Clearaudio MM element.. of niet?

Started by kruzer, February 15, 2021, 21:33:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kruzer

Hoi,
Mijn Clearaudio Performance SE heeft een Maestro wood MM element, maar de stylus is gebroken.  Deze kan hersteld worden via een inruilprogramma.
Question: ga ik opnieuw voor de MM maestro V2 , of zijn er betere alternatieven op de markt?  Kostprijs: 700,-
Ik heb al behoorlijk wat reviews gelezen, en ben er vrij zeker van dat dit de beste keuze is, maar ik wou toch even een 2nd opinion :)

Markus2

Als het element je beviel, kun je er veilig aan vast houden.
Maar welk antwoord zoek je?

Wat ik lekker mystiek vind is dat de stylus-dimensies nergens terug te vinden zijn.
Het zou zomaar kunnen dat je je met een mooie AT, Nagaoka of bijvoorbeeld Ortofon ook prima geholpen ziet.

Maar als je voorheen lekker van je muziek genoot en geen risico's wenst te nemen; Neem dezelfde (geen idee in hoeverre de V2 verschilt van het origineel)

Vriendelijke groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Mediator

Niets zo persoonlijk als muziekweergave. Het ligt er dus aan wat je voorkeur is. Persoonlijk speelde ik rond het jaar 2000 met een clearaudio virtuoso wood en heb toen de gok gewaagd om een Rega exact te kopen. Dat ding maakte zoveel muziek dat ik de clearaudio heb verkocht. Ik heb nooit meer omgekeken en jarenlang ermee gespeeld.

PatrickP

Voor zo'n bedrag zou ik eens kijken naar de Hana SL (of SH). Geweldig voor het geld! Wel MC...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Exxar

Mijn Marantz TT15 heeft een Clearaudio Virtuoso Wood, welke in theorie ook alleen kan hersteld worden via dat uitwisselingssysteem.

MAAR, wat opzoekingswerk heeft geleerd dat die betreffende stylus quasi gelijk is aan de stylus van een Audio Technica AT95E, of een van de verbeterde versies daarvan. En die stylus kan mits wat handigheid (lees: wat plastic van de AT95E stylus wegtrimmen) gewoon overgebouwd worden.

Op de fotos die ik online gevonden heb van jou cartridge lijkt die stylus verdacht veel op die van mijn Virtuoso, dus misschien is die ook gewoon vervangbaar?

Deze link heeft het over de meeste Clearaudio MM cartridges.

https://www.audiocircle.com/index.php?topic=88878.0

kruzer

Bedankt Exxar, dat ziet er nuttig uit.  Ik krijg evenwel een nieuwe cartridge, dus er wordt geen herstelling uitgevoerd, dat vind ik toch best wel een pluspunt.

In elk geval, ik was vooral benieuwd of er beters op de markt voor deze speler te verkrijgen was.  Ik heb ook al gelezen dat een aantal mensen tevreden zijn van een MC element (clearaudio concept MC).  Een klein beetje duurder, maar heel lovende ervaringen.  Kan op zich ook een optie zijn (ik heb een MC ingang op m'n Marantz).

GuidoK

#6
Voor die prijs kan je een MC krijgen met boron cantilever en microline of shibata tip.
Audio Technica OC9XML (€510) of AT-33ptg (€560) beide microline, of AT-OC9XSH (€620) of AT-33SA (€700) beide shibata.
Wil je een MM dan kan je die voor die prijs natuurlijk ook met boron cantilever en Microline of Shibata tip krijgen. Bijv. een AT150MLX (€650)

Klank is natuurlijk persoonlijk en niet gebonden aan prijs (sommigen zweren bij een at-3600l van een tientje), maar de mate van technologie die je mag verwachten voor een bedrag is natuurlijk wel een objectieve maatstaf.

Als je voor 700 euro dus een mm met bonded naaldje krijgt kan ik maar 1 ding zeggen en dat is dat je een element op heel laag technologisch niveau krijgt voor dat geld.
Voor 75% van de groeven van een plaat voldoet dat wel, maar op de binnenste groeven gaat het verschil echt wel spelen. Met name als de laatste track op een kant een behoorlijke signaalsterkte bevat.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

addesmo

Bij de beslissing mm vs mc zou ik zeker in overweging nemen of de mc ingang van je versterker wel een beetje kwaliteit levert! Als dat op z'n best redelijk is zou ik toch bij mm blijven of anders tevens investeren in een goede phono trap. Maar dan heb je het al gauw over minimaal verdubbeling van budget.

