Nieuwe buizen preamp, ruis en plopjes/kraakjes uit één kanaal.

Started by divine, February 7, 2021, 12:13:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

divine

Beste forummers:

ik heb een nieuw buizen preampje gekocht Nobsound NS-01P, Chinees Marantz 7 look-a-like.
https://www.doukaudio.com/products/2018-nobsound-tesla-jjecc83-valve-amp-vacuum-tube-preamplifier-stereo-hifi-preamp-p0072
Vind de looks wel gaaf en leuk me wel leuk om te proberen voor een stereo setje op de slaapkamer.
Eenmaal aangesloten op mijn Pioneer A-70 preamp in, krijg ik een ruis met zo nu en dan plopjes/knettertjes uit het rechter kanaal cq luidspreker. De volume regelaar op de Nobsound preamp heeft geen invloed of ik hem nou voluit open of dicht zet.
Als ik een ouder koptelefoon/preampje aansluit welke ook buisjes heeft, levert dat geen probleem op en werkt prima.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat het aan de nieuwe Nobsound preamp ligt.....maar wat kan het zijn?
Hij heeft 3 ECC83s buisjes van JJ en daarachter een 6Z4 rectifier van ? Chinees.
De 6Z4 rectifier heb ik al vervangen voor een Russische welke ik nog had liggen, maar probleem blijft van de lichte ruis uit rechter luidspreker met plopjes/spettertjes/knettertjes. Erg irritant want het blijft ook tijdens muziek afspelen.
Heb de buisjes al paar uurtjes laten gloeien maar nog geen verbetering tot dusver.

Wat kan het zijn? Eén van de buisjes ECC83 niet goed (heb al zitten wisselen van links naar rechts, midden naar links etc), of is er intern iets niet goed?

Mvg, Ingram




toetertje

Als je de buisjes onderling gewisseld hebt, en het probleem verhuist niet naar het
andere kanaal, dan verdenk ik niet de buisjes.

divine

Zorgen de 3 buisjes ECC83 dan voor het linker en rechter kanaal?
Buisjes kan ik voor weinig geld aan komen als ik weet dat zij het probleem vormen.
Zo niet stuur ik hem terug.

PatrickP

Wat krijg je als je een bron erop aansluit en de Pioneer pre weglaat? Want is ie daar niet voor bedoeld?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

toetertje

Je hebt 1 buisje per kanaal als versterker, de middelste is waarschijnlijk een signaalbuffer.
Als je de buisjes op alle manieren hebt gewisseld, en het probleem blijft aan dezelfde kant,
dan is het eigenlijk zo goed als zeker, dat het niet aan de buisjes ligt.
Het probleem ligt dan dieper. Misschien heeft de versterker onderweg toch een tikje gehad,
en gaat het om een los contactje. Maar, dat wordt wel een zoektocht.

divine

Quote from: PatrickP on February  7, 2021, 12:42:40
Wat krijg je als je een bron erop aansluit en de Pioneer pre weglaat? Want is ie daar niet voor bedoeld?

Nope, dit is een preamp (voorversterker). Mijn Pioneer A70 heeft de mogelijkheid de D class voorversterking uit te schakelen en deze te laten overnemen door een andere bv buizenversterker via de preamp-in aansluiting.


divine

Ben aan het wisselen geslagen met de buisjes. Ben erachter gekomen dat links en midden de kanalen links en rechts zijn, de buis rechtsvoor is dan waarschijnlijk de signaalbuffer. Als ik één van de buisjes van de kanalen (dus linksvoor of middenvoor) eruit haal, is de noise met plopjes/knettertjes weg. Plaats ik hem weer terug, doet het probleem zich weer voor. De buis rechtsvoor heeft geen invloed.
Ben dus toch bang dat er intern iets niet goed is, al weet ik niet wat. Misschien iemand nu een idee wat het kan zijn?
Is het makkelijk te doen en niet duur, wil ik het wel verhelpen.
Anders retour China.

Rowdy


divine

Quote from: Rowdy on February  7, 2021, 21:12:00
Hoe zijn de solderingen?

Morgen vrij en zal ik hem vanbinnen bekijken. Zie ik niets bijzonders dwz niets zit los of ziet er echt kapot uit, zal ik goede foto's maken en alhier posten. Misschien dat iemand op het forum het wel ziet dan.

Rob_Dingen

Je moet de buizen niet verwijderen maar wisselen dus links met rechts wisselen en kijken of het probleem mee verhuisd.

Rob

divine

Quote from: Rob_Dingen on February  8, 2021, 09:38:02
Je moet de buizen niet verwijderen maar wisselen dus links met rechts wisselen en kijken of het probleem mee verhuisd.

Rob

Ik heb ook gewisseld maar dat lost probleem niet op, het blijft de rechter kanaal. Alleen als ik de interlinks omdraai, dan verhuisd het naar linker kanaal.
Heb moederbord verwijderd en kan niets zien mbt slechte solderingen. Waar ik wel achter ben gekomen is dat als moederbord los uit behuizing is, is er niets aan de hand. Plaats ik hem terug en raak de behuizing aan, krijg ik een lichte oplawaai. Zie ik dat als ik ga meten er spanning staat op enkele onderdelen ook al is alle bedrading los en al dag van netstroom.
Ringkerntrafo oorzaak?

toetertje

De condensatoren houden de spanning vast, waardoor je zelfs weken later nog
een oplawaai kunt krijgen. Ik krijg niet echt het idee dat je weet waar je mee bezig
bent, en dat kan erg gevaarlijk zijn. Bij sommige buizenversterkers, kan de spanning
oplopen tot ruim boven de 400 volt. Dus pas a.u.b. op met wat je doet!  :crazy:

Rowdy

Quote from: divine on February  8, 2021, 11:55:59
Ik heb ook gewisseld maar dat lost probleem niet op, het blijft de rechter kanaal. Alleen als ik de interlinks omdraai, dan verhuisd het naar linker kanaal.
Heb moederbord verwijderd en kan niets zien mbt slechte solderingen. Waar ik wel achter ben gekomen is dat als moederbord los uit behuizing is, is er niets aan de hand. Plaats ik hem terug en raak de behuizing aan, krijg ik een lichte oplawaai. Zie ik dat als ik ga meten er spanning staat op enkele onderdelen ook al is alle bedrading los en al dag van netstroom.
Ringkerntrafo oorzaak?
Zijn de interlinks nog goed?

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

toetertje

Quote from: Hannibal_ on February  9, 2021, 15:37:03
psies, als het met interlinks wisselen meeverhuisd....

Dat klopt toch, als het linker kanaal van de pre slecht is, en je draait de interlinks om,
dan gaat het slechte linker kanaal naar het rechter kanaal van de eindbak.  ;)

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Paul1967

Quote from: divine on February  7, 2021, 21:04:37
Ben aan het wisselen geslagen met de buisjes. Ben erachter gekomen dat links en midden de kanalen links en rechts zijn, de buis rechtsvoor is dan waarschijnlijk de signaalbuffer. Als ik één van de buisjes van de kanalen (dus linksvoor of middenvoor) eruit haal, is de noise met plopjes/knettertjes weg. Plaats ik hem weer terug, doet het probleem zich weer voor. De buis rechtsvoor heeft geen invloed.
Ben dus toch bang dat er intern iets niet goed is, al weet ik niet wat. Misschien iemand nu een idee wat het kan zijn?
Is het makkelijk te doen en niet duur, wil ik het wel verhelpen.
Anders retour China.

Zou zeggen, retourneren dat ding en geld terug.
Koop voor dat geld een leuke 2de hands buizen ampje of desnoods nieuw van een gerespecteerder budget merk als Dynavox.

Hannibal_

Quote from: toetertje on February  9, 2021, 15:45:00
Dat klopt toch, als het linker kanaal van de pre slecht is, en je draait de interlinks om,
dan gaat het slechte linker kanaal naar het rechter kanaal van de eindbak.  ;)

Dat zou inderdaad ook verklaren waarom een nieuwe pre interlinks molesteert.
Dat doet ie dus niet dan....
het wordt steeds helderder....

:nowink:
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.