Hoe speakers aan plafond monteren voor dolby atmos?

Started by sandervg, January 27, 2021, 23:04:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik overweeg om Kef Q150 in te gaan zetten als Dolby Atmos speaker. Daarvoor moeten ze aan het plafond bevestigd worden (lees: een houten balk in mijn puntdak). Echter, op de achterkant is niet veel ruimte om een ophangbeugel te monteren. Suggestie?

EDIT: even schetsje bij gesloten om een beeld te geven wat ik bedoel
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

denoontje

#1
ik heb wel geen puntdak maar een plat dak, maar wel monitoren opgehangen.
Wellicht geeft het inspiratie.

Rails op plafond en met 2 spanbanden beugels gemaakt waar de speakers inhangen.
Sleuven in de rails en door gebruik van de spanbanden kan ik de speker draaien over de iverse assen zie onderaan:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1600

groot voordeel, niet boren in de speakers

denoontje


sandervg

#3
Spanbanden is wel een aardig idee. Ze hangen dan los in de ruimte: heeft dat geen slechte invloed op de geluidskwaliteit? Lijkt me ook wel verstandig om wat antislip tussen de spanbanden te doen? (ze zullen op een gegeven moment maar omlaag sodemieteren  :o) Overigens, flinke Atmos speakers heb je hangen!!

Ik twijfel nog tussen Q150 en Q350 van Kef. Het blijft jammer dat de officiĆ«le atmos speaker van Kef (Q50A) die gekke HRTF filting heeft die verplicht is voor gecertificeerde Atmos enabled speakers. Anders was dat de eenvoudigste oplossing  >:(
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

denoontje

Ik heb geen antislip, de cover geeft voldoende grip icm het gewicht van de speaker. Hangt al 6 jaar zo[emoji6].

Basis inspiratie kwam van bb&g die speakers met metalen beugels aan plafond hadden geschroefd waar speakers oplagen in hun referentie ht. . Ik heb echter de hoogte niet en moet indraaien naar mlp. Vandaar deze constructie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Idske

Geen puntdak maar wel zelfde soort speakers. Zie hier hoe ik het opgelost heb. Klein beetje naar beneden scrollen.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=165797.msg3186500#msg3186500

Ik heb dus een houten frame gemaakt en deze met langere schroeven aan. de terminal schroefgaten vast gemaakt. hangt perfect
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

sandervg

Quote from: Idske on January 29, 2021, 08:56:34
Geen puntdak maar wel zelfde soort speakers. Zie hier hoe ik het opgelost heb. Klein beetje naar beneden scrollen.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=165797.msg3186500#msg3186500

Ik heb dus een houten frame gemaakt en deze met langere schroeven aan. de terminal schroefgaten vast gemaakt. hangt perfect
Nice! Ik zie dat je de basreflexpoort ook hebt afgesloten? Zou je die eigenlijk niet open moeten laten?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian