Jazzy's bescheiden home theater

Started by jazzy, January 25, 2021, 14:38:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jazzy

Eigenlijk vind ik het de naam HT nog niet waardig, maar ik wilde toch maar een topic starten om mijn voortgang bij te houden. Uitgangspunt (tot vorige week) was een Bose Lifestyle 235 2.1 systeem met een stokoud Loewe Individual 47" scherm. Het doel is een fijn 5.1 systeem waar we lekker muziek kunnen luisteren maar ook meer beleving hebben bij het kijken van films of series.

Tot nu doe gedaan (25-1-2021):

  • Yamaha RX-V4A receiver aangeschaft
  • Bowers & Wilkins DM630 aangeschaft
  • Quad L-series 12" subwoofer aangeschaft
  • Bose systeem verkocht

Prioriteit ligt op dit moment bij de audio, wil met een bescheiden budget (gebruikte) center en surround speakers toevoegen. De vervanging van de TV door een moderne 55" variant wil ik liever nog even uitstellen. Wel zijn we begonnen met meubels aanpassen om meer ruimte te creëren voor de front speakers en subwoofer en om de tv om te kunnen hangen. Die staat op dit moment nog op een Ikea meubeltje dat moet verdwijnen.

20210125_125724961_iOS by Jetze Mellema, on Flickr

De kast links wordt vervangen door een smallere en de staande lamp gaat weg, dat levert me zo'n 1.20m extra breedte op. Uiterst rechts hangt het gordijn, daar kan ik niet echt van af dus dat wordt zaak die hoek zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dan aan beide zijden de vloerstaanders, in het midden daarvan de tv ophangen en onder de het scherm een center speaker monteren. Dan mis ik alleen nog een meubeltje voor de receiver, KPN ontvanger en een Xbox.

Het is voor mij een beetje de sport om zo veel mogelijk plezier per euro te behalen, dus liefst veel voor weinig. Ben erg blij met de B&W DM630 set voor 150 euro, helaas wel uit de nalatenschap van een heer die aan Corona is overleden. Maar het voelt goed om zo te genieten van de speakers waar hij overduidelijk goed voor gezorgd heeft.

De Yamaha kost normaal 500 euro maar tot mijn verbazing kon ik bij PlatteTV.nl via de webchat een deal maken voor 450 euro. Dezelfde dag mijn Bose verkocht voor 230 euro, veel meer dan ik verwachtte maar wel lager dan wat er voor gevraagd had waardoor de nieuwe eigenaar ook weer blij was met zijn mooie deal.

De Quad subwoofer valt wat dat betreft een beetje uit de toon, daar heb ik 300 euro voor betaald wat voor mijn doen vrij veel is voor een tweedehands speaker. Doorslaggevend was dat deze gereviseerd is door iemand die er verstand van heeft, waardoor ik denk dat ik per saldo meer waar voor mijn geld gekregen heb dan ik in eerste instantie dacht.

Verder heb ik op mijn kantoor op zolder een mooie Beovox CX100 set (100 euro), een eenvoudige JBL sub (40 euro), aangesloten op een SMSL AD18 (140 euro) die ik ook als DAC/externe geluidskaart gebruik voor bij het gamen. Hier doe ik verder niets aan, dit is een perfect systeempje voor de ruimte waarin het staat. Wel heb ik nog een setje CX50 liggen die nog nieuwe rubber speakerranden nodig hebben, die zou ik misschien in de huiskamer als surroundspeakers kunnen gebruiken.

Wat is er nog te doen?

  • Meubels vervangen om ruimte te creëren
  • Afstemming subwoofer
  • TV ophangen
  • Center speaker toevoegen
  • Nieuw meubel voor apparatuur
  • Surround speakers plaatsen (lastig, bank staat tegen een muur en aan één kant bij het raam)
  • TV vervangen (LG 55" OLED?)

In dit topic zal ik mijn vorderingen verder bijhouden.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

quattronl

Heerlijk hobby-en met de mogelijkheden die je hebt, top!
Lees (en nog liever: zie) graag de voortgang  ;D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW


Marco66

Welkom hier en veel plezier met het avontuur hier en bij je thuis.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

NAF

Welkom Jazzy.

Leuke insteek om de hobby te beleven om zoveel mogelijk plezier per euro te behalen.  :clapping:
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

chansig

Zo zijn we allemaal begonnen... :D

Welkom en veel plezier op dit leuke forum.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sschot

Van harte welkom op het HTforum, en veel plezier met de verbouw en opbouw van je HT
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

jazzy

Dank mannen! Er zijn inmiddels een paar ontwikkelingen, de belangrijkste misschien wel is dat we de grote kast vervangen hebben door een (veul!) kleinere. Dat levert zo'n beetje een meter aan ruimte op zodat de voerstaander en sub nu allemaal netjes een plekje hebben gekregen.

De grote Quad sub kreeg ik maar niet lekker geïntegreerd, kreeg bijna spijt van de aankoop zo onderhand. Van een forumlid heb ik een Anti-mode 8033 over kunnen nemen die in één klap alle problemen oplost waardoor hij nu heerlijk en bijna onmerkbaar laag aanvult en perfect in balans met de DM630's is. Heel erg blij mee!

Tenslotte heb ik net telefonisch een B&W HTM62 center speaker gekocht, was een demo van Hobo Hifi in Enschede. Minimaal deukje in de tweeter maar weet nu al dat ik me daar aan ga storen, dus toch de hele tweeter maar laten vervangen. Dat alles inclusief verzenden voor 250 euro. Helaas wel een week of twee wachten tot hij klaar is.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

jazzy

Mooi, zo'n topic wat ik gestart heb en vervolgens nooit meer bijgewerkt heb. :)

Wijzigingen:

  • TV vervangen door een Sony KD-65XF9005, 65" dus
  • B&W HTM62 center speaker toegevoegd
  • Staand TV meubeltje gekocht met voldoende ruimte voor receiver en center speker
  • De wens om surroundspeakers te plaatsen laten vervallen
  • Verhuisd dus nieuwe akoestiek :)
Om met dat laatste te beginnen, in de nieuwe woonkamer heb ik een stenen vloer en nog veel te weinig aankleding. Ondanks de Antimode en een YPAO sweep galmt alles en klinkt de bas boemerig. Ben me een beetje aan het inlezen over akoestiek en aan het oriënteren op akoestische panelen die niet al te sterk botsen met de inrichting.

In mijn kantoor heeft de el cheapo subwoofer de geest gegeven en is het geluid van de Beovox CX100 speakers weliswaar mooi maar ik mis toch echt wat laag. Via Marktplaats een setje Edifier S2000 Pro met stands over kunnen nemen voor 200 euro. Ben daarbij afgegaan op de reviews die ik hier en op andere fora gevonden heb en ben er absoluut blij mee! Glashelder geluid, mooi vol laag en meer dan voldoende power. Ze hebben nu een plekje in mijn kantoor maar ik speel serieus met de gedachte om ze in de huiskamer te plaatsen...

Zie de foto, let niet op de rommel verder.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40