Nieuwe TV 43"of 49"

Started by Koen K, February 18, 2021, 12:08:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Gisteren heb ik geprobeerd onze TV via toslink op mijn nieuwe voorversterker aan te sluiten. Geen geluid. Na wat uitzoekwerk blijkt dat deze TV (een oude Panasonic plasma, TX-P42G20S) niet in staat is het geluid dat via HDMI binnenkomt als SPDIF naar buiten te sturen. Blijkbaar kan dat alleen bij geluid dat via de TV-tuner binnenkomt. Mijns inziens is de optische uitgang daarmee zo goed als waardeloos, maar dat terzijde. Nu kan ik een HDMI-extractor aanschaffen, maar eigenlijk mag de TV ook wel een keer vervangen worden als we redelijkerwijs een mooie upgrade mogen verwachten voor een budget van 700 tot 1000 euro.

Ik heb ongeveer 0 verstand van TV's, maar ik vind het wel fijn als de kleuren er natuurlijk uitzien (niet oververzadigd etc.) en het zwart mooi zwart is.

Een aantal potentieel domme vragen:


  • Mag je ervan uitgaan dat elke nieuwe TV stereo SPDIF via toslink uit kan sturen? Of is bovenstaande (nog steeds) normaal?
  • Hoe is de beeldkwaliteit van bijvoorbeeld een Sony XH85 / Samsung Q64T / Samsung Serif in vergelijking met een fatsoenlijke plasma (wat de Panasonic destijds volgens mij wel was)? Moet ik me zorgen maken om het feit dat dit edge lit TV's zijn?
  • Blijkbaar is het vrijwel onmogelijk om een niet-smart TV te krijgen. Hoe lang mag je verwachten dat zo'n TV bruikbaar blijft? Is het ding op een gegeven moment onbruikbaar of maakt het eigenlijk niet uit zolang je de smart-functies niet gebruikt? Krijg je advertenties op je scherm bij Samsung?
  • Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

bramsat

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 12:08:10
Gisteren heb ik geprobeerd onze TV via toslink op mijn nieuwe voorversterker aan te sluiten. Geen geluid. Na wat uitzoekwerk blijkt dat deze TV (een oude Panasonic plasma, TX-P42G20S) niet in staat is het geluid dat via HDMI binnenkomt als SPDIF naar buiten te sturen. Blijkbaar kan dat alleen bij geluid dat via de TV-tuner binnenkomt. Mijns inziens is de optische uitgang daarmee zo goed als waardeloos, maar dat terzijde. Nu kan ik een HDMI-extractor aanschaffen, maar eigenlijk mag de TV ook wel een keer vervangen worden als we redelijkerwijs een mooie upgrade mogen verwachten voor een budget van 700 tot 1000 euro.

Ik heb ongeveer 0 verstand van TV's, maar ik vind het wel fijn als de kleuren er natuurlijk uitzien (niet oververzadigd etc.) en het zwart mooi zwart is.

Een aantal potentieel domme vragen:


  • Mag je ervan uitgaan dat elke nieuwe TV stereo SPDIF via toslink uit kan sturen? Of is bovenstaande (nog steeds) normaal?
  • Hoe is de beeldkwaliteit van bijvoorbeeld een Sony XH85 / Samsung Q64T / Samsung Serif in vergelijking met een fatsoenlijke plasma (wat de Panasonic destijds volgens mij wel was)? Moet ik me zorgen maken om het feit dat dit edge lit TV's zijn?
  • Blijkbaar is het vrijwel onmogelijk om een niet-smart TV te krijgen. Hoe lang mag je verwachten dat zo'n TV bruikbaar blijft? Is het ding op een gegeven moment onbruikbaar of maakt het eigenlijk niet uit zolang je de smart-functies niet gebruikt? Krijg je advertenties op je scherm bij Samsung?
  • Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

De tv's sony,samsung, philips, lg ,phanasonic hebben anno nu een veel beter beeld dan jouw ±10jr oude panasonic plasma.

De nieuwe tv's hebben allemaal google/android aan boord en die zijn beter als de smart tv's van pakweg 5 jr geleden.

Neem gewoon een 55 inch voor pakweg ±800 euro en aan het einde ben je een tevreden mens met die 55 inch.wedden?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

jon81

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 12:08:10
Gisteren heb ik geprobeerd onze TV via toslink op mijn nieuwe voorversterker aan te sluiten. Geen geluid. Na wat uitzoekwerk blijkt dat deze TV (een oude Panasonic plasma, TX-P42G20S) niet in staat is het geluid dat via HDMI binnenkomt als SPDIF naar buiten te sturen. Blijkbaar kan dat alleen bij geluid dat via de TV-tuner binnenkomt. Mijns inziens is de optische uitgang daarmee zo goed als waardeloos, maar dat terzijde. Nu kan ik een HDMI-extractor aanschaffen, maar eigenlijk mag de TV ook wel een keer vervangen worden als we redelijkerwijs een mooie upgrade mogen verwachten voor een budget van 700 tot 1000 euro.

Ik heb ongeveer 0 verstand van TV's, maar ik vind het wel fijn als de kleuren er natuurlijk uitzien (niet oververzadigd etc.) en het zwart mooi zwart is.

Een aantal potentieel domme vragen:


  • Mag je ervan uitgaan dat elke nieuwe TV stereo SPDIF via toslink uit kan sturen? Of is bovenstaande (nog steeds) normaal?
  • Hoe is de beeldkwaliteit van bijvoorbeeld een Sony XH85 / Samsung Q64T / Samsung Serif in vergelijking met een fatsoenlijke plasma (wat de Panasonic destijds volgens mij wel was)? Moet ik me zorgen maken om het feit dat dit edge lit TV's zijn?
  • Blijkbaar is het vrijwel onmogelijk om een niet-smart TV te krijgen. Hoe lang mag je verwachten dat zo'n TV bruikbaar blijft? Is het ding op een gegeven moment onbruikbaar of maakt het eigenlijk niet uit zolang je de smart-functies niet gebruikt? Krijg je advertenties op je scherm bij Samsung?
  • Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Ik had ook een Panasonic P42G20 en na heel wat zoeken en wachten heb ik voor minder dan 1000,- een 55" LG Oled kunnen kopen, en daar heb ik echt geen seconde spijt van gehad.
Wat een mooi beeld en de smart functies werken prima, geen advertenties trouwens, wel een aantal voorgeinstalleerde apps die je natuurlijk niet allemaal gebruikt.

Optisch uit gebruik ik trouwens niet, maar omdat ik recent mijn receiver ook heb ge-upgrade gebruik ik nu hdmi arc en cec.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Kwabbernoot

Quote from: bramsat on February 18, 2021, 13:13:52
De tv's sony,samsung, philips, lg ,phanasonic hebben anno nu een veel beter beeld dan jouw ±10jr oude panasonic plasma.

De nieuwe tv's hebben allemaal google/android aan boord en die zijn beter als de smart tv's van pakweg 5 jr geleden.

Neem gewoon een 55 inch voor pakweg ±800 euro en aan het einde ben je een tevreden mens met die 55 inch.wedden?
Ik heb zelf twee Panasonic plasma's en er zijn maar weinig tv's die daar tegen op kunnen. De Oled zijn naar mijn mening de enige. Qled vind ik echt nog minder. Ik moet daarbij wel opmerken dat ik sinds de corona uitbraak geen andere tv's meer heb gezien. Dus ik weet niet of het laatste jaar nog wat veranderd is.

Wil je goede zwartwaarden zou ik voor Oled gaan.

Groeten...

PS: misschien is blind ABX-en wat?  :laugh:

Koen K

Haha  :laugh:

Ik zou voor de beste beleving best voor een 55" of nog groter willen gaan, maar als meubelstuk vind ik dat echt te groot worden. De huidige 42" is ook al erg zichtbaar, maar die heeft ook wat bredere randen.

De OLEDs zijn erg prijzig, ik denk niet dat dat mij het geld waard is. Welke Panasonic plasma's heb jij? Zijn die vergelijkbaar met de G20?

Zweitse

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 13:53:44
Haha  :laugh:

Ik zou voor de beste beleving best voor een 55" of nog groter willen gaan, maar als meubelstuk vind ik dat echt te groot worden.

Dan is dit misschien een optie?
https://www.kamera-express.nl/product/12233072


Kwabbernoot

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 13:53:44
Haha  :laugh:

Ik zou voor de beste beleving best voor een 55" of nog groter willen gaan, maar als meubelstuk vind ik dat echt te groot worden. De huidige 42" is ook al erg zichtbaar, maar die heeft ook wat bredere randen.

De OLEDs zijn erg prijzig, ik denk niet dat dat mij het geld waard is. Welke Panasonic plasma's heb jij? Zijn die vergelijkbaar met de G20?
In de kamer staat een TX-42ST50E (2012) en op de slaapkamer een TX-P50GT30E (2011). Die van jou komt uit 2010 dus ik neem aan dat ze allemaal redelijk vergelijkbaar zijn, alhoewel die van jou nog wel hele grote randen heeft.

Maar ja, plasma is dood dus dat wordt hem niet meer tenzij je tweedehands wil.

Groeten...

Koen K

#7
Quote from: Zweitse on February 18, 2021, 14:14:45
Dan is dit misschien een optie?
https://www.kamera-express.nl/product/12233072

In theorie wel, maar als ik de echte (niet door de marketingafdeling van Samsung gemaakte) foto's bekijk ben ik nog niet helemaal overtuigd. Op de marketingfoto's lijkt het precies een schilderij, op echte foto's meer een... glanzend schilderij met backlight  :P  Heb jij ervaring met dit apparaat?

Quote from: Kwabbernoot on February 18, 2021, 15:48:38
In de kamer staat een TX-42ST50E (2012) en op de slaapkamer een TX-P50GT30E (2011). Die van jou komt uit 2010 dus ik neem aan dat ze allemaal redelijk vergelijkbaar zijn, alhoewel die van jou nog wel hele grote randen heeft.

Maar ja, plasma is dood dus dat wordt hem niet meer tenzij je tweedehands wil.

Ja, dat is wel jammer. Ze waren niet zo duur en gaven wel erg mooi beeld. Het exemplaar dat hier hangt lijkt wel een beetje op te zijn, eerlijk gezegd. Dit was "de pit" in mijn studentenhuis, dus de eerste paar jaar van z'n leven waren nogal tropenjaren. De helderheid laat wat te wensen over (daar is het nooit een kei in geweest) en ik merk ook dat witte vlakken nog een tijdje blijven 'nagloeien'. Dus je kunt de eerste halve minuut van een nieuwe Netflix-aflevering vaak nog wel lezen wat de titel ook alweer was  :P

Dura

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 12:08:10
Gisteren heb ik geprobeerd onze TV via toslink op mijn nieuwe voorversterker aan te sluiten. Geen geluid. Na wat uitzoekwerk blijkt dat deze TV (een oude Panasonic plasma, TX-P42G20S) niet in staat is het geluid dat via HDMI binnenkomt als SPDIF naar buiten te sturen. Blijkbaar kan dat alleen bij geluid dat via de TV-tuner binnenkomt. Mijns inziens is de optische uitgang daarmee zo goed als waardeloos, maar dat terzijde. Nu kan ik een HDMI-extractor aanschaffen, maar eigenlijk mag de TV ook wel een keer vervangen worden als we redelijkerwijs een mooie upgrade mogen verwachten voor een budget van 700 tot 1000 euro.


Da's vreemd, ik heb ook een Pana plasma, en daarvoor ook, en mijn broer had een andere, en een vriend van me weer een andere; even geen typenummers voorhanden, maar allemaal geven ze keurig het geluid door via toslink, ongeacht of het binnenkomt via de kabel of HDMI. Weet je zeker dat alles goed staat, geluid op PCM en zo?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Koen K

Ja, ik heb een poosje door al die menu's zitten bladeren. Ik zie alleen opties om überhaupt iets aan de optische uitgang in te stellen als de bronkeuze op "TV" staat...

bramsat

#10
Quote from: Kwabbernoot on February 18, 2021, 15:48:38
In de kamer staat een TX-42ST50E (2012) en op de slaapkamer een TX-P50GT30E (2011). Die van jou komt uit 2010 dus ik neem aan dat ze allemaal redelijk vergelijkbaar zijn, alhoewel die van jou nog wel hele grote randen heeft.

Maar ja, plasma is dood dus dat wordt hem niet meer tenzij je tweedehands wil.

Groeten...

Zelfs deze TV heeft een beter beeld dan de bovengenoemde plasma's....tijd staat ja niet stil! zelfs LG oleds zijn anno nu

flink gezakt in prijs.Je hebt voor weinig geld een top beeld ook al heeft ie geen Qled of Oled.

En ik kan vergelijken want ik bezit ze allebij ;)

https://tweakers.net/pricewatch/1587926/philips-50pus8535-zilver.html

Hier nog eentje met een prachtbeeldje.

https://www.whathifi.com/reviews/samsung-ue55tu8000
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Kwabbernoot

Dat is jouw mening en zeker niet de mijne. Ja, ze zijn beter dan een tiental jaar geleden maar daar houdt het wel mee op.

Groeten...

Koen K

Ik heb maar gewoon de knoop doorgehakt en een Sony KD-49XH9505 besteld. Ik hoop dat de full array dimming genoeg zwart biedt. En zo niet, dan stuur ik hem weer terug. :smile:

Bedankt voor de adviezen in elk geval!

Fox

Heel stoer dat je tegen de OLED-religie in durft te gaan   :clapping:   :worship:

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 18:32:59
Ik heb maar gewoon de knoop doorgehakt en een Sony KD-49XH9505 besteld. Ik hoop dat de full array dimming genoeg zwart biedt. En zo niet, dan stuur ik hem weer terug. :smile:

Bedankt voor de adviezen in elk geval!

Koen K

Dat heeft eerlijk gezegd meer te maken met de onwil om er nog eens een paar honderd euro extra tegenaan te smijten dan met rebelsheid  ;)

De 49XH9505 is vrijdag binnen gekomen. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen erg onder de indruk ben van het beeld. Kleuren, helderheid, dynamiek, zwartwaarden zijn (voor mijn ongeoefende ogen) erg goed. De standaard kleurenmodus was een tikje té, maar een neutralere instelling was snel gevonden. De kijkhoeken zijn wel merkbaar kleiner dan die van de oude plasma, maar vanaf onze zitpositie is dat geen probleem. Het enige waar ik niet echt over te spreken ben is dat er in de hoeken een beetje vignettering te zien is. Zoeken via Google leert dat dit normaal is voor deze technologie. Wennen dan maar.

Android TV is overigens top! Hopen dat het ook future proof blijkt te zijn.

jazzy

Bedankt voor de korte review. Moest even opzoeken wat vignettering is, hoop dat je er aan kunt wennen inderdaad.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Koen K

#16
Deze foto trof ik online aan (dit is de 55" versie). Ik heb het idee dat het bij ons iets minder zichtbaar is, maar misschien wil ik dat graag denken / is het wennen al begonnen.  :P

EDIT: zoiets dus  :happy:

oud_account_1

Je moet 'm ook eerst 500 uur inspelen ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values