De studio monitor

Started by jahtari, January 21, 2021, 21:29:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankBe

Quote from: Raphie on January 24, 2021, 16:50:16
Focal mhhaaa

HEDD is toch wel de shit hoor! Vooral de nieuwr Mk2's zijn onverslaanbaar!
Dus voor mij HEDD 1
K&H (neumann) 2
Focal 3

Genelec is overpriced BUDGET TROEP ver van wegblijven/

Spijtig dat het HEDD type 30 enkel in horizontale configuratie bestaat (53cm breed). Een hoge smalle versie zou veel makkelijker te integreren zijn als LR speaker.

FrankBe

Quote from: kermy on January 24, 2021, 17:02:35
Bij Bax en Thoman kun je ze bestellen en uitgebreid proberen, vind je het niks, dan terugsturen die handel.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Hier heb ik ook al aan gedacht maar dat zou ik pas doen als mijn plannen definitieve vorm aannemen. Luisteren vind ik dan toch weer iets vrijblijvender  ;)

Koen K

Baspoorten kun je, als het om geluidskwaliteit gaat, juist beter aan de achterkant van de speaker hebben. Dan heb je minder last van bijgeluiden zoals "chuffing" en resonanties.

cfgr@home

Ik gebruik al 30 jaar een koppeltje Yamaha MS-10:  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

R

Quote from: Nelis6 on January 24, 2021, 16:19:09
Ik, goed te weten. Ik zit ook naar de G4 te lonken. Ik twijfel tussen een upgrade van de F1 sub of om te upgraden naar de G4.

Mag ik je om je mening vragen aangezien je de G4 hebt spelen. Heb jij soms het gevoel dat je een sub erbij zou willen? Of komt er behoorlijk laag uit de G4? Uit mijn G3's komt gezien de hun formaat uitstekend laag, erg tevreden mee. Ik heb ze alleen een keer horen spelen met een sub en dat is toch echt wel anders en mooier. Geeft die extra warmte. Nu is het dan wel weer een sub erbij in de kamer. Wat de ruimte betreft heb ik liever de G4.

Ik ervaar genoeg bass uit mij BUDGET TROEP, maar is denk ik wel persoonlijk. Testen is het advies.

Nelis6

Quote from: R on January 24, 2021, 20:04:03
Ik ervaar genoeg bass uit mij BUDGET TROEP, maar is denk ik wel persoonlijk. Testen is het advies.

Bedankt voor de feedback. En laat Raphie maar, die is wel vaker te nadrukkelijk aanwezig met zijn mening. Over het algemeen is zijn mening echter ver weg van de waarheid, lees bv. het crypto topic eens door ;-)
Gelukkig mag iedereen een mening hebben en zeker op een openbaar forum.
HT:
Classe ssp300 /Pathos Cinema X / XTZ 99.26 als surrounds /xtz sub / Chord Rumour 2 / PCH / Sanyo plv-700

Stereo: AVI9.1 actieve speakers / Wharfedale Diamond SW150 / Squeezebox touch

jahtari

Quote from: Raphie on January 24, 2021, 16:50:16
Genelec is overpriced BUDGET TROEP ver van wegblijven/
Vertel, ben benieuwd. Lees eigenlijk vooral positieve verhalen over dit merk op de diverse fora.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

FrankBe

Quote from: Koen K on January 24, 2021, 19:06:43
Baspoorten kun je, als het om geluidskwaliteit gaat, juist beter aan de achterkant van de speaker hebben. Dan heb je minder last van bijgeluiden zoals "chuffing" en resonanties.

Ingebouwd een AV wand heb ik ze toch liever vooraan  ;) Chuffing komt door een te hoge luchtsnelheid in de bassreflex poort en zal quasi onhoorbaar zijn in een goed luidsprekerontwerp.

Hebben trouwens alle actieve studio monitoren een automatische standby functie?


Koen K

Op zich klopt het wel dat een goede ontwerper er rekening mee hoidt. Maar behalve chuffing speelt ook de resonantie van de pijp potentieel een rol, plus het feit dat er vaak ook nog allerlei andere "troep" uit komt. Beide zijn niet altijd makkelijk te vermijden zonder andere compromissen die misschien nog nadeliger geacht worden.

Ik heb twee paar (kleine) studiomonitoren die beide geen automatische standby hebben, dus ze hebben het zeker niet allemaal.

R

Quote from: Nelis6 on January 24, 2021, 20:40:26
Bedankt voor de feedback. En laat Raphie maar, die is wel vaker te nadrukkelijk aanwezig met zijn mening. Over het algemeen is zijn mening echter ver weg van de waarheid, lees bv. het crypto topic eens door ;-)
Gelukkig mag iedereen een mening hebben en zeker op een openbaar forum.

We 'kennen' elkaar al wat langer, komt goed. ;)

FrankBe

Quote from: Koen K on January 24, 2021, 22:12:24
Op zich klopt het wel dat een goede ontwerper er rekening mee hoidt. Maar behalve chuffing speelt ook de resonantie van de pijp potentieel een rol, plus het feit dat er vaak ook nog allerlei andere "troep" uit komt. Beide zijn niet altijd makkelijk te vermijden zonder andere compromissen die misschien nog nadeliger geacht worden.

Ik heb twee paar (kleine) studiomonitoren die beide geen automatische standby hebben, dus ze hebben het zeker niet allemaal.

Toch denk ik dat chuffing + resonanties + troep bijna niet voorkomt bij studio monitoren en eerder een probleem vormt bij subs met een tuning rond en onder 20Hz. Ik merk dit bij mijn zelfbouw project waarbij de poorten van de 10 inch woofers in de LCR speakers in een 60L behuizing op 50Hz zijn afgestemd. Op large met stevig sublaag en de volumeknop helemaal naar 75-80 op mijn Denon merk ik geen enkel stoorgeluid. Met de RCF die een tuning hebben op 15Hz daarentegen hoor ik wel poortgeluiden als het volume flink de hoogte ingaat  ;)

De Focal Trio 6 & 11 hebben een standby functie die blijkbaar tot frustraties leidt: https://www.gearslutz.com/board/high-end/1101923-frustrating-auto-standby-focal-trio-monitors.html

tahnee

Quote from: jahtari on January 24, 2021, 21:36:00
Vertel, ben benieuwd. Lees eigenlijk vooral positieve verhalen over dit merk op de diverse fora.

Ik denk niet dat er veel kwaliteit verschil zit in deze prijsklasse. Om een voorbeeld te noemen de Neumann kh120 gebruikt een soortgelijke woofer als de Genelec 8030c, een Tymphany(peerless) uit de SDS/HDS series.

screw

Ik draai hier al weer wat jaartjes met studio's in mn huiskamer, en zou nooit meer anders willen!

Momenteel met de Focal Solo6BE en 1 JL-E112. (Ja idd nearfields maar deze kan je juist heel goed gebruiken in je woonkamer, zie hier op het forum een REW meting van mijn set)

Neumann heeft bv de MA1 + KH750 DSP + KH80 DSP, voor dat geld bv bij BAX of Thomann kan je de plank niet mis slaan heb je gelijk alles.

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

jahtari

Ik heb mijn eigen speakers inmiddels verkocht, de Focal 1028BE.

Had vorig jaar een set LS50 gekocht, maar die ben ik nu pas gaan gebruiken als tijdelijke vervanging.

Tja, dat valt niet tegen. Niet zo verfijnd als de focals, maar wel een beter stereobeeld! Zeer goed fantoom midden, en meer diepte in het geluid. Eigenlijk een heel volwassen, mooi geluid. Misschien door de coax? Weliswaar ondersteund door een flinke sub, want het laag is gewoon niet toereikend van de LS50.

Dit zet de zoektocht naar een set Genelec 8341a of 8351b die ik op het oog heb weer in een ander licht. Is dat echt zoveel beter om ergens tussen de 5.000-7.000 euro voor neer te tellen?  :wow:



Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Geert (gvc)

Quote from: jahtari on February 14, 2021, 17:09:00
Dit zet de zoektocht naar een set Genelec 8341a of 8351b die ik op het oog heb weer in een ander licht. Is dat echt zoveel beter om ergens tussen de 5.000-7.000 euro voor neer te tellen?  :wow:
Zowel qua bereik in het laag als lineariteit zijn de Genelecs een serieuze upgrade. Wat dat waard is moet ieder voor zich uitmaken. Mijn Cabasse Murano's zijn ook coaxial voor mid en hoog en hebben ook dat fenomenale stereobeeld.  Ze gaan ook luider dan de Genelecs en zijn heel wat goedkoper. Hoewel je er met de Genelecs rekening mee moet houden dat de versterking inbegrepen is.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Kingpin

Quote from: R on January 24, 2021, 20:04:03
Ik ervaar genoeg bass uit mij BUDGET TROEP, maar is denk ik wel persoonlijk. Testen is het advies.
Draai zelf met deze 'iets beter dan pc speakers qua specs' monitoren, maar ben meer dan verrast door deze kleine wonders (nearfield dat dan wel).

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kappa9

Quote from: kermy on January 24, 2021, 17:02:35
Bij Bax en Thoman kun je ze bestellen en uitgebreid proberen, vind je het niks, dan terugsturen die handel.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Exact, zo heb ik +/- een maand lang neumann kh310's in de huiskamer gehad van Bax.
Zeer, zeer mooie luidsprekers en met hun gesloten behuizing ook een zeer strak laag. Ook het middengebied was erg fraai met die mooie dome mid.

Ik kan me voorstellen dat de 420 hier allemaal nog een schepje bovenop zal doen.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Raphie

JBL PRX Power!

kermy

Quote from: Raphie on May 17, 2021, 22:11:09
Dit zijn de nieuwe helden
https://hedd.audio/

En gaan deze helden in jouw studio verschijnen? En als ze op je verlanglijstje staan, welke heb je op het oog?


Met vriendelijke groet,

Kermy

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

MAW

#45
Quote from: jahtari on January 21, 2021, 21:29:09
Om weer eens wat anders te gaan proberen, ben ik me nu aan het oriënteren op actieve studio monitors.

Ik zie dit topic nu pas. Maar ik ben helemaal pro actieve monitors. Dat bevalt mij veel beter dan passieve luidsprekers.
Momenteel heb ik o.a.:
- actieve 2.1 Geithain set (RL944K1's met 11K sub)
- actieve 2.1 Neumann set (KH 310's met KH 750 DSP sub)
- passieve 2.0 Dynaudios (Contour 60)

Quote
Iemand hier al een van de modellen gehoord?

Genelec 8341
Een vriend van mij heeft Genelec 8341 met 7360 sub.
Persoonlijk vind ik die tweeter van Genelec niet fijn. hij klinkt veel te scherp en te hard. Maar dat is wel subjectief.
Los daarvan is het een heel mooi systeem. Zonder sub gaan ze niet zo diep en hebben ze niet zoveel headroom.
De 8351 is wel goed zonder sub te gebruiken en tweedehands ook prima te verkrijgen.

Als je niet de problemen hebt met het hoog die ik (en sommige anderen) hebben dan is dit wel een hele goede prijs/kwaliteit optie.
Velen zijn hier helemaal weg van. Je moet inderdaad wel de ONE (coax) modellen hebben (vergeet de 'lower-end' 2-weg systemen).

Neumann Kh 420
Deze klinkten anders in het laag dan KH 310.
Kh 310 met sub is ongeveer even duur en dan heb je wel fase correctie.
KH 420's zijn midfields/mainfields (KH 310's zijn nearfields)
Geen idee of Lobbes ze heeft staan (En of je ze daar kan vergelijken)

KH 420 zijn flinke jongens. Ze hebben wel ruimte nodig.

Focal 6 Trio
Deze ken ik niet. Maar ik vind de kwaliteit van Focal niet zo goed.
SM9 zou beter moeten zijn maar die vind ik zelfs tegenvallen.
Focal klinkt voor mij altijd wolkerig/onduidelijk in het midden en gehyped in het hoog.
Dit merk zou ik zelf niet overwegen.

Hedd en die nieuwe SV serie van Adam heb ik nooit gehoord.
De voorgaande serie van Adam (SX) was wel fraai. Alleen in het laag vond ik het altijd wel een stuk minder dan dan bv. Neumann.

Vergeet trouwens de (naar mijn mening) beste merken niet:
- Geithain (3-weg cardioid modellen)
- PSI
- ATC

PSI is relatief de betaalbaarste van deze.
Er staat nu een set A23-M te koop in Duitsland (zie hifishark.com)

Quote
Wat zijn de meningen over studio monitoren in vergelijking met de "hifi" woonkamer speakers?

Uitspraken als "studio monitors zijn altijd analytisch" kun je langs je heen laten gaan.
Het ligt er maar net aan welke je met elkaar vergelijkt.
Zowel actieve studio monitors als van passieve hifi luisprekers heb je in alle soorten en maten en smaken..

Over het algemeen zijn passieve hifi luidsprekers mooier afgewerkt en (mede daardoor) ook veel duurder.
Gr. Martijn

riwi

Quote from: jahtari on January 22, 2021, 12:47:03
Maar goed, even on topic: weet iemand wie de genelec surround set heeft hier op het forum?

Kjelt heeft 4x genelec aan het plafond en ook 4x achter en zijspeakers. Klinkt mooi homogeen bij hem en mooie plaatsing ruimtelijk van de atmos effecten. De front stage is wel 'traditioneel' bij hem.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89296.275

jaco

#47
Quote from: jahtari on January 22, 2021, 12:47:03Maar goed, even on topic: weet iemand wie de genelec surround set heeft hier op het forum?
Beetje laat maar ik heb een 7.1.4 opstelling van genelec.
Niet te beluisteren want na verhuizing niet meer aangesloten.

Klonk erg goed voor mij, ik kwam van een veel duurder meridian DSP systeem.
Dit intergreert beter. G4 speakers heb ik er 7 van en dan 4 stuks g3 voor hoogte kanalen. Ik heb ook een genelec sub: de hts4b met 12" woofer en 2 x 12 inch radiators,
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm