Grootformaat 2-weg

Started by Timvg, January 24, 2021, 17:33:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Tonaliteit zit verrassend goed. ik denk eraan om volgende week nogmaals binnenmetingen uit te voeren maar dan met de groundplane methode, om het geheel verder op mekaar af te stellen. Ik was echter zeer aangenaam verrast over hoe natuurgetrouw de weergave reeds was en hoe goed een moeilijke akoestische ruimte gevuld werd. Ik heb er bijna spijt van om deze set uiteindelijk in een kamer van 4 op 3 te gaan plaatsen  :D

Wat het qua richtingwerking doet, het is moeilijk om zeggen, ik heb geen ervaring met cardioïde systemen en ontbreek een referentie. Ik zou eigenlijk een A/B vergelijk moeten doen met een conventionele speaker. Gelukkig heb ik er wel een paar dus dat lukt wel. Voor deze test zal ik wellicht ook gebruik maken van een drogere (maar qua oppervlak niet kleinere) ruimte.


Koen K

Hier is een filmpje van een fullrange cardioïde in een redelijk levendige ruimte.

Buiten of in een gedempte ruimte zou je aan de achterkant nog veel minder moeten horen. Ik zal eens kijken of ik daar nog een filmpje van heb.

Timvg

Quote from: Koen K on February 25, 2021, 17:49:00
Hier is een filmpje van een fullrange cardioïde in een redelijk levendige ruimte.

Buiten of in een gedempte ruimte zou je aan de achterkant nog veel minder moeten horen. Ik zal eens kijken of ik daar nog een filmpje van heb.

Hebben we tenminste de werkplaats van Klarde & Happers eens gezien  :D

Mooie kisten ook, eigen makelij?

Koen K

Haha, was het maar zo'n feest. Dit is van het prille begin van D&D  ;)

chansig

Wel een enorm mooie set welke kneiter hard kon. Mooie sub als bijzettafel...

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Wat ik eventueel ook nog eens wil testen alvorens definitieve kisten te laten frezen, is een leuke 12" of 15" coax. Dat lost meteen ook potentiële CTC problemen op. Of het echter even 'clean' meettechnisch voor de dag komt is weer iets anders natuurlijk.

Koen K

Ja, die dingen hebben vaak nogal wat diffractieproblemen. Maar het kan naar mijn mening toch goed klinken. Ik vond destijds deze B&C heel luisterbaar. De pieken en dips krijg je er maar deels uit gefilterd, maar ze zijn gelukkig relatief smalbandig.

Het zijn wel serieus dure dingen, maar ja, daar is de hobby ook voor bedoeld.


Timvg

Quote from: Koen K on February 25, 2021, 22:59:16
Ja, die dingen hebben vaak nogal wat diffractieproblemen. Maar het kan naar mijn mening toch goed klinken. Ik vond destijds deze B&C heel luisterbaar. De pieken en dips krijg je er maar deels uit gefilterd, maar ze zijn gelukkig relatief smalbandig.

Het zijn wel serieus dure dingen, maar ja, daar is de hobby ook voor bedoeld.



Ik vraag me af of zo eentje met een toeter ervoor iet of wat kan helpen bij bepaalde diffractieproblemen, zonder al te veel nieuwe te introduceren welteverstaan. De overgang van hoorn naar conus is alleszins theoretisch beter, en IMD (niet dat ik denk dat een 15" satelliet daar heel veel last van gaat hebben) zou ook geen probleem meer mogen vormen. De gelinkte heeft ook een 60° hoorn, 1" compressiedriver en volgens mij moet dat goed te matchen zijn, zeker aangezien ze niet voor PA toestanden gebruikt gaan worden. Ook de uiteindelijke kist wordt er zo eenvoudiger (en goedkoper) op. Bovendien wordt een matchende center speaker dan plots een optie.. hier gaan we weer  :D




Koen K

Dit exemplaar ziet er inderdaad (on axis) wel netjes uit, maar ik heb er ook wel gezien waarbij de toeter even veel problemen veroorzaakt als hij er oplost.

Contour

Die dingen zijn vooral ontworpen voor podia, als floormonitor. Ik heb zelf ook een tijdje met B&C coaxen gestoeid voor thuis, geinig spul, maar niet echt high end en lastig te filteren. Als je niet perse een groot grluidsvolume nodig hebt, dan zou ik zelf voor een normaal 2 of 3 weg syteem met dome of AMT tweeter kiezen. Voor een flinke HT kun je met zo'n coax wel heerlijk knallen, zeer hoog rendement.

Groetjes Walter

Timvg

#135
Quote from: Contour on February 26, 2021, 11:45:14
Die dingen zijn vooral ontworpen voor podia, als floormonitor. Ik heb zelf ook een tijdje met B&C coaxen gestoeid voor thuis, geinig spul, maar niet echt high end en lastig te filteren. Als je niet perse een groot grluidsvolume nodig hebt, dan zou ik zelf voor een normaal 2 of 3 weg syteem met dome of AMT tweeter kiezen. Voor een flinke HT kun je met zo'n coax wel heerlijk knallen, zeer hoog rendement.

Groetjes Walter

Oei, normaal - dat heb ik al  :D

Sowieso, qua filtering, afgezien van een beschermcap, is het allemaal via DSP te doen, dus dat geeft wel wat opties.
Misschien dat ik er eentje of twee bestel om eens te testen. Zoals bij alles is het afwegen.

Timvg

Hier nog even de L/R match tussen de hoorns. Kan bij gewone drivers soms al wat schelen, bij hoorns en compressiedrivers is het altijd opletten geblazen. Valt hier zeer goed mee




Timvg

Ik denk eraan om een lineair fase filter te gaan implementeren in het uiteindelijke ontwerp. Dat zal dan waarschijnlijk via een miniDSP 2X4HD gaan gebeuren. Geen ervaring mee, en daarom lijkt me dat interessant, zo leer ik daar ook wat over  ;)





kermy

Quote from: Timvg on March  2, 2021, 17:40:21
Ik denk eraan om een lineair fase filter te gaan implementeren in het uiteindelijke ontwerp. Dat zal dan waarschijnlijk via een miniDSP 2X4HD gaan gebeuren. Geen ervaring mee, en daarom lijkt me dat interessant, zo leer ik daar ook wat over  ;)

Als je dan gelijk de Dirac versie neemt, dan kan je niet meer stuk zou ik zo zeggen. Hier uitermate tevreden met het apparaat.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Timvg

Quote from: kermy on March  2, 2021, 19:05:00
Als je dan gelijk de Dirac versie neemt, dan kan je niet meer stuk zou ik zo zeggen. Hier uitermate tevreden met het apparaat.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Wel, die kan ik nog altijd upgraden inderdaad. Maar, aangezien mijn Anthem MRX700 technisch niet meer van de nieuwste is, en ook mijn blu-ray speler wat kuren begint te krijgen, was ik eigenlijk van zin om eind dit jaar beide toestellen te vernieuwen - een receiver of processor met Dirac leek me ook wel wat, en in dat opzicht zou de miniDSP upgraden een overbodige kost worden.

Timvg

Blijkbaar te weinig taps voor lineaire fase filters met de miniDSP, misschien wel om fasecompensatie op een iir filter toe te passen.

Timvg

Wegens drukte met andere zaken even geen vooruitgang, al is er wel een betere microfoonstatief in huis ondertussen.


Koen K

Ik vind wel dat je een aparte inrichting hebt.  ;)

Timvg

Dan toch maar eens aan een degelijke kist beginnen


Timvg

Zo, dit zou het eerste prototype moeten worden.

Indien er nog input is .. shoot


Tabcam

Afgeronde of schuine randen voor veel kleinere baffle step?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

Lekker bezig  :smile:  Interessant trouwens, dat Grasshopper. Is dat iets van een plugin om ontwerpen in Rhino te parametriseren?

Timvg

Afronding voor diffractie te minimaliseren zit er in principe in (staat ook op foto) maar staat uit, ik zou eens moeten simuleren hoeveel effect dit nog heeft bij een hoorn van dit formaat. Baffle step compensatie is nog iets anders.

Grasshopper is inderdaad een plugin om te parametriseren. Van daaruit is het dan vrij eenvoudig om via een nesting plugin het geheel klaar te zetten voor freeswerk.


Flavio

Dit is echt luidsprekerbouw voor gevorderden. Knap hoor.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Timvg

Met dank aan m'n vriendin voor de opleiding.
Nu nog een firma vinden die het ziet zitten voor het effectieve freeswerk.