Plaatsing surround speakers, bankstel tegen muur

Started by jazzy, January 30, 2021, 15:54:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jazzy

Vraag over de plaatsing van surround speakers. Probleem is niet alleen dat de zitbank tegen een muur staat, maar met name dat de meest rechtse positie dicht bij een gordijn en het raam zit (links op de foto's).

20210130_133242429_iOS by Jetze Mellema, on Flickr
20210130_133325171_iOS by Jetze Mellema, on Flickr

Voor de linkerspeaker ben ik dus flexibel, zou een staande standaard kunnen gebruiken of een muurbeugel en hem naar de bank laten wijzen. Aan de rechterkant is het dus lastiger, ik wil voorkomen dat deze speaker in het oor tettert van degene die in dat hoekje zit. Helemaal omdat dit meestal mijn vrouw is en ik de WAF niet wil verpesten.

Als opties zie ik bijvoorbeeld om een speaker achter het gordijn te plaatsen, maar dat zal toch zeker wel gedempt worden. Heeft iemand nog ander advies voor me misschien?

De speakers zelf moet ik nog aanschaffen, dus kan kiezen voor het meest geschikte type.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

toetertje

Vanwege deze opstelling, zou ik ze zo hoog mogelijk hangen.
Dan heb je de minste timings problemen, en inderdaad, staat
er niet 1 bij iemand in zijn oor te tetteren.

jazzy

#2
Bijvoorbeeld een meter boven oorhoogte, zo dicht mogelijk bij het gordijn, en dan 45 graden naar beneden richten?

Qua speakers zit ik aan B&W M1 te denken. Als ik de handleiding lees (https://www.bowerswilkins.com/sites/default/files/2018-08/ENG_FP22608_M-1_manual_1.pdf) dan denk ik niet dat ik ze helemaal opzij kan kantelen zodat ze "langs de muur" spelen, laat staan naar beneden kantelen zodat ze omlaag gericht zijn.

Edit: Of misschien ben ik een stuk flexibeler als ik voor andere speakers ga met een losse wall mount die de hoeken wat makkelijker haalt. In dat geval sta ik eigenlijk ook wel open voor suggesties voor speakers. Budget bij voorkeur binnen een paar honderd euro, minder is beter.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

toetertje

Ik zou ze helemaal hoog tegen het plafond hangen. En dan inderdaad 45 graden naar beneden.
Op 1 meter hoogte, zal de speaker misschien niet in het oor tetteren, maar hij hangt dan toch
veel dichter bij dan de andere. Met als gevolg dat ze de andere misschien niet zal horen qua
volume. En dan komt daar de timing nog bij. Als ze helemaal hoog hangen, is dat verschil veel kleiner.

Trabuca

Quote from: toetertje on February  3, 2021, 16:16:58
Ik zou ze helemaal hoog tegen het plafond hangen. En dan inderdaad 45 graden naar beneden.
Op 1 meter hoogte, zal de speaker misschien niet in het oor tetteren, maar hij hangt dan toch
veel dichter bij dan de andere. Met als gevolg dat ze de andere misschien niet zal horen qua
volume. En dan komt daar de timing nog bij. Als ze helemaal hoog hangen, is dat verschil veel kleiner.
+1.

Te dichtbij tettert idd in je oor, ik heb het hier geprobeerd. Uiteindelijk heb ik ze aan het plafond gehangen zodat ik ze goed kon richten.

Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

toetertje

#5
Ik heb ze dan wel aan de muur vast met een beugel. Gaatjes in de muur, stop je wat makkelijker dicht.  :D
De rechter op de foto hangt in de hoek, de ander vrij.


Mokumer45

#6
Ik heb mijn beide achterspeakers van mijn 7.2 opstelling al heel lang op de hoeken van de rugleuning van de bank staan. Is uiteraard lang niet ideaal, maar voldoet eigenlijk prima.  Nooit last van wat dan ook (te harde muziek of geluiden), maar wel alles afgeregeld via het instelsysteem van mijn Sony receiver. 
Typo er uit gehaald.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Hannibal_

Klinkt niet verkeerd.
Aan het plafond ook niet, maar of de WAF daar beter van wordt [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

jazzy

Bedankt voor de adviezen! Op plafondhoogte maar bevestigd aan de muur gaat het worden. Denk dat het er uiteindelijk nog beter uit gaat zien ook. Stapje voor stapje komen we er wel met dat 5.1 systeem hier. :)

Nu alleen nog de keuze voor de juiste speakers, maar daar open ik wel even een nieuw topic met de juiste titel voor.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Fox

Ik weet niet of dit nu nog kan, maar ca. 30 jaar geleden met Dolby matrix surround hadden wij ze zo  :D

jazzy

Bedankt voor de reminder dat 1990 inmiddels 30 jaar geleden is, wat worden we oud!  ;D

Maar dat zo dan ook zo'n beetje de opstelling bij mij worden, alleen iets meer naar beneden gekanteld.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Fox

Ha ha, ja dat gaat snel he  ;D

Dit is een foto van december '88.

Ik heb ook nog een andere foto van 2 jaar alter dat ik deze als front hoogte speakers heb hangen.
Was ik helemaal vergeten  :D

Dit waren breed stralers waardoor het geluid mooi boven de bank kwam en de muur gaf ook nog een extra
voorwaartse reflectie. Dat klonk ook heerlijk bij fly-overs e.d.

Let op als je de LS te strak ok de luister plek richt je het risico loopt dat als je uit het midden op de bank hangt
1 kanaal gaat overheersen en er een gat in het geluid ontstaat.


Quote from: jazzy on February  5, 2021, 14:31:05
Bedankt voor de reminder dat 1990 inmiddels 30 jaar geleden is, wat worden we oud!  ;D

Maar dat zo dan ook zo'n beetje de opstelling bij mij worden, alleen iets meer naar beneden gekanteld.

toetertje

Misschien ook even vertellen, wat de rest van de setup wordt.
Dat is makkelijker meedenken. Een setje mooie dipole speakers
doet het ook leuk in deze situatie, die heb ik zelf ook.

joostb

sorry dat ik inbreek op je topic. ik heb precies hetzelfde probleem. mijn speaker zijn mission 77DS. zouden jullie deze ook tegen het plafond aan plaatsen?

jazzy

Quote from: toetertje on February  6, 2021, 10:47:28
Misschien ook even vertellen, wat de rest van de setup wordt.
Dat is makkelijker meedenken. Een setje mooie dipole speakers
doet het ook leuk in deze situatie, die heb ik zelf ook.
Goed punt! Frontspeakers zijn B&W DM630, center is B&W HTM62 en voor laag zorgt een Quad L-series subwoofer.

Ik heb op dit moment werkelijk geen idee wat voor surround speakers ik moet kopen. Heb in eerste instantie naar B&W M1 gekeken maar begreep dat die nogal een smalle 'sweet spot' hebben, dus voor mijn opstelling minder geschikt. Daarnaast moet ik de speakers dus 90 graden langs de muur kantelen en vervolgens 45 graden naar beneden. Speakers met een geïntegreerde draaivoet kunnen dat meestal niet. De M1 valt dus af. Ik zit trouwens niet aan een merk vast, maar keek gewoon als eerste naar B&W omdat ik daar de rest van heb.

Met Vogel's VLB 500 beugels moet ik elke speaker op kunnen hangen, mits maximaal 5 kg. En aangezien ze hoog komen te hangen heb ik voorkeur voor wit of zilver.

Sta open voor suggesties. :)
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

stevefilmfreak54

Quote from: jazzy on February  6, 2021, 13:20:44
Goed punt! Frontspeakers zijn B&W DM630, center is B&W HTM62 en voor laag zorgt een Quad L-series subwoofer.

Ik heb op dit moment werkelijk geen idee wat voor surround speakers ik moet kopen. Heb in eerste instantie naar B&W M1 gekeken maar begreep dat die nogal een smalle 'sweet spot' hebben, dus voor mijn opstelling minder geschikt. Daarnaast moet ik de speakers dus 90 graden langs de muur kantelen en vervolgens 45 graden naar beneden. Speakers met een geïntegreerde draaivoet kunnen dat meestal niet. De M1 valt dus af. Ik zit trouwens niet aan een merk vast, maar keek gewoon als eerste naar B&W omdat ik daar de rest van heb.

Met Vogel's VLB 500 beugels moet ik elke speaker op kunnen hangen, mits maximaal 5 kg. En aangezien ze hoog komen te hangen heb ik voorkeur voor wit of zilver.

Sta open voor suggesties. :)

Hoi, weet niet hoe diep je portomonnee is maar deze staan te koop op MP: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1658255501-kef-q800ds-surroundspeakers.html?previousPage=home

Een paar KEF Q800DS dipoles (vraagprijs is €450!), zou al jou problemen toch kunnen oplossen? Volgens mij heeft fluissie een tijdje met deze speakers gespeld, misschien kan je aan hem vragen hoe of wat.
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

jazzy

Quote from: stevefilmfreak54 on February  6, 2021, 14:27:40
Hoi, weet niet hoe diep je portomonnee is maar deze staan te koop op MP: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1658255501-kef-q800ds-surroundspeakers.html?previousPage=home

Een paar KEF Q800DS dipoles (vraagprijs is €450!), zou al jou problemen toch kunnen oplossen? Volgens mij heeft fluissie een tijdje met deze speakers gespeld, misschien kan je aan hem vragen hoe of wat.
Ik heb me nog niet verdiept in bipoles en weet niet hoe dat werkt, maar hoe zou je die in mijn geval ophangen? Het gaat mij dus om surround speakers die aan de achterwand moeten komen, geen rear speakers.

Qua budget zit dit aan de bovenkant maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik mijn budget oprek omdat ik iets heel graag wil hebben. :)
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

toetertje

Ik heb zelf al bijna 20 jaar een setje b&w ds6 hangen. Heb ze al een paar keer
vervangen, maar ik hang ze steeds weer terug. Deze hebben zoveel body, en
kunnen echt hard. Het zijn wel aardig flinke jongens, maar dat hoor je ook.
Op de foto kun je ze zien. En ze zijn voor leuke prijsjes te vinden.

https://link.marktplaats.nl/m1660481204

jazzy

Quote from: toetertje on February  6, 2021, 17:46:37
Ik heb zelf al bijna 20 jaar een setje b&w ds6 hangen.
Hebben we het nog steeds over surround speakers voor 5.1, die volgens de plaatjes van de zijkant naar je oor moeten stralen? Want in jouw foto hangen ze achter je. Zelfde vraag die ik aan Steve stelde eigenlijk, is dit iets wat ik niet snap aan dipole speakers of hebben jullie het over rear speakers?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

toetertje

Ik draai zelf 5.1, dus met de surround speakers. Omdat ik zelf ook tegen de muur zit, zitten ze eigenlijk praktisch naast je.
Door het dipool effect, wordt het een stuk ruimtelijker. Als je de speakers echt een stukje achter je kunt zetten, dan heb je
het over surround back speakers. Daar worden vaak weer gewone speakers ingezet, die gewoon naar voren afstralen.

MVG

Ik denk dat de suggestie van bovenstaande simpelweg de beste keuze is in dit geval. Als ik jou was zou ik ze snel ophalen, ophangen en klaar is Jazzy. Matcht ook nog eens goed met je andere speakers.

Fox

Persoonlijk zou ik nooit dipolen voor 5.1 gebruiken.
Ik heb het wel uit geprobeerd in de in de "Dolby surround" periode.
Ze zetten inderdaad een groter geluidsbeeld neer, maar door de hoek van de tweeter stralen ze meer over je heen,
hierdoor word de plaatsing en richting van de geluid veel minder.
En ja je kan de lager hangen, maar dan gaan ze overheersen en hoge ambiance geluiden (wind, onweer, regen vogels vliegtuigen enz) hoor je opeens naast je, als mede de echo's van stemmen en galm in de ruimte.
Gevolg is ook dat de verstaanbaarheid van de dialoog slechter word, waardoor je telkens naar de AB grijpt.
En dat geeft veel luister moeheid.

Als je pers toch dipolen wil, neem dat er 1 die je kan schakelen tussen di- en monopool.