Lumin D2 met Synology NAS muziek stream stopt na korte tijd

Started by Vhond, January 26, 2021, 09:29:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

Hallo iedereen,

Volgende configuratie:

- Lumin D2
- Synology DS 215+, laatste DSM versie (met 2 nieuwe Western Digital Red schijven)
- Ziggo Connectbox

Als ik via de Lumin app de NAS heb gevonden (en de bestanden, zo'n 6000, zijn geïndexeerd) en een nummer af wil spelen dan stopt de stream na korte tijd.
Soms al na 20 seconden, soms na 2 minuten en heel soms draait het een en ander langer.

Via Tidal streamen gaat wel goed.

Heb al van alles geprobeerd (kabel verwisseld tussen NAS en router, andere poort in router, andere Ethernet-poort op de NAS) maar niks heeft het verholpen.

NAS geeft geen verkeerde kleur ledjes (en status is healthy).

Heb ook zowel geprobeerd zonder als met Minimserver (beiden geeft dezelfde problemen). Het zijn Flac files met meestal de cd kwaliteit (16 bit, 44,1 kHz). Heb ook de NAS al eens voorzien van statisch IP nummer ipv dynamisch via DHCP (en natuurlijk buiten de DHCP range ; ) maar niks baat.

Het viel me op dat toen ik de Flac bestanden en masse op de NAS plaatste ik af en toe ook een 'Failed to upload' error kreeg.

Iemand die nog suggesties voor mij heeft?


Hannibal_

Zo te lezen zit je NAS gewoon bedraad rechtstreeks op je router?
Hoe is je NAS op de lumin gekoppeld? UPnP, of via een share?

En je lupin zelf is verbonden met je router via bekabeld ethernet? Of WiFi?
Indien bedraad, zit daar nog iets tussen? Ik heb bij sonos er ooit powerline adapters tussen gehad. Die gaven over tijd steeds meer vertraging en uiteindelijk moest ik ze dan resetten.

Kun je niet even een laptop aan de connector (of WiFi) van de lupin hangen en via de laptop door je muziek files browsen? Kijken of je dan gekke vertraging ziet oid.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Vhond

Quote from: Hannibal_ on January 27, 2021, 05:43:25
Zo te lezen zit je NAS gewoon bedraad rechtstreeks op je router?
Klopt

Quote from: Hannibal_ on January 27, 2021, 05:43:25
Hoe is je NAS op de lumin gekoppeld? UPnP, of via een share?
Via UpnP

Quote from: Hannibal_ on January 27, 2021, 05:43:25
En je lupin zelf is verbonden met je router via bekabeld ethernet? Of WiFi?
Lumin is bekabeld aangesloten

Quote from: Hannibal_ on January 27, 2021, 05:43:25
Indien bedraad, zit daar nog iets tussen? Ik heb bij sonos er ooit powerline adapters tussen gehad. Die gaven over tijd steeds meer vertraging en uiteindelijk moest ik ze dan resetten.
Direct (zonder switches of hubs)

Quote from: Hannibal_ on January 27, 2021, 05:43:25Kun je niet even een laptop aan de connector (of WiFi) van de lupin hangen en via de laptop door je muziek files browsen? Kijken of je dan gekke vertraging ziet oid.
Dat gaat goed

Hannibal_

Kun je je NAS ook als share koppelen op je lumin?
Even upnp proberen over te slaan?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Roeru117

Je zou eens in het opslagbeheer van de Synology een uitgebreide smart test op de harde schijven uit kunnen voeren. Dit duurt wel even maar dan worden ze goed getest op eventuele fouten. En die komen bij standaard gebruik of een snelle test niet snel naar boven. Ik vermoed dat je probleem in de NAS zit gezien je ook een foutmelding kreeg toen je de bestanden wilde uploaden en het streamen via Tidal wel goed gaat. De schijven zijn vaak het eerste aan de beurt als er iets niet goed gaat.

Gebeurd het bij willekeurige muziek of vaak op dezelfde nummers dat de speler stopt? Het kan ook een issue zijn met de bestanden en dat de server of speler daarop vastloopt. In dat geval zou je deze bestanden eens op een usb stick kunnen zetten en direct via de Lumin afspelen. Dan kun je kijken of het de NAS of de speler is die er moeite mee heeft.

Altijd weer een uitdaging om problemen met netwerkspelers op te lossen.  ;)
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Vhond

Quote from: Hannibal_ on January 28, 2021, 04:58:35
Kun je je NAS ook als share koppelen op je lumin?
Even upnp proberen over te slaan?

Volgens mij kan dat niet (dat itt met bv. een Auralic waarbij dat zeker kan en waar je bv. ook 'in' het apparaat verschillende instellingen hebt om eea te monitoren)...

Vhond

Quote from: Roeru117 on January 28, 2021, 07:07:31
Je zou eens in het opslagbeheer van de Synology een uitgebreide smart test op de harde schijven uit kunnen voeren. Dit duurt wel even maar dan worden ze goed getest op eventuele fouten. En die komen bij standaard gebruik of een snelle test niet snel naar boven. Ik vermoed dat je probleem in de NAS zit gezien je ook een foutmelding kreeg toen je de bestanden wilde uploaden en het streamen via Tidal wel goed gaat. De schijven zijn vaak het eerste aan de beurt als er iets niet goed gaat.

Gebeurd het bij willekeurige muziek of vaak op dezelfde nummers dat de speler stopt? Het kan ook een issue zijn met de bestanden en dat de server of speler daarop vastloopt. In dat geval zou je deze bestanden eens op een usb stick kunnen zetten en direct via de Lumin afspelen. Dan kun je kijken of het de NAS of de speler is die er moeite mee heeft.

Altijd weer een uitdaging om problemen met netwerkspelers op te lossen.  ;)

Zeker een uitdaging. Ik vermoed eerder dat het probleem zit in de files op de NAS (met het kopieren zag ik af en toe al netwerkfouten langskomen).
Met files die ik op een andere manier naar diezelfde NAS heb gekopieerd lijkt het wel goed te gaan (geen haperingen en of stoppen van de stream)...
Toch snap ik niet helemaal waarom het transport protocol (tijdens het kopieren) dan niet opgetreden is tegen 'corruptie' van de files. Volgende keer toch maar hashwaardes gaan berekenen??

Deleted User

Ik heb dit gevonden:

https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/bestanden-kopi%C3%ABren-van-mijn-hd-schijf-naar-nas-lukt-niet.137875/#post-1159989

Er staat een iets beschreven over SMB en er staat iets beschreven over het issue dat de rechtenstructuur veranderd zou zijn na de laatste DSM upgrade. Wellicht kom je iets tegen..

Hannibal_

SMB zijn vaak shares, toch?
Die ondersteunde de streamer niet.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Deleted User

Het SMB-protocol (Server Message Block) of CIFS (Common Internet File System) is bedoeld om toegang te krijgen tot externe apparaten die al dan niet tot je thuisnetwerk behoren.

Nogmaals, ik weet niet of dit zijn issue is, maar het is handig om er naar te kijken.

Als het altijd wel goed heeft gewerkt in het verleden, teruggaan in je geheugen om na te gaan wat er in de afgelopen tijd veranderd zou kunnen zijn. Misschien heeft de Lumin wel een update gehad...

Vhond

@Hannibal: Inderdaad, Lumin ondersteunt volgens mij geen gedeelde folders mounten

Hannibal_

Quote from: Vhond on February  1, 2021, 20:33:46
@Hannibal: Inderdaad, Lumin ondersteunt volgens mij geen gedeelde folders mounten

Nog geen oplossing?

Hmmmm als ik tijd heb zal ik eens naar de SP'ers van je streamer kijken.
Weet niet of dat gaat helpen hoor ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Eens wat documentatie gelezen, voor zove ik die vind.
Ze raden minimserver aan idd. Maar goed dat werkte ook niet.

Misschien dat je via Roon iets meer kunt?
Maar ik heb zelf weinig verstand van Roon

Anders support inschakelen?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

denoontje

Al eens een andere streamer geprobeerd?
Weet je zeker dat bestanden goed op de nas staan (check met laptop oid).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deleted User

Quote from: denoontje on February  2, 2021, 16:15:25
Al eens een andere streamer geprobeerd?
Weet je zeker dat bestanden goed op de nas staan (check met laptop oid).

Wat is in jouw beleving "goed op de NAS staan"? En wat moet hij dan checken?