projectie recht op scherm krijgen (valt af naar linksboven)

Started by denman1710, January 22, 2021, 19:36:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denman1710

Beste allemaal, ik ben al uren verder en krijg het niet goed....

Ik ben bezig met mijn HT en heb daarvoor een Epson TW-EH9000 projector voor opgehangen en een Elite VMAX2 150" projectiescherm.

Beeld is goed en kan ik goed scherp stellen, maar aan de linkerzijde loopt het beeld af. Ik ben al bezig geweest met de keystone functie en de knoppen op de projector. Het scherm hangt parallel aan de beamer en netjes in het midden.

Kunnen jullie mij helpen?

ZIE:

Teejoo

#1
En toch staan ze niet goed tov elkaar, en aan de vorm te zien in zowel het horizontale vlak als verticaal. Nooit keystone etc gebruiken.

Ik dacht dat er op het forum ook een topic is over het instellen plaatsen van je projector tov het scherm. Grof geredeneerd zit de projector waar de smalle zijde van het trapezium zit dichterbij dan de brede kant. Dan weet je ook welke kant je moet draaien. Dat geldt ook voor de verticale richting.

Oh, en lensshift gebruiken als dat erop zit!

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denman1710



denman1710

Ik ben hier blijkbaar "te doen" voor.

Heb nu het scherm boven mooi strak staan, maar nu loopt hij links beneden af. Scherm hangt recht op de achterwand, heb voor mijn gevoel al aan alles gedraaid op de projector (ook op de vogels beugel waar hij mee vast hangt). Heb de keystone uit gezet. Rechts mooi evenwijdig, link loopt hij een heel klein beetje uit, maar van onder zit het probleem.





Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

home@the movies

#6
Quote from: denman1710 on January 22, 2021, 20:28:11
Ik ben hier blijkbaar "te doen" voor.

Heb nu het scherm boven mooi strak staan, maar nu loopt hij links beneden af. Scherm hangt recht op de achterwand, heb voor mijn gevoel al aan alles gedraaid op de projector (ook op de vogels beugel waar hij mee vast hangt). Heb de keystone uit gezet. Rechts mooi evenwijdig, link loopt hij een heel klein beetje uit, maar van onder zit het probleem.





Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Deze vraag al 100 keer gesteld gekregen ;-) het is 100% een opstellingsfout waarbij de projector niet haaks op je scherm staat, geen enkele instelling kan diet oplossen, jijzelf echter wel :-)
(Eerst uiteraard zeker zijn dat hij mooi pas hangt, horizontaal en verticaal)

Draai de projector beetje bij beetje om zijn as, je gaat zien dat het beeld dan zowel boven als onder perfect gelijk gaat zijn. wel uiteraard de lens shift gebruiken om het beeld weer netjes centraal op het scherm te krijgen.
Trust me, je bent niet de enige die hiermee worstelt, en telkens zeggen mensen "maar hij hangt echt recht hoor" ;-)
Het gaat dus niet om horizontaal of verticaal recht hangen, wel om haaks op het scherm, probeer het even en het gaat plots opgelost zijn.

home@the movies

Zoals de laatste foto nu is, projector wat naar links draaien (als je richting scherm kijkt) weer een beetje lens shiften naar rechts en dan even kijken of er nog verschil is, indien wel, nog wt draaien naar links en weer lens shiften naar rechts.

denman1710

Geduld dus en recht hangt hij niet, anders zou beeld wel oké zijn ;-)


Met de hulp van jullie en eindelijk het principe snappen.....

Resultaat:




Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


home@the movies


Teejoo

En nou zoom je het beeld nog iets uit zodat het net over de zwarte randen valt. Dan is het 100%!

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling
Een digitale projector kan "nooit" een afwijking hebben op deze manier.

Check altijd eerst of er geen keystone aanstaat (nooit gebruiken)

Daarna jezelf bekend maken met hoe het werkt
Dus even heel overdreven scheef hangen links en dan rechts dan onder en boven.

Vaak zie je dan al heel snel welke kant je moet draaien om iets goed te krijgen. 1 hoek is toch een combinatie van 2 punten. 2 hoeken fout is vaak alleen links/rechts of boven/onder (parallellogram)

Let wel 1mm aan de projector kant is cms op het scherm.
En niet met keystone oplossen want ook de focus verloopt flink als de projector niet recht hangt.

We hebben dit vroeger wel met touwtjes gedaan en zelfs met een heuse laser ;) maar uiteindelijk was dat meer werk dan gewoon je ogen en verstand gebruiken ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Add
Qua zoom en focus nooit afstellen op de interne patronen. Maar externe. Vaak klopt de zoom net niet helemaal met echt beeldmateriaal en als je dan verder zoomt klopt de focus net niet.

Dus als je de optie hebt. Even een film stopzetten met iets scherps in het midden van het beeld en dan bijstellen.

Check daarna de scherpte van de subs en ..
Popcorn erbij en gaan.

Het is echt niet veel werk. Maar doe het eerst echt overdreven als je die bewegingen ziet en snapt ben je echt zo klaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marco66

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 23, 2021, 09:38:40
Add
Qua zoom en focus nooit afstellen op de interne patronen. Maar externe. Vaak klopt de zoom net niet helemaal met echt beeldmateriaal en als je dan verder zoomt klopt de focus net niet.

Dus als je de optie hebt. Even een film stopzetten met iets scherps in het midden van het beeld en dan bijstellen.

Check daarna de scherpte van de subs en ..
Popcorn erbij en gaan.

Het is echt niet veel werk. Maar doe het eerst echt overdreven als je die bewegingen ziet en snapt ben je echt zo klaar.

Hij krijg je de focus instelling op de jvc tijdens afspelen? Bij mij zit hij onder lenscontrol en dan krijg je automatisch raster in beeld.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

williams

Quote. Hij krijg je de focus instelling op de jvc tijdens afspelen? Bij mij zit hij onder lenscontrol en dan krijg je automatisch raster in beeld.

In het menu van de jvc kun je aangeven of je wilt dat het raster opgeroepen wordt of niet als je de focus gaat gebruiken .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

J.A.F._Doorhof

Correct bij veel projectoren kan dit gelukkig. Kan het niet zul je het ermee moeten doen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hcfreak

Heb daar ook mee zitten hannesen zoals velen. Heb het goed gekregen. Sublieme uitleg van de experts in dit topic
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

denman1710

Ik ben nog niet helemaal tevreden, fijne afstelling komt. Ik ben nu bezig om de ruimte "af te monteren". Ook daar gaat niet alles soepel (wat wel in het leven). Zeker bedankt om inderdaad met geduld (vooral) dit klusje te klaren.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk