CD transport naar DAC versterker in plaats van oude CD speler. Voordeel?

Started by PatrickP, January 21, 2021, 20:55:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Quote from: PatrickP on January 25, 2021, 00:21:46
Uit diverse reviews en forums die ik bekeken heb blijkt dat het verschil tussen loopwerken/cdspelers enorm is, ook al gebruik je dezelfde DAC. Vandaar.

Okay... hence the quest...
Helder
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

AudioEnZo


PatrickP

Ik al het anders verwoorden René... Streamen doe ik vanaf Tidal en TuneIn. Het opbouwen en onderhouden van een eigen bibliotheek is erg bewerkelijk en kan ik nooit zo goed als dit soort aanbieders. Enige reden zou voor mij zijn als het significant beter zou klinken. En dan nog zou ik het heel gericht doen met alleen top-opnamen.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Maximus_Aurelius

APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

AudioEnZo

Quote from: PatrickP on January 25, 2021, 17:48:57
Ik al het anders verwoorden René... Streamen doe ik vanaf Tidal en TuneIn. Het opbouwen en onderhouden van een eigen bibliotheek is erg bewerkelijk en kan ik nooit zo goed als dit soort aanbieders. Enige reden zou voor mij zijn als het significant beter zou klinken. En dan nog zou ik het heel gericht doen met alleen top-opnamen.
Zat je maar te prikken :)
Ik heb mijn muziekverzameling goed op orde op de nas. Goed getagged, hoesjes en mooie kwaliteit opnames, ook dsd.
Maar je hebt wel een punt, ik gebruik Tidal en Qobuz en de behoefte om de verzameling op de nas uit te breiden is een stuk lager dan voorheen.

Voordeel van muziek op een nas is dat het handig is als er een keer geen internet is, maar dat gebeurt niet vaak.

PatrickP

Ik kan natuurlijk een keer een 5TB schijfje bij je achterlaten...  ;)
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

PatrickP

Vandaag heb ik een Denon DCD 2000AE te leen gekregen. Geen jonkie, volgens mij 2008. Zowel een knap loopwerk (kwaliteit spat ervan af!) als een goede DAC. Digitaal naar de Hegel (simpel Audioquest Carbon optisch kabeltje) klinkt veel beter dan met de oude Yamaha speler. Maar analoog klinkt deze nog veel beter! De DAC van de Hegel klinkt als iets met meer ballen, maar de Denon is veel verfijnder. Prettiger voor de meeste muziek ook. Dus ik denk dat dit de weg is: een goede (SA)CD speler en die zowel analoog als digitaal aansluiten.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

bramsat


Oude cdspelers kun je updaten door gebruik te maken van het loopwerk, er moet wel een dig out aanwezig zijn.

De loopwerken van philips zijn uitstekend,van een marantz cd 6004 vind ik de sound dunner en scherper.

De philips is een cd 630 en die loopwerken zijn in veel cdspelers te vinden.

Dus klangmatig zijn er verschillen in loopwerken.

Alleen de overal sound is bij mij altijd beter dan een oldie cdspeler zonder losse dac.

ben nu bezig met verschillende sony's en neen dat zijn geen peperdure spelers maar ook niet de goedkoopste.

De dac is de topping E30.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

PatrickP

IK heb de Denon inmiddels een paar weken in bezit. Een goed setje analoge kabels is aangeschaft. En het verschil in weergave tussen analoog en digitaal naar de Hegel H360 is echt heel groot. En dat vind ik eigenlijk wel prettig: ik heb echt wat te kiezen! En dat is natuurlijk sowieso lekker.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Nosferatu

Quote from: PatrickP on March 24, 2021, 13:38:21
IK heb de Denon inmiddels een paar weken in bezit. Een goed setje analoge kabels is aangeschaft. En het verschil in weergave tussen analoog en digitaal naar de Hegel H360 is echt heel groot. En dat vind ik eigenlijk wel prettig: ik heb echt wat te kiezen! En dat is natuurlijk sowieso lekker.
En als je SACD's draait dan moet je wel de DAC in de Denon gebruiken; digitaal uit is CD-A only. Dus is het wel fijn dat e.e.a. gewoon goed klinkt.  ::)
Met interlinks kan je e.e.a. nog behoorlijk opkrikken. De interlinks die bij m'n DCD-2020AE zitten zijn al veel beter dan de standaard 'dropveters' maar door gewoon andere te proberen kan je er nog meer uithalen. De Denon 2000 serie apparatuur laat verschillen tussen kabels haarfijn horen, iets wat ik met iets minder goede apparatuur niet had; betere interlinks klonken inderdaad beter dan 'dropveters' maar verschillen onderling niet/nauwelijk de moeite waard. Nu met m'n 2020 set..... :hehe:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

PatrickP

Er zit nu een setje Tellurium Q Ultra Black 2 tussen. Volgens mij een uitstekende keus en een erg goede kabel!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

bramsat


Een marantz cd 6007 is een betere speler als de 6005-6006 zegt whatshifi...het zal dan aan de akm chip liggen denk ik.

De loopwerken zijn van de 6005/6006 hetzelfde...dus koop een ESS of AKM dac en je zit op dezelfde hoogte als een cd6007

denk ik dan zomaar ;)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Rowdy


addesmo

Quote from: PatrickP on March 24, 2021, 13:38:21
IK heb de Denon inmiddels een paar weken in bezit. Een goed setje analoge kabels is aangeschaft. En het verschil in weergave tussen analoog en digitaal naar de Hegel H360 is echt heel groot. En dat vind ik eigenlijk wel prettig: ik heb echt wat te kiezen! En dat is natuurlijk sowieso lekker.
Hier precies dezelfde ervaring alleen iets minder uitgesproken. Heb mijn Meridean 506/24 ook via analoog en digitaal aangesloten op de Lyngdorf. Analoog heeft lichtelijk de voorkeur, maar bij sommige "drukke" muziek zet hem op de digi ingang.
Die mogelijkheid ga je missen als je een dedicated loopwerk koopt, dus ik laat het maar zo!

bramsat

Quote from: Rowdy on March 25, 2021, 18:20:59
Het ligt aan het totale ontwerp, niet alleen aan de DAC.

De ESS/AKM dac's zijn koplopers in het dac wereldje...toch?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

PatrickP

Er zijn meerdere manieren om het te doen. Een merk als Chord doet het bijvoorbeeld heel anders en scoort daar goed mee. Daarnaast is het meer dan de DAC chip alleen dat bepaalt hoe het uiteindelijke resultaat is...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/