Zin (of onzin) van 6 overhead speakers?

Started by PascalP, January 21, 2021, 09:18:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: R0N on January 21, 2021, 21:12:34
Tja, er wordt veel verteld en dat maakt de keuze voor een uitbreiding van hoogteluidsprekers van 2 > 4 of 4 > 6 moeilijk.
Audiofielen zijn eeuwige twijfelaars en uitlatingen van anderen moeten dan 'zekerheid' bieden.

Oké, ik heb een 7.2.6 systeem in een kleine ruimte. Mijn ervaring is dat, mits goed afgeregeld, je de (individuele) luidsprekers niet meer hoort.
En zo moet het ook. Pas als je een luidspreker uit zet, merk je dat er iets ontbreekt of dat het geluid 'scheef hangt'.
Het voordeel van meerdere luidsprekers is dat je 'gaten' in de geluidsprojectie kunt voorkomen. En Atmos kan nog beter de geluiden projecteren.
(Overigens, de Atmos films zijn soms erbarmelijk mager afgemixt met Atmos. Op Youtube vind je daar enkele reviews van.)


Ik ben wel een Auro3D-fan, omdat ik muziek belangrijker vind dan filmeffects. Zelfs bij het upmixen van 2.0 naar full Auro3D beleef je een ruimtelijk muziekgevoel. Geen 'druk' van luidsprekers. Het klinkt natuurlijker, het is er zonder zich op te dringen.
Dat is mijn ervaring, dus niet 'van horen zeggen'.

Iedereen heeft een ander referentiekader en smaak. Er bestaat geen uniforme perfecte opstelling. Als jij kippenvel krijgt van jouw installatie, dan ben je in je opzet geslaagd.
En omdat audio voor de meeste van ons een hobby is, is er niks mis om e.e.a. te proberen.

ron
Dat is dus exact waarom ik ook aangeef om voor 4 speakers te kiezen en dat Atmos idd iets toevoegt, ervan uitgaande dat het goed is ingericht èn afgesteld. Idem voor je opmerking over slecht gemixte Atmos tracks. Gebruik jij ook de Trinnov? Dan is de legancy optie handig en dan laten upmixen.

Ik ben nu toevallig als test voor Trinnov alleen native aan het draaien zonder upmixer om een bug eruit te halen, maar dan mis ik toch echt wel iets qua beleving. Wat bij Pascal heel veel uitmaakt zijn de tripoles. Dat is bij een 5.1/7.1 idd super ruimtelijk. Ik ga als alles goed is vanaf zondag ook eens kijken wat dat doet en hoe het past in mijn 7.2.4 setup. Ik verwacht echter dat een direct straler uiteindelijk beter zal zijn als sides, maar het is zeker de moeite waard om te testen gezien de beperkte afstand tot mijn side surrounds.

Inzake Auro: voor muziek ga ik met je mee, maar voor film kopiëren ze teveel info naar de heights. Dat is veel minder subtiel dan Dolby naar mijn mening. Ik begrijp echter wel waarom het polulair is juist omdat het meteen vol klinkt.

PascalP

Quote from: Koen K on January 21, 2021, 16:05:24
Het feit dat onze oren naast elkaar zitten (en niet boven elkaar) betekent ook dat ons gehoor drie middelen ter beschikking heeft om horizontaal richting te horen (tijd-/faseverschil tussen de oren, niveauverschil tussen de oren, Head Related Transfer Functions (HRTF's)), terwijl een geluidsbron die min of meer recht boven je hangt alleen door middel van HRTF's kan worden gelokaliseerd. Dus hoe verder je uit het horizontale vlak gaat, hoe minder nauwkeurig c.q. kritisch het gehoor wordt ten aanzien van speakerpositie en lokalisatie. Dat het geluid "ergens van boven" komt is dan al snel goed genoeg om een prima ervaring te geven.

