NAS gebruiken voor DHCP

Started by Chester, March 7, 2021, 13:25:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Chester

Hoi allen,

Binnenkort ga ik even een kennis helpen met zijn netwerk. Op dit moment heeft hij o.a. een mediaspeler, een switch en een NAS aan elkaar gekoppeld staan. Als hij deze 3 aanzet krijgt hij geen verbinding tussen zijn NAS en mediaspeler. Pas als hij een netwerkkabel die van zijn internet router komt even tijdelijk in die switch steekt krijgt hij verbinding en kan dan deze kabel weer verwijderen.

Het lijkt mij 99% zeker dat dit komt doordat zijn router als DHCP ingesteld staat, en er geen DHCP apparaat aanwezig is in zijn opstelling. Echter, ik kan mij voorstellen dat vele NAS-en zelf een DHCP mogelijkheid hebben. Volgens mij moet je deze toch aan kunnen zetten waarbij de mediaspeler dan zelf zijn IP ophaalt van de NAS en direct een verbinding heeft?

Indien de NAS geen DHCP instelling heeft is het misschien nog het proberen waard op zowel de NAS als mediaspeler een vast IP adres in dezelfde reeks en subnetmask te geven dan zouden ze elkaar toch ook moeten zien?

Heeft iemand hier ervaring mee of aanvullende tips?
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

Deleted User

Kijk eerst even of er in zijn netwerk ergens een apparaat is wat een vast IP adres heeft. Als deze zich toevallig in de range bevind van de mediaspeler en de NAS, dan kan dat problemen met zich meegeven.

jvanhambelgium

Je hebt het bij het goede eind, er ontbreekt 99.99% een DHCP server met dit tot gevolg en de gemiddelde consument gaat quasi nooit vaste IP's configgen.
Dus ja, installeer gewoon DHCP-package op de NAS en maar simpele scope en alles zal werken.

Is er een reden waarom er geen "uplink" is tot aan de router-met-DHCP ? Want dan zijn je problemen natuurlijk ook van de baan. En door het installeren  van DHCP op je NAS moet je zorgen dat je later bij koppeling met router dat je daar geen DHCP-issues gaat hebben.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Tabcam

Quote from: Chester on March  7, 2021, 13:25:23
Hoi allen,

Binnenkort ga ik even een kennis helpen met zijn netwerk. Op dit moment heeft hij o.a. een mediaspeler, een switch en een NAS aan elkaar gekoppeld staan. Als hij deze 3 aanzet krijgt hij geen verbinding tussen zijn NAS en mediaspeler. Pas als hij een netwerkkabel die van zijn internet router komt even tijdelijk in die switch steekt krijgt hij verbinding en kan dan deze kabel weer verwijderen.

Het lijkt mij 99% zeker dat dit komt doordat zijn router als DHCP ingesteld staat, en er geen DHCP apparaat aanwezig is in zijn opstelling. Echter, ik kan mij voorstellen dat vele NAS-en zelf een DHCP mogelijkheid hebben. Volgens mij moet je deze toch aan kunnen zetten waarbij de mediaspeler dan zelf zijn IP ophaalt van de NAS en direct een verbinding heeft?

Indien de NAS geen DHCP instelling heeft is het misschien nog het proberen waard op zowel de NAS als mediaspeler een vast IP adres in dezelfde reeks en subnetmask te geven dan zouden ze elkaar toch ook moeten zien?

Heeft iemand hier ervaring mee of aanvullende tips?
Klinkt ergens gek omdat je router vrijwel altijd ook als de DHCP server geconfigureerd is. Dan moet het normaliter automatisch goed gaan. Ik zou zeker niet twee apparaten als DHCP-server laten fungeren.

Klinkt meer alsof er apparaten een vast eigen ip-adres claimen en dat er conflicten zijn. Wat je kan doen is de apparaten telkens één-voor-één te verbinden en dan het adres proberen vast te stelllen. Hoop dat je dan snel kan vststellen wat het probleem is.

Wat ik heb gedaan is mijn NAS een vast IP-adres gegeven (vrij hoog adres) en zo gemakkelijk te vinden/op de mediaspeler te configureren etc.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Chester

Bedankt allen, inmiddels werkt het al. Er was DHCP aanwezig dus fluitje van een cent.
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray