Gebouwde super tweeter

Started by jbls2600, December 18, 2020, 12:11:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jbls2600

Paar maanden terug een projectje begonnen.
De Jbl s 2600 klinken erg lekker maar grafiek en meting laten zien dat de luidspreker wat afval heeft rond de 10000 HZ. Daar ik wel van experimenteren hou besloten om een band tweeter te kopen.
Bij speaker en co het filter laten bepalen met wat aanpassing opties voor de gevoeligheid.

De unit is een fountec neo cd 3 .
Condensator van mundorf de supreme en een goede spoel.

De behuizing gemaakt van Massief messing buis van een mm of 8 dik en de unit vast gezet met kit.

De behuizing op een soort statief gezet die bestaat uit een staal plaat 2.5 cm dik met daar in messing schroeven om alles in te kunnen stellen en richten.


Resultaat is erg goed. Je hoort geen losse unit erbij.tweeter doet mee vanaf 8000 hz en loopt tot rond 40000HZ

Wat hoor je dan.

Eigenlijk alleen wat meer lucht om de instrumenten. De jbl zijn toch wel erg goed met details.
Geluids beeld is wat toegenomen groter wat ik erg mooi vind.
Tweeter kling totaal niet scherp project dus geslaagd ;D

Heb het zelfde id dat ik ook met de tanoy TD 10 had geeft wat ruimtelijkheid.





jbls2600

Hier nog fotootje van eind resultaat

jbls2600

En nog een footootje

jbls2600

tweeter in lijn gezet met het begin van de tweeter van het hoorn gedeelte om zo tijds verschillen te voorkomen.

Dura

Mooi gemaakt, en door de constructie moeiteloos toe te voegen aan bijna iedere luidspreker.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

jbls2600

Ja dat is het voordeel. Deed het ook mooi op impulse aria se en impuls 54.
Met 2 weerstanden kan je zo de gevoeligheid een paar db veranderen zodat het ook naar smaak te tweaken is. Ik hou zelf ervan dat ik niet los de tweeter hoor. Dan wordt het voor mij te analytisch.

bramsat


Ik beluister nieuwe speakers etc altijd een paar weken,is hij dan nog goed dan pas ben ik vrolijk :)

Dus met eerste indrukken moet je voorzichtig zijn,onze oortjes zijn zo goed en beter als alle

meetinstrumenten bijelkaar.Dus met een paar weken kom je hier en als het dan nog een verbetering

is dan gefeliciteerd JBL ;)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

fugazi_2009

En bevallen ze nog steeds? Ik was vanmorgen eens aan het rondkijken wat er op dit gebied it. Je hebt de varianten van Tannoy, Townshend en ik zag er ook een van Elac. Maar je ziet weinig ervaringen.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

jbls2600

Ja ze bevallen erg goed.
Geven toch wat ruimtelijkheid weer.
Je hoort ze niet er op staan maar als je er wat voor zet mis je net wat.

Kunst is om ze niet te hard mee te laten spelen.
Ik heb deze op een rendement van 91 db gefilterd mijn jbl zijn 92 db.
Als ik hem op 92 db zet of 93db hoor je ze te afzonderlijk tov de luidspreker.