db meter

Started by joostb, February 24, 2021, 11:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joostb

Hallo allemaal,

ik wil een db meter gaan aanschaffen. waar moet ik op gaan letten?

PascalP

Dat ie een C meting doet, verder zal iedere budget/Ali meter 'goed genoeg' zijn.

Of je geeft iets meer uit voor een UMIK-1 en kun je meteen met REW aan de slag :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Deleted User

Quote from: PascalP on February 24, 2021, 12:05:34
Dat ie een C meting doet......

Zegt mij echt helemaal niets... En aangezien er waarschijnlijk meer mensen hier over denken, een uitleg gevonden op googel... Of het correct is geen idee, maar het geeft wat inzicht..

"Om te bepalen of een geluid zorgt voor geluidshinder is het van belang om een juiste meting te doen. Wat voor de een overslast is kan voor de ander weer geen hinder geven. Anders dan bij bijvoorbeeld honden en katten is het menselijke gehoor minder gevoelig voor hele lage/hoge frequenties. Om geluidsoverlast vast te stellen moet dus rekening gehouden worden met de capaciteiten van het menselijke gehoor. Alle decibelmeters hebben daarom een A correctieschaal / A-schaal / weegfilter / frequentie weging die vergelijkbaar is met het hoor vermogen van het menselijke oor. Hierbij wordt door de decibelmeter de hoge en lage tonen minder mee gewogen dan de middentonen. De gemeten waarden worden dan ook wel getoond als dB(A) inplaats van dB.

Deze correctie is echter niet genoeg, want zodra het geluid/omgevingsgeluid harder wordt is het menselijke oor gevoeliger voor lage tonen. Omdat bij de A-schaal deze lage tonen minder mee worden gewogen klopt deze metingen natuurlijk niet meer. Voor geluid van 55 tot 85 dB is er hier om een B correctieschaal (B-schaal) ontwikkeld en voor geluid van boven de 85 dB de C correctieschaal (C-schaal). Deze C-schaal wordt met name gebruikt als het omgevingsgeluid veel harde en lage tonen bevat zoals bijvoorbeeld in een fabriek of in een discotheek/muziek evenement met veel lage tonen (bass). Doordat deze lage tonen een groter bereik hebben hebben er in verhouding ook meer mensen last van.

Waar gemeenten/steden eerder alleen een maximum geluidsniveau hanteerden in dB(A) wordt dit tegenwoordig vaak gedaan in zowel de A-schaal als C-schaal. Met name voor muziek genres met harde bassen zorgt dit er voor dat de bassen naar beneden worden bijgeschaafd en het overlast voor de omgeving afneemt

Sommige decibelmeters hebben daarnaast de mogelijk om naast bijvoorbeeld een A- of C-schaal een F-schaal in te stellen. Deze F-schaal staat voor flat/lineair. Hierbij wordt er geen correctie uitgevoerd."

PascalP

Duidelijke uitleg Jazzman :)

Hier nog een plaatje om het visueel te maken en waarom je een C-meting wilt doen in je HT als je alle levels gelijk gaat zetten met interne test tonen / pink noise.
C is de rode lijn.
De meeste simpelen meters hebben dan ook een knopje of schuifje zodat je tussen A en C kunt wisselen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

joostb

Quote from: PascalP on February 24, 2021, 12:05:34
Dat ie een C meting doet, verder zal iedere budget/Ali meter 'goed genoeg' zijn.

Of je geeft iets meer uit voor een UMIK-1 en kun je meteen met REW aan de slag :)

Pascal zou ik u een pb mogen sturen?

PascalP

Quote from: joostb on February 24, 2021, 15:44:24
Pascal zou ik u een pb mogen sturen?

Jazeker, maar kan ook gewoon in dit topic dan hebben misschien meer mensen er iets aan en ik weet ook lang niet alles hoor ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

toetertje

Misschien kun je nog even vertellen, wat het doel van de dB meter is?

reza

#7
Quote from: toetertje on February 24, 2021, 17:41:02
Misschien kun je nog even vertellen, wat het doel van de dB meter is?

Om de vaatwasser mee uit te ruimen..

:tounge2:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

WillyP

Waarom gebruik je geen app op je smartphone, even aangenomen dat je die hebt? Op de iPhone zijn vele apps te verkrijgen, dat zal op een Android niet anders zijn, schat ik.

In ieder geval geeft de app op mijn iPhone voor het inregelen hetzelfde resultaat als mijn dB-meter.

Groet,

WillyP

toetertje

Quote from: reza on February 24, 2021, 18:21:49
Om de vaatwasser mee uit te ruimen..

:tounge2:

Toch was het helemaal niet zo'n rare vraag hoor. Is het voor een enkele keer de levels van je speakers
af te regelen, volstaat een app op je telefoon ook. Wil je er meer mee doen, of zelfs professioneel dan
is het een heel ander verhaal.
Een vaatwasser uitruimen, doe je met een kettingzaag, dat weet iedereen.  ;)

Fox

Ik gebruik nog steeds mijn Realistic (Radio shack) meter uit eind jaren '80  :D
https://youtu.be/fE0ZnO7_sUk

Overigens zijn die dingen spot goedkoop nu i.v.g. met toen.... (mee gebracht uit de VS)
https://www.elektronicatekoop.nl/analoge-db-meter-geluidsniveaumeter-bereik-50-tot-126-db?gclid=EAIaIQobChMIwPGKuaiH7wIVNxkGAB3tMQ6uEAQYASABEgIAo_D_BwE

J.A.F._Doorhof

Naast de c stand is het ook erg handig om een slow stand te hebben. Maakt het afstellen met wat handiger.

Je koopt op Ali tegenwoordig leuke digitale meters die ook hun metingen kunnen opslaan. Je kan dan mooi de metingen naast elkaar zien.

Voor rond de 20-30 euro heb je een super leuke
Ik gebruik zelf een wat oudere voor de serieuze metingen en de Ali versie voor al het andere. Beide doen het goed .

Telefoons werken redelijk in een HT omgeving maar totaal niet meer als je wat harder moet meten of dichterbij
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"