Grootformaat 2-weg

Started by Timvg, January 24, 2021, 17:33:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Wat gaatjes gemaakt in wat afvalhout - prima voor een test tussen klassiek gesloten en weerstandskast.


chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Timvg

Tactische zet om bij de definitieve versie de WAF te manipuleren.

Koen K

#28
(dubbele post)

Koen K

Dit is het soort meubilair dat "landelijk" of "rustiek" genoemd wordt toch?

Timvg

Quote from: Koen K on January 29, 2021, 23:38:08
Dit is het soort meubilair dat "landelijk" of "rustiek" genoemd wordt toch?

Ik kan het altijd proberen.

Ben jij trouwens de Koen die samen met nog een paar anderen een patent op dit principe kist heeft genomen?  :)

Koen K

#31
Ja, dat klopt! Grappig dat je het gevonden hebt.  :smile:

Dit was destijds overigens vooral bedoeld om directe commerciële kopieën van onze geoptimaliseerde configuratie te verhinderen. De weerstandskast op zich is al omschreven door Harry Olson, in de jaren '70 meen ik.

Timvg

Quote from: Koen K on January 30, 2021, 11:47:55
Ja, dat klopt! Grappig dat je het gevonden hebt.  :smile:

Dit was destijds overigens vooral bedoeld om directe commerciële kopieën van onze geoptimaliseerde configuratie te verhinderen. De weerstandskast op zich is al omschreven door Harry Olson, in de jaren '70 meen ik.

Probeer me wat in te lezen aangezien het momenteel vooral buikgevoel en nattevingerwerk is op basis van projecten op verschillende fora. Binnenkort maar eens verschil meten tussen de gesloten en de leerdammer variant van hierboven. Zou ik natuurlijk liefst van al buiten doen, maar gezien het weer zal het waarschijnlijk binnen worden (grote ruimte).

Koen K

Ik neem aan dat je de pagina van Kimmo Saunisto al gevonden hebt? Zo nee, dan kan ik die van harte aanraden.

https://kimmosaunisto.net/

Koen K

Hier nog een paar potentieel interessante dingen:

T.J. Holmes, "The "Acoustic Resistance Box"—A Fresh Look at an Old Principle", Journal of the Audio Engineering Society, vol. 34, no. 12, pp 981–989 (December 1986)

J. Backman, "Low–frequency polar pattern control for improved in-room response", Proceedings of the 115th Convention of the Audio Engineering Society (October 2003)

H.F. Olson, "Gradient Loudspeakers", Journal of the Audio Engineering Society, vol. 21, no. 2, pp 86–93 (March 1973)

Timvg

Schitterend - bedankt voor de info  :worship:

chansig

Lekker bezig mannen. Altijd goed en fijn om mensen bezig te zien die weten waar het over gaat. Daarom vind ik bv klusprogramma's ook zo leuk: Kan er zelf geen zak van. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Timvg

Quote from: chansig on January 30, 2021, 15:02:43
Lekker bezig mannen. Altijd goed en fijn om mensen bezig te zien die weten waar het over gaat. Daarom vind ik bv klusprogramma's ook zo leuk: Kan er zelf geen zak van. :D

Gr. Hans

Jezelf niet tekort doen, Hans! Ik snap er ook niet zoveel van als een Koen, die heeft er dan ook een patent op (  :D ).



chansig

Kan mezelf niet tekort doen in deze.....heb er de ballen verstand van. Daarom blij dat Koen en nu ook jij weer posten. GVC vind ik bv ook een fijne poster.

Doet me ook weer denken aan dat ik het zo jammer vind dat Bert niet meer post.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

DofN

Sluit me daarbij aan. Er zijn momenteel teveel notoire duwers op dit forum die eindeloos zeveren over analoge filters, kabels en buisjes maar niet eens begrijpen waarom een buitenmeting relevant is. In deze woestenij van barre onzin zijn deze draadjes haast een oase.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Bedankt voor de aanmoediging! De eerste metingen zijn voorzien voor de week van de 15de, al ga ik proberen van iets vroeger te starten.

scrutinizer

#41
Quote from: doorofnight on January 31, 2021, 13:44:21
Sluit me daarbij aan. Er zijn momenteel teveel notoire duwers op dit forum die eindeloos zeveren over analoge filters, kabels en buisjes maar niet eens begrijpen waarom een buitenmeting relevant is. In deze woestenij van barre onzin zijn deze draadjes haast een oase.
Deze in jou woorden barre onzin is onlosmakelijk verbonden met deze oase. Is geen wet van meden en perzen.
We kunnen het ook omdraaien en in perspectief nemen er veel notoire dwingers zijn op dit forum waarvoor het gemak van digitale sound processing een uitkomst bied in hetgeen ze zelf geen kennis bezitten maar een beetje meemuilen.
Het is vanuit die zienswijze dan ook makkelijk mensen met een terdege doende kennis over 1 kam te scheren. ;)

Volgens mij zijn we allemaal liefhebbers met een eigen visie....fact. Het respekteren ...... ::)
Excuses Tim voor deze uitspatting. Lees met plezier mee over zowel Koen als ook jou escapades.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Dat iedereen een eigen visie heeft is prachtig. Ik moet er niet aan denken dat de hifiwereld een soort communistische supermarkt wordt waarin iedereen maar één soort brood kan kiezen. Oersaai. En voor mij is het ook interessant om te lezen hoe anderen dingen aanpakken, juist ook als dat sterk verschilt met de manier waarop ik het zie.

Maar het hebben van een visie rechtvaardigt niet het op voorhand afwijzen van alle informatie die botst met het eigen geloof. Om heel eerlijk te zijn vind ik het bizar dat mensen hier eindeloos keuvelen over verschillen tussen van alles en nog wat, terwijl ze er nog niet eens een blind testje aan durven te wagen als het ze in de schoot geworpen wordt. En wie de test niet direct afwijst doet het wel na een resultaat dat niet aanstaat. Zo'n weigering om het eigen gelijk op de proef te stellen zou in elke discussie automatisch diskwalificerend moeten zijn, maar in audioland is dergelijk oogkleppengedrag min of meer de standaard. En diezelfde mensen zitten dan ook nog te stampen en huilen over de anderhalve paardenkop die ze er niet mee feliciteert. Mijn dochter van twee reageert ongeveer even volwassen op tegenspraak.

En waarom eigenlijk? Wat is de schande van de vaststelling dat het niet door het geluid komt dat een fancy kabeltje meer aanspreekt dan een dropveter? Waarom moet er per se volgehouden worden dat zoiets hoorbaar is, terwijl je doodsimpel kunt vaststellen dat dat niet waar is? Het lijkt soms net alsof audiofielen een soort verplichting voelen zich rationeel te verklaren, waardoor ze liever naar rationeel klinkende sprookjes grijpen dan simpelweg te erkennen dat de mens in belangrijke mate een emotioneel wezen is.

scrutinizer

#43
Volgens mij pak je nu door op een thema welke hier nu ff niet aangebracht werd, Koen. Wat is dit ...een blinde vlek respons?
Hetgeen ik aandroeg is het hier voorgelegd eilandgedrag.  Je kunt/mag natuurlijk van alles denken en vinden. Maar waar ik wat moeite mee heb is het daar waar anderen, wat minder in deze materie door de wol geverfd, uitspraken doen over forumgenoten die wel terdege weten waar ze over spreken en dit dan onverschillig als onzin afdoen.

Vwb jouw respons in deze kennen we elkaar al wat langer op dit forum en heb ik mijn 2 steentjes afdoende bijgedragen on the subject in het verleden. En wil niet meer in herhaling vallen. :notify:

Zoals ik al zei lees ik graag wat mee en kan ik me er in vinden, gezien ik begrijp waar je het over hebt.
Maar dat neemt niet weg dat er, net als over Dac's, amps, kabels.....etc, ook in de luidspreker vervaardiging geen concensus heerst en deze zelf natuurlijk ook zijn variabelen kent kwa luchtvochtigheid en temp.
Laten we het erop houden er sommigen in de woestijn staan te roepen en er een handjevol moeite doen elkaar te waarderen en respekteren daar waar mogenlijk.

Ps. Wie zijn in deze de audiofielen.....?

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

We hebben het wel degelijk over hetzelfde. Als die door de wol geverfde ervaringsdeskundigen weten waar ze het over hebben moet het makkelijk zijn om hun verhalen te onderbouwen in plaats van elke keer met drogredenen te smijten, zoals:

"Ik heb al 30 jaar ervaring, dus ik heb gelijk." 
"Ik hoef niks aan te tonen, iedereen weet dat zilveren kabels scherper klinken."
"Er is geen consensus over dit onderwerp, dus iedereen heeft een beetje gelijk."


Dat iemand een bepaalde overtuiging heeft waar diegene overal bevestiging voor ziet (bijvoorbeeld in de vele audiofiele echokamers die het internet rijk is) kan decennialang voor hobbyvermaak zorgen, maar met kennis heeft dat niets te maken. Uiteindelijk vallen dergelijke forumgenoten er altijd op terug dat men het beweerde maar gewoon moet geloven. Dat ís geen kennis, dat zijn gewoon praatjes.

Respect heb ik in principe voor iedereen, maar als iemand blijft roepen dat de aarde plat is, dat het niet nodig is om die stelling te onderbouwen, dat Klaasje en Henkie het er ook mee eens zijn, dat diens eigen overtuiging even zwaar telt als allerlei reproduceerbaar bewijs van het tegendeel, dat het wel door jouw gebrekkige ogen/opleiding/intellect/ervaring zal komen dat je er anders over denkt, etc. etc. etc. zal ik diegene inzake de vorm van de aarde niet serieus nemen, de vaststelling doen dat de persoon in kwestie de ballen snapt van logica, en hopen dat het geen dokter, rechter of politicus is. Dat betekent allemaal niet dat die persoon geen respect verdient als musicus, frietenbakker, schrijver, of als mens in het algemeen.


@Tim: als deze discussie ongewenst is in jouw topic hoor ik het graag van je, dan zal ik weer terug in mijn hok gaan.  ;D

Timvg

Zolang (en dat lukt wel geloof ik) we het niet op de man gaan spelen, ga gerust jullie gang  :popcorn:


Timvg

Absoluut niet  :) Komt trouwens in m'n HT ruimte - maar ik vind het ook maar niks. Puur voor de test kan het echter dienen.

Koen K

Je kunt ze naderhand altijd nog verkopen aan een hippe koffietent of zoiets.

scrutinizer

#49
Quote from: Koen K on February  2, 2021, 14:07:23
We hebben het wel degelijk over hetzelfde. Als die door de wol geverfde ervaringsdeskundigen weten waar ze het over hebben moet het makkelijk zijn om hun verhalen te onderbouwen in plaats van elke keer met drogredenen te smijten, zoals:

"Ik heb al 30 jaar ervaring, dus ik heb gelijk." 
"Ik hoef niks aan te tonen, iedereen weet dat zilveren kabels scherper klinken."
"Er is geen consensus over dit onderwerp, dus iedereen heeft een beetje gelijk."


Dat iemand een bepaalde overtuiging heeft waar diegene overal bevestiging voor ziet (bijvoorbeeld in de vele audiofiele echokamers die het internet rijk is) kan decennialang voor hobbyvermaak zorgen, maar met kennis heeft dat niets te maken. Uiteindelijk vallen dergelijke forumgenoten er altijd op terug dat men het beweerde maar gewoon moet geloven. Dat ís geen kennis, dat zijn gewoon praatjes.

Respect heb ik in principe voor iedereen, maar als iemand blijft roepen dat de aarde plat is, dat het niet nodig is om die stelling te onderbouwen, dat Klaasje en Henkie het er ook mee eens zijn, dat diens eigen overtuiging even zwaar telt als allerlei reproduceerbaar bewijs van het tegendeel, dat het wel door jouw gebrekkige ogen/opleiding/intellect/ervaring zal komen dat je er anders over denkt, etc. etc. etc. zal ik diegene inzake de vorm van de aarde niet serieus nemen, de vaststelling doen dat de persoon in kwestie de ballen snapt van logica, en hopen dat het geen dokter, rechter of politicus is. Dat betekent allemaal niet dat die persoon geen respect verdient als musicus, frietenbakker, schrijver, of als mens in het algemeen.


@Tim: als deze discussie ongewenst is in jouw topic hoor ik het graag van je, dan zal ik weer terug in mijn hok gaan.  ;D



???...Wat voor mij nu even het belang heeft....Heb je het over mij, Koen?

Geloof niet dat ik ergens zegt gelijk te hebben.  En zou ik om redenen, jij al eerder aanhaalde, ook niet willen.
Maar na de nodige discussies destijds met dekkersj, sander sassen,...etc te hebben gevoerd en uiteindelijk een hele setup aangaande abx/dbt voorbereid en opgezet te hebben waar de heren niet voor op kwamen dagen.

Ja, ik vertoef me zelfs meer dan 35 jaar in het commerciele circuit en hifi wereldje, heb nog nooit wat verkocht hier. Wel waar het leuk is/was mijn kennis gedeeld.

Heb ik nu nog behoefte aan deze randverschijning die deze hobby als een slecht maatpak heeft verkregen...Nope.

Jij beoefend deze hobby toch uit vanuit het plezier je eraan onttrekt net als ik? Dit toch ook ongeacht de beperkingen je erin ervaart? Hou dan op met zeiken over hoe de ander het in jouw ogen verkeerd doet. Doe lekker waar je jezelf fijn en nuttig bij voelt...dan lees ik met je mee. ;)


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....