'Audiofiele' zekeringen

Started by PascalP, February 11, 2021, 11:48:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Denk dat er talloze topics zijn of het nut of onzin van stroomkabels, stroomtoevoer en noem maar op.
Maar kan weinig vinden over zekering in onze componenten op dit forum.

Zal wellicht wel een gebed/discussie zonder eind worden dit topic tussen de twee kampen, maar ben toch eens benieuwd of iemand iets zinnigs erover te zeggen heeft :P

Natuurlijk wel een beetje online rondgezocht en de een zweert erbij en voor de ander is het niets anders dan snake-oil.
Nu kan ik bijvoorbeeld €150 per stuk neertellen voor een SR Orange fuse en krijg zelfs 30 dagen niet goed geld terug garantie van Kemp als ik ze daar bestel, dus dit geeft wel aan dat ze ook vertrouwen in hun product hebben.
Maar ik kwam ook wat interessante filmpjes op Youtube tegen van mensen die hun standaard glaszekeringen vervangen hebben tegen standaard keramische zekeringen met overtuigende resultaten.
Dan praat je dus over een 'upgrade' van <€10 voor zowat alle componenten in mijn rack.

Weet dat een van de meest gerenommeerde zekering fabrikanten Littelfuse is en ook hun hebben een 'audiofiele' zekering in hun assortiment met de keuze tussen Gold of Rodium kappen.
https://www.littelfuse.com/~/media/electronics/datasheets/fuses/littelfuse_fuse_285_datasheet.pdf.pdf
Deze is echter wel een stuk vriendelijker geprijsd en te krijgen voor minder dan €10 p stuk dus nog wel eens het proberen waard tov de 'audiofiele' merken.
(De bovengenoemde upgrades naar standaard keramische zekeringen waren toevallig ook Littelfuse maar dan de 215 serie, deze kosten echt net niks)

Mijn redenatie/gedachtegang erachter is dat we wel veel investeren in stroomkabels (waar ik zelf ook in geloof en overtuigd van ben trouwens), maar die dikke 2.5mm2 kabels komen in de IEC connector in het component als eerste een zekering tegen met een (flinter)dun draadje en dit zou dan weer de volgende bottleneck kunnen zijn.

Dus kom maar op met die meningen en ervaringen  :devil:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

fluissie

Aangezien ik recentelijk een aparte stroom groep heb laten leggen ga ik dit even volgen ook  :thumbs-up:

Kingpin

En dan heb je nog 'richting gevoelige' zekeringen  :-X
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

In mijn pre en eindtrap zaten audiofiele zekeringen.
Maar die zaten er al in toen ik hem kocht.
Dus kan je het verschil niet uitleggen.
Als er al verschil is?
Ik zou het niet weten.

Quote from: Kingpin on February 11, 2021, 12:49:36
En dan heb je nog 'richting gevoelige' zekeringen  :-X
Die moet je goed plaatsten
Anders zit je sound verstopt  :angel:
Net zo als bij speaker kabel met pijlen  :P

Raphie

En die gouden zekering zit dan gewoon in een nikkelen socket  :D
JBL PRX Power!

Koen K

Een zekering móet een flinterdun draadje zijn, anders smelt 'ie niet.  ;)

Discussies over kabels en dergelijke laten zich over het algemeen als volgt samenvatten: als je een blinddoek om doet hoor je het verschil niet. Velen luisteren desondanks met meer plezier naar een 'high end' exemplaar. Heb je dat plezier, en is het het geld waard? Zo ja, dan vooral doen.

Aan de andere kant kan het inzicht dat dergelijke verschillen niet met het geluid zelf, maar met de beleving te maken hebben ook een hoop rust brengen. Daarbij houd je tijd en geld over om met het verworven inzicht dingen te doen die wél controleerbare verbeteringen brengen.

frank2

#6
Keramische zekeringen klinken wel wat beter dan de glaszekeringen. Nog beter zijn de dure SR zekeringen, de blue klinkt zeer neutraal open de orange is iets warmer maar ook open. Als voorbeeld: bij een glaszekering is het hoog vaak iets slissend, met een SR is deze open strak en helder geen slissend geluid maar duidelijke belletjes of bekkens.

En ja je gaat het waarschijnlijk niet of weinig horen als je aan het apparaat een standaard snoertje hebt hangen aan een wcd, en dropveters als interlink gebruikt

En alle zekeringen hebben een richting, draai ze om de ene kant is vaak iets donkerder omdraaien en dan hoor je iets meer helderheid dan heb je de juiste richting.

Hifi tuning suprème zekeringen zijn juist wat warmer voller. De witte hifituning zijn neutraler maar nauwelijks beter dan keramische.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Quote from: morca on February 11, 2021, 12:56:36
Net zo als bij speaker kabel met pijlen  :P
Ja die kan ik technisch nog wel verklaren  ;)

Quote from: frank2 on February 11, 2021, 13:38:07
En alle zekeringen hebben een richting,
Zekeringen hebben helemaal geen polariteit.
Iemand die me dit technisch kan uitleggen ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Quote from: Kingpin on February 11, 2021, 13:47:46
Ja die kan ik technisch nog wel verklaren  ;)
Zekeringen hebben helemaal geen polariteit.
Iemand die me dit technisch kan uitleggen ?

Vlgs mij heeft dit te maken met de richting hoe het dunne draad is getrokken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

jahtari

De absolute autoriteit op het vlak van stroom, legt het in deze video uit vanaf 2:15.

https://vimeo.com/25761812

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kingpin

Quote from: frank2 on February 11, 2021, 13:51:52
Vlgs mij heeft dit te maken met de richting hoe het dunne draad is getrokken.
Zoek eens op hoe een fuse wordt gemaakt  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Koen K

Quote from: frank2 on February 11, 2021, 13:38:07
En ja je gaat het waarschijnlijk niet of weinig horen als je aan het apparaat een standaard snoertje hebt hangen aan een wcd, en dropveters als interlink gebruikt

Ik ben benieuwd of je het verschil hoort tussen een origineel bestand en één dat via interlinks door een emmer modder heen is gestuurd... Moet een makkie zijn om uit elkaar te houden toch? Ik zie het WinABX-screenshot graag tegemoet  :smile:

https://www.diyaudio.com/forums/everything-else/236248-fancy-interconnects-potato-mud-33.html#post4852071

Kunnen we het daarna weer over hoorbare verschillen tussen zekeringen hebben.

frank2

Ik reageer op TS.
Verder maak ik mij niet druk. En ik ga mij zeker niet bewijzen. Verzand altijd in de eeuwige discussie en dat heb ik ondertussen vaak genoeg meegemaakt
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Koen K

Inderdaad, heel vervelend als de feiten zich niet aanpassen aan je wereldbeeld...


Rowdy

Quote from: PascalP on February 11, 2021, 11:48:25
Denk dat er talloze topics zijn of het nut of onzin van stroomkabels, stroomtoevoer en noem maar op.
Maar kan weinig vinden over zekering in onze componenten op dit forum.

Zal wellicht wel een gebed/discussie zonder eind worden dit topic tussen de twee kampen, maar ben toch eens benieuwd of iemand iets zinnigs erover te zeggen heeft :P

Natuurlijk wel een beetje online rondgezocht en de een zweert erbij en voor de ander is het niets anders dan snake-oil.
Nu kan ik bijvoorbeeld €150 per stuk neertellen voor een SR Orange fuse en krijg zelfs 30 dagen niet goed geld terug garantie van Kemp als ik ze daar bestel, dus dit geeft wel aan dat ze ook vertrouwen in hun product hebben.
Maar ik kwam ook wat interessante filmpjes op Youtube tegen van mensen die hun standaard glaszekeringen vervangen hebben tegen standaard keramische zekeringen met overtuigende resultaten.
Dan praat je dus over een 'upgrade' van <€10 voor zowat alle componenten in mijn rack.

Weet dat een van de meest gerenommeerde zekering fabrikanten Littelfuse is en ook hun hebben een 'audiofiele' zekering in hun assortiment met de keuze tussen Gold of Rodium kappen.
https://www.littelfuse.com/~/media/electronics/datasheets/fuses/littelfuse_fuse_285_datasheet.pdf.pdf
Deze is echter wel een stuk vriendelijker geprijsd en te krijgen voor minder dan €10 p stuk dus nog wel eens het proberen waard tov de 'audiofiele' merken.
(De bovengenoemde upgrades naar standaard keramische zekeringen waren toevallig ook Littelfuse maar dan de 215 serie, deze kosten echt net niks)

Mijn redenatie/gedachtegang erachter is dat we wel veel investeren in stroomkabels (waar ik zelf ook in geloof en overtuigd van ben trouwens), maar die dikke 2.5mm2 kabels komen in de IEC connector in het component als eerste een zekering tegen met een (flinter)dun draadje en dit zou dan weer de volgende bottleneck kunnen zijn.

Dus kom maar op met die meningen en ervaringen  :devil:
Bedoel je met je topic over glaszekeringen of 16 ampere zekeringen in de meterkast?

frank2

Ik heb het over zekeringen in apparatuur, ook zekeringen staafjes in de meterkast zit verschil. Ik heb hier een gecryoniseerde en niet cryo keramische zekering, een hifi tuning suprème en een de groef.
Ook hier is de suprème vol klinkend de groef is juist helder strak de keramische zitten er precies tussen in.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Meningen en ervaringen...altijd leuk aangaande dit type onderwerpen.

Het meeste is volgens mij ook weer gezegd. Mijn mening is dat het geen ene zier uitmaakt en ik ga me net zoals Frank niet bewijzen door het eerst te proberen.

Misschien wel als bv Frank de aangehaalde test van Koen gaat doen, dan stop ik 2 audiofiele zekeringen in mijn speakers en die ga ik dan ziend vergelijken. Maar als ik Frank lees heeft dat voor mij sowieso geen zin want de rest van mijn bekabeling is ook niet "op orde". Dus mijn set is kansloos om de verschillen waar te kunnen geven.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vik

@ Pascal: ik weet dat CM ook zekeringen veranderd in de units die ze modificeren maar het is slechts een onderdeel van het geheel, en het zijn dan geen zekeringen met felle kleuren of schreeuwende teksten of glimmende koppen.

In mijn oude bedrijfsruimte heb ik zelf in de meter kast best veel getest aan zekeringen. Van Pink Faun, Hifi Tuning tot en met W.A chips en feestelijke besmeurde oliën. Ik was het toen echt wel even kwijt en dacht dat ik het wel voor elkaar had. Totdat CM hier de boel kwam optimaliseren en die de glimmende zekering zag zitten inclusief W.A. chip en ik hoor hem nog zeggen met zijn Duits-Engels accent: "What's that??"

Uiteindelijk gaf de standaard Siemens smeltzekeringhouder met een "simpele" Mersen/ Ferraz shawmut het beste resultaat.

Ik geef dat advies dan ook altijd mee aan mijn klanten. Gewoon een goede afgeschermde main kabel, een basis Siemens zekeringhouder (dus niet de aller duurste) een goede WCD en niet te vergeten een nette afwerking met het juiste aanhaal moment en gewoon adereind hulzen. (Geen tarzan taferelen door bijvoorbeeld het omzeilen van een aardlek schakelaar)

De rest (in random order) moet de apparatuur doen, akoestiek en een goede plaatsing. De Mersen zekering lever ik zelf en kost niet veel. Ook zeg ik erbij dat ze niet moeten verwachten dat het mega verschillen op zal leveren. Het zijn slechts puntjes op de "i"

Stel je wil experimenteren met deze zogenaamde "audiofiele" zekeringen zou ik eerst goed uitzoeken of alle waarden die ze bij de fabrikant aangeven wel 100% klopt. (Voordat de boel kapot gaat)

Wellicht kun je iets met dit onderstaande filmpje:

https://www.youtube.com/v/kFlnQ1chBno&feature=25s
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kingpin

#18
Quote from: frank2 on February 11, 2021, 17:33:11
Ik heb het over zekeringen in apparatuur, ook zekeringen staafjes in de meterkast zit verschil. Ik heb hier een gecryoniseerde en niet cryo keramische zekering, een hifi tuning suprème en een de groef.
Ook hier is de suprème vol klinkend de groef is juist helder strak de keramische zitten er precies tussen in.
De mains bedoel je zeker ?

Ik zou je Plinius ook maar eens modificeren van binnen dan, want daar zitten ook nog wat fuses in die waarschijnlijk meer doen dan de mains (in jouw geval dan)  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Quote from: Kingpin on February 12, 2021, 11:38:30
De mains bedoel je zeker ?

Ik zou je Plinius ook maar eens modificeren van binnen dan, want daar zitten ook nog wat fuses in die waarschijnlijk meer doen dan de mains (in jouw geval dan)  ;)

De plinius heeft een SR orange zekering. En ja binnenin zitten nog twee zekeringen maar dat zijn glaszekeringen en die vervang ik niet, wordt een te duur kostenplaatje.
De zekeringen die ik vervang zitten bij de stroominvoer. Kun je meestal gemakkelijk bij.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

AudioEnZo

Ik zou vwb die interne zekeringen zeker willen weten wat dat zou kunnen brengen.
Misschien een nog grotere verbetering? Ben je daar niet nieuwsgierig naar?

frank2

Quote from: AudioEnZo on February 12, 2021, 12:04:34
Ik zou vwb die interne zekeringen zeker willen weten wat dat zou kunnen brengen.
Misschien een nog grotere verbetering? Ben je daar niet nieuwsgierig naar?

Het zal zeker een verbetering brengen, maar had al lang besloten daar niet aan te beginnen. Moeilijk bij te komen, 36 kg uit de kast er weer in zekeringen draaien enz.
Het kan altijd beter maar je moet ergens ophouden.
Het is nu al zo goed in mijn oren dat het niet beter hoeft, maw vaak wordt de sound meer detailrijk en kaler strakker qua sound waardoor de beleving afneemt en dat wil ik graag voorkomen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Staaled

Dit bot gewoon fijn terug over de schutting fl*kkeren ? Goed plan. :thumbs-up:  :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

#23
Ik gebruik in de meterkast pasco houders met smeltzekering. Voordeel is ook dat ze het inschakelen van eindversterkers goed aankunnen qua piek.

Magura

Hier ook een pasco houder met AHP smeltzekering. Betaalbaar en kan idd wat hebben bij een zware eindversterker. Vraag mij af of een siemens "klankmodule" een verschil gaat brengen.
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest