Tegel onder de speakers

Started by -Logix-, June 2, 2004, 12:47:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Logix-

Ik zie hier vaker op pics speakers voorbij komen die op een dikke tegel of steen staan. Nu is mijn vraag, welk soort tegel is dat meestal en waar krijg je zoiets?

Shut the fuck up Donny!

Doerak

Meestal is dat graniet of marmer.
Als het maar ZWAAR is.
Deze stukken worden bij een natuursteenhandel gekocht (daar waar ze ook grafzerken maken).

MarcoV


-Logix-

Dank voor de reacties. Ik ga vanmiddag eens naar de lokale steenboer

@Marco, tja ik weet het, maar als je op topics gaat zoeken lees je er vaker overheen of is het topic dusdanig veranderd dat het topictitel niet meer klopt. Als we die zoekfunctie nu eens hadden  ::) ;)
Shut the fuck up Donny!

Jinsu

Hoi,

Je kunt ook leisteen gebruiken, laat het oppervlak onbewerkt "insmeren met babyolie". De onderkant en kanten laat je licht polijsten ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

MarcoV

#5
Quote from: RPM on June  2, 2004, 13:26:06

@Marco, tja ik weet het, maar als je op topics gaat zoeken lees je er vaker overheen of is het topic dusdanig veranderd dat het topictitel niet meer klopt. Als we die zoekfunctie nu eens hadden  ::) ;)

Ach ja, die zoekfunctie he, dat zou wel fijn zijn. Maar deze was zo gevonden hoor  ;)

@Whistler, volgens mij kun je ook/beter insmeren met gekookte lijnolie. Althans, dat werd mij indertijd aangeraden. Polijsten hoeft dan niet per se meer, dat scheelt weer  ;).

Marco

Jinsu

Hoi Marco,

De onderkant en de zijkanten zou ik toch licht laten polijsten, het hoeft niet spiegelglat te zijn. Maar als je de onderkant niet laat polijsten staat het niet echt stabiel ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Scarp

De platen die ik had waren alleen aan de bovenkant gepolijst. De onderkant was al supervlak gezaagd en de zijkanten konden ze niet goed polijsten. Wel was de zijkant (en ook de bovenkant) nog gewaxed. Maar het geheel was zo glad daardoor, dat de speakers met spikes ervan afgleden, dus moet je wel putjes maken waar de spikes in kunnen.

De onderkant is zonde om te laten polijsten. Als ie gewoon vlak is, dan is dat genoeg. Ik had zelf vibrapods aan de onderkant liggen zodat het geheel weer ontkoppelt was.

AppleMies

Quote from: RPM on June  2, 2004, 12:47:03
Ik zie hier vaker op pics speakers voorbij komen die op een dikke tegel of steen staan. Nu is mijn vraag, welk soort tegel is dat meestal en waar krijg je zoiets?



Ik heb eventueel als je interesse hebt twee granieten platen.  Deze zijn aan de bovenzijde gepolijst en een zijkanten zijn "geknabbeld"  Dit wil zeggen ruw met het effect of er aan kleine stukjes afgetikt zijn of ..............geknabbeld.

Als je interesse hebt maak ik wel een digitaal fotootje dat ik je dan kan mailen.


gr.



Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

MarcoV

Quote from: Whistler on June  2, 2004, 15:29:55
Hoi Marco,

De onderkant en de zijkanten zou ik toch licht laten polijsten, het hoeft niet spiegelglat te zijn. Maar als je de onderkant niet laat polijsten staat het niet echt stabiel ;) .

MvGr,

Whistler

Rolf schreef het al, ik heb het ook gewoon laten zagen. Misschien is het verschil dat ik hardsteen gebruik ipv graniet, met de lijnolie haal je dan het relief van de steen helemaal op. evengoed, het is puur esthetisch  ;). De instabiliteit kun je indien nodig natuurlijk ook weer opvangen door met een stukje rubber, vibrapod oid te ontkoppelen.

Marco

-Logix-

Ik heb 2 granietstenen op maat laten maken (35x35cm) en hoop die deze week te kunnen ophalen! Bedankt voor de hulp!
Shut the fuck up Donny!

R

Wat was je kwijt als ik vragen mag?

-Logix-

Heb ik nog niet gevraagt, ik betaal ze bij afhaling, ik zal het gelijk hier even posten wat het kostte!
Shut the fuck up Donny!

Ettepet

Ik heb vandaag gezocht naar een oplossing voor mijn PB2-Plus:

Hardsteen van 75cm x 50cm met een dikte van 4cm is bij een natuursteenhandel 136 euro (excl. btw)! :(  1cm dunner was niet niet veel goedkoper (124 euro, excl. btw), en graniet schrikbarend veel duurder (4cm dik = 230 euro!!!).

Bij de Gamma gekeken: Opsluitbanden (100cm x 15cm, dikte 5cm) zijn minder dan 2 euro, loodzwaar, en je kunt ze via hun verhuurafdeling korter knippen.  ;D  Nou is het alleen de vraag of ik ze aan elkaar moet verankeren alsof het één grote steen is (ietwat lastig), of dat ik er iets isolerends/dempends tussen moet doen en ze dan bijvoorbeeld gaan spannen.   ???

wil

Quote from: Ettepet on June  8, 2004, 19:56:12
Ik heb vandaag gezocht naar een oplossing voor mijn PB2-Plus:

Hardsteen van 75cm x 50cm met een dikte van 4cm is bij een natuursteenhandel 136 euro (excl. btw)! :(  1cm dunner was niet niet veel goedkoper (124 euro, excl. btw), en graniet schrikbarend veel duurder (4cm dik = 230 euro!!!).

