i2s of usb

Started by brt, January 30, 2021, 14:24:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Op veel plekken lees ik dat het geluid via i2s superieur tov usb, wat zijn jullie ervaringen hierin?

Mijn nieuwe dac (Musician Pegasus) heeft een i2s ingang (middels hdmi), maar mijn Innuos Zenith streamer heeft alleen een usb uitgang.
Ik heb een Chord Signature usb kabel van streamer naar dac.

Heeft het zin om een usb naar i2s converter te kopen zodat het signaal naar i2s wordt omgezet?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.


Deleted User


brt

Ik vroeg niet of het beter MEET, maar of het beter KLINKT ;)

En ik vroeg naar ervaringen van mede-forummers, maar toch bedankt voor jullie reacties :)

En laten we voorkomen dat dit een meten vs. horen topic wordt, daar zit ik niet zo op te wachten.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Deleted User

Quote from: brt on January 30, 2021, 14:41:51
Ik vroeg niet of het beter MEET, maar of het beter KLINKT ;)

En ik vroeg naar ervaringen van mede-forummers, maar toch bedankt voor jullie reacties :)

En laten we voorkomen dat dit een meten vs. horen topic wordt, daar zit ik niet zo op te wachten.

Sorry hoor....

Je vraag of het beter KLINKT zie ik niet staan... er staat iets over superieur in een vraag, en of het zin heeft in een 2e vraag.

Anyway, ik hoop dat je voor jouw gevoel het juiste antwoord krijgt..

brt

Quote from: Jazzman on January 30, 2021, 15:13:09
Sorry hoor....

Je vraag of het beter KLINKT zie ik niet staan... er staat iets over superieur in een vraag, en of het zin heeft in een 2e vraag.

Anyway, ik hoop dat je voor jouw gevoel het juiste antwoord krijgt..

Mmm, daar heb je een punt Jazzman.

Bij deze dan de verduidelijking dat ik vooral op zoek ben naar gebruikerservaringen die beide met elkaar vergeleken hebben.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Nahpets

Mijn PS Audio Perfect Wace dac heeft zowel I2S als usb ingangen. En ze klinken allebei geweldig.
Kanttekeningen. Ook. Op de I2S staat de Transport aangesloten voor de muziek van een cd, op de usb een NUC met JRiver Linux voor de muziek vanaf de ssd. PS Audio heeft in de Dac een digital lens ingebouwd, waardoor de verschillen tussen de ingangen kleiner moeten worden.

Mbt jouw situatie. Om I2S te kunnen gebruiken moet er eerst een conversie vh signaal plaatsvinden. Het I2S signaal is dan een omgezet signaal vanaf een usb stream. Nu heb ik 2 linkerhanden en ben niet technisch onderlegd, maar dat lijkt mij niet hetzelfde als een native I2S stream. Ik denk dat ik dit niet zou proberen. Mocht je ooit een andere streamer aanschaffen dan zou ik het wel meenemen in mijn koop afwegingen of die streamer dat wel of niet heeft.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

toetertje

Een aantal jaren terug, was muziek over usb nog vloeken in de kerk.
Maar, usb interfaces worden natuurlijk ook steeds beter. Misschien zit
er zelfs in jouw dac, al een omzetter van usb naar i2s, die gebruikt
wordt op het moment dat je een usb signaal aanbiedt. Dan zou het
dubbel op zijn.

AudioEnZo

Uiteindelijk wordt een signaal via een USB ingang het signaal ook omgezet naar I2S want daar werkt de dac nou eenmaal inwendig mee.
Mijn SOtM sMS-200ultra heeft alleen een USB uitgang. De Audio-GD dac's die ik heb gehad hadden allemaal een USB ingang maar ook een I2S ingang. Ze klonken allemaal beter via I2S dan via USB. De omzetting van USB naar I2S deed ik extern met de Singxer SU-1 audiobridge.

Met de komst van de Holo Audio MAY dac bleek dat deze dac beter klonk via USB dan via de I2S ingang. De USB implementatie is bij de Holo gewoon beter dan die in de Audio-GD dac's.

Je bent dus afhankelijk van hoe in een dac het usb signaal wordt omgezet naar I2S, de ene dac doet dat beter dan de andere en bepaald de keus van gebruik tussen I2S- of usb-ingang dus voor een deel.

Rob_Dingen

#10
Asynchroon USB is de mooiste optie.
Dat is omdat de DAC aan de bron vraagt waneer hij een paketje moet sturen en dat loopt altijd op de klok van de DAC.
Dus de klok van de bron doet er niet toe dat geeft de minste jitter.
Hier onder een filmpje met uitleg wat Asynchroon usb betekend en inhoud.

https://www.youtube.com/watch?v=dBLto-DlGJo

AudioEnZo

Precies Rob, en dat geeft ook het belang aan van een zo nauwkeurig mogelijke klok aan de ontvangende kant met oog op zo laag mogelijke jitter.

brt

Quote from: Rob_Dingen on January 30, 2021, 17:40:29
Asynchroon USB is de mooiste optie.
Dat is omdat de DAC aan de bron vraagt waneer hij een paketje moet sturen en dat loopt altijd op de klok van de DAC.
Dus de klok van de bron doet er niet toe dat geeft de minste jitter.
Hier onder een filmpje met uitleg wat Asynchroon usb betekend en inhoud.

https://www.youtube.com/watch?v=dBLto-DlGJo

Interessant filmpje, weer wat geleerd.
Nu de hamvreaag: hoe kom ik erachter of mijn Musician Pegasus r2r dac asynchroon usb heeft?
Ik kan het in de technische specs niet vinden... https://aoshidaaudio.com/MUSICIAN-PEGASUS-R2R-DAC-p2746387.html
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: AudioEnZo on January 30, 2021, 16:26:27
Uiteindelijk wordt een signaal via een USB ingang het signaal ook omgezet naar I2S want daar werkt de dac nou eenmaal inwendig mee.
Mijn SOtM sMS-200ultra heeft alleen een USB uitgang. De Audio-GD dac's die ik heb gehad hadden allemaal een USB ingang maar ook een I2S ingang. Ze klonken allemaal beter via I2S dan via USB. De omzetting van USB naar I2S deed ik extern met de Singxer SU-1 audiobridge.

Met de komst van de Holo Audio MAY dac bleek dat deze dac beter klonk via USB dan via de I2S ingang. De USB implementatie is bij de Holo gewoon beter dan die in de Audio-GD dac's.

Je bent dus afhankelijk van hoe in een dac het usb signaal wordt omgezet naar I2S, de ene dac doet dat beter dan de andere en bepaald de keus van gebruik tussen I2S- of usb-ingang dus voor een deel.

Ik heb inderdaad wel gelezen dat bij Audio GD de usb ingangen minder klinken dan i2s.
Nu heeft mijn Musician Pegasus dac dezelfde usb implementatie als de Denafrips Venus of Pontus en die schijnt wel behoorlijk goed te zijn, begreep ik.
Maar ja, het is natuurlijk zonde als je niet de volle potentie van de dac benut, en stel dat er wél via i2s meer uit de dax te halen valt, dan zou dat natuurlijk wenselijk zijn.

Nu zijn er ook weer veel usb-i2s bridges te koop (Singxer, Denafrips, Nobsound, Audio GD), verschillen die ook weer in kwaliteit, of doen ze eigenlijk allemaal hetzelfde? Of is het sowieso af te raden er weer een schakel bij te nemen in het signaal?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

AudioEnZo

Quote from: brt on January 30, 2021, 18:43:26
Ik heb inderdaad wel gelezen dat bij Audio GD de usb ingangen minder klinken dan i2s.
Nu heeft mijn Musician Pegasus dac dezelfde usb implementatie als de Denafrips Venus of Pontus en die schijnt wel behoorlijk goed te zijn, begreep ik.
Maar ja, het is natuurlijk zonde als je niet de volle potentie van de dac benut, en stel dat er wél via i2s meer uit de dax te halen valt, dan zou dat natuurlijk wenselijk zijn.

Nu zijn er ook weer veel usb-i2s bridges te koop (Singxer, Denafrips, Nobsound, Audio GD), verschillen die ook weer in kwaliteit, of doen ze eigenlijk allemaal hetzelfde? Of is het sowieso af te raden er weer een schakel bij te nemen in het signaal?
Ideaal zou zijn om een bron te hebben die direct al I2S aanbiedt, zoals de Magna Mano streamer,  een Sonnet Hermes of natuurlijk zelfbouw zoals Mario heeft gedaan. Dan hoeft er niet te worden omgezet van USB naar I2S.

Maar als je bij gebrek aan een I2S bron toch een USB > I2S bridge moet gebruiken, dan zal je merken dat er wel degelijk verschil zit tussen de merken. Zo klonk de Singxer SU1 via de Audio-GD dac gedetailleerder dan de Audio-GD DI20HE op dezelfde dac.
Op de Holo was de Singxer echter niet echt goed aan het klinken te krijgen en was rechtstreeks USB in de Holo een stuk beter. De USB ingang van de dac doet precies hetzelfde en is eigenlijk een ingebouwde USB > I2S bridge.

Bij Audio-GD dacs is via Magna ook een Singxer F1 USB > I2S interface (eigenlijk ook een bridge) in te bouwen, die vervangt dan de standaard Amanero USB ingang. Die F1 schijnt ook beter te klinken.
Dus ja, er zijn verschillen.

brt

Dank voor je uitleg René, interessant.
Een andere streamer komt er voorlopig niet, ik ben tevreden met de Innuos Zenith, dus ik zit wat dat betreft 'vast' aan usb.
Ik heb een goede usb kabel, de Chord Company Signature Tuned Aray usb.

Ik twijfel wel of het allemaal de moeite waard is, qua extra investeringen tov de geluidswinst.
Want ik zal dan naast een Singxer SU1 ook nog een goede hdmi kabel moeten kopen. Dus ik ben al snel zo'n 500 a 600,- verder..

Jij hebt de Singxer toen gekocht dus ik neem aan dat jij het de extra investering waard vond. Waren de verschillen groot? Is dat op enige manier te beschrijven?
Maar jij hebt een Audio GD dac en het zou bij mijne zomaar anders kunnen zijn, (de Pegasus heeft de usb-implementatie uit een hogere lijn van Denafrips). Iemand enig idee hoe Denafrips dit doet?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

AudioEnZo

Ik had in tijde van de Singxer een Audio-GD dac en dat was voor mij zeker het geld waard. Op de Audio-GD dac was er pittig winst voor de Singxer tov van de usb ingang van de dac. Meer openheid, meer detail.
Later bleek de combi Singxer en Holo dac niet optimaal en was direct usb in op de dac de betere keuze. Daar gaf de Singxer een wat onrustiger geluidsbeeld, niet zo smooth en vloeiend als direct usb. De usb implementatie bij de Holo Audio MAY dac (vanaf Level 2) is heel erg goed.
Helaas geen enkele ervaring met Denafrips.

€500 voor een HDMI kabel kan als  het je waard is, het zijn daarmee wel erg kleine verschillen hoor. Ik heb ook wel met een hele goedkope ruconnected van 0,5 gespeeld en dat was zeker niet verkeerd. De lengte moet wel kort zijn voor gebruik van een I2S verbinding tussen bridge en dac, die is erg storingsgevoelig.

Tabcam

Quote from: brt on January 30, 2021, 14:41:51
Ik vroeg niet of het beter MEET, maar of het beter KLINKT ;)

En ik vroeg naar ervaringen van mede-forummers, maar toch bedankt voor jullie reacties :)

En laten we voorkomen dat dit een meten vs. horen topic wordt, daar zit ik niet zo op te wachten.
Er staat wel wat interessants in! Bij i2s zijn de kanalen niet goed gekoppeld (faseverschuiving) en bij USB wel. Wie weet was dat hetgeen AudioEnZo met de Holo May dac ervaarde? Is in ieder geval een logische hypothese. Als de mode 6 aan staat zou het wel correct moeten zijn/hebben gewerkt.

Korte samenvatting is wel dat het niet zou moeten uitmaken als de spdif-ingang van de dac goed is geïmplementeerd :-X.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Ik doelde vooral op het totale kostenplaatje van 500,-
Dus de Singxer én een HDMI.

Ik vrees dat er niks anders op zit het zelf uit te proberen, ik lees her en der wel wat berichten dat ook op Denafrips i2s het beste klinkt, dus dat is toch wel het proberen waard, al was het alleen maar voor de gemoedsrust.

Inmiddels is er een Singxer SU2 (de SU1 is uitverkocht), als ik kijk naar de specs hiervan en zie dat deze gebaseerd is op de Xmos XU208 chip, dan kom ik ook bij deze uit: https://www.amazon.nl/coaxiaal-optische-converter-interface-audio-adapter/dp/B08GYX9RPF/ref=asc_df_B08GYX9RPF/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430565391586&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3816550427323557781&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9063295&hvtargid=pla-1100312868651&psc=1

Die kost bijna 1/10e van de Singxer, wat denk jij daarvan? IK heb nog een sBooster van 5v liggen, die kan er zo op.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: TabCam on January 31, 2021, 11:35:56
Korte samenvatting is wel dat het niet zou moeten uitmaken als de spdif-ingang van de dac goed is geïmplementeerd :-X.

Ongetwijfeld komt het verschil érgens vandaan. Over Audio GD dacs heb ik veel gelezen dat de usb-implementatie niet bepaald top is, en dat zou dan verklaren waarom een i2s al snel beter klinkt. Hoe dat voor de Musician Pegasus (een Denafrips usb-implementatie) zit, weet ik niet. Misschien zijn de verschillen er daar wel niet. Dat zou erg fijn zijn trouwens, scheelt weer geld :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

holco

Hier altijd een verbetering ervaren met i2s tov spdif over coax, maar met mijn Raspian DIY streamer pakte dat vreemd genoeg anders uit, daar klonk met mijn Audio-GD R8 DAC (2018 versie) spdif duidelijk beter en speelde de Mano Ultra streamer duidelijk voorbij die op i2s draaide, nu met mijn nieuwe R8 DAC (versie 2021) draait de Raspian duidelijk nog beter op i2s, raar spul dat i2s  :wacko:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

AudioEnZo

Quote from: brt on January 31, 2021, 11:40:05
Inmiddels is er een Singxer SU2 (de SU1 is uitverkocht), als ik kijk naar de specs hiervan en zie dat deze gebaseerd is op de Xmos XU208 chip, dan kom ik ook bij deze uit: https://www.amazon.nl/coaxiaal-optische-converter-interface-audio-adapter/dp/B08GYX9RPF/ref=asc_df_B08GYX9RPF/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430565391586&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3816550427323557781&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9063295&hvtargid=pla-1100312868651&psc=1

Die kost bijna 1/10e van de Singxer, wat denk jij daarvan? IK heb nog een sBooster van 5v liggen, die kan er zo op.
Zou bijna zeggen, voor die prijs gewoon proberen, halve meter ruconnected hdmi van 2 tientjes erbij en gaan ;)

brt

Dank voor de input heren!
Ik ga er (vroeg of laat) eens mee aan de slag.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

AudioEnZo


brt

#24
Oh ja, dit schijnt de i2s configuratie van de Pegasus te zijn. Musician adviseert een 'costumized' hdmi kabel.

http://www.musician-audio.com/en/

Kunnen jullie als i2s gebruikers iets zeggen over welke hdmi kabel gaat werken én of dat goed gaat met de i2s configuratie van de Singxer of Nobsound?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3