Author Topic: spotify komt met lossless hifi streaming.  (Read 2653 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline DofN

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 1031
  • Weest allen vrolijk en blij, hup hup hup ook Gij
Re: spotify komt met lossless hifi streaming.
« Reply #25 on: February 23, 2021, 20:05:22 »
http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Ik kom straks dus in een gewetenscrisis: ga ik betalen voor een theoretische verbetering die geen mens hoort?  :laugh:

Dat is een stuk makkelijker te testen. Zet vier nummers die je door en door kent uit Spotify in je afspeellijst. Doe hetzelfde vanuit bijv. Qobuz. Shuffle de afspeellijst. Klik op play. Ga maar eens een half uurtje luisteren over je LS. Hoor je verschillen?

Of doe het nog simpeler. Zet 1 nummer zo tweemaal in je afspeellijst. Zelfs met de wetenschap naar welk nummer je luistert, kan je met een beetje innerlijke eerlijkheid al heel snel bepalen of je verschillen hoort. Ik vind het verrekte moeilijk. En dat is een understatement.

(En daar heb ik goddorie niet met zorg een ultieme digitale keten voor ingericht :<:<)

« Last Edit: February 23, 2021, 20:11:42 by DofN »
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Lyngdorf TDAI 2170, Mano ULTRA mkII Music Streamer, D&D 8c

Online chansig

« Reply #26 on: February 23, 2021, 21:26:39 »
Wel dezlefde opnames gebruiken. Geen idee of je daar achter kan komen. Al vaker benoemd: ooit drie of vier verschillende tracks van Autobahn geluisterd. Allemaal via Spotify met duidelijke verschillen tussen de nummers. Vlakker, auto van links, auto van rechts etc.

Gekkigheid.

Gr. Hans
JBL 305 MK II, akoestische aanpassingen, MacMini 2012 met BACCH software.

Offline DofN

« Reply #27 on: February 24, 2021, 08:19:42 »
Zeker, gewoon hetzelfde nummer van hetzelfde album, zelfde uitgave. Dat is niet zo lastig. Ik weet wel dat de test niet zo betrouwbaar is als een ABX, maar het geeft misschien wel een goede indruk of je de ABX uberhaupt aandurft.

Online chansig

« Reply #28 on: February 24, 2021, 08:25:08 »
Worden die uitgaves etc beschreven op Spotify en anderen ? Ik heb werkelijk geen idee.

Gr. Hans

Offline DofN

« Reply #29 on: February 24, 2021, 08:28:26 »
Als ik een nummer van het "Joan Armatrading - Gold" album van Qobuz, en ik neem hetzelfde nummer van het "Joan Armatrading - Gold" album op Spotify, dan ga ik er vanuit dat de diensten hetzelfde album in hun catalogus hebben. Naïef misschien.

Online chansig

« Reply #30 on: February 24, 2021, 08:30:04 »
Geen idee....ging mij er meer om of je erachter kan komen. Omdat anders het vergelijken op de wijze waarop jij het voorstelde geen zin heeft of kan hebben. Maar het hele leven heeft geen zin...oook weer waar.

Gr. Hans

Offline Koen K

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+4)
  • Total likes: 562
    • Klarde und Happers
« Reply #31 on: February 24, 2021, 09:06:32 »
Ach, als het verschillende bronbestanden zijn, dan hoor je misschien verschil, waarna je met misplaatst vertrouwen de ABX in gaat. Om vervolgens lelijk op je snufferd te gaan—een vervelende maar leerzame ervaring.

Je kunt het ook wat audiofieler aanpakken: gewoon vergelijkend luisteren en dan besluiten dat het verschil in microdetail zo overduidelijk is dat een ABX nergens voor nodig is  :laugh:

WoonkamerTeleskopos  |  Yamaha WXC-50  | Sony PS-X50  |  Ortofon 2M Red  |  Sony KD-49XH9505
Studeerkamer:  Genelec 6010A  |  Tangband W6-1139SIF subwoofer

Offline DofN

« Reply #32 on: February 24, 2021, 10:57:55 »
Ik dacht dus een verschil te kunnen horen in microdetail tussen Spotify en Qobuz.. Maar het viel me vies tegen. Ik weet niet of ga handelen naar dit inzicht (en mijn Q abonnement stopzet).

Online katwax

« Reply #33 on: February 24, 2021, 11:00:26 »
Als ik een nummer van het "Joan Armatrading - Gold" album van Qobuz, en ik neem hetzelfde nummer van het "Joan Armatrading - Gold" album op Spotify, dan ga ik er vanuit dat de diensten hetzelfde album in hun catalogus hebben. Naïef misschien.
Ik weet dat we hier op forum hadden gevonden dat bij het album van Roger Waters - Amused to death er bij Spotify niet bij staat (stond) dat het om de remaster ging en dat het hier dus mis ging door te vergelijken met het origneel.

We zouden inderdaad moeten verwachten dat zulke diensten toch de juiste informatie voorzien, maar als je de collectie bekijkt zullen er zo en zo fouten in zitten.

Een andere pitfall, die in mijn opzicht bij bedrog aanleunt, is dat bij Tidal bv voorkomt is dat de volume output tussen hifi en hires anders is, waarbij de hires enkel db's hoger is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Allo USbridge Signature met Allo Shanti voeding
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Offline mradem

• Trade Count: (+6)
  • Total likes: 7
« Reply #34 on: February 24, 2021, 11:50:47 »
Wel dezlefde opnames gebruiken. Geen idee of je daar achter kan komen. Al vaker benoemd: ooit drie of vier verschillende tracks van Autobahn geluisterd. Allemaal via Spotify met duidelijke verschillen tussen de nummers. Vlakker, auto van links, auto van rechts etc.

Gekkigheid.

Gr. Hans
Klopt daar kan nogal verschil in zitten. In feite het Hi Res bestand omzetten naar mp3 (met een perfecte volume match) en dan vergelijken. Anders blijft het een beetje appels met peren vergelijken. Dat maakt het ook zo lastig vergelijken tussen de verschillende diensten. Tidal gooit volgens mij al standaard het volume hoger waardoor het kan overkomen als beter maar dat helemaal niet het geval is.
In mijn beleving zijn vaak de masters op Qobuz wel beter..

Offline rdebruin

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+11)
  • Total likes: 573
« Reply #35 on: February 24, 2021, 15:34:16 »
Vanaf wanneer zou dit mogelijk zijn, zie in mijn account nog geen mogelijkheden staan
Beeld; JVC N7. LG Oled 65 C16LA
Processor; Acurus Muse . Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720
Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .ABNB 18inch , ABNB 2*10PP
Bronnen; Sony uhd. Apple tv 4K. Dune 4K solo. Zidoo 1000.

Offline pvd_66

• senior member
  • Total likes: 15
  • I love the HTforum
« Reply #36 on: February 26, 2021, 20:00:13 »
Hehe eindelijk, goede playlists heeft Spotify altijd. Die bij Tidal zijn echt ruk.
Nu maar hopen dat de kwaliteit wat beter is, ik vind bij Spotify altijd alsof er een dekentje voor het geluid zit, of wat doffer klinkt.
het blijft lastig uitleggen  ;D ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Offline pameijer

• This title is for sale, please send me a PM!
  • HT forum donateur
  • HT forum legend group
  • Trade Count: (+7)
  • Total likes: 391
« Reply #37 on: March 10, 2021, 20:29:06 »
Hehe eindelijk, goede playlists heeft Spotify altijd. Die bij Tidal zijn echt ruk.
Nu maar hopen dat de kwaliteit wat beter is, ik vind bij Spotify altijd alsof er een dekentje voor het geluid zit, of wat doffer klinkt.
Het beroemde/befaamde dekentje! Ik denk dat ik die maar 's ga verkopen aangezien zoveel mensen die al in huis blijken te hebben na een upgrade  :P
Anthem MRX1120 / Anthem BLX200 / Technics SL2000 / Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG OLED55C7 / JVC X7900 met iVisions 250 cm scherm / AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 rears + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Offline gizmo2

• senior member
  • Total likes: 97
  • I love the HTforum
« Reply #38 on: March 10, 2021, 21:20:03 »
Mmmmmm geen last van dat dekentje met afspelen van Spotify, trouwens ook niet met tidal/Qobuz of wat dan ook.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

1x raspberry pi 4b, 1x 2b - khadas tone board, Cambridge AZUR 840A V2, musical fidelity m1 dac A, logitech duet- a'la Fikus, Bryston 7B mono blocks, Spendor SP7/1 speakers.

Offline Xander32

• HT forum donateur
  • Beyond The Elite Upper Class
  • Trade Count: (+16)
  • Total likes: 1018
  • Pluk de dag voor je in een vaas eindigt !
    • Sander's Stereo Site
« Reply #39 on: March 11, 2021, 05:08:38 »
Volgens Telenet ga je er extra voor betalen las ik zojuist. Uitrol later dit jaar in een paar geselecteerde landen. Of NL daar tussen zit moet nog blijken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480  ||  Accuphase DAC-50  ||  Auralic Aries G1 ||  Audiolab 6000 CDT

Offline WDitters

• “Anything that gets your blood racing is probably worth doing.” - Hunter S. Thompson
  • HT forum donateur
  • member
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 23
  • I love the HTforum
« Reply #40 on: March 11, 2021, 07:30:28 »
Verbaast me niets. Net als alle andere aanbieders onderscheid maken tussen standaard en hifi.

Maar tegelijkertijd begreep ik van Qobuz dat de prijswijziging in de US ($14.99 voor Hifi) niet alleen een uitzondering blijft voor de US maar tzt in meerdere landen gaat komen... Maar geen uitspraak over welke landen en wanneer...

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

Denon AH-D9200 - Audeze LCD-X - Questyle CMA Twelve Master - FiiO M15
NAD M50 & M12 - Classé CA-2200
Usher Dancer Mini-Two DMD Mk1