Welke acces point en switches?

Started by Bas Akkerman, February 1, 2021, 08:09:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Binnenkort verhuizen we naar een huis met drie etages waar we nu nog in een appartement wonen.

Daarom heb ik wat vragen over hoe ik het beste overal snel internet kan krijgen.

Mijn idee is nu in de meterkast de hoofdmodem en dan op elke etage een bekabeld netwerk switch. Van daaruit bekabeld voor de HT, stereo en werkkamer (laatste is in een ruimte, maar splits ethernetnetwerk liever wel met een of twee switches) en acces points.

Wat is nu de beste aanpak?

Zelf leek me dit een goede netwerk switch voor na de modem op de begane grond: ASUS RT-AX58U.

Schematisch:
Modem Ziggo in meterkast + ASUS RT-AX58U
--> netwerk switch woonkamer --> acces point woonkamer (voor wifi in tuin)
--> netwerk switch stereo/werkkamer + switch stereo --> acces point slaapkamer (voor wifi in slaapkamer)
--> netwerk switch zolder (= werkkamer van Linda)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RalphH

Zou haast zeggen dat je met een strategisch geplaatst AP op elke verdieping, geen extenders meer nodig hebt. Daarbij zijn die dingen ook zeer signaalsterkte afhankelijk. voor de tuin een (bedraad) buiten AP misschien?
Hier in een drive-in woning, 2 Ubiquity AP's hangen en heb goede dekking over 3 verdiepingen en in de tuin.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

WickedGame

Heb je echt in elke kamer een switch nodig?

Ik zou namelijk het volgende doen op basis van Ubiquiti (niet het goedkoopste, maar wel erg goed). De AC-AP-PRO heeft intern een doorgeef ethernetpunt, dus je kan op een accesspoint altijd nog een switch zetten.

Meterkast: Modem + Switch (Poe+) (Ubiquiti 8-150 bijv.)
Woonkamer: Unifi AC-AP-Pro + 5 poorts switch
Kamer 1: Unifi AC-AP-Pro + Switch daarachter
Kamer 2: Unifi AC-AP-Pro

Zal niet de allergoedkoopste oplossing zijn, maar wel een van de betere.

TornadoGo

Quote from: WickedGame on February  1, 2021, 08:25:46
Heb je echt in elke kamer een switch nodig?

Ik zou namelijk het volgende doen op basis van Ubiquiti (niet het goedkoopste, maar wel erg goed). De AC-AP-PRO heeft intern een doorgeef ethernetpunt, dus je kan op een accesspoint altijd nog een switch zetten.

Meterkast: Modem + Switch (Poe+) (Ubiquiti 8-150 bijv.)
Woonkamer: Unifi AC-AP-Pro + 5 poorts switch
Kamer 1: Unifi AC-AP-Pro + Switch daarachter
Kamer 2: Unifi AC-AP-Pro

Zal niet de allergoedkoopste oplossing zijn, maar wel een van de betere.

+1 voor Ubiquity

Hier op elke etage een AC-AP-Pro hangen, aangesloten op een POE+ switch en dat werkt uitstekend. Verder nog naar iedere ruimte één of meerdere UTP kabels lopen maar daar is er nu maar één van in gebruik, dat is in de woonkamer bij de TV waar weer een aparte switch zit voor TV, HTPC en Sonos.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

GH

#4
Belangrijkste keuze die je zal moeten maken (of die al voor je gemaakt is als er wel/geen mogelijkheid is om op de plekken die je wilt kabels te trekken) is of je bekabeld aan gaat sluiten en je overal een goede wifi dekking wilt hebben.

Als er op de juiste plekken kabels liggen of te trekken zijn is het allemaal niet zo spannend dan zijn er vele opties. En als dat niet het geval is dan kan het spannend worden :-).

Maar voor een zinnig antwoord zijn er wel wat meer details nodig over hoe je huis eruit ziet en waar je bekabelde aansluitingen nodig hebt (en evt waar je goede wifi ontvangst wilt hebben). Zonder plattegrond met een overzicht van aansluitpunten kom je op generieke uitgangspunten als:
- een bekabelde aansluiting waar nodig, meer aansluitingen is meer kabels of een switch.
- een access point per verdieping voor goede wifi, met dezelfde instellingen voor naadloze roaming.

En dat wist je waarschijnlijk al.....

myself

Wat je zelf al aangaf is dat je een router net na je modem zet (die asus is een router met switchpoorten en wifi).
Zorg en dan voor dat je de andere AP's ook van hetzelfde merk koopt, dan 'kun je ze aan elkaar hangen' en zorgen dat ze met elkaar roamen.

Ik zou zelf voor wat betere switches gaan, bijv die van HPE zonder fan. Kosten echt niet veel meer dan b-merken.
Je zou er ook voor kunnen kiezen door bijv op zolder geen switch te zetten, maar alleen een AP.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Bas Akkerman

Sorry heren. Op een of andere manier kreeg ik geen notificatie.

Ik kan overal bekabeld aansluiten. Het belangrijkste is:
- tegelijkertijd 4k streamen en videoconferencing (als iemand werkt en de ander vrij is)
- aparte "internetgroep" voor muziek
- wifi-bereik in hele huis en tuin
- liefst toekomstbestendig met wifi-6
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

CZ79

Ik heb sinds een paar maanden een TP-Link Deco M4 set (3 stuks) staan in huis. Erg tevreden over, ik weet dat dat het qua functies minder is dan de Ubiquity of Netgear Orbi maar het werkt als een tierelier en alles wat ik zou willen kan ermee (isolated guest network, qos, wireless backhaul, kids profiles met content filtering, reporting, etc.) en alle bediening en configuratie eenvoudig via een app op de telefoon
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

WilcoL

#8
Als je alles overal met bekabeld kunt aansluiten, is het allemaal niet zo spannend meer. Ubiquiti is leuk, maar hoeft echt niet persé. AP op elke kabel zou meer dan voldoende moeten zijn. Ik heb hier 3x simpele TP-Link Deco M5 (de node op de bovenste verdieping zit via een ethernet over coax-adapter van Hirschmann bekabeld aangesloten) en ook wat switches van TP-Link en dit levert een stabiel 1GB wired en 433mbps wireless netwerk op. Is allemaal niet duur en werkt onbezorgd en altijd tot volle tevredenheid moet ik zeggen...

Ain't no thing but a chicken wing...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

GH

Precies.... wat wil je nu bereiken met je vraag?

Als je overal de mogelijkheid voor kabels hebt dan trek je die en sluit je wat switches aan. Maar als je dan ook nog overal een dekkende wifi wilt hebben dan zul je toch aan iets van access points moeten denken. Daarvan zijn er tientallen sets te koop in alle prijsklassen. Verder heb je gewoon basic wensen dus niets spannends (behalve die groep voor muziek, dat is niet zinvol).


Bas Akkerman

#10
Oh, ik vraag dit vooral omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. ::)

Maar mijn eerste idee van een router en vervolgens bekabeld op elke etage een accespoint klopt dan wel. Als daar nog meer tips over zijn, graag!

De zin en onzin van een aparte switch voor audio is weer een hele andere discussie en niet voor dit topic.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

GH

Quote from: Bas Akkerman on February 18, 2021, 10:00:18
De zin en onzin van een aparte switch voor audio is weer een hele andere discussie en niet voor dit topic.

Creatieve manier om dat als "internetgroep" te beschrijven.... ik zou zeggen ga jezelf gewoon eens even inlezen over netwerksetjes op iets als tweakers waar de vraag zo ongeveer 10x per dag voorbij komt.

Bas Akkerman

Quote from: GH on February 18, 2021, 09:23:19
Precies.... wat wil je nu bereiken met je vraag?
[...]Daarvan zijn er tientallen sets te koop in alle prijsklassen.
Dat is dus mijn vraag. Wat is de beste oplossing/wat zijn jullie tips?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

GH

#13
Zelf wat huiswerk doen :-).

Bekabelde AP's zelfs in combinatie met switches zijn er genoeg in alle budgetklassen en van heel basic tot uitgebreid in te stellen. In essentie werken ze allemaal.
En als je je er niet in wilt verdiepen koop je zo'n kant en klaar pakket bijvoorbeeld wat Ziggo met de TP-link set voor een paar euro aanbiedt. Dan is je wifi gedekt en bekabel je de andere belangrijke apparaten.

myself

Quote from: Bas Akkerman on February 18, 2021, 10:00:18
Oh, ik vraag dit vooral omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. ::)

Maar mijn eerste idee van een router en vervolgens bekabeld op elke etage een accespoint klopt dan wel. Als daar nog meer tips over zijn, graag!

De zin en onzin van een aparte switch voor audio is weer een hele andere discussie en niet voor dit topic.
Ga voor jezelf na wat voor soort wifi gebruiker je bent.
Zit je altijd op n vaste plek en wil je daar gewoon wifi of loop je ook regelmatig van de ene kamer/etage naar de andere en wil je er zeker van zijn dat je overal wifi hebt (zodat bijv je teams telco niet verbroken wordt).
Dat bepaald al behoorlijk hoe goed/uitgebreid je wifi moet zijn


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Hanky Panky

Quote from: GH on February 18, 2021, 13:10:44
Zelf wat huiswerk doen :-).

Bekabelde AP's zelfs in combinatie met switches zijn er genoeg in alle budgetklassen en van heel basic tot uitgebreid in te stellen. In essentie werken ze allemaal.
En als je je er niet in wilt verdiepen koop je zo'n kant en klaar pakket bijvoorbeeld wat Ziggo met de TP-link set voor een paar euro aanbiedt. Dan is je wifi gedekt en bekabel je de andere belangrijke apparaten.

En kies dan een zogenaamd mesh setje dat de backhaul over de netwerkkabel kan laten lopen ipv over wifi.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dexter98

Herkenbare situatie.

Ik heb 1 goede wifi router voor huis met 3 verdiepingen en beton. Router is wel via ethernet midden in huis geplaatst. Daarmee is dekking is op meeste plekken prima. Op enkele plekke iets minder en in tuin niet.

Thuisbios zit zowiezo bekabeld aan nas en router. WiFi heeft ondanks prima signaalsterkte heel sporadisch dropouts (k heb idee storing van iets anders in de buurt), en geen zin om dat tijdens film kijken te hebben (daar heb ik loeihekel aan).

Sent from my moto x4 using Tapatalk


Xander32

Hier idem, één goede wifi router (Asus) en daarmee ook in de tuin een prima dekking.

Een aantal apparaten hebben een bekabelde aansluiting (tv decoder en streamer), maar bv de smart tv hangt zelf gewoon in het wifi en zelfs het Netflix streamen in de hoogste kwaliteit gaat daarmee probleemloos.

Voor een optimale dekking in de tuin kan je indien gewenst nog een repeater toevoegen.
Die kosten een paar tientjes en zijn plug and play.


Quote from: dexter98 on February 21, 2021, 13:56:15
Herkenbare situatie.

Ik heb 1 goede wifi router voor huis met 3 verdiepingen en beton. Router is wel via ethernet midden in huis geplaatst. Daarmee is dekking is op meeste plekken prima. Op enkele plekke iets minder en in tuin niet.

Thuisbios zit zowiezo bekabeld aan nas en router. WiFi heeft ondanks prima signaalsterkte heel sporadisch dropouts (k heb idee storing van iets anders in de buurt), en geen zin om dat tijdens film kijken te hebben (daar heb ik loeihekel aan).

Sent from my moto x4 using Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FrankBe

Quote from: TornadoGo on February  1, 2021, 09:01:17
+1 voor Ubiquity

Hier op elke etage een AC-AP-Pro hangen, aangesloten op een POE+ switch en dat werkt uitstekend. Verder nog naar iedere ruimte één of meerdere UTP kabels lopen maar daar is er nu maar één van in gebruik, dat is in de woonkamer bij de TV waar weer een aparte switch zit voor TV, HTPC en Sonos.

Ik was zinnens om mijn thuisnetwerk ook volledig van Asus naar Ubiquiti over te schakelen maar ik twijfel nog steeds omwille van blijvende problemen met de stabiliteit van de firmware van de meest voor de hand liggende Ubiquiti router, de UDMpro. Verder heeft Asus/Merlin een nieuwe firmware voor mijn RT-AC5300 die voortaan een stabieler AiMesh netwerk biedt.

ddennisdennis12

Ik ben zelf een redelijke netwerk-freak. Op het gebied van access points is unifi inderdaad erg goed en ook nog behoorlijk betrouwbaar. Zakelijk ben ik volledig overgegaan op unifi en thuis heb ik ook unifi + een ruckus ap (r750 als test).

Voor routing ben ik echter niet zo'n fan van unifi, omdat ik toch wel redelijk wat problemen hoor daarvan. Ik heb zelf thuis een sonicwall, wat behoorlijk stabiel is maar voor het instellen heb je wel echt netwerkkennis nodig. Zakelijk heb ik watchguard, dat is wat eenvoudiger in te stellen, maar netwerkkennis is ook cruciaal. Voor thuisgebruik is naar mijn mening de edgerouter van ubiquiti wel een goede oplossing, dat is namelijk redelijk goedkoop en ook redelijk eenvoudig in te stellen; tevens hebben die veel minder problemen dan de UDM modellen (die zullen waarschijnlijk voortaan ook wel stabieler worden, maar het eerste jaar was het behoorlijk slecht).

Al zullen de meesten waarschijnlijk ook ruim voldoende hebben aan de ingebouwde router van de connectbox.
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.