Onze hifi setjes

Started by Mediator, December 29, 2021, 17:31:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediator

Buitenstaanders die niets met hifi hebben zullen ons zien als de  'gevorderden' onder de hifi en muziekweergave. Wij besteden aandacht aan wat we kopen, wat we beluisteren en apparatuur die we hebben. Sommigen besteden ook aandacht aan details zoals een goed meubel, interlinks, stroomkabels, etc. En ja inspelen behoort zelfs tot de mogelijkheid bij sommigen anders koop je misschien verkeert en zou je een onterechte indruk krijgen.

En natuurlijk iedere set die wij hebben klinkt beter dan wat er in een gemiddelde huiskamer staat, in ieder geval op aspecten. Maar hoe goed zijn onze spullen nu werkelijk? Als de niet gevorderde buitenstaander heb je vaak genoeg aan Spotify met je Sonos en maal je eigenlijk helemaal niet om de kwaliteit. Het is allemaal wel te pruimen zolang je geen gekke dingen doet.

In audiokringen wordt dan wel vaker gesproken over de kwaliteit van een opname. Maar in hoeverre is dat terecht? Hebben wij de wijsheid in pacht met onze setjes of zijn wij dwazen die denken dat we het voor elkaar hebben en ligt de werkelijkheid even anders? En natuurlijk logischerwijs ligt het voor de hand dat onze setjes super presteren en meer 'waarheid' laten horen. Maar audio wijsheid leert mij dat dit vaker toch niet het geval is.

Het draait daar wat mij betreft om nuances. Maar die nuances zijn juist wel bepalend. Sommige fabrikanten sturen hun geluid zelfs bewust een kant op. Dat gaat dan om luidspreker fabrikanten maar ook die van apparatuur. Maar ook samenstelling van kabels, gebruikte materialen kunnen van die lichte nuances geven die afwijken van wat je als een weergave van wat realistisch is mag noemen. Met als die zaken leg je naar mijn mening geen goede basis voor hoogwaardige hifi. In ieder geval geen hoogwaardige hifi waar je voldoening van krijgt op een langere termijn.

Een opmerking van een slechte opname is dan naar mijn mening ook een heel verkeerde beslissing en staat vooruitgang naar dat realistische geluid in de weg. Een slechte opname is er naar mijn mening één waar geschutterd is. Helaas zijn er die wel zoals een verzamelalbum van Lionel Richie waar het nummer Penny Lover een paar maten te snel gaat en dat Donald Duck effect gaat echt ten koste van dat liedje. Of een nummer op de verzamelaar van Christopher Cross waar het nummer Arthurs Theme ronduit vervormd wordt weergegeven.

In ieder geval is dit verhaal een reden om eens een stelling te formeren. Op een set die realistisch muziek weergeeft kun je 99% van het officieel uitgebracht materiaal weergeven op een set en daarvan voor wat betreft audio weergave van genieten. Dit kan op een simpel setje en kan ook op hoogwaardige hifi. Zwart wit gezegd: waar of niet waar?

Rob_Dingen

Als ik met mijn set bezig ben gebruik ik alleen goede opnames.
Als ik muziek aan het luisteren ben draai ik alles ook mindere opnames en kan daar zeker van genieten.

Rob

FS249

#2
Beide. Muziek is emotie. En dat kan op verschillende momenten en met verschillende systemen ineens raak schieten. En dan is de gevoelige snaar geraakt.

Maar naar mijn set in mijn cave neem ik de tijd en rust om echt te luisteren. En dan klinkt het een inderdaad mooier dan het andere. Maar ook daar kan de snaar geraakt worden en vaker, omdat ik daar dan ook echt de tijd voor neem.

Ik heb dus van zowel de set bij de TV als de set in mijn cave veel plezier. Maar de Tivoli in de keuken en Het Volvo High Performance systeem in mijn auto kan soms ook flink raak schieten.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Laurens85

Wat een gelul allemaal. Als iemand met een goeie muzieksmaak heel tevreden naar z'n muziek kan luisteren via een setje van de mediamarkt, wie zijn "wij" dan  :wacko: :wacko:
En je schrijft verkeert verkeerd.

Doei
Arcam SA20 | Monitor Audio Silver 300 7g | Pro-Ject Debut Carbon EVO + Ortofon 2M Blue | NAD C545BEE | NAD T567 | Bluesound Node2 | AppleTV 4K

Xander32

Mediamarkt is een naam, dat dien je met een hoofdletter te schrijven 🤓

Quote from: Laurens85 on February  6, 2022, 00:09:10
Wat een gelul allemaal. Als iemand met een goeie muzieksmaak heel tevreden naar z'n muziek kan luisteren via een setje van de mediamarkt, wie zijn "wij" dan  :wacko: :wacko:
En je schrijft verkeert verkeerd.

Doei
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Xander32 en ik leggen ergens in de komende maanden een hifi visit bij elkaar af. Bij mij komt voor het eerst iemand luisteren naar de set in deze samenstelling. Altijd interessant om een mening te horen van iemand die met een vrijwel aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een groot deel dezelfde dingen belangrijk vindt in geluid. Misschien maakt zo'n wederzijds bezoek ook al wat duidelijk.

Als reactie op de vorige post. Je hebt inderdaad mensen die het minder of niet uitmaakt  hoe iets klinkt en hun interesse voor muziek is dan ook vaker wel iets minder bij de mensen die ik in ieder geval ken. Maar ik ga er niet vanuit dat die op de fora zitten. Je hele reactie komt jammergenoeg ongeïnteresseerd over.

Ik kan pas echt van een set genieten als ik alle muziek kan draaien ook die vermeend slecht opgenomen. Voor mij heeft dit te maken met natuurlijkheid in een set. Ik ben vroeger bij een hifishow heel enthousiast een ruimte ingelopen. Er werd een eigen opname gedraaid en dat klonk echt heel goed. Toen mochten er verzoeknummers en ik had een CD bij me. Het klonk zo onaangenaam dat ik daarna direct de ruimte ben uitgelopen. Er werd nog wel iets geroepen over de opname van zo'n 'gewone CD'. Er is genoeg high end dat voor geen meter wil en duurder hoeft niet altijd beter te zijn. En hoe meer richting high end je gaat hoe lastiger het in mijn ogen is om een volstrekt natuurlijk geheel te krijgen omdat er steeds meer aspecten bij komen kijken. Heel simpel gezegd gaat het bij een eenvoudig setje om laag, mid en hoog. Bij high end om heel veel andere zaken.

belgiansound

Maar wat is "high end". Veel mensen luisteren de hele dag naar de radio op een mono luidspreker van 50 euro, dan is een degelijke sony bookshelve al een hele verbetering.

We kunnen het ontkennen maar het visuele speelt ook mee. Een grote luidspreker met 2 12" woofers en exotische tweeters en mids in een prachtig afgewerkte kast met een italiaanse naam die 100kg per stuk wegen MOETEN wel beter klinken dan elacs van 1000 euro...