volumeknop Cambridge 840A v2 repareren.

Started by gizmo2, February 9, 2021, 15:48:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

poosje geleden begon mijn volume knop van de Cambridge 840A v2 raar te doen, hij begon stukken over slaan en af en toe een eigen leven erop na te houden door zomaar het volume te verhogen/verlagen.....niet oké  :nervous:
met de afstandsbediening geen enkel probleem.
maar goed ik begon me er steeds meer aan te ergeren en heb maar besloten om hem uit elkaar te halen en het probleem proberen te verhelpen en dat is me uiteindelijk ook gelukt.
het probleem was dat er zich vet van het asje had verzameld op de roterende schijf daar waar de sleepcontactjes overheen gaan en daardoor een verkeerde puls kreeg.

het is allemaal wel te doen maar je moet er even rustig voor gaan zitten.
ik heb alcohol met een wattenstaafje gebruikt om de boel schoon te maken.




behoorlijk smerig en vettig



schoon

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

toetertje

Moet daar niet toch een klein beetje vet op, om slijtage van de contacten tegen te gaan?
Ik heb deze versterker ook gehad, maar ik werd gek van dat getik van de relais gestuurde volume regeling.  :crazy:
Ik gebruikte hem voornamelijk met Ht passtrough.

gizmo2

Quote from: toetertje on February  9, 2021, 15:58:05
Moet daar niet toch een klein beetje vet op, om slijtage van de contacten tegen te gaan?
Ik heb deze versterker ook gehad, maar ik werd gek van dat getik van de relais gestuurde volume regeling.  :crazy:
Ik gebruikte hem voornamelijk met Ht passtrough.
ondanks het vet zat er ook een beetje slijpsel in van het koper (zoals te zien is) en mede daardoor zal het probleem alleen maar verergeren.
op den duur zal het vet van het asje er toch wel doorheen gaan en het probleem zich opnieuw opbaren.
maar in dat opzicht heb je gelijk dat de contacten sneller slijten.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

w00Dy

Persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe rotary encoder geïnstalleerd hebben, maar prima werk.

Tip, je kan altijd smeren met "Kontakt 61"
Dat is niet de oxide verwijderaar "Kontakt 60" - ook wel bekend als contactspray - die meer kwaad doet dan goed.

Zelf maak ik altijd contacten schoon met isopropyl en smeer na met °61

gizmo2

Quote from: w00Dy on February 11, 2021, 19:33:17
Persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe rotary encoder geïnstalleerd hebben, maar prima werk.

Tip, je kan altijd smeren met "Kontakt 61"
Dat is niet de oxide verwijderaar "Kontakt 60" - ook wel bekend als contactspray - die meer kwaad doet dan goed.

Zelf maak ik altijd contacten schoon met isopropyl en smeer na met °61
Zo te zien aan de soldeer punten is de rotary encoder al een keer vervangen.
Heb voor het terugzetten nog wel een beetje vet erop gesmeerd.
Vooralsnog werkt het nu weer prima, hoelang is natuurlijk weer afwachten.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: