Grootformaat 2-weg

Started by Timvg, January 24, 2021, 17:33:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Nee, ik wilde een algemeen punt maken, en de manier waarop ik het hierboven illustreer is veel te gechargeerd en karikaturaal om op één persoon van toepassing te kunnen zijn. Maar jouw suggestie dat "door de wol geverfde" mensen op de een of andere manier een claim op kennis hebben is wel één van de meest voorkomende drogredenen, samen met de suggestie dat de natuurkunde zich iets van consensus aantrekt. En ik vind dat je daardoor helpt de situatie in stand te houden waarin feiten geen rol spelen omdat ervaring en waarneming de grote dogma's c.q. enige bron van waarheid zijn. Ik zeg niet dat dat jouw bedoeling is, maar het is wel vanwege die situatie dat er dagelijks mensen het bos in gestuurd worden met adviezen als "reserveer 15% van je budget voor kabels" en dergelijke oplichterij. Als ik iets kan doen om die situatie te veranderen zal ik het zeker niet laten.

Ik wil de zienswijze en communicatiestijl (destijds in ieder geval) van de techneuten die je aanhaalt niet verdedigen—wat mij betreft is het fundamenteel te beperkt om om alles zuiver technisch te bekijken. De vraag waaróm mensen verschil denken te horen dat in feite via andere wegen dan het gehoor binnenkomt, en waaróm ze dan een favoriet hebben tussen twee apparaten die technisch exact hetzelfde doen beantwoord je daar immers niet mee. Bovendien staat de Pavlov-achtige reflex "staat niet in mijn boek, dus onzin" me niet aan. Dat is immers evengoed een weigering het eigen inzicht op de proef te stellen.

Timvg

Ik volg Koen wel, zonder de exacte voorgeschiedenis te kennen. Ik merk soms ook wel dat mensen die eerder technisch gericht zijn, zich net vaker moeten verantwoorden (niet enkel op dit forum uiteraard) - De omgekeerde situatie dan diegene die je zou verwachten. Dat kabel A en kabel B verschillend klinken, dat versterkers, speakers etc na x aantal uren plots beter klinken (maar nooit slechter), dat een nieuwe firmware versie verschillen laat horen .. dat wordt blijkbaar, zoals ik het ervaar, verrassend snel aanvaard, en bij bepaalde kritische vragen over zulke stellingen (Wie stelt, bewijst) kan daar soms nijdig op gereageerd worden. Persoonlijk is het dan kiezen tussen de pretbederver zijn, of mensen trachten te behoeden van bepaalde (onzinnige) aankopen.


scrutinizer

#52
Quote from: Koen K on February  2, 2021, 16:58:15
Nee, ik wilde een algemeen punt maken, en de manier waarop ik het hierboven illustreer is veel te gechargeerd en karikaturaal om op één persoon van toepassing te kunnen zijn. Maar jouw suggestie dat "door de wol geverfde" mensen op de een of andere manier een claim op kennis hebben is wel één van de meest voorkomende drogredenen, samen met de suggestie dat de natuurkunde zich iets van consensus aantrekt. En ik vind dat je daardoor helpt de situatie in stand te houden waarin feiten geen rol spelen omdat ervaring en waarneming de grote dogma's c.q. enige bron van waarheid zijn. Ik zeg niet dat dat jouw bedoeling is, maar het is wel vanwege die situatie dat er dagelijks mensen het bos in gestuurd worden met adviezen als "reserveer 15% van je budget voor kabels" en dergelijke oplichterij. Als ik iets kan doen om die situatie te veranderen zal ik het zeker niet laten.

Ik wil de zienswijze en communicatiestijl (destijds in ieder geval) van de techneuten die je aanhaalt niet verdedigen—wat mij betreft is het fundamenteel te beperkt om om alles zuiver technisch te bekijken. De vraag waaróm mensen verschil denken te horen dat in feite via andere wegen dan het gehoor binnenkomt, en waaróm ze dan een favoriet hebben tussen twee apparaten die technisch exact hetzelfde doen beantwoord je daar immers niet mee. Bovendien staat de Pavlov-achtige reflex "staat niet in mijn boek, dus onzin" me niet aan. Dat is immers evengoed een weigering het eigen inzicht op de proef te stellen.

Quote from: Timvg on February  2, 2021, 19:17:16
Ik volg Koen wel, zonder de exacte voorgeschiedenis te kennen. Ik merk soms ook wel dat mensen die eerder technisch gericht zijn, zich net vaker moeten verantwoorden (niet enkel op dit forum uiteraard) - De omgekeerde situatie dan diegene die je zou verwachten. Dat kabel A en kabel B verschillend klinken, dat versterkers, speakers etc na x aantal uren plots beter klinken (maar nooit slechter), dat een nieuwe firmware versie verschillen laat horen .. dat wordt blijkbaar, zoals ik het ervaar, verrassend snel aanvaard, en bij bepaalde kritische vragen over zulke stellingen (Wie stelt, bewijst) kan daar soms nijdig op gereageerd worden. Persoonlijk is het dan kiezen tussen de pretbederver zijn, of mensen trachten te behoeden van bepaalde (onzinnige) aankopen.


Weet je het is makkelijk vanuit techniek te onderbouwen dat er verschillen liggen tussen analoge interfaces en de bandbreedte van versterkers waar het signaal integriteit aangaat.
Maar als het menselijk gehoororgaan, vanuit de baarmoeder geworpen zich bij 15 khz begrenst, is dat natuurlijk einde discussie. Ik heb destijds wat onderzoek aangebracht waarin de mens tot 100 khz signalen verwerkte in het brein welke hoogstwaarschijnlijk buiten het gehoor om via de schedel geregistreerd werden daar deze met koptelefoon in PET scans geen activiteit toonde.

Dat daar gelaten....
Waarom dan toch een weergever meettechnisch zo perfectioneren als het gehoor/ brein zo poreus en inefficient.....een allergaatje is? ::)

Ik begrijp het gestrekte been in deze niet........Enjoy what it is, guys.......Iets waar je je individuele ei in kwijt kunt.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Alles draait uiteindelijk om de vraag of je het hoort of niet. En die valt alleen met een blinde luistertest te beantwoorden. Simple as that.

scrutinizer

#54
Quote from: Koen K on February  2, 2021, 21:04:47
Alles draait uiteindelijk om de vraag of je het hoort of niet. En die valt alleen met een blinde luistertest te beantwoorden. Simple as that.
Misschien voor jouw generatie, Koen.
Ik ben niet blind meegegaan maar met zicht begonnen met deze hobby.
Een superleuke reis waarin ik, ongeacht de natuurwetten en binnen mentaal zintuiglijke mogelijkheden, ongelooflijk heb genoten....en nog steeds.  Proost jongens. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K


Timvg

Quote from: scrutinizer on February  2, 2021, 21:02:51
Weet je het is makkelijk vanuit techniek te onderbouwen dat er verschillen liggen tussen analoge interfaces en de bandbreedte van versterkers waar het signaal integriteit aangaat.
Maar als het menselijk gehoororgaan, vanuit de baarmoeder geworpen zich bij 15 khz begrenst, is dat natuurlijk einde discussie. Ik heb destijds wat onderzoek aangebracht waarin de mens tot 100 khz signalen verwekte in het brein welke hoogstwaarschijnlijk buiten het gehoor om via de schedel geregistreerd werden daar deze met koptelefoon in PET scans geen activiteit toonde.

Dat daar gelaten....
Waarom dan toch een weergever meettechnisch zo perfectioneren als het gehoor/ brein zo poreus en inefficient.....een allergaatje is? ::)

Ik begrijp het gestrekte been in deze niet........Enjoy what it is, guys.......Iets waar je je individuele ei in kwijt kunt.

Da's natuurlijk typisch iets voor de techneut - streven naar technisch beter. Een zo transparant mogelijke weergave van de bron. Ik denk dat we met de laatste generatie speakers zoals D&D, Kii, Genelec, .. op een punt gekomen zijn waarbij we min of meer op de limiet zitten van wat in praktijk nuttig is, misschien zelfs er voorbij. Alle drie gebruiken bv. fir filtering om een lineair fasegedrag te bekomen, wat in praktijk volgens mij enkel echt nuttig is wanneer je verschillende types speakers tracht te combineren (L/R - center - surrounds). Persoonlijk ben ik met 'slechter' al gelukkig - maar ik bouw graag iets, dus ja.

Hier trouwens de metingen van m'n Genelec 1032A voor de geïnteresseerden (<350Hz nearfield gezien groundplane niet mogelijk was gezien weersomstandigheden, directiviteit daaronder is dus illustratief)












Koen K

Keurig spul. Je kunt zien dat ze tegenwoordig het gedrag rond de scheidingsfrequentie nog iets beter onder controle hebben, maar ach.

Bij de ontwikkeling van de 8c hebben we testjes gedaan met en zonder FIR om de fase te corrigeren. Als ik het mij goed herinner was er een subtiel verschil te horen, maar het was onmogelijk om te zeggen welke versie beter was dan de andere. Fase (los van amplitude) is bij mij toen in de categorie "lage prioriteit" gegaan.

scrutinizer

#58
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#59
Quote from: Timvg on February  2, 2021, 21:27:37
Da's natuurlijk typisch iets voor de techneut - streven naar technisch beter. Een zo transparant mogelijke weergave van de bron. Ik denk dat we met de laatste generatie speakers zoals D&D, Kii, Genelec, .. op een punt gekomen zijn waarbij we min of meer op de limiet zitten van wat in praktijk nuttig is, misschien zelfs er voorbij. Alle drie gebruiken bv. fir filtering om een lineair fasegedrag te bekomen, wat in praktijk volgens mij enkel echt nuttig is wanneer je verschillende types speakers tracht te combineren (L/R - center - surrounds). Persoonlijk ben ik met 'slechter' al gelukkig - maar ik bouw graag iets, dus ja.

Hier trouwens de metingen van m'n Genelec 1032A voor de geïnteresseerden (<350Hz nearfield gezien groundplane niet mogelijk was gezien weersomstandigheden, directiviteit daaronder is dus illustratief)

Fijn om te horen, Tim.
Dan kunnen we elkaar wat de techniek betreft een hand geven. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Timvg

Quote from: Koen K on February  2, 2021, 21:41:41
Keurig spul. Je kunt zien dat ze tegenwoordig het gedrag rond de scheidingsfrequentie nog iets beter onder controle hebben, maar ach.

Bij de ontwikkeling van de 8c hebben we testjes gedaan met en zonder FIR om de fase te corrigeren. Als ik het mij goed herinner was er een subtiel verschil te horen, maar het was onmogelijk om te zeggen welke versie beter was dan de andere. Fase (los van amplitude) is bij mij toen in de categorie "lage prioriteit" gegaan.

Ja 't is allemaal technisch nét iets minder natuurlijk. Bouwjaar 1993!

Misschien dat ik binnenkort Rephase eens probeer om te horen of ik iets merk qua 'bubbel' met al m'n verschillende speakers in de HT.

Koen K

Misschien wel interessant. We luisterden destijds naar één speaker.

chansig

#62
Quote from: Timvg on February  2, 2021, 21:27:37
Da's natuurlijk typisch iets voor de techneut -

Nou niet helemaal hoor. Is ook een kwestie van logisch nadenken...als het gehoor rare dingen doet moet je juist zorgen dat alles ervoor zo technisch mogelijk in orde is. Dan kan je nog spelen met plaatsing, akoestiek (al wordt dit dus al lastiger aangezien het gehoor/mens hier dan dus al een rol gaan spelen) en dan stopt de invloed die je op het geluid hebt wel zo'n beetje. Behalve als je volledige controle hebt over je brein een soort van Lucy.  :D

Wat mij betreft dan.

En hoe een ander dat beleeft en wat ik daarvan vindt ? Idioot soms als ik lees wat er gekocht en gebrald wordt. Mag ik het iedere keer benoemen. Liefst wel, soort vrijheid van meningsuiting en verdragen van andere visies meningen. Uiteraard op een respectvolle manier (wel even benoemen anders schiet men in de kramp)

Voegt het wat toe als je iedere keer je visie benoemt ? Jazeker...toch iets meer balans in deze duistere hobby. Zorgt het voor een goede "sfeer" ? Zelf heb ik er niet zo veel last van, sfeer op een forum bestaat wat mij betreft niet. Snap dat mensen wegblijven of moeten als ze gaan schelden etc. Sfeer gaat voor mijn ook niet over het uitwisselen van meningen en visies. Ik vind dat Pietje moet kunnen verdragen (op welke plek van het forum dan ook) dat Klaasje schrijft dat meten onzin is en er meer is tussen hemel en aarde. En andersom dus ook. Dat is op dit forum zeker niet de zaak.

En boeit het mij wat een ander uiteindelijk koopt ervaart ? Nope geen ene drol. Ik vind er wel wat van. Dat dan weer wel. Dat zeg ik dan allemaal maar niet...dat verpest namelijk de sfeer. :D

Voor Tim...duimen omhoog en gaan met die banaan. Lekker bezig. En bedankt dat "we" je topic mogen misbruiken. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Timvg

Zo is er wat leven in de brouwerij  :coffee:

Plan is om ergens de komende weken dus een eerste test te doen van de woofers respectievelijk een gesloten kist en een weerstandskist.
Ik zou graag ook wat steady-state metingen maken van beide kisten in een aantal ruimtes, wat het praktijkeffect dus is.


scrutinizer

Quote from: Timvg on February  3, 2021, 11:58:27
Zo is er wat leven in de brouwerij  :coffee:

Plan is om ergens de komende weken dus een eerste test te doen van de woofers respectievelijk een gesloten kist en een weerstandskist.
Ik zou graag ook wat steady-state metingen maken van beide kisten in een aantal ruimtes, wat het praktijkeffect dus is.
Wat is je verwachting gebaseerd op ervaring vanuit beide principes, Tim?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Timvg

#65
Quote from: scrutinizer on February  3, 2021, 12:21:05
Wat is je verwachting gebaseerd op ervaring vanuit beide principes, Tim?

Ik durf nog niet teveel speculeren, ik heb met cardioïde systemen geen praktijkervaring. Ik hoop eerst en vooral dat de anechoische metingen positief uitdraaien, dat zou al netjes zijn.
In praktijk: Het is op zich wel al een breed exemplaar waar de afstraling al tot op een vrij laag punt beheerst blijft. In het beste geval minder of geen last van voorwandreflectie (zou meetbaar moeten zijn) en de wetenschap dat het technisch 'beter' is :-)

Ik ben ook nog aan het nadenken over hoe te testen (in-room dan).  Zal sowieso in verschillende ruimtes zijn, en dan op een aantal posities per ruimte, zowel voor de speaker als voor de microfoonpositie. Ben benieuwd of we daaruit wat algemene conclusies kunnen trekken, of net niet.

Timvg

En daarna moet er natuurlijk nog eens een luistertest gebeuren. Dat zal volledig subjectief worden vrees ik.

Koen K

#67
Quote from: Timvg on February  3, 2021, 14:46:38
Ik durf nog niet teveel speculeren, ik heb met cardioïde systemen geen praktijkervaring. Ik hoop eerst en vooral dat de anechoische metingen positief uitdraaien, dat zou al netjes zijn.
In praktijk: Het is op zich wel al een breed exemplaar waar de afstraling al tot op een vrij laag punt beheerst blijft. In het beste geval minder of geen last van voorwandreflectie (zou meetbaar moeten zijn) en de wetenschap dat het technisch 'beter' is :-)

U vraagt, wij draaien  ;)  In de eerste plot zie je alleen de voorste woofer plus de muurreflectie, in de tweede plot doet de achterste woofer ook mee, uit fase en met een beetje delay om cardioide gedrag te krijgen. De piek die je ziet is vanwege de afstand tussen de woofers; in dit geval is de setup tot net iets boven de 200 Hz 100 Hz te gebruiken.

Quote
Ik ben ook nog aan het nadenken over hoe te testen (in-room dan).  Zal sowieso in verschillende ruimtes zijn, en dan op een aantal posities per ruimte, zowel voor de speaker als voor de microfoonpositie. Ben benieuwd of we daaruit wat algemene conclusies kunnen trekken, of net niet.

Het zou al interessant zijn om het verschil te zien als je de poorten afdekt met een plankje + lijmklem  :smile:

scrutinizer

Begrijp ik vanuit onderste foto dit bipolair verkregen is en er gecorrigeerd word Koen?

Maar steady state gezien zal een gesloten kast meer stabiele meetgegevens laten zien.
Waar een weerstandkast meer onderhevig is aan luchtvochtigheid/ temp.....
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Inderdaad, dit is de actieve methode van cardioïde gedrag opwekken, zoals het in de Kii wordt toegepast en ook al langer in de PA (ik geloof dat de Meyer PSW-6 de eerste was). Maar functioneel maakt dat niet per se verschil met een 'passieve' cardioïde door middel van een weerstandskast.

Ik zie niet zo veel redenen om te denken dat een weerstandskast beduidend gevoeliger is voor het klimaat dan een normale luidspreker al is, maar toegegeven, ik heb er ook geen gericht onderzoek naar gedaan—een PA-speaker warmt zichzelf wel op en een hifispeaker staat binnen. Dat temperatuur en luchtvochtigheid in het algemeen een behoorlijke invloed hebben is natuurlijk waar, maar volgens mij is dat vooral relevant voor PA-toepassingen, waar het klimaat daadwerkelijk flink kan verschillen en de luisterafstand zodanig kan zijn dat absorptie door de lucht(vochtigheid) een thema wordt.

Wat bedoel je in dit geval precies met steady state?

Timvg

Quote from: Koen K on February  3, 2021, 15:21:52
U vraagt, wij draaien  ;)  In de eerste plot zie je alleen de voorste woofer plus de muurreflectie, in de tweede plot doet de achterste woofer ook mee, uit fase en met een beetje delay om cardioide gedrag te krijgen. De piek die je ziet is vanwege de afstand tussen de woofers; in dit geval is de setup tot net iets boven de 200 Hz te gebruiken.

Het zou al interessant zijn om het verschil te zien als je de poorten afdekt met een plankje + lijmklem  :smile:

Dank Koen! Ben benieuwd hoe die van mij er gaan uitzien. Heb ook nog ergens twee 10" drivers liggen voor eventueel een actieve cardioïde opstelling te testen, maar hoe eenvoudiger hoe liever.

Ik heb gewoon in de 2de kist nog geen gaten gemaakt, leek me interessant om vlot te kunnen switchen voor een luistertestje. Plankjes en klemmen zijn natuurlijk ook een optie.

Heb je toevallig data in welke mate de gaten in een passieve cardioide opstellen het verticale afstraalgedrag beïnvloeden? Buikgevoel zegt me niet heel veel. Voor de verticale polar ga ik namelijk de boel op z'n zij moeten leggen, om de gaten open te houden wordt dat een heel werkje.

Koen K

Dat werkt stiekem best goed. De golflengtes waar het over gaat trekken zich niet veel aan van de vorm van de kast. Het gaat er vooral om in welke richting t.o.v. de akoestische as de outputs van de poorten en de woofer elkaar goed uitdoven.

Het zou heel raar zijn als je op 180° horizontaal een ander resultaat krijgt dan op 180° verticaal  ;)  Wat daar tussenin gebeurt kan natuurlijk iets verschillen, maar het zal altijd een verloop zijn.

scrutinizer

Quote from: Koen K on February  3, 2021, 16:22:52


Wat bedoel je in dit geval precies met steady state?

Quote from: Timvg on February  3, 2021, 11:58:27
Zo is er wat leven in de brouwerij  :coffee:

Plan is om ergens de komende weken dus een eerste test te doen van de woofers respectievelijk een gesloten kist en een weerstandskist.
Ik zou graag ook wat steady-state metingen maken van beide kisten in een aantal ruimtes, wat het praktijkeffect dus is.


Steady state in die zin alle metingen op verschillende lokaties onder gelijke condities.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Aha. "Steady state" zoals Tim het zegt betekent normaal gesproken het meten van het directe geluid én al het indirecte geluid—dus een meting zonder gate.

Timvg

Quote from: Koen K on February  3, 2021, 17:17:34
Dat werkt stiekem best goed. De golflengtes waar het over gaat trekken zich niet veel aan van de vorm van de kast. Het gaat er vooral om in welke richting t.o.v. de akoestische as de outputs van de poorten en de woofer elkaar goed uitdoven.

Het zou heel raar zijn als je op 180° horizontaal een ander resultaat krijgt dan op 180° verticaal  ;)  Wat daar tussenin gebeurt kan natuurlijk iets verschillen, maar het zal altijd een verloop zijn.

Dat klinkt inderdaad ook wel logisch op die manier. Dat wordt niet eenvoudig dan praktisch gezien  :)