Ontkoppelen versterkers

Started by Hannibal_, February 15, 2021, 19:29:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Iemand ervaring met het ontkoppelen van versterkers dmv kogeltjes?
Zie plaatje...

Of zouden de Spike ontkoppel dingetjes (zie foto's ook) beter zijn?

Heb goede ervaringen met kogels onder mijn LS.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Koen K

#1
Nog even los van de vraag of het zinnig is om je versterker te ontkoppelen: spikes en kogels kunnen dat beide niet. De enige manier om trillingen tegen te houden is ze in warmte om te zetten door middel van een veer/demper combinatie. Dat zie je bijvoorbeeld bij platenspelers met een ontkoppeld subchassis. Viscoelastische materialen (allerlei soorten rubber en schuim behoren hiertoe) werken ook tegelijk verend en dempend.

Ik ben zelf van plan de Concertmeister Baso schuimpjes te gebruiken voor mijn luidsprekers.

chansig

#2
Ik gebruik(te) altijd vlokkenschuim. Niet dat ik vervolgens iets aan verschil ervoer...maar better safe than sory. Of zoiets.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dura

Ik vond pas in een kast  de sorbothane voetjes terug die ik vroeger onder mijn CD-speler had, die eens onder mijn versterker geplaatst. Voelt wel heel anders als ik er tegenaan duw, qua geluid is het wellicht een tikje vloeiender, maar dat kan ook inbeelding zijn. En fin, kostte niets, laat maar staan.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Rowdy

Zelf voetjes maken met siliconenkit.

Hannibal_

@koen k
Tja, zinvol.... laten we zeggen dat ik er mijn redenen voor heb.
Maar liever dus dempen begrijp ik.

@chansig
Ow.... ja...l was mijn eerste idee ook. Zo'n soort oplossing, al is het maat als test.
Toen ik dat tegen mijn vriendin aan hield ben ik maar naar andere oplossingen gaan zoeken ;)
Het staat gewoon in de woonkamer, ik dacht bij jou niet, toch? Is er meer speelruimte (op meer manieren;) ).

@Dura
Waren dat de originele voeten van de cd speler?

@Rowdy
Ow...l dat zie ik en niet helemaaaal voor me en ik zie me dat zelf echt niet doen.
Heb je dat al eens gedaan?


Anyway de strekking lijkt wel te zijn meer dempen ipv spikes en kogels.
Okay.....
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Rowdy


Dura

Quote from: Hannibal_ on February 16, 2021, 08:36:59.
@Dura
Waren dat de originele voeten van de cd speler?


Anyway de strekking lijkt wel te zijn meer dempen ipv spikes en kogels.
Okay.....
Nee, later eens los gekocht, 25 jaar geleden, van Audioquest.
Spikes hebben bij mij nooit de voorkeur; er ontstaat daardoor een systeem dat een hele kleine mogelijke uitslag heeft, die dan vanzelf een hoge eigen frequentie krijgt. Vertaald naar luidsprekers: strak laag, maar onplezierig hoog. Met dempers is dat andersom,de kunst is de juiste demper te vinden. Zoals die Gaia luidspreker voeten die hier zo populair zijn.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

joostb

Quote from: Rowdy on February 16, 2021, 08:42:47
Heb het zelf nooit gedaan, maar hier een link:
https://www.audiofriends.nl/accessoires/demper

leuke link. maar hoe bevestig je deze aan de speaker?

Deleted User

De vraag gaat over het ontkoppelen van versterkers...

PascalP

Quote from: joostb on February 16, 2021, 09:21:02
leuke link. maar hoe bevestig je deze aan de speaker?

Met siliconenkit? :P

Gewoon los erop zetten lijkt me prima te werken ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Hannibal_

Gniffel.....

Leuke link en super creatief.
Zoals jazzman aangeeft is het voor mijn eindversterkers inderdaad.

Dank voor de tips, allen.

In lijn met die tips is het dus ook iets heeeeel anders geworden.
Eigenlijk een soort formeel product dat hetzelfde is als de creatieve ideeën hier.

Gezien dat de set in de woonkamer staat en ik er geen gek balancerende boel van wil maken, de onderstaande dempertjes besteld. Als het goed is vind ik die, samen met een zwikje CDs, op de mat als we vrijdag thuiskomen van vakantie....

Eigenlijk dure wasmachine dempers, Jazzman... ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Ohm Ivo

Toen ik nog in NL woonde had ik 4 jaar lang een loodzware Marantz PM-15 versterker (32 kilo). Als de wasmachine op zolder begon te centrifugeren dan dreunde dat door het huis heen naar de slaapkamer alwaar de pm-15 stond. Als ik mn hand op de versterker legde voelde ik heel duidelijk de trillingen. Vier vierkantjes geknipt uit piepschuim van oud verpakkingsmateriaal, onder de voetjes gelegd en vervolgens doodse stilte. Geen trilling meer te voelen.
Sindsdien heb ik onder alle apparaten piepschuim ter ontkoppeling.
Voor het geluid maakt het volgens mij niets uit.

Wbt foto: ik heb wel nog foto's van de pm15, maar niet in de slaapkameropstelling met piepschuim. Dan maar fotootje van mijn huidige spullen met piepschuim...

Groet van Evert

chansig

Doorsnijden van squashballen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ohm Ivo

vergeten te melden: ik heb ook piepschuim onder de speakers, en wel een blok van 15cm hoog, 40 breed en 54cm diep. Dit zorgt voor een iets slankere maar diepere bas. Naar de vloer worden vrijwel geen trillingen doorgegeven. Gratis tweak!
Op de foto is het blok lastig te zien want op de voorkant heb ik een stukje vloerbedekking geprikt.

Groet van Evert

Hannibal_

Quote from: Ohm Ivo on February 16, 2021, 12:25:22
Toen ik nog in NL woonde had ik 4 jaar lang een loodzware Marantz PM-15 versterker (32 kilo). Als de wasmachine op zolder begon te centrifugeren dan dreunde dat door het huis heen naar de slaapkamer alwaar de pm-15 stond. Als ik mn hand op de versterker legde voelde ik heel duidelijk de trillingen. Vier vierkantjes geknipt uit piepschuim van oud verpakkingsmateriaal, onder de voetjes gelegd en vervolgens doodse stilte. Geen trilling meer te voelen.
Sindsdien heb ik onder alle apparaten piepschuim ter ontkoppeling.
Voor het geluid maakt het volgens mij niets uit.

Wbt foto: ik heb wel nog foto's van de pm15, maar niet in de slaapkameropstelling met piepschuim. Dan maar fotootje van mijn huidige spullen met piepschuim...

Groet van Evert

Ja.... kan ook natuurlijk.
Vind dat houten houdertje voor dat doosje links boven ook wel cool!

Wat is het überhaupt?

Quote from: chansig on February 16, 2021, 12:27:11
Doorsnijden van squashballen.

Gr. Hans

Tennisballen toch, Hans?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

#16
Quote from: Ohm Ivo on February 16, 2021, 12:32:23
vergeten te melden: ik heb ook piepschuim onder de speakers, en wel een blok van 15cm hoog, 40 breed en 54cm diep. Dit zorgt voor een iets slankere maar diepere bas. Naar de vloer worden vrijwel geen trillingen doorgegeven. Gratis tweak!
Op de foto is het blok lastig te zien want op de voorkant heb ik een stukje vloerbedekking geprikt.

Groet van Evert

Mijn hemel, is dat niet een overkill hoog? Lint en gewone tweeters?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Ohm Ivo

QuoteVind dat houten houdertje voor dat doosje links boven ook wel cool!

Wat is het überhaupt?

Dat is de Apogee Minidac, een digitaal-analoog omzetter/hoofdtelefoonversterker/pre-amp  uit de professionele wereld. Volgens mij is hij bedoeld voor gebruik in het vrije veld, vandaar dat er geen voetjes e.d. aan zitten. Dus heb ik zelf maar uit de losse pols een houdertje gefabriekt.

QuoteMijn hemel, is dat niet een overkill hoog? Lint en gewone tweeters?

Geen overkill, maar misschien wel twijfelachtig. De gewone tweeter geeft het gebied van 6-20kHz weer, het bandje is een supertweeter voor 20-45kHz. De gewone tweeter wordt dan ontlast, maar het scheidingsfilter wordt er gecompliceerder van (de speakers zijn 5-weg). Of het zin heeft weet ik niet, maar de speakers klinken iig super.

Nog even over ontkoppelen: volgens mij kan je het best ontkoppelen met zachte materialen (dus geen spikes oid), zodat de trillingen in warmte worden omgezet. Koen K zei het reeds. Piepschuim dus, en nog goedkoop ook. Volgens mij heeft het bij apparatuur weinig effect (hooguit gemoedsrust, daarom heb ik het), maar bij de speakers heeft het wél een duidelijk effect.

Groet van Evert

R0N

Quote from: Ohm Ivo on February 16, 2021, 16:24:40
... het bandje is een supertweeter voor 20-45kHz.

Off topic, maar, welke bron bevat signalen van 20-45 kHz?

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Fr@nk

#19
Quote from: R0N on February 16, 2021, 17:44:03
Off topic, maar, welke bron bevat signalen van 20-45 kHz?

ron

Onderstaande haalt vlot 35Khz.  ;D ;D ;D ;D ;D


Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Hannibal_

Quote from: Ohm Ivo on February 16, 2021, 16:24:40
Dat is de Apogee Minidac, een digitaal-analoog omzetter/hoofdtelefoonversterker/pre-amp  uit de professionele wereld. Volgens mij is hij bedoeld voor gebruik in het vrije veld, vandaar dat er geen voetjes e.d. aan zitten. Dus heb ik zelf maar uit de losse pols een houdertje gefabriekt.

Geen overkill, maar misschien wel twijfelachtig. De gewone tweeter geeft het gebied van 6-20kHz weer, het bandje is een supertweeter voor 20-45kHz. De gewone tweeter wordt dan ontlast, maar het scheidingsfilter wordt er gecompliceerder van (de speakers zijn 5-weg). Of het zin heeft weet ik niet, maar de speakers klinken iig super.

Nog even over ontkoppelen: volgens mij kan je het best ontkoppelen met zachte materialen (dus geen spikes oid), zodat de trillingen in warmte worden omgezet. Koen K zei het reeds. Piepschuim dus, en nog goedkoop ook. Volgens mij heeft het bij apparatuur weinig effect (hooguit gemoedsrust, daarom heb ik het), maar bij de speakers heeft het wél een duidelijk effect.

Groet van Evert

Hi evert,

Ik vind het cool, dat DACje.
De speakers ook, al is het met mijn leeftijd vermoedelijk vooral een theoretisch iets (53 nu, nooit laten meten maar ik zal vast geen uitzondering zijn op het principe dat met leeftijd wat hoog verloren gaat).

5 weg!
Ik vind het super cool, al staat het haaks op mijn luidsprekers (totem hawks, 2 weg, lol... vind ze heerlijk spelen en ik houd gewoon van de sound van die dingen).

I know, I know.
Ik heb ook geluisterd naar Koen (en de rest). Het zijn geen spikes of kogels geworden maar siliconen-nog-wat pads. Zie boven. Ik luister wel naar jullie hoor ;) (als het me uitkomt, ik kon me die andere dingen gewoon ook niet voor me zien onder mijn apparatuur ;) ).
Bovendien hebben die (te dure) silicone dingen een leuk rood randje er onder, dat wel bij de rega's past.... :)

Over het effect op mijn versterkers, het is niet de verwachting dat ik, zoals beloofd, een grotere soundstage oid er aan over houd. Mijn doel is specifieker, ik zal het uitleggen in mijn set draadje als ik ze uitgeprobeerd heb. Al moet ik zeggen dat ik er in mijn specifieke toepassing wel veel van verwacht. Nu op vakantie, dus ik moet me inhouden, vakantie afmaken eerst ;)
Lastig voor me ;)

Dank je voor je leuke bijdrage, super cool!

Grtjs, Han


Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.