Mediator

#8
Ik mag toch hopen dat topic starter een heel goede phonotrap heeft. Is dat niet het geval dan ligt daar wat mij betreft de grootste verbetering. Je mag er anders over denken maar mijn ervaring is altijd weer geweest dat de phonotrap het belangrijkste component is uit de draaitafel keten. Of liever gezegd de grootste rem op alles als het niet in orde is. Voor een bedrag als het clearaudio element kun je ook al aan MC denken. Kennelijk zijn de fora helemaal gefocussed op Audio Technica. Maar zonder AT tekort te doen, er zijn natuurlijk ook veel andere merken. Vooral als je overstapt naar iets serieus wordt het des temeer een persoonlijke keuze.

Markus2

Voor wat het waard is; Ik gebruik een AT 33 Prestige en vind het een goed (mc) element.
Maar het klinkt niet "analoog" of zo, wel precies.

Maar goed, in een simpele Pioneer PL 707 dd icm een Musical Surroundings Phonomena 2 phonotrapje.

Ik verkoos de AT in ieder geval boven een Lyra Dorian en wel mogelijk ook boven mijn Highphonic MC D900, maar die moet eerst weer opgekalefaterd worden na een deejaysessie door een van de junioren enige jaren geleden.

De Pioneer verkoos ik boven een Pro-Ject perspective en Goldnote Valore (tot mijn eigen ergernis).

En last but Not least; Ik behield de Phonomena ipv een Pro-Ject Phonobox S vanwege de hogere flexibiliteit voor afsluiten van verschillende elementen. Niet omdat "I was blown away" door de klanksuperioriteit van de Phonomena.

Zo, heel even een inzichtje in mijn keuzes. Maar ik ben dan ook wel grotendeels "fiel-af" (hou dat dus in je achterhoofd. Mogelijk waarderen wij de zaken dus anders).

Ik denk overigens dat de phonotrap in je Marantz van zeer behoorlijke kwaliteit is en zolang je je geen exotisch element aanschaft dat afwijkende afsluitewaardes vraagt of een enorm lage spanningsafgifte heeft, je daar niet je aandacht naar toe moet verleggen.

Vriendelijke groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

kruzer

Quote from: Mediator on February 16, 2021, 23:09:20
Ik mag toch hopen dat topic starter een heel goede phonotrap heeft. Is dat niet het geval dan ligt daar wat mij betreft de grootste verbetering. Je mag er anders over denken maar mijn ervaring is altijd weer geweest dat de phonotrap het belangrijkste component is uit de draaitafel keten. Of liever gezegd de grootste rem op alles als het niet in orde is. Voor een bedrag als het clearaudio element kun je ook al aan MC denken. Kennelijk zijn de fora helemaal gefocussed op Audio Technica. Maar zonder AT tekort te doen, er zijn natuurlijk ook veel andere merken. Vooral als je overstapt naar iets serieus wordt het des temeer een persoonlijke keuze.
Ik heb een Marantz PM11S2 en die kan zowel MM als en MC aan.  Een MC-element heb ik hier nog nooit op geprobeerd.  Ben verder ook niet van plan een extra phonotrap aan te schaffen, zijn allemaal extra kosten die te vermijden zijn.

kruzer

Quote from: GuidoK on February 16, 2021, 12:01:20

Wil je een MM dan kan je die voor die prijs natuurlijk ook met boron cantilever en Microline of Shibata tip krijgen. Bijv. een AT150MLX (€650)

Als je voor 700 euro dus een mm met bonded naaldje krijgt kan ik maar 1 ding zeggen en dat is dat je een element op heel laag technologisch niveau krijgt voor dat geld.
Voor 75% van de groeven van een plaat voldoet dat wel, maar op de binnenste groeven gaat het verschil echt wel spelen. Met name als de laatste track op een kant een behoorlijke signaalsterkte bevat.

De Maestro wood MM heeft wel een boron naald en de normale prijs ligt boven de 1000,- dus slecht zal die zeker niet zijn.  Of de prijs (te) hoog is, dat is dezelfde discussie als bij gelijk welk ander duur element...
Bedankt voor jullie reacties in elk geval, en laat ze zeker verder maar komen.  Ik ga het zowiezo ook met de invoerder van Clearaudio in BE bespreken, mijn speler moet toch binnen voor nazicht en afregelen.

Steven.

GuidoK

#12
Quote from: kruzer on February 17, 2021, 13:55:35
De Maestro wood MM heeft wel een boron naald

Helemaal verkeerd gelezen, ik was van indruk dat je een virtuoso had ipv een maestro

Ik was in de war gebracht door de post van Exxar, die heeft een virtuoso wood (en die heeft een alu cantilever)

Heb je ook de mogelijkheid om een goede macrofoto van je naald te maken? Of heb je misschien een microscoop waarmee je een foto kan maken?
Dan kunnen we wellicht zien hoe de stylustip eruit ziet.
Clearaudio geeft echt weinig info.

Maar goed, voor 700 euro kan je dus als nog nieuw zowel MM's als MC elementen krijgen met boron cantilevers met nude shibata of nude microline stylus tips. (als je voor microline MC gaat, die een langere levensduur hebben dan shibata's of elliptische tips, dan kan je dus al voor ~€550 uit)

Ik denk dat er overigens ook wel retippers zijn die goedkoper dan €700 je element kunnen retippen.
Of je dan een beter product krijgt laat ik in het midden; retippen is mensenwerk, de verhalen lopen uiteen afhankelijk van de retipper en de ervaring van klanten.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Mediator

Quote from: kruzer on February 17, 2021, 13:48:09
Ik heb een Marantz PM11S2 en die kan zowel MM als en MC aan.  Een MC-element heb ik hier nog nooit op geprobeerd.  Ben verder ook niet van plan een extra phonotrap aan te schaffen, zijn allemaal extra kosten die te vermijden zijn.

Dat is je eigen keuze. Voor mijn zolderset speel ik met een Rega exact, een beduidend goedkoper element dan jouw Clearaudio. Er hangt daar wel een phonotrap aan van 1400 euro en dat is geen overkill. Ik snap sowieso niet zo goed hoe de meesten geloven dat je zo'n klein stroompje uit een element neutraal kunt versterken met een paar opamps.

kruzer

Quote from: GuidoK on February 17, 2021, 21:53:12
Ik denk dat er overigens ook wel retippers zijn die goedkoper dan €700 je element kunnen retippen.
Of je dan een beter product krijgt laat ik in het midden; retippen is mensenwerk, de verhalen lopen uiteen afhankelijk van de retipper en de ervaring van klanten.
De volledige stylus hangt ergens aan een oude stofvod, dus ik denk dat er niet veel te retippen zal zijn, vermoedelijk zal er vanbinnen ook wel iets beschadigd zijn.  Ik ga liever voor nieuw.

kruzer

Quote from: GuidoK on February 17, 2021, 21:53:12
Heb je ook de mogelijkheid om een goede macrofoto van je naald te maken? Of heb je misschien een microscoop waarmee je een foto kan maken?
Dan kunnen we wellicht zien hoe de stylustip eruit ziet.
Clearaudio geeft echt weinig info.
Helaas niet.

Quote from: GuidoK on February 17, 2021, 21:53:12
Maar goed, voor 700 euro kan je dus als nog nieuw zowel MM's als MC elementen krijgen met boron cantilevers met nude shibata of nude microline stylus tips. (als je voor microline MC gaat, die een langere levensduur hebben dan shibata's of elliptische tips, dan kan je dus al voor ~€550 uit)
Als ik voor een "concept MC" ga, dan heb ik een Micro Line geslepen.  Is dit aspect alleen al dan het overwegen waard?   Voor de Maestro MM ga, dan weet ik enkel dat het een Boron / micro HD diamond - stylus is, meer info is er niet meteen te vinden.

kruzer

Maar kijk, ik las net deze review:
https://www.hifiplus.com/articles/clearaudio-maestro-v2-moving-magnet-cartridge/

Dit trekt me over de streep. 700,- vind ik een flinke investering, maar ik denk dat dit het wel waard is.  Ik herken wat ik lees ivm detail en preciesie. In combinatie met de laid-back sound van mijn Concerto's, denk ik dat ik hiermee wel mijn match ga gevonden hebben.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen ;)

GuidoK

#17
Quote from: kruzer on February 18, 2021, 12:47:42
Helaas niet.
Als ik voor een "concept MC" ga, dan heb ik een Micro Line geslepen.  Is dit aspect alleen al dan het overwegen waard?  

Een microline (of microridge zoals ze het bij namiki (=fabrikant) noemen) heeft een langere levensduur in de zin van dat het geluid constant blijft.
Een microline is zo geslepen dat de breedte van het contact met de plaat niet of nauwelijks verandert gedurende dat de naald slijt.
Bij elke andere naaldvorm wordt het contactvlak met de plaat steeds groter (breder) naar mate de naald slijt, en daardoor wordt de aftasting ook minder precies.
Een breder contactvlak kan minder kleine groefjes/details in de groefwand aftasten.

Ik denk dat dat een voordeel is.
Maar ja, zoals je zelf hebt ondervonden, is de totale levensduur van een naald niet alleen afhankelijk van het aantal speeluren. Een groot deel van de naalden sneuvelt door andere oorzaken voordat hij echt versleten is qua speeluren.
Garrard 401 - Ortofon AS-212