Optimale plek zitplaats in ruimte

Started by Teejoo, February 13, 2021, 08:22:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Was dat niet iets van 2/3e van de ruimte gerekend vanaf het scherm?

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Tja,benikweer


Peerless Monster

#3
Quote from: Tja,benikweer on February 13, 2021, 09:12:49
2 keer de helft...

En dat is je eerste post ooit op het forum?!
Hilarisch 🤣

Welkom! 😊

Ik denk dat de zitplaats die het beste is afhankelijk is van de grootte van het scherm.
Of bedoel je qua geluid? Want dat is afhankelijk van de grootte van de ruimte en plaatsing van je set en speakers. Je gaat nml niet op 2/3 zitten, wanneer je ruimte 100 meter lang is en 2 meter smal.
Er zijn denk ik ook wat meer variabelen daar in. Het soort speaker, de akoustische maatregelen, etc

Bij geluid: De enige manier is testen.
Bij beeld: daar zijn prachtige modellen voor.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

PascalP

2/3 is idd best goed, zowel van voor als achter gekeken.
Precies op de helft pakt vaak niet heel goed uit.
Heb je al eens de room mode calculator gebruikt? Dan zie je precies (mits je ruimte exact rechthoekig is) waar de pieken en dalen zitten.
Mijn ruimte is ook ongeveer de zelfde vorm als die van jou en bij mij kwam het ook best goed overeen met hetgeen ik gemeten heb in REW, ik heb toen in de calculator gewoon de langste en breedste maat van mijn ruimte ingevoerd en de hoek die ik erin heb eigenlijk niet meegenomen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: Peerless Monster on February 13, 2021, 09:17:18
En dat is je eerste post ooit op het forum?!
Hilarisch 🤣

Welkom! 😊

Ik denk dat de zitplaats die het beste is afhankelijk is van de grootte van het scherm.
Of bedoel je qua geluid? Want dat is afhankelijk van de grootte van de ruimte en plaatsing van je set en speakers. Je gaat nml niet op 2/3 zitten, wanneer je ruimte 100 meter lang is en 2 meter smal.
Er zijn denk ik ook wat meer variabelen daar in. Het soort speaker, de akoustische maatregelen, etc

Bij geluid: De enige manier is testen.
Bij beeld: daar zijn prachtige modellen voor.
Het gaat idd om het geluid. Ik ben ook aan het testen omdat ik nu echt 90 graden tov de side surrounds moet gaan zitten met de M&K's.

De rest vd speakers is idd variabel, maar ik vroeg me idd af of er een basis uitgangspunt was. Ik zit dan overigens praktisch op die 2/3

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: PascalP on February 13, 2021, 09:44:45
Hier is trouwens een link naar die calculator en een begeleidend filmpje;
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg3440171#msg3440171
Thanks.
Als ik hem invoer krijg ik dit. Ben alleen even aan het kijken hoe en wat.

Wat bij mij echter ook flink invloed zal hebben is het feit dat het dak schuin oploopt, hoewel dat ook best gunstig kan zijn in de praktijk. Daarnaast idd de inham aan de voorzijde, hoewel daar wel een muurtje staat.

Timvg

Quote from: Teejoo on February 13, 2021, 09:43:30
Het gaat idd om het geluid. Ik ben ook aan het testen omdat ik nu echt 90 graden tov de side surrounds moet gaan zitten met de M&K's.

De rest vd speakers is idd variabel, maar ik vroeg me idd af of er een basis uitgangspunt was. Ik zit dan overigens praktisch op die 2/3

In een 7.1 hoeft dit geen probleem te zijn toch? In de 'envelopment' tests door o.a. Toole komt naar voor dat de side surrounds zelfs iets voor de luisteraar mogen staan zonder negatieve gevolgen.

Teejoo

Quote from: Timvg on February 13, 2021, 10:22:11
In een 7.1 hoeft dit geen probleem te zijn toch? In de 'envelopment' tests door o.a. Toole komt naar voor dat de side surrounds zelfs iets voor de luisteraar mogen staan zonder negatieve gevolgen.
Zo is het ook altijd geweest, maar ik merkte gisteren dat 90graden buj de M&K's beter lijkt te klinken. Vandaar dat ik wat wil gaan schuiven. Is ook maar een 10cm naar voren.

Timvg

Heb je iets a la een UMIK of Dayton UMM? Luisterpositie zal het grootste effect vertonen vanaf het laag tot een 4 a 500Hz. Indien je de ruimtelijkheid/bubbel beter vindt bij een bepaalde opstelling kan je evt nog altijd een beetje met de fronts schuiven om zo tot een degelijke compromis te komen. Kan ook zijn dat het weinig uitmaakt in jouw geval.

Idske

#11
En wat nou als je een schuin dak achter je hebt? Ik zit tot het schuine dak wel op 2/3 maar met het schuine dak erbij wat meer in het midden. Kan ook niet echt anders bij mij..

Edit: had Theo ook al benoemd hierboven zie ik. Ben wel benieuwd of hier iets over te zeggen valt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Timvg

REW heeft een leuke simulator. Werkt (vrij) goed!

vik

Welkom terug AV-Fan. Ik zou niet gelijk weer het BEQ topic induiken. Dat valt op  :D

Quote from: Tja,benikweer on February 13, 2021, 09:12:49
2 keer de helft...
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

maximus79

Quote from: vik on February 13, 2021, 12:37:26
Welkom terug AV-Fan. Ik zou niet gelijk weer het BEQ topic induiken. Dat valt op  :D
Eerste wat ik ook dacht[emoji1]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Idske

Quote from: Timvg on February 13, 2021, 11:30:42
REW heeft een leuke simulator. Werkt (vrij) goed!

Ook voor schuine wanden begrijp ik?
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

HJ

Quote from: vik on February 13, 2021, 12:37:26
Welkom terug AV-Fan. Ik zou niet gelijk weer het BEQ topic induiken. Dat valt op  :D
[emoji38][emoji38]

Tja,benikweer

Quote from: vik on February 13, 2021, 12:37:26
Welkom terug AV-Fan. Ik zou niet gelijk weer het BEQ topic induiken. Dat valt op  :D

Quote from: maximus79 on February 13, 2021, 12:39:43
Eerste wat ik ook dacht[emoji1]


Naast verkoper van belachelijk geprijsde HDMI kabels á 2999€ en commercieel selectief informatie deler ben je ook begenadigd detective Vik. Die credits komen je zeker toe. :pompom:

De 'Charles a.k.a Dustin V & Vik detectives office' ;)

Tja,benikweer

Quote from: vik on February 13, 2021, 12:37:26
Ik zou niet gelijk weer het BEQ topic induiken. Dat valt op  :D
Waarom eigenlijk? Jij weet er genoeg van af toch? Wat was t ook al weer; geen DSP op de subs? Zo kort mogelijk signaaltje? Als er maar een CM logootje op staat?

vik

Ik heet je netjes welkom en nu verpest je het voor je zelf  :-X

Quote from: Tja,benikweer on February 13, 2021, 13:17:27

Naast verkoper van belachelijk geprijsde HDMI kabels á 2999€ en commercieel selectief informatie deler ben je ook begenadigd detective Vik. Die credits komen je zeker toe. :pompom:

De 'Charles a.k.a Dustin V & Vik detectives office' ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

The man,thelegend

#20
Quote from: vik on February 13, 2021, 13:36:23
Ik heet je netjes welkom en nu verpest je het voor je zelf  :-X
Jouw 'netjes verwelkomen' ging via de RTM knop zeker?


vik

Beste (wie je ook mag wezen) ik ken je niet en een RTM zit niet in mijn aard laten we dat voorop stellen.  :police: :nowink:

Wat ik wel weet is dat je blijkbaar niet alles op een rijtje hebt en op deze manier alles behalve goed bezig bent.

Quote from: The man,thelegend on February 13, 2021, 14:00:49
Jouw 'netjes verwelkomen' ging via de RTM knop zeker?


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

The man,thelegend

Quote from: vik on February 13, 2021, 14:09:31
Wat ik wel weet is dat je blijkbaar niet alles op een rijtje hebt en op deze manier alles behalve goed bezig bent.
waar baseer je dit op? Wat zijn volgens jou de consequenties dan van 'het niet goed bezig zijn'? Wordt ik nou aangehouden door de HTforum Gestapo, de CM polizei, of de Bossche Bollen Club? Je neemt je eigen blijkbaar wel heel serieus.... ;)

The man,thelegend

Hoi DustinV a.k.a Charles, komt er maar in  :coffee:

Teejoo

Ok, en weer een normaal topic verkloot. Moderators, svp opschonen en bannen. Dit heeft geen zin.