Aansluiten stroom en fase vraag

Started by audiolover, February 17, 2021, 14:00:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Maakt het uit of bij mijn voeding de zekering aan de 230v kant in de fase of 0 draad zit, c.q. wat heeft eventueel de voorkeur?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

i2Paq

Volgens de één wel, volgens de ander niet.

Hoor je verschil?

Meet je verschil?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

audiolover

Ik moet het nog aansluiten maar vroeg me af of er een "regel" voor was.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Koen K

#3
Technisch maakt het niet uit: de stroom die door de zekering heen gaat is hetzelfde, of deze nu op de fase of op de nul zit. Een zekering is geen beveiliging tegen kortsluiting, maar tegen brandgevaar door oververhitting.

Kjelt

Voorkeur voor veiligheid heeft zowel de fase als de neutraal afzekeren, iets waar alleen in NL ook de automaten in de meterkast op uitgerust zijn.
Mocht dit niet kunnen dan de voorkeur aan de fase want de neutraal is in de meeste gevallen bij NL huishoudens in de meterkast hard met de aarde verbonden, ook al moet je ook daar er van uit gaan dat er een gevaarlijke spanning op kan staan.


audiolover

Quote from: Kjelt on February 17, 2021, 16:17:11
Voorkeur voor veiligheid heeft zowel de fase als de neutraal afzekeren, iets waar alleen in NL ook de automaten in de meterkast op uitgerust zijn.
Mocht dit niet kunnen dan de voorkeur aan de fase want de neutraal is in de meeste gevallen bij NL huishoudens in de meterkast hard met de aarde verbonden, ook al moet je ook daar er van uit gaan dat er een gevaarlijke spanning op kan staan.

Interessant, zal in ieder geval daar op letten.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Koen K

Quote from: Kjelt on February 17, 2021, 16:17:11
Voorkeur voor veiligheid heeft zowel de fase als de neutraal afzekeren, iets waar alleen in NL ook de automaten in de meterkast op uitgerust zijn.
Mocht dit niet kunnen dan de voorkeur aan de fase want de neutraal is in de meeste gevallen bij NL huishoudens in de meterkast hard met de aarde verbonden, ook al moet je ook daar er van uit gaan dat er een gevaarlijke spanning op kan staan.

Beide afzekeren? Dat heb ik nog niet eerder gehoord... Waarom is dat?

Je weet toch sowieso niet welke kant van je apparaat de fase of de nul krijgt als je de stekker in het stopcontact doet?

audiolover

Als ik er rekening mee hou hoe ik de netkabel bedraad weet ik aan welke kant van de stekker de fase moet zitten.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Koen K

Snap ik, ik bedoelde dat je dat in het algemeen niet weet, en dat huishoudelijke apparaten normaal (bij mijn weten) maar één zekering hoeven te hebben.

audiolover

Wist ik ook niet, ik leer steeds wat bij.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Kjelt

Quote from: Koen K on February 17, 2021, 16:26:34
Beide afzekeren? Dat heb ik nog niet eerder gehoord... Waarom is dat?
Je weet toch sowieso niet welke kant van je apparaat de fase of de nul krijgt als je de stekker in het stopcontact doet?
Dus heb je je eigen vraag beantwoord  ;D
Inderdaad heeft de standaard Shuko geen polariteit en is symmetrisch waardoor het beter is om beiden af te zekeren.

Kjelt

#11
Quote from: Koen K on February 17, 2021, 16:36:11
Snap ik, ik bedoelde dat je dat in het algemeen niet weet, en dat huishoudelijke apparaten normaal (bij mijn weten) maar één zekering hoeven te hebben.
Dat is ook zo in veel gevallen, maar dat wil nog niet zeggen dat dit de beste oplossing is (qua veiligheid).

Maar de automaten in de meterkast moeten dit wel hebben. Bij het openen van een automaat moeten zowel de fase als de neutraal verbroken worden en bij kortsluiting ook.
Daarom zijn er ook aparte van die Hifi smeltzekeringhouders voor de duitse en de nederlandse markt.

audiolover

Zijn er situaties in NL waar dit ook gedaan wordt?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Koen K

Quote from: Kjelt on February 17, 2021, 16:41:45
Dus heb je je eigen vraag beantwoord  ;D
Inderdaad heeft de standaard Shuko geen polariteit en is symmetrisch waardoor het beter is om beiden af te zekeren.

Niet helemaal  :P  Als er over de fase een stroom loopt, dan moet die altijd ook door de nul terug gaan. Dan maakt het toch niet uit waar de zekering zit? Een apparaatzekering is immers niet bedoeld om gevaar door kortsluiting tegen te gaan—daar heb je de aarde of dubbele isolatie voor.

Kjelt

Hier een voorbeeldje een netfilter van Schaffner en een standaard net entree beiden dubbelpolig gezekerd ondanks dat er bij deze Asymetrische C13 connectoren wel degelijk een polariteit is afgesproken.



audiolover

Ok, die dubbel gezekerde dingen kende ik niet.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Mokumer45

#16
Ik zou het bijzonder knap vinden, als iemand aan de stekker van een (huishoudelijk) apparaat kan zien wat de hete en de koude (fase en nul) kant is. Vooral als het aangegoten stekkers zijn.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Kjelt

Quote from: Koen K on February 17, 2021, 16:50:35
Niet helemaal  :P  Als er over de fase een stroom loopt, dan moet die altijd ook door de nul terug gaan. Dan maakt het toch niet uit waar de zekering zit? Een apparaatzekering is immers niet bedoeld om gevaar door kortsluiting tegen te gaan—daar heb je de aarde of dubbele isolatie voor.
Goede, net een reactie geschreven maar die is niet helemaal waterdicht, dus ik ga er nog eens over nadenken  :D

Kjelt

#18
Kom er niet geheel uit eerlijk gezegd in die zin dat:
Een echt harde kortsluiting in de bedrading voor een gezekerd apparaat daar heb je de 16A automaat in je meterkast voor.
In Duitsland is die ook niet dubbel uitgevoerd echter daar deze in de meterkast zit weet je daar 100% zeker dat je de Fase afschakelt.

Stel dat je de fase niet afschakelt maar de nul wel dan houdt je nog een weg over die de stroom kan geleiden namelijk via aarde (aangezien de nul vaak in de meterkast aan de aarde hangt). Daar dient eigenlijk als beveiliging de aardlekschakelaar voor maar die is nog niet verplicht voor installaties van voor 1975 ofzo. Pas als die installatie aangepast wordt moet de elektricien er een aardlekschakelaar plaatsen.

Dus in theorie, hoogst onwaarschijnlijk misschien , stel dat je een ongeaard apparaat hebt met een snelle zekering op de neutraal, er treedt bv kabelisolatiebreuk op van de fasedraad naar de ongeaarde kast die via via wel aan de - van de voeding die dan bij een ongeisoleerde voeding ook aan de Neutraal hangt, dan vliegt de snelle zekering er uit dus neutraal wordt onderbroken maar er staat wel nog steeds de fase op de kast.

Beetje ver gezocht  :D

chansig

Heel hard om Jossie roepen dan maar.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Die komt vanzelf wel langs, maar die wil eigenlijk het liefst alleen hard geaarde apparaten zien, en terecht  :D

jossie

Quote from: Kjelt on February 17, 2021, 17:55:25
Kom er niet geheel uit eerlijk gezegd in die zin dat:
Een echt harde kortsluiting in de bedrading voor een gezekerd apparaat daar heb je de 16A automaat in je meterkast voor.
In Duitsland is die ook niet dubbel uitgevoerd echter daar deze in de meterkast zit weet je daar 100% zeker dat je de Fase afschakelt.

Stel dat je de fase niet afschakelt maar de nul wel dan houdt je nog een weg over die de stroom kan geleiden namelijk via aarde (aangezien de nul vaak in de meterkast aan de aarde hangt). Daar dient eigenlijk als beveiliging de aardlekschakelaar voor maar die is nog niet verplicht voor installaties van voor 1975 ofzo. Pas als die installatie aangepast wordt moet de elektricien er een aardlekschakelaar plaatsen.

Dus in theorie, hoogst onwaarschijnlijk misschien , stel dat je een ongeaard apparaat hebt met een snelle zekering op de neutraal, er treedt bv kabelisolatiebreuk op van de fasedraad naar de ongeaarde kast die via via wel aan de - van de voeding die dan bij een ongeisoleerde voeding ook aan de Neutraal hangt, dan vliegt de snelle zekering er uit dus neutraal wordt onderbroken maar er staat wel nog steeds de fase op de kast.

Beetje ver gezocht  :D
Dit flitste ook door mijn hoofd maar aangezien jij het al geschreven hebt kan ik ff muziek luisteren [emoji16]
Omni !

Kingpin

Volgens mij moet de fase en nul beide worden onderbroken in de groepenkast en is de zekering in het apparaat er alleen maar voor dat er geen brand kan uitbreken (mits goed berekend).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Koen K

Dat leek mij ook. En ik zie enerzijds het punt van Kjelt wel, maar zelfs als beide leidingen gezekerd zijn lijkt het me alsnog niet veilig: je hebt immers geen garantie dat er bij een kortsluiting voldoende stroom gaat lopen om de zekering te laten smelten. Terwijl dat nog steeds wel voldoende kan zijn om je een heel ferme pets te geven.

Foulon

Quote from: Mokumer45 on February 17, 2021, 16:58:22
Ik zou het bijzonder knap vinden, als iemand aan de stekker van een (huishoudelijk) apparaat kan zien wat de hete en de koude (fase en nul) kant is. Vooral als het aangegoten stekkers zijn.

Heb ik een klein maar handig apparaatje voor: de Oehlbach Phasendetektor.
Geeft direct aan wat de Fase en de Nul is.
B&W CM9/CMC/CM5 * Rotel RC-1580/RB-1582MKII/RDD-1580 * Pioneer BDP LX-55 * BlueSound Node N130 * Sony WH-1000M3 * Apple TV3 * Samsung QE55Q8FN * QED XT40i/RUconnected * Ziggo Next