onder de indruk van het beeld. Maar deze projector was toen niet haalbaar in budget.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cobaltjeh

Iedereen bedankt voor tips. Het is duidelijk ik moet eerst duidelijk hebben wat voor kwaliteit ik zoek, en wat voor bedrag ik hier aan uit wil geven.
Eerste stap zal zijn een nieuwe projector, later dit jaar wellicht de audio aanpakken. Tot die tijd misschien met een splitter werken of een goedkope receiver tijdelijk gebruiken.

Ik voel toch ergens wel iets voor een goede kwaliteit receiver, hoewel de hypex n-core de beste versterker is die ik ooit beluisterd heb. Is hij toch minder praktisch gezien het allemaal zelfbouw is met een handmatige schakelaar. ;)

Ik heb inmiddels een demo kunnen regelen bij een van de sponsoren, het is me duidelijk dat ik eerst moet weten wat ik zoek in kwaliteit. En of ik hier het budget aan wil spenderen.
2e hands projectoren, ook al is de kwaliteit / prijs wellicht heel interessant is toch iets waar ik een beetje terughoudend in ben. Misschien totaal onterecht.

Na de demo meld ik me hier natuurlijk met mijn bevindingen.

PascalP

Quote from: cobaltjeh on March  2, 2021, 11:17:20

Ik voel toch ergens wel iets voor een goede kwaliteit receiver, hoewel de hypex n-core de beste versterker is die ik ooit beluisterd heb. Is hij toch minder praktisch gezien het allemaal zelfbouw is met een handmatige schakelaar. ;)


Ik heb een mooie Hypex 3 kanaals in de verkoop, MÉT trigger aansluiting, dus geen handmatige schakelaar die het hoeft te bedienen ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

cobaltjeh

Quote from: PascalP on March  2, 2021, 11:22:08
Ik heb een mooie Hypex 3 kanaals in de verkoop, MÉT trigger aansluiting, dus geen handmatige schakelaar die het hoeft te bedienen ;)

Niet helemaal de oplossing. Er zit trouwens een softstart in met mogelijkheid tot trigger. Maar tijd...  ;D

denoontje

Benieuwd wat het wordt..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cobaltjeh

En een update vanuit mijn kant.

Afgelopen week een demo gekregen bij Mediasluis. Daar een vergelijk gemaakt tussen de Epson 9400, (Sony 270), sony 590, JVC n5 en n7.
De sony 270 stond er niet, maar er was een profiel aangemaakt op de 590 die dit probeerde zo goed mogelijk na te bootsen. Om toch een soort van idee van een vergelijk te geven.

Eerst een 2tal demo's bekeken met snelle bewegingen en problematische scene's voor frame interpolatie. Uitkomst was dat de sony heer en meester was in dit segment, bij de epson was het beeld zo storend dat ik deze functie niet eens aan zou willen zetten.
De JVC kwam duidelijk naar voren met het beste plaatje, vooral omdat de 2e scene in de ruimte was en het zwart en de sterren daar gewoon het beste waren.

Toen zijn we naar een 4k bron gegaan, de epson kon in scherpte nog een beetje mee met het geweld van de andere projectoren. Maar het beeld miste gewoon dynamiek en kleur. Ook de sony 270 viel af bij het geweld van de andere projectoren.
Tussen de n5 en n7 kon ik iedere keer weinig verschil vinden tussen de 2 projectoren, los van het zwart dat net wat beter was bij de n7.

Uiteindelijk verder gegaan met een vergelijk tussen de n7 en sony 590. En eerlijk beide projectoren zijn geweldig, en hebben beide hun unieke uitblinkers.
Maar ook beide projectoren hebben een prijsklasse boven het budget van 6000 euro.

Dus uiteindelijk zou het een n5 worden, maar gezien levertijden heb ik er uiteindelijk voor gekozen om het n7 demo model over te nemen.
Voor mij de beste keuze, en precies binnen budget.

Ook heb ik op amazon een hdmi audio extractor gevonden, en hoop ik deze dit weekend te kunnen testen. Dan hoop ik mijn audio upgrade nog eventjes uit te stellen totdat er voldoende budget is voor een deftige voorversterker of receiver met 4k en atmos.




PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

williams

Gefeliciteerd met je N7 ga je jaren plezier aan beleven en bij Mediasluis zit je ook goed kwa service en calibratie .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

cobaltjeh

#14
Quote from: williams on March  6, 2021, 08:38:19
Gefeliciteerd met je N7 ga je jaren plezier aan beleven en bij Mediasluis zit je ook goed kwa service en calibratie .

Bedankt, inderdaad tot nu toe uitstekende service en antwoord op mijn vele vragen.

De hdmi extractor die ik op amazon besteld heb doet zijn werk ook perfect. Vanuit mijn shield mooi 4k 60frames + HDR naar de projector. En de Onkyo krijg mooi Dolby TrueHD binnen.
Dus voor de audio kan ik nog een tijdje voorruit en goed doorsparen naar een deftige upgrade.

Tijdens de film gisteren wel 2 kleine momentjes gehad dat de audio even haperde, maar ik denk dat dit eerder is door een oude en slechte kwaliteit HDMI kabel vanuit de extractor box naar de Onkyo. Het kan ook komen door 4k materiaal via een WIFI proberen af te spelen op de Shield. Ook heeft de Onkyo ooit kortsluiting gehad op de hdmi, dus dat bord is ook niet meer perfect.

Voor geïnteresseerde het betreft dit model:
https://www.amazon.nl/gp/product/B07PPVCFHF/

denoontje

Welkom bij de club[emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk