Een topic van -en voor de liefhebbers van klassieke muziek.

Started by Rob46, February 14, 2021, 11:32:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob46

Klassieke muziek is de geschoolde muziek die voortgebracht is door, of geworteld is in, de westerse kerkelijke en wereldlijke muziektradities, grofweg vanaf de middeleeuwen tot heden. De kernregels van deze traditie kwamen vast te liggen in de periode 1550-1900. Het overgrote deel van de composities is op één of andere wijze genoteerd.

Meer strikt wordt onder klassieke muziek verstaan de muziek uit het tijdvak van het classicisme, ca. 1730-1820.

De benaming klassieke muziek wordt wel als een synoniem voor kunstmuziek of serieuze muziek gebruikt, als tegenhanger van populaire muziek (lichte muziek) en volksmuziek. In termen van een kwalitatieve indeling wordt het begrip tegenwoordig niet meer gebezigd. Klassieke muziek is niet uitsluitend 'serieus' bedoeld, maar kent vele vormen van gebruiksmuziek: voor muziekonderwijs, amusement, dans en muzikaal theater. Daarnaast beïnvloeden muziektraditie en moderne muzikale vormen, met name jazz en elektronische muziek, elkaar, en brengen zij een groot aantal hybride vormen voort die niet (langer) in het schema klassiek-populair zijn in te passen.

Men spreekt ook bij niet-westerse muzikale culturen van een klassieke muziek, om de oudere tradities van de moderne populaire muziek te onderscheiden, zoals in de Indiase cultuur (Indiase klassieke muziek) en China (Chinese klassieke muziek).

(Bron: Wiki)

Plaats een afbeelding van bijvoorbeeld de componist en/of het album. Informeer de leden waarom jij dit een mooi werk vindt. Geef additionele informatie. Veel plezier in dit topic!

Arvo Pärt werd geboren in Estland, in een tijd waar het land een korte tijd haar onafhankelijkheid van haar buren kon vieren. In 1944 werd het land bezet door de Sovjet Unie, en dat zorgde er voor dat Pärt voor een groot gedeelte van zijn leven zich heeft moeten verzetten tegen het Sovjet regime. Mede door die reden ontwikkelt Pärt een unieke blik op hoe hij zijn werk kan presenteren, en dat zorgt er voor dat Pärt doorgroeit tot een van de grootste componisten van zijn tijd.



[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Deleted User


DofN

#2
De klassieke muziek van Arvo Pärt is zó toegankelijk en lekker klinkend dat na een paar keer luisteren, de spanning er voor mij ook wel een beetje vanaf is.

Een van de eerste CD-tjes die ik kocht was de Manfred Symphony van Tchaikovsky, voor een gulden uit een verzamelbak. Stuk blijft prachtig. Duister, grommend, spannend.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted User

Gabriel Fauré – Requiem van het Netherlands Chamber Choir olv Ed Spanjaard is een van mijn mooiste SACD's vind ik persoonlijk..

5061

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Rob46

Hoe kan je jouw astrologische visie in muziek onder laten dompelen? Gustav Holst heeft dit gedaan door in de periode 1914-1916 muziek te componeren waarbij je als je de ogen sluit je bijna op een van de planeten ziet staan. Knap werk. Neigt naar filmmuziek, echter brengt bijvoorbeeld het stuk 'Venus, The Bringer of Peace' je naar deze planeet zonder je in een film te wanen. Zelf vond Gustav het niet een van zijn beste werken.
Overigens leuk voor de audioset; de vele 'explosieve' uithalen van het Berliner Philharmoniker. Iets wat je natuurlijk vaak met klassieke stukken hoort.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

NAF

New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

Valkyrie

Hier staat nu de TIDAL playlist van Deutsche Grammophon te draaien. :)
Heerlijk met Rachmaninov, Glass, Beethoven, etc, etc.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Rob46

Fijne kamermuziek van deze Italiaanse componist en cellist. Luigi was ook vaak in Spanje te vinden waar hij ook is komen te overlijden. Anders dan Mozart, maar liefde voor het detail. Luchtige werken met een tikkeltje soberheid.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

CZ79

Fijne muziek en prachtig instrument (Viola di gamba) :D

Hoe bedoel je anders dan Mozart? Lijkt me nogal logisch toch, zit ook wel een paar jaartjes verschil tussen, is wel echt een compleet onvergelijkbare stijl (Barok VS. Classicisme)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Rob46

Iets van een hele andere orde. Antonin Dvorak's 9e symfonie luistert lekker weg. Ietwat onroerende maar ook melodieuze muziek. Deze componist uit Tsjechië heeft met zijn 9e symfonie  een van zijn bekendste klassieke werken uit de muziekgeschiedenis gemaakt. Ook hier de volumeknop niet op standje gevaarlijk zetten gezien de behoorlijke uitspattingen van het Baltimore Symfonie Orchestra. Soms complex, soms zwijmelend. Groots!
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

Quote from: cz79 on February 14, 2021, 14:25:37
Fijne muziek en prachtig instrument (Viola di gamba) :D

Hoe bedoel je anders dan Mozart? Lijkt me nogal logisch toch, zit ook wel een paar jaartjes verschil tussen, is wel echt een compleet onvergelijkbare stijl (Barok VS. Classicisme)

Ha, Chris, wellicht dat jij ook nog mooie -persoonlijke- werken (voorkeuren) kan bespreken. Jij bent behoorlijk thuis in het klassiek repertoire.....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

CZ79

Dat beperkt zich dan we echt tot vroegbarok (stylus fantasticus) en barok itself.
De periode ervoor is wel boeiend (renaissance) maar erna helemaal niet (enkele uitzonderingen zijn bepaalde werkten van Mozart en Beethoven).

Bach (J.S.) is (imo) de meester, maar de Italiaanse stijlen/componisten vind ik ook heel erg mooi (Vivaldi, Caldari, Albioni, Corelli, e.v.a.). Heel kort door de bocht maken de Italianen er een feestje van en is bijv. Bach (maar ook een van zijn leraren Buxtehude) wat complexer. Telemann en Marais zijn ook twee favorieten van me (met name Marais omdat hij heel veel werk voor de Gambaviool heeft geschreven).

Kan er allemaal erg van genieten op zijn tijd.

Favoriete instrumenten zijn toch wel Gamba en Orgel, rest is natuurlijk ook erg mooi, maar deze twee instrumenten 'raken' bij mij altijd een snaar waar ik direct kippenvel van krijg.

De werken van Jordi Savall (veelal muziek uit de vroegere periodes en uit alle delen van de wereld) zijn ook schitterend. Hele mooie, in muziek vertaalde verhalen (o.a. Ibn Batutta, Erasmus van Rotterdam en Ramon Lull).

Wat je erg veel ziet in klassieke muziek is dat er best vee kabels zijn die uitermate goede opnames maken (Alpha, AliaVox, Caroe Diem, Agogique, Ramee, Arcana, ZigZag, etc.). Ging (buiten Corona) best veel naar 'live' uitvoeringen en sommige opnames doen erg hun best op dit zo goed als mogelijk op schijf/bestand te zetten.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

DofN

Quote from: Rob46 on February 14, 2021, 13:38:34
Hoe kan je jouw astrologische visie in muziek onder laten dompelen? Gustav Holst heeft dit gedaan door in de periode 1914-1916 muziek te componeren waarbij je als je de ogen sluit je bijna op een van de planeten ziet staan. Knap werk. Neigt naar filmmuziek, echter brengt bijvoorbeeld het stuk 'Venus, The Bringer of Peace' je naar deze planeet zonder je in een film te wanen. Zelf vond Gustav het niet een van zijn beste werken.
Overigens leuk voor de audioset; de vele 'explosieve' uithalen van het Berliner Philharmoniker. Iets wat je natuurlijk vaak met klassieke stukken hoort.

Goed album!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob46

Ik heb het vermoeden dat veel liefhebbers van klassieke muziek de cd's van Aangenaam Klassiek wel kennen. Zo heb ik een uitgave 2017 tussen mijn cd's gevonden.

Violin Sonata No. 32 in B-Flat Major, K. 454: III. Allegretto van Noa Wildschut & Yoram Ish-Hurwitz. Dit is een van de fraaie werken die op cd 2 staat. Luchtig, met piano en vioolspel waarbij je vrolijk van wordt. In deze tijd heerlijk om naar te luisteren.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

https://youtu.be/n_BEjBroHlQ

Wat zwaarder, maar zang is lekker vlot.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Rusher

Mooi topic. Ik heb nog veel te veel te leren binnen dit "genre". Ik ben echter een kieskeurig mannetje op dit gebied. Het is mij opgevallen dat ik bijna enkel en alleen de adagio, larghetto, andante, ..., dus langzame delen van klassieke werken mooi vind.

Voorbeeld:
Dmitri Shostakovich
Piano Concerto No. 2
Deel 1: Allegro --> vind ik verschrikkelijk
Deel 2: Andante --> ik heb nog nooit zoiets moois gehoord
Deel 3: Allegro --> vind ik verschrikkelijk

Rob46

Ook ik heb nog veel te leren. Naarmate ik in de materie van de klassieke muziek duik, merk ik dat het complex is. Maar naast die complexiteit zijn er zo ontzettend veel mooie werken gecomponeerd. Instrumenten in haar schoonheid aanhoren. Ja, zoiets. Moeilijk te definiëren.

Nu luister ik naar een solo piano stuk van Reinbert de Leeuw. Prachtig. Je waant je in een film. Over film gesproken. Inmiddels luister ik naar een fantastische opname van Gabriel's Oboe. Origineel van mijn Ennio Morricone. De grootmeester is niet meer onder ons, maar deze uitvoering van Enno Voorhorst met een gitaarspel waar in ieder geval ik kippenvel van krijg, klinkt fenomenaal. Prachtig! Neem de tijd en geniet! Dit is een stuk die zelfs via een klokwekker radio voor de nodige emotie kan zorgen. In mijn optiek is dit waar het om gaat....

https://vimeo.com/206990011

In Driebergen opgenomen.

[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

Hans Zimmer. We weten dat hij imposante muziek voor films produceert. The Gladiator is zo'n film waar Hans mooie stukken voor heeft geproduceerd. We blijven in de filmmuziek  plakken. Hier verraad ik mijn voorkeur voor genre.  Pianist Lang Lang heeft een mooi stuk Gladiator Rhapsody gemaakt. Wellicht minder indrukwekkend, maar een solo stuk zoals Lang Lang hier heeft neergezet komt binnen.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Rob46

Jong talent. Zijn ze er nog? In ieder geval jonge mensen in 1991 want deze cd 'Jonge mensen op het concertpodium' klinkt fantastisch. Werken van Bach, Bruch, Chopin, Mozart en Rossini worden prachtig neergezet. Een cd in DDD kwaliteit. Ik weet nog dat als ik een cd ging kopen, een DDD uitgave mijn voorkeur had. Hoe zou het met Matt Haimovitz bijvoorbeeld gaan? Inmiddels in de 50 en speelt nog Cello. En hoe.....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

Antonio Lucio Vivaldi, oorspronkelijk kapper van beroep. Als je nu tegen liefhebbers van klassieke muziek zegt: 'de vier jaargetijden', dan zal hoogstwaarschijnlijk de naam Vivaldi genoemd worden. De vier jaargetijden, vrolijk en als je in gedachten het jaargetijde bij het stuk plaatst, dan waan je je echt in die periode. Voor nu luister ik naar Musica ad Rhenum. Zoals het Vivaldi betaamd, vlot vioolspel en orgel.

Het ensemble Musica ad Rhenum is opgericht door Jed Wentz en speelt in verschillende bezettingen, van trio tot sextet. Het kernrepertoire bestaat uit achttiende-eeuwse kamermuziek, met recent een extra nadruk op muziek in Franse stijl. Maar ook grotere producties staan op het programma: Jed Wentz dirigeert opnames en geënsceneerde uitvoeringen van opera's van Jean-Philippe Rameau, Wolfgang Amadeus Mozart, Henry Purcell en Georg Friedrich Händel. BBC Music Magazine schrijft over het ensemble dat het de voorhoede vormt van een nieuwe generatie topklasse musici met idealen op het gebied van de authentieke uitvoeringspraktijk. Musica ad Rhenum speelt op diverse internationale festivals: York, Londen, Graz, Antwerpen, Madrid, Berlijn en Utrecht. Het ensemble treedt op in concertseries van het Concertgebouw te Amsterdam, Frick Museum te New York, Wigmore Hall in London, Philharmonie Berlin en in het Musikhaus en de Musikverein te Wenen. "Een fijne dirigent trouwens [Jed Wentz, red.], die heel mooi spanning en ontspanning suggereert. Inspirerend hoe hij de natuurlijke adem van de muziek in zijn fysiek vertaalt. (...) Zijn Musica ad Rhenum (...) musiceert op het scherp van de snede. Nergens grof of met overdaad, en ze pakken de soms ambitieus hoge tempi moeiteloos op!" (Financieel Dagblad, juni 2009).
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

Mozart. Requiem Mass in D Minor, K. 626: III. Sequentia, Lacrimosa dies illa
Liedje van Collegium Vocale Gent, Orchestre des Champs-Élysées en Philippe Herreweghe.
Ai, dit is mooi. De uithalen, maar ook het koor wat op verschillende toonhoogten en geluidsniveaus zingen. Knap werk van de grootmeester. Pas op met de volumeknop😉. Niet gelijk op standje gevaarlijk zetten.

December 1791, the final Requiem. Tired by his many voyages around Europe ever since he had been rejected in Vienna, Mozart could not find the strength to honour his promise to compose a Requiem in record time for the person who had commissioned it... He was in fact to be struck down by illness during its composition and it was his pupil Süssmayr who finished the work according to his instructions. This version remains the most convincing, for the presence and grandeur of Mozart are present everywhere - in the baroque imagination and the classical style, in the universal unrest and the sheer terror of a man alone in the face of Death.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

5061

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master