Grootformaat 2-weg

Started by Timvg, January 24, 2021, 17:33:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K


Timvg

#151
Weet je, ik heb er al over nagedacht. Ik ben echter een leek op dat gebied en heb (wat) drempelvrees. Kan ik bv. met zo een kit + de software 'van start' voor €1660,-? (edit + motor van €200-300-? en frees of frezen)

Koen K

#152
Met freesmotor erbij kom je geloof ik tegen de 2000 euro uit. Maar dan kun je inderdaad aan de gang, mits je CAD-software DXF-bestanden kan uitspugen (en welke kan dat niet?).

Edit: dat had je zelf dus ook al uitgevonden :smile:

Timvg

Toch maar eens over nadenken - €2000 is een kost, maar voor jaren plezier..

Tabcam

Had ook al wat gezocht en het Duitse Sorotec lijkt ook best goede machines en kits te leveren, [url-https://www.sorotec.de/shop/Configurator-Hobby-Line-7545.html]bv deze 60x75[/url] allleen na opties lijkt de 1890 euro dure basic line 0605 (65x53) ook een goede optie.

Je moet inderdaad oppassen met de "verborgen" kosten als frees, software en controller.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg


Z
Quote from: TabCam on May 26, 2021, 19:17:07
Had ook al wat gezocht en het Duitse Sorotec lijkt ook best goede machines en kits te leveren, [url-https://www.sorotec.de/shop/Configurator-Hobby-Line-7545.html]bv deze 60x75[/url] allleen na opties lijkt de 1890 euro dure basic line 0605 (65x53) ook een goede optie.

Je moet inderdaad oppassen met de "verborgen" kosten als frees, software en controller.

De stepcraft heeft als ik het goed zie wel een groter werkoppervlak. Zijn er specifieke redenen om toch voor iets zoals de Sorotec te gaan?

Tabcam

Quote from: Timvg on May 27, 2021, 09:00:45
Z
De stepcraft heeft als ik het goed zie wel een groter werkoppervlak. Zijn er specifieke redenen om toch voor iets zoals de Sorotec te gaan?
Wat ik heb gelezen is dat de Stepcrafts wart te licht worden bevonden zowel qua stevigheid als qua motoren en men erg tevreden is over de Sorotec. Zoek maar eens op stepcraft vs sorotec.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg

Daar was ik ondertussen op uitgekomen  :)

Dit lijkt me dan wel interessant: https://www.sorotec.de/shop/Hobby-Line-10560--Instant-Milling--complete-set-for-beginners.html

€400 erbij .. maar dan ben je denk ik ook wel klaar voor wat frezen in mdf/multiplex?

Koen K

Frezen in MDF en multiplex is niet zo spannend, dat kunnen al die dingen wel. De vraag is meestal vooral hoe snel het kan, maar dat vind ik als hobbyist niet zo interessant. Als je rustig aan doet lukt het ook wel om incidenteel (non-ferro)metalen te bewerken met zo'n apparaat.

Tabcam

Quote from: Timvg on May 27, 2021, 09:45:50
Daar was ik ondertussen op uitgekomen  :)

Dit lijkt me dan wel interessant: https://www.sorotec.de/shop/Hobby-Line-10560--Instant-Milling--complete-set-for-beginners.html

€400 erbij .. maar dan ben je denk ik ook wel klaar voor wat frezen in mdf/multiplex?
Met Sorotec lijkt aluminium ook mogelijk, alleen hoe dat per type ziet weet ik niet. Een alternatief is de Volksfrëse van Uncle Phil als je de frees zelf wilt bouwen. Lijkt voor onder de 1000 euro te maken te zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg

Quote from: TabCam on May 27, 2021, 10:31:44
Met Sorotec lijkt aluminium ook mogelijk, alleen hoe dat per type ziet weet ik niet. Een alternatief is de Volksfrëse van Uncle Phil als je de frees zelf wilt bouwen. Lijkt voor onder de 1000 euro te maken te zijn.

Ik zou dan toch eerder voor een zo compleet mogelijke kit opteren. Aluminium is een leuke toevoeging maar voor mij geen prioriteit.

Quote from: Koen K on May 27, 2021, 10:02:53
Frezen in MDF en multiplex is niet zo spannend, dat kunnen al die dingen wel. De vraag is meestal vooral hoe snel het kan, maar dat vind ik als hobbyist niet zo interessant. Als je rustig aan doet lukt het ook wel om incidenteel (non-ferro)metalen te bewerken met zo'n apparaat.

Snelheid heeft bij mij ook geen prioriteit. Ik heb weinig tot geen houtbewerkingsmateriaal in huis, ook niet gigantisch veel plaats op overschot. Zo een tafel lijkt me dus ideaal.

Rob_Dingen

Aluminium goed kunnen frezen is niet zo simpel dan moet je best wel een stijve freesbank hebben.
Ik zou in ieder geval motors nemen met encoders zodat hij stopt als je een stap over slaat anders weet je van niks en is je werkstuk niet aan de maat.
Ook belangrijk dat je software hebt om te tekenen en Gcode te kunnen genereren voor de software van je frees machine.
Heb hem destijds zelf gebouwd en was aan onderdelen ongeveer 10K kwijt.
Dat kan natuurlijk best wel goedkoper.
Maar als je alles wil kunnen frezen en een redelijk groot formaat wil moet je een zo stijf mogelijke machine bouwen of kopen.
Weet niet waar je woont Tim anders wil ik wel helpen.

Rob

Timvg

#162
Dag Rob

Aluminium frezen is bij mij geen prioriteit. Hout en dan voornamelijk mdf/multiplex is wat ik wil gaan frezen. Formaat hoeft niet gigantisch te zijn. De kits die eerder in dit draadje voorbijkwamen gaven werkbereik van ongeveer 80*60*14cm - dat is voor mij in principe voldoende. Ik weet niet of je ze bekeken hebt?

https://www.sorotec.de/shop/Hobby-Line-10560--Instant-Milling--complete-set-for-beginners.html
https://shop.stepcraft-systems.com/STARTER-Bundle-STEPCRAFT-D840-incl-UCCNC

Ik hoor anders graag je input. Meer dan €2500 zie ik mezelf ook niet uitgeven voor iets dat ik niet wekelijks ga gebruiken.

Ik woon vrij ver, Oost-Vlaanderen (BE) - op de taalgrens - maar bedankt voor het aanbod.

Rob_Dingen

De in mijn ogen belangrijkste zaken heb ik in mijn post al gezet.
Besturing en software, stepper motors met encoders, comptabiliteit teken programma's voor het maken van de Gcode.

Rob

Rob_Dingen

Als je zelf handig bent zou je ook eens op CNCZone.nl kunnen kijken daar loopt een topic met een leuke zelfbouw machine.
Ook mijn topic staat daar ergens.
En heel veel andere voorbeelden maar ook genoeg voor koop machines.
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=7881

Rob

Timvg

Ben ondertussen geregistreerd en me zoveel mogelijk aan het inlezen.

Rob_Dingen

#166
succes ook een leuke hobby.

Wat er met de foto is weet ik niet maar als je hem aanklikt klopt het :crazy:


Timvg

Quote from: Rob_Dingen on May 29, 2021, 13:57:09
succes ook een leuke hobby.

Wat er met de foto is weet ik niet maar als je hem aanklikt klopt het :crazy:

Mooie machine! Ook enkel hobby of gebruik je dit ook beroepsmatig?

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on May 29, 2021, 13:57:09

Wat er met de foto is weet ik niet maar als je hem aanklikt klopt het :crazy:
Fout van Forumsoftware denk ik. Als ik zelf de foto's 2x achter elkaar roteer en opsla gaat het wel goed.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: Timvg on May 29, 2021, 15:15:53
Mooie machine! Ook enkel hobby of gebruik je dit ook beroepsmatig?
Alleen voor de hobby speaker en versterker bouw.

Rob

Timvg

Na overleg met de vrouw, blijkt zo een CNC machine toch heel wat (permanente) plaats in te nemen die ze liever niet kwijt ziet.
Ik ben nu aan het kijken naar een alternatief, namelijk een Shaper (Origin). Flink aan de prijs, maar langs de andere kant toch wel veelzijdig voor het maken van baffles (en andere leuke dingen) in combinatie met een standaard kantenfrees.

FrankBe

Quote from: Timvg on June 14, 2021, 21:30:42
Na overleg met de vrouw, blijkt zo een CNC machine toch heel wat (permanente) plaats in te nemen die ze liever niet kwijt ziet.
Ik ben nu aan het kijken naar een alternatief, namelijk een Shaper (Origin). Flink aan de prijs, maar langs de andere kant toch wel veelzijdig voor het maken van baffles (en andere leuke dingen) in combinatie met een standaard kantenfrees.

Die Shaper Origin lijkt me een geweldig apparaat. Wel beperkt tot vlakke werkstukken en enkel ruwe 3D. Wordt die verkocht door Festool dealers of enkel online?

Timvg

Volgens mij enkel online (voorlopig) binnen de EU.
Lijkt me inderdaad een handig toestel voor mensen zoals die geen plaats hebben voor een (permanente) workshop.

Timvg

#173
In afwachting van een shaper toch alvast maar eens iets manueel uitvoeren. Ik kan tijdens mijn verlof aan de slag op m'n werk, handig dus.




Timvg

Desondanks het slechtste multiplex waar ik ooit heb mee gewerkt toch voorlopig een degelijk resultaat bereikt. Zelf ook wel nog een paar foutjes gemaakt: wanneer je 15mm multiplex gebruikt, ga bv niet op 13,7mm trachten te frezen :) Nu goed, vandaar dat ze het een prototype noemen..

Vele mallen en truuken van de foor later om de boel toch recht en haaks te krijgen: