spotify komt met lossless hifi streaming.

Started by gizmo2, February 22, 2021, 20:01:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

#25
Quote from: Koen K on February 22, 2021, 20:39:32
http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Ik kom straks dus in een gewetenscrisis: ga ik betalen voor een theoretische verbetering die geen mens hoort?  :laugh:

Dat is een stuk makkelijker te testen. Zet vier nummers die je door en door kent uit Spotify in je afspeellijst. Doe hetzelfde vanuit bijv. Qobuz. Shuffle de afspeellijst. Klik op play. Ga maar eens een half uurtje luisteren over je LS. Hoor je verschillen?

Of doe het nog simpeler. Zet 1 nummer zo tweemaal in je afspeellijst. Zelfs met de wetenschap naar welk nummer je luistert, kan je met een beetje innerlijke eerlijkheid al heel snel bepalen of je verschillen hoort. Ik vind het verrekte moeilijk. En dat is een understatement.

(En daar heb ik goddorie niet met zorg een ultieme digitale keten voor ingericht :<:<)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Wel dezlefde opnames gebruiken. Geen idee of je daar achter kan komen. Al vaker benoemd: ooit drie of vier verschillende tracks van Autobahn geluisterd. Allemaal via Spotify met duidelijke verschillen tussen de nummers. Vlakker, auto van links, auto van rechts etc.

Gekkigheid.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Zeker, gewoon hetzelfde nummer van hetzelfde album, zelfde uitgave. Dat is niet zo lastig. Ik weet wel dat de test niet zo betrouwbaar is als een ABX, maar het geeft misschien wel een goede indruk of je de ABX uberhaupt aandurft.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Worden die uitgaves etc beschreven op Spotify en anderen ? Ik heb werkelijk geen idee.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Als ik een nummer van het "Joan Armatrading - Gold" album van Qobuz, en ik neem hetzelfde nummer van het "Joan Armatrading - Gold" album op Spotify, dan ga ik er vanuit dat de diensten hetzelfde album in hun catalogus hebben. Naïef misschien.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Geen idee....ging mij er meer om of je erachter kan komen. Omdat anders het vergelijken op de wijze waarop jij het voorstelde geen zin heeft of kan hebben. Maar het hele leven heeft geen zin...oook weer waar.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Ach, als het verschillende bronbestanden zijn, dan hoor je misschien verschil, waarna je met misplaatst vertrouwen de ABX in gaat. Om vervolgens lelijk op je snufferd te gaan—een vervelende maar leerzame ervaring.

Je kunt het ook wat audiofieler aanpakken: gewoon vergelijkend luisteren en dan besluiten dat het verschil in microdetail zo overduidelijk is dat een ABX nergens voor nodig is  :laugh:

DofN

Ik dacht dus een verschil te kunnen horen in microdetail tussen Spotify en Qobuz.. Maar het viel me vies tegen. Ik weet niet of ga handelen naar dit inzicht (en mijn Q abonnement stopzet).

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: DofN on February 24, 2021, 08:28:26
Als ik een nummer van het "Joan Armatrading - Gold" album van Qobuz, en ik neem hetzelfde nummer van het "Joan Armatrading - Gold" album op Spotify, dan ga ik er vanuit dat de diensten hetzelfde album in hun catalogus hebben. Naïef misschien.
Ik weet dat we hier op forum hadden gevonden dat bij het album van Roger Waters - Amused to death er bij Spotify niet bij staat (stond) dat het om de remaster ging en dat het hier dus mis ging door te vergelijken met het origneel.

We zouden inderdaad moeten verwachten dat zulke diensten toch de juiste informatie voorzien, maar als je de collectie bekijkt zullen er zo en zo fouten in zitten.

Een andere pitfall, die in mijn opzicht bij bedrog aanleunt, is dat bij Tidal bv voorkomt is dat de volume output tussen hifi en hires anders is, waarbij de hires enkel db's hoger is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mradem

Quote from: chansig on February 23, 2021, 21:26:39
Wel dezlefde opnames gebruiken. Geen idee of je daar achter kan komen. Al vaker benoemd: ooit drie of vier verschillende tracks van Autobahn geluisterd. Allemaal via Spotify met duidelijke verschillen tussen de nummers. Vlakker, auto van links, auto van rechts etc.

Gekkigheid.

Gr. Hans
Klopt daar kan nogal verschil in zitten. In feite het Hi Res bestand omzetten naar mp3 (met een perfecte volume match) en dan vergelijken. Anders blijft het een beetje appels met peren vergelijken. Dat maakt het ook zo lastig vergelijken tussen de verschillende diensten. Tidal gooit volgens mij al standaard het volume hoger waardoor het kan overkomen als beter maar dat helemaal niet het geval is.
In mijn beleving zijn vaak de masters op Qobuz wel beter..