Goede input idd

Quote from: jahtari on January 21, 2021, 21:10:55
Een perfecte 7.1 opstelling klinkt dan weer beter dan een perfecte 5.1 opstelling.  :tounge2:

Daar is geen speld tussen te krijgen :P

Quote from: buckler on January 21, 2021, 18:24:32
Goede keuze Pascal.
Van wat ik ervan heb begrepen na veel vragen stellen en lezen is dat twee speakers recht boven je prima werkt met difuus stralende speaker geluid maar dat je bij vier speakers juist weer beter pin-direct kan gaan spelen.
En dat het echt een enorme meerwaarde is op die manier, athans met MK speakers.
Als ik jou was Pascal zou ik eens nadenken over S150 achter en de tripools als (midden bij een 7.X.X set up)speakers die 90 graden op je zit positie staan gebruiken in de grondlaag en dan vier MP950 onwall speakers als atmos.
Mij is verteld dat dit 'KING' is
6 atmos speakers pas gaan gebruiken bij grote kamers en inderdaad meerdere rijen kijkposities.

Ps, ook mij is al vaker opgevallen dat een perfecte 5.1 opstelling beter kan klinken dan een wat minder goede 7.X set up.
Dacht ik deel nog ff wat mij medegedeelt is ook al heb je zo te lezen al je besluit genomen voor jezelf.

He Buckler, ja als ik voor 7.x.x ga in de grondlaag zullen de Tripoles blijven hangen waar ze nu al zijn op exact 90gr, andere mogelijkheid heb ik gewoonweg niet omdat ik anders met de deur van de ruimte in de knoop kom (dat is ook de reden dat ik niks achter me op 110/120gr kan neerzetten voor een GOEDE 5.1 layout).

Kwa achter speaker zie ik meerdere opties, had voorzichtige interesse in een set actieve monitoren maar dat feest gaat niet door :P
Maar had zelf deze opties in gedachten:
- LCR950 als rear surrounds
- S150 als rear surrounds (al zullen de 950's wellicht 90% van de performance bieden als rear surround voor de helft van de prijs?)
- S150T's die ik aan mijn plafond heb hangen verplaatsen naar rear surround, die Engelsen zweren er allemaal bij om 4 Tripoles te hebben in een 7.x setup

Bij de eerste 2 opties zal ik mijn S150T's boven me laten hangen zolang ik het bij 2 overheads houd, maar bij de laatste optie zal er boven me ook meteen wat anders moeten komen.
Ideaal zou zijn 4x MP150 vanwege de schuine kant en ik ze plat tegen het plafond kan bevestigen en ze toch richting de MLP afstralen, maar vanwege kosten stukken aantrekkelijker om voor de 950 serie te gaan, al moet ik dan weer iets verzinnen om ze deugdelijk te bevestigen en richting MLP te krijgen onder een hoek...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: R0N on January 21, 2021, 21:12:34
Tja, er wordt veel verteld en dat maakt de keuze voor een uitbreiding van hoogteluidsprekers van 2 > 4 of 4 > 6 moeilijk.
Audiofielen zijn eeuwige twijfelaars en uitlatingen van anderen moeten dan 'zekerheid' bieden.

Oké, ik heb een 7.2.6 systeem in een kleine ruimte. Mijn ervaring is dat, mits goed afgeregeld, je de (individuele) luidsprekers niet meer hoort.
En zo moet het ook. Pas als je een luidspreker uit zet, merk je dat er iets ontbreekt of dat het geluid 'scheef hangt'.
Het voordeel van meerdere luidsprekers is dat je 'gaten' in de geluidsprojectie kunt voorkomen. En Atmos kan nog beter de geluiden projecteren.
(Overigens, de Atmos films zijn soms erbarmelijk mager afgemixt met Atmos. Op Youtube vind je daar enkele reviews van.)

Ik ben wel een Auro3D-fan, omdat ik muziek belangrijker vind dan filmeffects. Zelfs bij het upmixen van 2.0 naar full Auro3D beleef je een ruimtelijk muziekgevoel. Geen 'druk' van luidsprekers. Het klinkt natuurlijker, het is er zonder zich op te dringen.
Dat is mijn ervaring, dus niet 'van horen zeggen'.

Iedereen heeft een ander referentiekader en smaak. Er bestaat geen uniforme perfecte opstelling. Als jij kippenvel krijgt van jouw installatie, dan ben je in je opzet geslaagd.
En omdat audio voor de meeste van ons een hobby is, is er niks mis om e.e.a. te proberen.

ron

Eeuwige twijfelaar, daar herken ik mezelf totaal niet in  :laugh: :laugh: :laugh:
Bedankt voor je ervaring hierin Ron, wat zijn de afmetingen van je ruimte en hoe hoog is jouw ruimte? Ik heb namelijk maar 2.1m in de hoogte waardoor iedere speaker ook vrij dicht op me zal komen.
Is wel zoals je zegt, het moet gewoon een natuurlijk bubble zijn waarin niks opvalt of de aandacht naar zich toe trekt, totdat je een speaker uitschakelt.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: Teejoo on January 21, 2021, 23:14:32
Dat is dus exact waarom ik ook aangeef om voor 4 speakers te kiezen en dat Atmos idd iets toevoegt, ervan uitgaande dat het goed is ingericht èn afgesteld. Idem voor je opmerking over slecht gemixte Atmos tracks. Gebruik jij ook de Trinnov? Dan is de legancy optie handig en dan laten upmixen.

Ik ben nu toevallig als test voor Trinnov alleen native aan het draaien zonder upmixer om een bug eruit te halen, maar dan mis ik toch echt wel iets qua beleving. Wat bij Pascal heel veel uitmaakt zijn de tripoles. Dat is bij een 5.1/7.1 idd super ruimtelijk. Ik ga als alles goed is vanaf zondag ook eens kijken wat dat doet en hoe het past in mijn 7.2.4 setup. Ik verwacht echter dat een direct straler uiteindelijk beter zal zijn als sides, maar het is zeker de moeite waard om te testen gezien de beperkte afstand tot mijn side surrounds.

Inzake Auro: voor muziek ga ik met je mee, maar voor film kopiëren ze teveel info naar de heights. Dat is veel minder subtiel dan Dolby naar mijn mening. Ik begrijp echter wel waarom het polulair is juist omdat het meteen vol klinkt.

Gaaf Teejoo! Ga je met de Tripoles aan de gang?
Ben benieuwd wat jij ervan vindt, ik heb ze hier exact naast me en mijn ruimte is 4m breed, dus 2m aan iedere zijde.
Had ze eerst zo'n 30cm met de tweeter boven oorhoogte staan maar ben gezakt naar zo'n 5-10cm boven oorhoogte, en dat bevalt me zeer goed.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

#29
Quote from: PascalP on January 22, 2021, 09:35:49
Gaaf Teejoo! Ga je met de Tripoles aan de gang?
Ben benieuwd wat jij ervan vindt, ik heb ze hier exact naast me en mijn ruimte is 4m breed, dus 2m aan iedere zijde.
Had ze eerst zo'n 30cm met de tweeter boven oorhoogte staan maar ben gezakt naar zo'n 5-10cm boven oorhoogte, en dat bevalt me zeer goed.
Omdat ik het toch wil ervaring in mijn reis naar mogelijke speakerwisselingen zou het zonde zijn om M&K niet mee te nemen. De tripool hoort daar zeker bij, hoewel ik zelf denk dan in mijn setup uiteindelijk een directstraler (MP150) als sides de beste keuze zal zijn. Echter, ik vind de ruimtelijkheid van de tripoles fantastisch, vandaar dat ik het zelf moet ervaren in mijn set.

Net als de M&K sound an sich natuurlijk. Want daar ben ik nog het meest benieuwd naar. Vandaar dat ik ook gevraagd om ze minimaal 2 weken te kunnen testen.

Wat wel nog een aandachtspunt is, is he feit dat ze bij Trinnov aangeven dat de configuratie met 3 tweeters wel eens voor verwarring met de metingen zou kunnen zorgen. Dit is eigenlijk een gevolg van de enorme precisie waarmee 3d gemeten wordt. En aangezien dat de basis van alles is kan dat dus wel voor een suboptimaal resultaat leiden. Maar proberen is dus het advies. Dus dat gaan we ook doen.
Ik verwacht het eigenlijk zelf ook niet, en had er zelf ook helemaal niet bij stilgestaan. Ik had meer gevraagd of zij ervaringen hadden met de combi M&K en Trinnov qua sound. De vraag is ook nog uitgezet bij de sales director van Trinnov in de VS, die 27 jaar voor M&K heeft gewerkt. Die zal er vast nog wat nuttigs over kunnen roepen.
Wellicht dat Ron hierin nog ervaring heeft opgedaan?

Qua plaatsing zullen de side surround bij mij ook altijd iets boven oorhoogte hangen aangezien anders de persoon ernaast er altijd voor zit. Dat heb ik nu ook.

PascalP

top Teejee, ben echt zeer benieuwd naar je ervaringen, zowel positief als negatief natuurlijk ;)
Betreft de combi Trinnov/MK, ik weet dat Seriously Cinema in de UK (grootste MK verdeler aldaar denk ik) in hun showroom zowel Lyngdorf als Trinnov gebruiken.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

FrankBe

Quote from: Koen K on January 21, 2021, 16:05:24
Het feit dat onze oren naast elkaar zitten (en niet boven elkaar) betekent ook dat ons gehoor drie middelen ter beschikking heeft om horizontaal richting te horen (tijd-/faseverschil tussen de oren, niveauverschil tussen de oren, Head Related Transfer Functions (HRTF's)), terwijl een geluidsbron die min of meer recht boven je hangt alleen door middel van HRTF's kan worden gelokaliseerd. Dus hoe verder je uit het horizontale vlak gaat, hoe minder nauwkeurig c.q. kritisch het gehoor wordt ten aanzien van speakerpositie en lokalisatie. Dat het geluid "ergens van boven" komt is dan al snel goed genoeg om een prima ervaring te geven.

Zelf wil ik ook graag van 7.2.4 naar 7.4.6. Mijn motivatie om een betere aansluiting van de surround bubble te krijgen met de front speakers houdt dan geen steek?

AVfan

Quote from: FrankBe on January 30, 2021, 11:48:27
Zelf wil ik ook graag van 7.2.4 naar 7.4.6. Mijn motivatie om een betere aansluiting van de surround bubble te krijgen met de front speakers houdt dan geen steek?
jazeker wel. De bubble boven je word gesloten. Goed voorbeeld is regen bij 3D audio, deze valt dan om je heen in plaats van een beetje minder naast je door het gebrek aan TML & R

Teejoo

Quote from: FrankBe on January 30, 2021, 11:48:27
Zelf wil ik ook graag van 7.2.4 naar 7.4.6. Mijn motivatie om een betere aansluiting van de surround bubble te krijgen met de front speakers houdt dan geen steek?
Ik denk dat dat zeker mogelijk is, maar ook erg afhangt van de positie van de 4 andere speakers.

reza

https://youtu.be/iBDtYADLBTA

Deze is wel grappig en zegt eigenlijk alles waarom wel/niet.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

FrankBe

#35
Quote from: Teejoo on January 30, 2021, 12:28:40
Ik denk dat dat zeker mogelijk is, maar ook erg afhangt van de positie van de 4 andere speakers.

Bij de installatie van de 4 atmos speakers zat ik volledig conform de dolby 7.1.4 voorbeelden maar sinds ik mijn 21" LLT subs achter de sofa geïnstalleerd heb, zitten we 1m voorwaarts en bij overhead actie mis ik toch wel de aansluiting met de front speakers. Denk aan deze setup zonder speakers op positie 7:



Daarom zie ik 7.x.6 atmos speakers wel zitten zodat ik met 2 additionele speakers de huidige atmos configuratie gewoon kan laten zitten.