Bij de Gamma gekeken: Opsluitbanden (100cm x 15cm, dikte 5cm) zijn minder dan 2 euro, loodzwaar, en je kunt ze via hun verhuurafdeling korter knippen.  ;D  Nou is het alleen de vraag of ik ze aan elkaar moet verankeren alsof het één grote steen is (ietwat lastig), of dat ik er iets isolerends/dempends tussen moet doen en ze dan bijvoorbeeld gaan spannen.   ???
Wat kost die SVS? dan is €124 toch een mooie ondergrond. Kijk het moet een beetje ihn verhouding staan tot de sub/speaker, maar het lijkt mij ook mooier dan twee stoepranden  :-\

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Ettepet

Quote from: wil on June  8, 2004, 20:09:58
Wat kost die SVS? dan is €124 toch een mooie ondergrond. Kijk het moet een beetje ihn verhouding staan tot de sub/speaker, maar het lijkt mij ook mooier dan twee stoepranden  :-\
Ach, het is een zeer voordelige manier om te kijken of het werkt. ;D

Ben benieuwd, want ondanks dat ik de sub netjes heb gecalibreerd klinkt een deel van de bas voor mijn gevoel zeer overheersend, zowel binnen als buiten mijn apartement.  Een deel van de oorzaak zou kunnen komen door de 60Kg die de sub weegt, ontkoppelen dat ding zou ik denken..  :o

MarcoV

Quote from: Ettepet on June  8, 2004, 19:56:12
Ik heb vandaag gezocht naar een oplossing voor mijn PB2-Plus:

Hardsteen van 75cm x 50cm met een dikte van 4cm is bij een natuursteenhandel 136 euro (excl. btw)! :(  1cm dunner was niet niet veel goedkoper (124 euro, excl. btw), en graniet schrikbarend veel duurder (4cm dik = 230 euro!!!).


Gewoon even doorzoeken: ik gebruik ook hardsteen - 37*47*6 cm voor 61 Euro incl BTW, dus het lijkt me dat jij ongeveer het dubbele kwijt zou moeten kunnen zijn?

Marco

Ettepet

Nou, 5.69 euro verder heb ik 3 opsluitbanden (gratis op maat geknipt!), 4 "gebruikte" squashballen (ook gratis), en een stukje tapijt (rest-deel, gratis).  Resultaat: een ontkoppelingsbuffer van 75cm x 45cm, bestaande uit: 8 halve squasballen, met daarop de 3 opsluitbanden, het tapijt en daarop de sub.

Omdat de PB2-Plus 2x3 voetjes heeft aan de lange zijden zou de binnenste opsluitband minder belast worden (zitten geen voetjes), dus heb ik daar 2 dunne kurken onderzetters onder gelegd.  De squasballen zitten vrijwel exact onder de voetjes & onderzetters.

Het resultaat klinkt stukken beter, al ga ik zo laat op de avond de versterker niet absurd hard uitproberen.  Dit is het eerste moment dat ik denk dat de SVS in alle opzichten m'n Yamaha zal gaan verslaan (behalve dan qua WAF en compactheid ;)).  Het mee-denderen van mijn ruimte lijkt de oorzaak van de mindere performance. :)

Mandragore

Gelukkig maar, ik was al bang dat we al die moeite voor niets hadden gedaan om dat apparaat hierheen te halen ;D
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

Ettepet

Quote from: Mandragore on June 10, 2004, 00:14:37
Gelukkig maar, ik was al bang dat we al die moeite voor niets hadden gedaan om dat apparaat hierheen te halen ;D
Hij was zwaar genoeg...  8)

Over mee-denderen gesproken, nog meer ingestort sinds je je PC+20-39 hebt staan? ;D

Mandragore

#20
Quote from: Ettepet on June 10, 2004, 00:31:18Over mee-denderen gesproken, nog meer ingestort sinds je je PC+20-39 hebt staan? ;D

Nope, de rest laat ik maar aan de gemeente over ;D

On topic: m'n sub staat sinds een week ook op een tegel. Ik heb het idee dat het laag daardoor iets "rustiger" is geworden (=beter naar mijn smaak). Heeft het nog toegevoegde waarde om tussen de tegel en mijn grenenhouten vloer nog squashballetjes te plaatsen? Zo ja, moeten dat dan halve balletjes zijn?
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

Martin_M

Pas op met kurk. Dat kan het geluid wel eens softer doen gaan klinken (maar hoeft niet).
Verschillende ondergronden kunnen ook weer allemaal anders klinken.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

BOUBOU

Quote from: Mandragore on June 10, 2004, 21:14:01


Nope, de rest laat ik maar aan de gemeente over ;D

On topic: m'n sub staat sinds een week ook op een tegel. Ik heb het idee dat het laag daardoor iets "rustiger" is geworden (=beter naar mijn smaak). Heeft het nog toegevoegde waarde om tussen de tegel en mijn grenenhouten vloer nog squashballetjes te plaatsen? Zo ja, moeten dat dan halve balletjes zijn?

Voor de stabiliteit kun je wel het beste halve balletjes nemen
Een voorbeeld die ik al vaker aangehaald heb, stond op de website van Scarp......maar die heeft hem helaas leeg gehaald.
Welicht dat hij ze elders nog opgeslagen heeft.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

R

Ik dacht dat scarp er vibrapods onder had liggen. Is het niet zo spikes koppelen aan de tegel. Met iets a la vibrapod de tegel ontkoppelen van de vloer?

Ettepet

Als je voldoende squashballetjes hebt kun je ze ook lek maken en platdrukken, scheelt wat knipwerk en je hebt 2 keer zoveel rubber om trillingen op te vangen, wellicht iets om te proberen..  :)