Betrouwbare lux meter?

Started by Jean Sibelius, February 27, 2021, 08:12:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Voor het zelf kunnen afstellen van mijn projector ben ik nog op zoek naar een goede en betrouwbare luxmeter als alternatief voor de AEMC CA813 (verkrijgbaar in de US, CA maar door de verzendkosten vanuit de US wordt deze bijna twee keer zo duur en daarbovenop komen dan ook nog eens invoerrechten, jammer geld).

Wil deze lux meter gebruiken in combinatie met mijn NX9.

Heeft iemand een suggestie? (Zit zelf te denken aan maximaal bedrag van E300, maar minder mag ook) :colgate:

Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

J.A.F._Doorhof

Lux meter ?
Leg eens uit wat je daarmee denkt te bereiken?

Voor het calibreren van een projector of display zul je een coloranalyzer moeten hebben. En als je zowel cms als gamma ook mee wil nemen dan is 300.00 niet te doen.

Ik denk dat je verstandiger gewoon een test patroon kan downloaden en daarmee kun je in ieder geval contrast en helderheid goed afstellen en verzadiging als je ook een correct filter gebruikt.

Lux meters zijn puur licht meters en die zijn alleen echt handig om bv contrast metingen te doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jean Sibelius

Hoi Frank,

Waar ik hem voor wil gebruiken is om een allereerste indruk te krijgen van de verhoudingen 100%, 0% en de panelen uit (idd. Contrast).

Zit ik met de Iris stand goed als ik bepaalde hoeveelheid licht op het scherm wil krijgen? Dit kan ik nu controleren met ChromaPure Quick report, maar dan ben ik al weer een tijdje onderweg.

Dus het is vooral een eerste controle voor wat ik later in het traject tegen kom.


Groeten, Jan


The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Ik gebruik een iPhone app light-meter voor het bijhouden van de projector lamp...,of deze 'accuraat' zijn... ho knows.

Maar dit zijn goed ge-reviewde meters en kosten veel minder;
-Pocket Light Meter
-myLightMeter (Pro)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Ik zou gewoon kijken wat je fijn vind.
Daar heb je toch geen lichtmeter voor nodig ?

Begrijp me goed. Met fotografie gebruik ik ze continue. Maar met de projectoren alleen maar voor de contrast waardes te meten.

Heb nog nooit meegemaakt dat ik de lichtmeter gebruik en denk "mmmmm ik moet wat aanpassen"

Maar goed ieder zijn/haar ding. Maar voor afstellen heb je er mijn inziens echt 0.0 aan. Tevens omdat als je maximaal je brightness naar beneden drukt je amper meer schaduw detail overhoudt. Er zit altijd iets verhoogd in als je het perfect op het beeld wil hebben. Heel minimaal maar het is er wel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"