Richard70…

Vanaf wanneer zou dit mogelijk zijn, zie in mijn account nog geen mogelijkheden staan
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

pvd_66

Hehe eindelijk, goede playlists heeft Spotify altijd. Die bij Tidal zijn echt ruk.
Nu maar hopen dat de kwaliteit wat beter is, ik vind bij Spotify altijd alsof er een dekentje voor het geluid zit, of wat doffer klinkt.
het blijft lastig uitleggen  ;D ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pameijer

Quote from: pvd_66 on February 26, 2021, 20:00:13
Hehe eindelijk, goede playlists heeft Spotify altijd. Die bij Tidal zijn echt ruk.
Nu maar hopen dat de kwaliteit wat beter is, ik vind bij Spotify altijd alsof er een dekentje voor het geluid zit, of wat doffer klinkt.
het blijft lastig uitleggen  ;D ;D
Het beroemde/befaamde dekentje! Ik denk dat ik die maar 's ga verkopen aangezien zoveel mensen die al in huis blijken te hebben na een upgrade  :P
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

gizmo2

Quote from: pvd_66 on February 26, 2021, 20:00:13
Hehe eindelijk, goede playlists heeft Spotify altijd. Die bij Tidal zijn echt ruk.
Nu maar hopen dat de kwaliteit wat beter is, ik vind bij Spotify altijd alsof er een dekentje voor het geluid zit, of wat doffer klinkt.
het blijft lastig uitleggen  ;D ;D
Mmmmmm geen last van dat dekentje met afspelen van Spotify, trouwens ook niet met tidal/Qobuz of wat dan ook.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Xander32

Volgens Telenet ga je er extra voor betalen las ik zojuist. Uitrol later dit jaar in een paar geselecteerde landen. Of NL daar tussen zit moet nog blijken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

WDitters

Verbaast me niets. Net als alle andere aanbieders onderscheid maken tussen standaard en hifi.

Maar tegelijkertijd begreep ik van Qobuz dat de prijswijziging in de US ($14.99 voor Hifi) niet alleen een uitzondering blijft voor de US maar tzt in meerdere landen gaat komen... Maar geen uitspraak over welke landen en wanneer...

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

HJ2

Is hier ooit nog eens wat over vernomen, of is het een oorverdovend stille dood gestorven, het hele Spotify HiFi verhaal?
Het jaar loopt toch al aardig op zijn einde...
If you always do what you always did, you always get what you always got...

gizmo2

Kom niet verder als dit.
Voor de rest blijft het akelig stil.

https://www.whathifi.com/news/spotify-hifi-release-date-imminent-suggests-reddit-video-leak

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

PorscheHD

#43
Snap niet dat ze hier zolang mee wachten. Ik wil FLAC streamen en Connect. Tidal heeft het nu maar nieuwe muziek vinden en playlists etc is gewoon vele maken beter op Spotify naar mijn mening waardoor ik terug blijf komen bij die dienst..... nu alleen nog flac stream en dan is het voor mij perfect!

Overigens met meer er voor betalen komen ze niet meer weg denk ik zins Tidal het aanbied voor dezelfde prijs.... alhoewel ik het wel zou doen vanwege bovengenoemde reden  ::)

katwax

Quote from: PorscheHD on December  2, 2021, 09:38:40
Overigens met meer er voor betalen komen ze niet meer weg denk ik zins Tidal het aanbied voor dezelfde prijs.... alhoewel ik het wel zou doen vanwege bovengenoemde reden  ::)
Denk dat dit de voornaamste reden is, de eerste keer dat er spraken was van mogelijke release kwam iets daarvoor Apple met lossless aan te bieden op bestaande plan. Nu heeft ook Tidal prijs aanpassingen gedaan. Dus er meer voor vragen lijkt mij geen goed idee :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Pathos

Quote from: katwax on December  2, 2021, 23:21:52
Denk dat dit de voornaamste reden is, de eerste keer dat er spraken was van mogelijke release kwam iets daarvoor Apple met lossless aan te bieden op bestaande plan. Nu heeft ook Tidal prijs aanpassingen gedaan. Dus er meer voor vragen lijkt mij geen goed idee :)

Ik denk dat Tidal die aanpassing heeft gedaan om zo een groter deel van de markt te pakken aangezien ze de concurrentie met Spotify niet aankunnen. Nu komt Tidal ook met soortgelijke features zoals Spotify ze aanbied. Zoals een maand overzicht van wat je allemaal hebt geluisterd. Als Spotify HiFi zou uitkomen heb ik daar graag extra geld voor over. Nu draai ik 2 met diensten, Tidal voor SQ en Spotify voor het gemak.

Gr
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Henkjan_O

ik gebruik Spotify maar sporadisch (de kids wel, gewoon abo), en speel dan via m'n squeezebox (squeezelite op de miniDSP SHD). 
nu zag ik een tijdje geleden ineens iets van dik 700k bitrate staan, dat zou lossless moeten zijn.   maar de laatste tijd is t weer 320k? 
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)


Vhond

Officieel bericht van Spotify:

https://community.spotify.com/t5/Live-Ideas/All-Platforms-Music-HiFi-Quality-Lossless-Streaming-16bit-44/idc-p/5324421#M238504

dateert van 7 januari 2022 (niet dat ze erg veel bloot geven: behalve dat het voor premium gebruikers wordt...)

kappa9

Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT