Grootformaat 2-weg

Started by Timvg, January 24, 2021, 17:33:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Groot... :D

En volgens mij heb je een aantal leuke ruimtes ter beschikking.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Timvg

Klopt  ;)

Boven en onderkant staan er ook op. Kisten zijn grof geschuurd en de nodige oneffenheden geplamuurd.
Volgende week nog fijn opschuren en daarna kunnen we aan de afwerking beginnen.


Timvg

Vandaag wat mesh en stof geniet/gekleefd om het geheel visueel wat beter te krijgen. De grondlaag staat er ook reeds op maar er moet nog wat geplamuurd worden door de enorm matige kwaliteit van de gebruikte multiplex.


Timvg

Eindelijk nog wat voortgang te melden.

De kisten zijn af, al zal ik de toekomst toch volledig nieuwe maken met degelijk mdf ipv dit brakke multiplex, dit valt gewoon niet net af te werken.

Doordat het geheel zo groot geworden is, was het niet veilig om nog op een ladder te klimmen om mijn meetplatform te bereiken, met als gevolg dat ik niet alle metingen heb kunnen doen die ik wou doen.

Echter heb ik wel nog een aantal metingen kunnen uitvoeren om een wisselfilter in te stellen, dit echter 'uit de losse pols' wegens gebrek aan tijd. De meetafstand was ergens tussen de 1,5 en 2m.

Ik gebruikte de miniDSP in dit geval als DAC and om de één of andere reden loop ik tegen een brik wall filter aan op 10kHz - wat prutsen in windows bracht niets aan het licht. Met mijn fostex USB dac/volume controller is dit niet het geval.

Gelieve geen rekening te houden met de respons onder de 300Hz - door het toegepaste tijdsvenster valt hier weinig uit af te leiden. Bij beter weer tracht ik een buitenmeting uit te voeren, voorlopig zal dit enkel in-room gebeuren.




Meting op de akoestische as + woofer uit fase om de som te tonen.



Meting akoestische as (groen) - centraal op tweeter/hoorn (blauw) - centraal op woofer (bruin) op een meetafstand van ~1,5-2m



0°-45°-90° horizontaal op akoestische as




wisselfilter en EQ moet nog bijgewerkt worden - dit is na 30 min spelen in de miniDSP/REW. Ik ga eerst een luistertestje doen binnenhuis om te zien wat er nodig is.

Rob_Dingen

Ziet er zeer goed uit.
Waar komt dat buitje tussen de 200Hz en 300Hz vandaan?

Rob

Timvg

Ofwel een overijverige DSP instelling van mijn kant, of een effect van de gebruikte gating. Jammer van het weer want ik had graag een buitenmeting uitgevoerd voor de werkelijke laagrespons en bijhorende afstraling te controleren.

Morgen normaal wat meten en luisteren in de kamer.

Rob_Dingen

Met die afstanden moet 10ms gating toch wel lukken.

Rob

Timvg

Quote from: Rob_Dingen on August 29, 2021, 16:31:02
Met die afstanden moet 10ms gating toch wel lukken.

Rob

Ik zit op 13 of 14ms. Kan evengoed aan de haastige DSP instelling liggen - komt wel goed.

Timvg

En ze staan. Ter referentie .. 65" scherm.


Timvg

En ze spelen. Klinkt erg hifi. Technisch probleempje gehad met de versterker die ik ik voor de bas/mid drivers ging toepassen. En dus een andere versterker moeten inschakelen, ik geloof/hoop dat ik de afstemming van de levels goed heb gekregen.

Het is, door afwezigheid thuis, weer al een aantal weken geleden dat ik nog effectief naar de set geluisterd heb. Referentie zit dus wat verder weg dan gepland. In elk geval mis ik niets in het geluid - tonaliteit lijkt mij goed te zitten zoals eerdere metingen reeds aangaven. Wel heb ik dit nog verder gefinetuned en de kleine 'scoop' die nog te zien was in de treble is er uit.

Ruimtelijke afbeelding komt goed tot z'n recht, en doordat de afstraling van deze speakers bewust smal maar gecontroleerd is zijn ruimtelijke details gemakkelijk waar te nemen. Je luistert veel minder naar de ruimte dan met een traditionele speaker. Meer het 'ik ben daar gevoel' dan 'zij zijn hier'.
Je hoeft ook niet op een hoog volume te luisteren om te genieten, maar deze speakers nodigen er wel tot uit omdat het gewoon heel dynamische speakers zijn. Vervorming is geen issue en alles blijft duidelijk ongeacht op welk volume je speelt. Objectief gezien meten ze (na ARC) erg goed, niet zo smooth als de Genelecs maar dat is nu eenmaal iets wat je met hoorns en compressiedrivers (bijna) niet uit de weg krijgt - zie ook 3rd party metingen van bv de JBL M2. In elk geval hoor ik deze kleine kreukjes in de curve niet wanneer ik ervoor zit. En ik ben weldegelijk gevoelig aan dit soort zaken, mocht het me storen zou ik het ook zeggen.

Waarschijnlijk zal er op een bepaald punt toch wel nog verder geëxperimenteerd worden, maar voorlopig is het goed voor mij. We spelen weer op een niveautje hoger  :)

Timvg

Quote from: Timvg on August 30, 2021, 16:11:04
Objectief gezien meten ze (na ARC) erg goed, niet zo smooth als de Genelecs maar dat is nu eenmaal iets wat je met hoorns en compressiedrivers (bijna) niet uit de weg krijgt - zie ook 3rd party metingen van bv de JBL M2

Misschien eerst de smoothing gelijk stellen alvorens ik zulke uitspraken doe. Valt al bij al goed mee. Paars is het nieuwe systeem. Dat bultje rond 800Hz (crossover) moet ik eens bekijken, dat was er niet in de gated metingen in de kerk. Kan een ruimteartifact zijn.




Rob_Dingen

Heb je er een sub bij?
Als het bultje op 800Hz niet in de eerste metingen zit is het inderdaad de ruimte.
800Hz is 43cm staat hij zo'n 21cm van de zijmuur?
Vind het er helemaal niet zo slecht uitzien.
Als je het laag niet meeneemt dan loopt hij binnen 5dB in de luister ruimte.

Rob

Timvg

Quote from: Rob_Dingen on August 30, 2021, 19:28:38
Heb je er een sub bij?
Als het bultje op 800Hz niet in de eerste metingen zit is het inderdaad de ruimte.
800Hz is 43cm staat hij zo'n 21cm van de zijmuur?
Vind het er helemaal niet zo slecht uitzien.
Als je het laag niet meeneemt dan loopt hij binnen 5dB in de luister ruimte.

Rob

Ik meet inderdaad ~21cm.. Nu, ik hoor niet echt problemen dus ik ga er niet teveel aan prutsen. Er spelen 4 subs mee. Na een avondje luisteren voel ik niet echt de behoefte om veel te veranderen.

Timvg

Deze voormiddag nog een uurtje of twee kunnen luisteren. Eigenlijk niets op aan te merken, ze doen wat ik gehoopt had. Saai voor jullie natuurlijk  :)