X-LS Encore van GR-Research

Started by sion, February 22, 2021, 22:42:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sion

De laatste tijd trekt de X-LS Encore van GR-Research nogal mijn aandacht. Lijkt een speaker te zijn die ook door een beginner op gebied van DIY wel te doen is, mede dankzij de uitgebreide filmpjes op YouTube waarbij je de hele bouw van tevoren al een keer kan bekijken.

Verrassend genoeg lees ik er helemaal niets over op dit forum? Is het kosten-technisch niet zo interessant vanwege de invoerrechten vanuit de VS? Zijn de prestaties niet goed genoeg (toch redelijk goed onderbouwd met metingen.

Over de speaker (onderdelen):
https://youtu.be/N6CaNBhjXb8

Over de kast bouw:
https://youtu.be/5n3ZYGnEjgE
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Ryvm

Wat is er zo speciaal aan deze speakers? Lijkt me dat er in Nederland ook diverse goeie zelfbouw projecten te vinden zijn met soortgelijke specificaties.

Groet Rein

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

sion

GR Research is het bedrijf van Danny Richie, die sinds 1995 luidsprekers ontwerpt. Hij gebruikt onder andere de Klippel Near Field scanner om luidsprekers te meten en afhankelijk daarvan aanpassingen te doen aan het ontwerp. Dat kan aan de constructie zijn (demping), maar 9 van de 10 keer ontwerpt hij ook een ander filter, wat beter is afgestemd op de drivers. Daar waar grote luidspreker fabrikanten voornamelijk naar prijs toe werken, waarbij er op het filter meestal bespaard wordt, ontwerpt Danny naar 'meest redelijke prijs/kwaliteit verhouding'

Op zijn youtube kanaal is ook te zien wat hij vind van een groot aantal luidsprekers van mainstream fabrikanten én wat er eventueel verbeterd aan kan worden.

Laat ik het zo zeggen: deze speakers zijn op social media een redelijke 'hit'
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Koen K

#3
Dat is een wat simplistische voorstelling van zaken. Meten en verbeteren is de normaalste zaak van de wereld, net als het feit dat elk product een compromis is tussen prijs, (geluids–) kwaliteit, esthetiek, service, enzovoorts. Je kunt van elke speaker wel aanwijzen waar het beter kan, maar de enige interessante vraag is of je klant een euro extra uitgeeft voor die verbetering.

Dat meneer Richie kiest voor een kale MDF doos die je zelf in elkaar mag zetten betekent dat hij precies 0 euro zal vangen van een klant met twee linkerhanden die graag een mooi afgewerkte speaker wil, aan te schaffen na een demo met wat uitleg en een lekker kopje koffie.

Het ziet er uit als een prima kit, maar daar heb je er op zich wel meer van. Daarbij is de groep klanten die wel graag zelf speakers wil bouwen, maar ze niet zelf kan ontwerpen allicht niet zo enorm. Voor dit geld kun je ook een uitstekende set actieve speakers kopen  ;)

Timvg

Danny Richie gebruikt geen NFS, zover ik weet. Die metingen zijn van ASR.

sion

Ja klopt, ik heb de meting even van ASR gepakt, omdat ik die sneller kon vinden én omdat ik het belangrijk vind dat een andere partij, niet zijnde GR research zelf, de meetresultaten bevestigd.

Er was wat kritiek op GR research eigen meetgrafieken, omdat die teveel smoothing zouden gebruiken, waardoor de meetresultaten eigenlijk iets vlakker voorgesteld werden dan ze in werkelijkheid zijn.

Iemand suggesties dan voor vergelijkbaar presterende speakers rond zelfde budget (zeg 250,- speakers en filter, 150,- voor de kist.

De MDF flatpacks zijn dus van Peter Rawlings, die verder geen relatie met GR research heeft. De flatpacks zijn CNC gefreesd en zijn dus ook kostentechnisch gewoon goed in verhouding. Je kan de afwerking zelf maken zoals je zelf wilt: simpelweg behandelen met Duratex of fineren. Er is ook een versie in White Oak maar hij zegt zelf dat die niet perse beter is, doordat MDF een constante structuur heeft en dus overal even sterk is, terwijl bij White Oak de richting van de groef al belangrijk is en de kist niet overal hetzelfde zal klinken.

Het komt op mij allemaal wel no-nonsense over, niets exotisch ofzo, goed onderbouwd. Met name de onderbouwing zie ik bijvoorbeeld bij speakerland (om maar even een zijstraat te noemen) niet terug.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase