Roon core: de opties voor core én streamer

Started by blaurey, January 28, 2021, 21:55:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blaurey

De Grimm Audio MU1 spreekt me waanzinnig aan als streamer die tegelijk de Roon Core bevat. Alleen, dat ding is echt bijzonder duur (10k euro). Mijn vraag is of er ook andere streamers bestaan die tegelijk de Roon Core bevatten. Helpt iemand me met het maken van een lijstje?

Grimm Audio MU1
Lyngdorf TDAI-3400 | B&W 702 S2 | Bluesound Node 2i | Roon (core: Mac) | Audioquest Rocket33 bi-wire | Audioquest Cinnamon Coax + Ethernet | Silent Angel Bonn N8 switch

scoc

Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

kermy

De Intel NUC, is ook een optie die zowel de Roon Rock bevat als ook kan fungeren als streamer.


Met vriendelijke groet,

Kermy

blaurey

Lyngdorf TDAI-3400 | B&W 702 S2 | Bluesound Node 2i | Roon (core: Mac) | Audioquest Rocket33 bi-wire | Audioquest Cinnamon Coax + Ethernet | Silent Angel Bonn N8 switch

GH

#4
Quote from: kermy on January 28, 2021, 22:03:18
De Intel NUC, is ook een optie die zowel de Roon Rock bevat als ook kan fungeren als streamer.

Op elke PC/Mac kan je beide naast elkaar installeren.... maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. En voor zover ik weet is er geen Roon (bridge/endpoint) versie die draait onder Rock, dat is alleen bedoeld voor core.

Persoonlijk vindt ik de combinatie ook niet zo zinvol. Je core heeft flink wat rekenkracht nodig terwijl je dat op een streamer niet wil hebben, daarom is er ook een scheiding in functionaliteit gemaakt. Anders kom je al snel uit op een streamer met een (USB) HD, maar dan zonder Roon.

kermy

Quote from: GH on January 29, 2021, 10:37:47
Op elke PC/Mac kan je beide naast elkaar installeren.... maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. En voor zover ik weet is er geen Roon (bridge/endpoint) versie die draait onder Rock, dat is alleen bedoeld voor core.

Persoonlijk vindt ik de combinatie ook niet zo zinvol. Je core heeft flink wat rekenkracht nodig terwijl je dat op een streamer niet wil hebben, daarom is er ook een scheiding in functionaliteit gemaakt. Anders kom je al snel uit op een streamer met een (USB) HD, maar dan zonder Roon.

Ik weet dat Roon de Core en het endpoint gescheiden houden als aanbeveling heeft. Maar het kan wel, ik moet alleen nog eens proberen hoe dat uitvalt. Recent een Innuos Zen mini op visite gehad, met de dealer besproken, en ook hij gaf aan dat er een mogelijkheid zou zijn om zowel de Core als ook het endpoint op de Innuos te draaien. Voorwaarde voor voorgaande was wel de toepassing van een LPS op de Innuos.

Maar als je de Roon aanbeveling aanhoudt, ja, dan zijn Core en endpoint altijd gescheiden entiteiten, met als enige verbinding het netwerk.

Proberen is het devies in deze.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Hoi Kermy,

ik heb een Innuos Zenith MK2 en heb ook weleens geprobeerd om de core op mijn pc te zetten en dan de Innuos alleen als streamer te gebruiken maar dat klonk alleen maar minder. Wellicht doordat ik op mijn pc (op de werkkamer boven) geen goede stroomkabel en -aanvoer heb en er middels wifi contact gemaakt werd.

Bij de Innuos kan het prima op 1 apparaat draaien en je moet wel een héél erg goede streamer (endpoint) hebben wil je over de streamer van de Innuos heen gaan.

Mvg
Bart
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

kermy

Quote from: brt on January 29, 2021, 14:05:53
Hoi Kermy,

ik heb een Innuos Zenith MK2 en heb ook weleens geprobeerd om de core op mijn pc te zetten en dan de Innuos alleen als streamer te gebruiken maar dat klonk alleen maar minder. Wellicht doordat ik op mijn pc (op de werkkamer boven) geen goede stroomkabel en -aanvoer heb en er middels wifi contact gemaakt werd.

Bij de Innuos kan het prima op 1 apparaat draaien en je moet wel een héél erg goede streamer (endpoint) hebben wil je over de streamer van de Innuos heen gaan.

Mvg
Bart

Ja, er was wel verschil met de Aries mini, maar niet zo groot dat ik daar 1600 euro aan ging uitgeven, de Zen mini 3 kwam met een Keces voeding. Dus alles is betrekkelijk en persoonlijk.

Nu draait er een Roon Rock systeem op een passieve NUC die via het netwerk en wifi contact maakt met de mini als endpoint. Ik kan wel zeggen dat ik er nog steeds blij mee ben.

Zojuist op de mini een Vbus2 van Sbooster aangesloten, raar maar waar, ook dat brengt weer iets, en dan bedoel ik dat het beter word voor mij. De grootse upgrade van de mini was de aanschaf van een IFI Ipower adapter voeding.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

#8
De Aries - als die 1600,- kost - is al 1,5 keer zo duur als de mini mk3. Dat is totaal niet te vergelijken en dan kun je beter een Innuos Zen of Zenith kopen, dan maak je een grotere stap vermoed ik.

Maar wat klinkt nu beter bij jou: Roon core op de Zen mini, of Roon op de NAS?
In beide gevallen heb je dan de mini als endpoint, begrijp ik.

En was de Ifi voeding een betere upgrade dan de Keces voor de Mini?!

EDIT: er gaan hier 2 mini's door elkaar  :) Ter verduidelijking: ik heb het over de Innuos Zen Mini.
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

kermy

Quote from: brt on January 29, 2021, 14:39:16
De Aries - als die 1600,- kost - is al 1,5 keer zo duur als de mini mk3. Dat is totaal niet te vergelijken en dan kun je beter een Innuos Zen of Zenith kopen, dan maak je een grotere stap vermoed ik.

Maar wat klinkt nu beter bij jou: Roon core op de Zen mini, of Roon op de NAS?
In beide gevallen heb je dan de mini als endpoint, begrijp ik.

En was de Ifi voeding een betere upgrade dan de Keces voor de Mini?!

Even resume, ik heb een Innuos Zen mini 3 met Keces geleend, die is iets beter dan de Auralic Aries mini met IFI Ipower die in mijn bezit was en is. Maar dat verschil is mij het geld niet waard. De verschillen zijn getest met de eigen media op een NAS en Qubuz streaming.

Ik kan op mijn NAS geen Roon core draaien, daar is de NAS niet geschikt voor.

Na de ervaring met Roon op de Innuos was ik om, daarna een NUC gekocht en Rock erop gezet, de Aries als endpoint laten draaien. Dit is de huidige situatie, op de wijziging van vanmiddag, de plaatsing van de Sbooster V2.

De Keces is alleen op de Innuos getest, weet niet meer of die ook een 16V had voor de Aries mini, volgens mij had deze maar een spanning, dat schijn je te kunnen kiezen bij het bestellen van de Keces.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Quote from: kermy on January 29, 2021, 14:45:27
Even resume, ik heb een Innuos Zen mini 3 met Keces geleend, die is iets beter dan de Auralic Aries mini met IFI Ipower die in mijn bezit was en is. Maar dat verschil is mij het geld niet waard. De verschillen zijn getest met de eigen media op een NAS en Qubuz streaming.

Ik kan op mijn NAS geen Roon core draaien, daar is de NAS niet geschikt voor.

Na de ervaring met Roon op de Innuos was ik om, daarna een NUC gekocht en Rock erop gezet, de Aries als endpoint laten draaien. Dit is de huidige situatie, op de wijziging van vanmiddag, de plaatsing van de Sbooster V2.

De Keces is alleen op de Innuos getest, weet niet meer of die ook een 16V had voor de Aries mini, volgens mij had deze maar een spanning, dat schijn je te kunnen kiezen bij het bestellen van de Keces.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Aha, duidelijk.
Wil je meer geluidswinst, dan kun je hoger de ladder op bij Innuos. Een Zen of Zenith, of zelfs een statement.
Als een Zen Mini (met Keces) het al iets beter deed dan is dat het proberen waard, toch?
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

kermy

Quote from: brt on January 29, 2021, 20:01:24
Aha, duidelijk.
Wil je meer geluidswinst, dan kun je hoger de ladder op bij Innuos. Een Zen of Zenith, of zelfs een statement.
Als een Zen Mini (met Keces) het al iets beter deed dan is dat het proberen waard, toch?

Ja, dat heb je goed, maar de prijzen van dat spul rijzen de pan uit, en als ik zie wat een apparaat wat bijna inclusief zijn voeding 3 maal zo duur is  als de Aries mini brengt, dan staan de winst en de investering daartoe niet meer in verhouding.

Vanwege voorgaande ben ik ook aan het kijken naar diy oplossingen, denk aan Allo, of iets in de grootte van een Raspberry pi of zo. Op deze wijze hoop ik toch winst te halen op geluid gebied, maar dan zonder de hoge investering in de vorm van geld.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Als je Roon rock al hebt, heb je dus eigenlijk alleen een goede streamer nodig.
Ik vermoed dat je dan idd toch flink in de buidel moet tasten om een significante stap te maken.
Heb 2 jaar geleden wel eens wat streamers tot 2500,- beluisterd op de KII three. Een zeer transparant systeem.
Ik vond de verschillen klein. Ik wilde mijn NAD M50 upgraden omdat die al wat ouder was en de technologie zou voortrazen.
De M50 kon uitstekend meekomen en was totaal niet verjaard of achterhaald. Merken die ik geprobeerd heb waren Lumin, SoTM, Auralic.

Later nog een Teac NT505 geprobeerd en ook een Limetree Bridge (alle zijn Roon endpoint). Ook dit zijn prima streamers, maar ik vind echt de verschillen tussen streamers best wel klein. Ik denk dat de dac meer invloed heeft op het geluid.

De Innuos Zenith was echt wel weer wat stappen beter de de Innuos Mini, maar ik heb óók gekozen voor Innuos omdat ik het handig vind dat je in 1 kastje zowel de NAS, de Roon Core als de streamer (Roon endpoint) functies hebt. Goede stroomkabel erop en je hebt er geen omkijken meer naar. Het scheelt ruimte, functioneert steady en klinkt supergoed. Dus zelf wijk ik voorlopig niet meer er vanaf.

Magna Hifi maakt ook streamers, je zou hen eens kunnen checken?
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

kermy

Quote from: brt on January 30, 2021, 09:38:00
Als je Roon rock al hebt, heb je dus eigenlijk alleen een goede streamer nodig.
Ik vermoed dat je dan idd toch flink in de buidel moet tasten om een significante stap te maken.
Heb 2 jaar geleden wel eens wat streamers tot 2500,- beluisterd op de KII three. Een zeer transparant systeem.
Ik vond de verschillen klein. Ik wilde mijn NAD M50 upgraden omdat die al wat ouder was en de technologie zou voortrazen.
De M50 kon uitstekend meekomen en was totaal niet verjaard of achterhaald. Merken die ik geprobeerd heb waren Lumin, SoTM, Auralic.

Later nog een Teac NT505 geprobeerd en ook een Limetree Bridge (alle zijn Roon endpoint). Ook dit zijn prima streamers, maar ik vind echt de verschillen tussen streamers best wel klein. Ik denk dat de dac meer invloed heeft op het geluid.

De Innuos Zenith was echt wel weer wat stappen beter de de Innuos Mini, maar ik heb óók gekozen voor Innuos omdat ik het handig vind dat je in 1 kastje zowel de NAS, de Roon Core als de streamer (Roon endpoint) functies hebt. Goede stroomkabel erop en je hebt er geen omkijken meer naar. Het scheelt ruimte, functioneert steady en klinkt supergoed. Dus zelf wijk ik voorlopig niet meer er vanaf.

Magna Hifi maakt ook streamers, je zou hen eens kunnen checken?

Bedankt voor de tips. Voorlopig gaat de Auralic Aries mini hier niet weg, ik wil nog wel proberen om de NUC zowel als server als ook endpoint te laten fungeren. Vandaar ook de aanschaf van de Sbooster Vbus2 om de USB aansluiting van de NUC te ontdoen van zijn op zeker vervuilde 5V. Maar zoals je hebt kunnen lezen doet hij inmiddels dienst tussen de mini en de Hex, en met een positief resultaat.

Ik heb de tijd, maar ben inmiddels ook wel overtuigd dat de streamer zeker invloed heeft, en dat er aan die streamer allerlei zaken verbetert kunnen worden. Maar aan het eind van de rit is de DAC toch de grootste factor in je geluid, en die ben ik nog niet zat of moe, die kan nog blijven, en is zeker niet het zwakke punt hier.

Trouwens dat plan wat jij nu doet met de Innuos, dat was ik ook van plan, word nu misschien met de NUC geprobeerd.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Welk plan met de Innuos bedoel je, Kermy?

Grappig dat je een nuc ook als endpoint kan laten fungeren, dat is weer een schakel minder en zou dan zo maar eens beter kunnen klinken?
Als je een goede voeding hebt op de nuc, dat lijkt me dan wel een voorwaarde
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

kermy

Quote from: brt on January 30, 2021, 14:37:50
Welk plan met de Innuos bedoel je, Kermy?

Grappig dat je een nuc ook als endpoint kan laten fungeren, dat is weer een schakel minder en zou dan zo maar eens beter kunnen klinken?
Als je een goede voeding hebt op de nuc, dat lijkt me dan wel een voorwaarde

Ik dacht dat jij inmiddels de Innuos inzette als server en endpoint, dus een apparaat voor beide functies binnen Roon.

En die voeding daar moet ik nog naar kijken, ik heb een gen8 NUC, daar heeft bijvoorbeeld Sbooster geen voeding voor. Misschien zelf maken met mooie accu's of iets dergelijks.


Met vriendelijke groet,

Kermy

H&C Hifi

Quote from: kermy on January 29, 2021, 14:45:27
Even resume, ik heb een Innuos Zen mini 3 met Keces geleend, die is iets beter dan de Auralic Aries mini met IFI Ipower die in mijn bezit was en is. Maar dat verschil is mij het geld niet waard. De verschillen zijn getest met de eigen media op een NAS en Qubuz streaming.

Ik kan op mijn NAS geen Roon core draaien, daar is de NAS niet geschikt voor.

Na de ervaring met Roon op de Innuos was ik om, daarna een NUC gekocht en Rock erop gezet, de Aries als endpoint laten draaien. Dit is de huidige situatie, op de wijziging van vanmiddag, de plaatsing van de Sbooster V2.

De Keces is alleen op de Innuos getest, weet niet meer of die ook een 16V had voor de Aries mini, volgens mij had deze maar een spanning, dat schijn je te kunnen kiezen bij het bestellen van de Keces.


Met vriendelijke groet,

Kermy


heb je de media ook op de interne hardeschijf van de mini gezet ?
Een innuos klinkt veel beter wanneer je de interne hardeschijf gebruikt dan wanneer je muziek vanaf je netwerk / externe nas gaat spelen.

brt

Ja dat klopt, maar dat deed ik al vanaf het begin. Dat was de hele reden om op Innuos over te stappen.

Heeft Ifi ook geen voeding voor die NUC? Of Farad?
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2