Om reza te antwoorden: de dolby surrmound upmixer maakt veel goed  ;)

Edit 31/01: met de Pioneer app kan ik ook kanalen individueel uitzetten en met enkel de top speakers enabled blijft het in de doorsnee Atmos film inderdaad teleurstellend wat er door de overhead kanalen komt. Demo's anderzijds tonen aan dat die wel sprankelend kunnen klinken. De DolbySurround modus kan ik blijkbaar ook niet selecteren op mijn AVR wanneer het een Atmos opname betreft en dan ben je volledig afhankelijk van de inspanningen van de sound editors. Waarschijnlijk zullen de duurdere processoren dit wel kunnen invullen? Anderzijds maar goed ook want zoveel geluid komt er in real life ook niet van bovenaf...

PascalP

@FrankBe, Je zou wel eens kunnen proberen de DTS:Neural X upmixer te kiezen, deze is vaak iets 'aanweziger' dan de Dolby Surround upmixer.
Als je dit op een Atmos track doet krijg je dus TrueHD + DTS:NX (mits je Pioneer dat toelaat natuurlijk).
Zelf gebruik ik de upmixers niet en draai ik alles op 'direct'.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: reza on January 30, 2021, 12:52:27
https://youtu.be/iBDtYADLBTA

Deze is wel grappig en zegt eigenlijk alles waarom wel/niet.

Leuk gedaan inderdaad, alleen jammer dat ie ook niet ff met 6 de tests doet ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: FrankBe on January 30, 2021, 18:22:44

Edit 31/01: met de Pioneer app kan ik ook kanalen individueel uitzetten en met enkel de top speakers enabled blijft het in de doorsnee Atmos film inderdaad teleurstellend wat er door de overhead kanalen komt. Demo's anderzijds tonen aan dat die wel sprankelend kunnen klinken. De DolbySurround modus kan ik blijkbaar ook niet selecteren op mijn AVR wanneer het een Atmos opname betreft en dan ben je volledig afhankelijk van de inspanningen van de sound editors. Waarschijnlijk zullen de duurdere processoren dit wel kunnen invullen? Anderzijds maar goed ook want zoveel geluid komt er in real life ook niet van bovenaf...
Het is ook bij veel films huilen om te horen wat er naar de Atmos kanalen gestuurd wordt. Grobi laat dat ook zien in meerdere films. In de grootste veldslagen, instortingen etc. komt er bijna niets uit die speakers. Dat klopt gewoon niet met het beeld. Ik gebruik daarom idd vaker de de optie om de Atmos track te overrulen met de Dolby upmixer.

Overigens zie ik de hoogtekanalen zeker niet alleen om gerichte geluiden van boven te laten komen zoals een vliegtuig, onweer etc, maar gewoon onderdeel van de 360graden bubbel waarin je in real life ook zit. Dus wind, vogels, bladeren in de bomen, echo's als je in een ruimte bent etc. etc. mogen ook van boven komen. En daarbij vind ik het ook toevoegen bij de muziek in films.

R0N

Quote from: Teejoo on January 31, 2021, 17:01:35

Overigens zie ik de hoogtekanalen zeker niet alleen om gerichte geluiden van boven te laten komen zoals een vliegtuig, onweer etc, maar gewoon onderdeel van de 360graden bubbel waarin je in real life ook zit. Dus wind, vogels, bladeren in de bomen, echo's als je in een ruimte bent etc. etc. mogen ook van boven komen. En daarbij vind ik het ook toevoegen bij de muziek in films.

^^

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Koekerwauz_NL

Patrick van Grobi heeft ook een mooi filmpje over de verschillen in formaten en hoeveel naar de hoogte kanalen gaat.
Hij heeft wel een persoonlijke voorkeur voor Auro 3D.
https://www.youtube.com/watch?v=_U8SQFUhmtM

En deze ook.

https://www.youtube.com/watch?v=osqinzo_AwE

Succes!

MLCinema

Ik twijfel ook wel eens om naar 7.2.6 te gaan. Ik zou daarvoor twee extra Klipsch RB51 willen gebruiken, maar de hoek waaronder ik ze kan monteren zal niet groter zijn dan 15 graden. Voor de front height en rear height kom ik daarmee weg. Als ik die toevoeg als top middel, wordt dan de hoogte laag beter aangesloten?

Ik merk nu ik van 5 grondlaag speakers naar 7 ben gegaan door sides toe te voegen dat de grondlaag veel beter aansluit in mijn rechthoekige kamer. Op zich is het een experiment waard als ik nog een setje RB51 kan vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

PascalP

Quote from: Koekerwauz_NL on February  1, 2021, 23:29:45
Patrick van Grobi heeft ook een mooi filmpje over de verschillen in formaten en hoeveel naar de hoogte kanalen gaat.
Hij heeft wel een persoonlijke voorkeur voor Auro 3D.
https://www.youtube.com/watch?v=_U8SQFUhmtM

En deze ook.

https://www.youtube.com/watch?v=osqinzo_AwE

Succes!

Deze is puur over de upmixers eigenlijk, tenminste het eerste filmpje. 2e filmpje heb ik nog niet gekeken :)
Ik heb ook wel eens een soortgelijk 'upmixer' filmpje van Lars Mette gezien waarin de verschillen goed naar voren komen, doet Auro 'veel'? Absoluut! Is dat persé een representatie hoe het zou 'moeten' klinken, absoluut niet naar mijn mening. Meer informatie van boven is zeker niet altijd beter als er iets op de grondlaag moet gebeuren.

Ik zelf gebruik trouwens helemaal geen upmixers en draait dus echt alleen op native/direct modus, en ja, sommige Atmos films hebben wel heel weinig effecten van boven maar sommige zijn ook geweldig zoals Blade Runner wat Grobi ook in zijn filmpje kenbaar maakt.
Dus mijn vraagstuk is maar in de trend van; hoeveel (native) Atmos / DTS-X tracks maken echt goed gebruik van meerdere overhead speakers en is het de uitbreiding waard :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Als je geen upmixer gaat gebruiken zou ik het zeker niet doen.

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom Patrick zo enthousiast is over de Auro upmixer. Die laat idd heel veel horen over de hoogtekanalen, maar daar zit ook heel veel bij dat er volgens mij niet thuishoort. Het klinkt op het eerste gezicht zeker erg spectaculair, maar ik vind het zeker niet natuurlijk. Ik heb ook het idee dat er teveel gekopieerd wordt van de andere kanalen ipv alleen bepaalde delen naartoe worden gestuurd.
Bij muziek vind ik hem beter dan Dolby omdat het gewoon lekker klinkt. Maar ook daar hoor ik een stem bijvoorbeeld teveel in de surrounds terwijl dat hoogstens een galm kan zijn. Daar vond ik vroeger Logic 7 goed in.

Koekerwauz_NL

Quote from: PascalP on February  3, 2021, 12:57:23
Deze is puur over de upmixers eigenlijk, tenminste het eerste filmpje. 2e filmpje heb ik nog niet gekeken :)
Ik heb ook wel eens een soortgelijk 'upmixer' filmpje van Lars Mette gezien waarin de verschillen goed naar voren komen, doet Auro 'veel'? Absoluut! Is dat persé een representatie hoe het zou 'moeten' klinken, absoluut niet naar mijn mening. Meer informatie van boven is zeker niet altijd beter als er iets op de grondlaag moet gebeuren.

Ik zelf gebruik trouwens helemaal geen upmixers en draait dus echt alleen op native/direct modus, en ja, sommige Atmos films hebben wel heel weinig effecten van boven maar sommige zijn ook geweldig zoals Blade Runner wat Grobi ook in zijn filmpje kenbaar maakt.
Dus mijn vraagstuk is maar in de trend van; hoeveel (native) Atmos / DTS-X tracks maken echt goed gebruik van meerdere overhead speakers en is het de uitbreiding waard :)

Okay , dan heb je, in mijn optiek, genoeg aan 2 hoogte kanalen. 5.x.2 of al de ruimte het toelaat 7.x.2.