Zin (of onzin) van 6 overhead speakers?

Started by PascalP, January 21, 2021, 09:18:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Lang verhaal kort, maar ben van plan om dit jaar uit te breiden naar 7.2.2 ipv 5.2.2 en zal daarvoor extra eindversterking moeten aanschaffen als het zover is.
Nu kan ik dus een 2 kanaals kopen en voor 7.2.2 gaan, een 4 kanaals kopen en later in de toekomst nog uitbreiden naar 7.2.4 of ik koop meteen een 6/7 kanaals en heb de mogelijkheid om voor 7.2.6 te gaan (of 7.3.6 als ik mijn DIY sub klaar heb...)

Nu dus de hamvraag, heeft dit nut?
Volgens de Dolby richtlijnen is Atmos 'object based' en niet direct gerelateerd aan een specifieke speaker.
Kom zelfs richtlijnen tegen in de Atmos guide om tot 10 overhead speakers te gaan (24.1.10 max).

MAAR, nu hoor/lees ik ook berichten dat veel discs wel gemixt zijn met een fixed aantal speakers, bijvoorbeeld 7.1.2 voor Disney UHD's.
Dit zou dan betekenen dat het met 2 overhead speakers gewoon prima werkt, met 4 speakers het signaal gedubbeld wordt tussen de front en rear heights, maar dat er bij 6 overhead speakers enkel de top middle meespelen.
Dit is natuurlijk hartstikke zonde als ik die weg zou gaan en investeren in extra eindversterking en extra overhead speakers.

Iemand een idee hoe dit nu precies zit?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Kjelt zal je daar vast meer over kunnen vertellen, die heeft namelijk een '"heleboel" speakers aan zijn stellage hangen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Sjaak_Banaan

Jij heb toch maar 1 rij/bank Pascal, dan verwacht ik niet dat meer dan 4 speakers boven iets gaat toevoegen.
Denk dat meer vooral goed is wanneer je meerdere rijen hebt zoals op dat laatste plaatje.

En ik dacht dat je dan naar 7.3.2 zou gaan.... is die sub nou nog niet klaar?  :tounge2:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

PascalP

Quote from: reza on January 21, 2021, 10:20:53
Kjelt zal je daar vast meer over kunnen vertellen, die heeft namelijk een '"heleboel" speakers aan zijn stellage hangen.

Kom er maar in dan Kjelt ;)


Quote from: Sjaak_Banaan on January 21, 2021, 11:24:12
Jij heb toch maar 1 rij/bank Pascal, dan verwacht ik niet dat meer dan 4 speakers boven iets gaat toevoegen.
Denk dat meer vooral goed is wanneer je meerdere rijen hebt zoals op dat laatste plaatje.

En ik dacht dat je dan naar 7.3.2 zou gaan.... is die sub nou nog niet klaar?  :tounge2:

klopt, 1 zitrij, maar weet dat bijvoorbeeld onze Duitse vriend met hanenkam van mening is dat je met 4 overhead vaak informatie boven je 'mist', dit zal natuurlijk ook wel te maken hebben met welke speakers je aan het plafond hangt en hun off-axis response.
Maar ja dat heeft me wel aan het denken gezet, want ik moet toch eindversterking erbij gaan aanschaffen om naar 7.x.2 te gaan en ik heb een processor met 16 kanalen dus zou max tot 9.1.6 of 7.3.6 kunnen gaan. Waarom niet dus als het ook echt wat toe zou voegen :P
Is dus gewoon een hersenspinsel waar ik mee zit, nog geen concrete plannen verder, maar wat mijn keuze voor de aanschaf van extra versterking kan beïnvloeden ;)

En over die 18"sub, ja moet de front baffle nog aanpassen zoals ik in mijn topic gepost heb, ligt er een beetje aan wanneer ik naar die maat van mij kan, zitten beide namelijk met thuiswerken en ook nog ieder 2 jonge kinderen thuis. In de avonden zal voorlopig ook wel niks worden...
Ik heb er verder i.i.g. geen haast mee hoor.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

#5
Ik zou in jouw ruimte niet verder gaan dan 4 atmos speakers. Dat zal wel een verbetering zijn, ook al wordt het dan blijkbaar soms gewoon 2x hetzelfde weergegeven.

Het is idd zo dat veel discs idd toch een beperking hebben qua speakers. Dat kun je in de Trinnov viewer ook goed zien aan de gele ballen. Daar klagen de nerds dan ook over. Het mooie van de Trinnov remapping is echter dat hij desondanks zelf kijkt welke speaker wat weergeeft.

Overigens kijk ik steeds vaker Atmos coded discs als legancy (7.1 Thrue HD of DTS) stream die ik dan laat upmixen. (dat kan ik aanvinken zodat hij de Atmos tag negeert) Dat gebeurt er bij veel films veel meer in de hoogtekanalen dan de toch vaak matige Atmos mixen. Het is echt om te huilen wat er overblijft als je alle kanalen behalve Atmos doet muten. En het klopt gewoon niet met wat je ziet in beeld, dan MOET er gewoon ook geluid van boven komen. Dat vind ik zo slecht van de studio's. Ze kunnen blijkbaar niet goed omgaan met deze techniek. Op deze manier los je dat op.


PascalP

Quote from: Teejoo on January 21, 2021, 12:10:06
Ik zou in jouw ruimte niet verder gaan dan 4 atmos speakers. Dat zal wel een verbetering zijn, ook al wordt het dan blijkbaar soms gewoon 2x hetzelfde weergegeven.

Het is idd zo dat veel discs idd toch een beperking hebben qua speakers. Dat kun je in de Trinnov viewer ook goed zien aan de gele ballen. Daar klagen de nerds dan ook over. Het mooie van de Trinnov remapping is echter dat hij desondanks zelf kijkt welke speaker wat weergeeft.


Ja dat is ook zeker een optie, dan zal er toch een 4 kanaals EV bij moeten komen, dan zou ik eventueel mijn Tripoles aan het plafond kunnen verplaatsen naar rear surround en 4 andere monopole speakers aanschaffen die ik richting MLP richt voor Atmos.
Of toch ook monopoles als rears en de Tripoles houden als top middle en dan alsnog monopoles gericht op de MLP als front/rear top... :P
haha, keuzes maken.
Maar behalve de discussie of het in mijn ruimte nut heeft, vind ik het ook wel interessant om te weten of 6 overhead überhaupt toegevoegde waarde heeft en daarwerkelijk iets doet.

Als ik in mijn Acurus 6 overheads activeer (ondanks dat er geen EV's/speakers zijn aangesloten) geeft ie netjes keurig 6 speaker symbooltjes aan in het info display, maar of er daadwerkelijk info in ieder kanaal zit kan ik dus niet zien.


Quote from: Teejoo on January 21, 2021, 12:10:06
Overigens kijk ik steeds vaker Atmos coded discs als legancy (7.1 Thrue HD of DTS) stream die ik dan laat upmixen. Dat gebeurt er bij veel films veel meer in de hoogtekanalen dan de toch vaak matige Atmos mixen. Het is echt om te huilen wat er overblijft als je alle kanalen behalve Atmos doet muten. En het klopt gewoon niet met wat je ziet in beeld, dan MOET er gewoon ook geluid van boven komen. Dat vind ik zo slecht van de studio's. Ze kunnen blijkbaar niet goed omgaan met deze techniek. Op deze manier los je dat op.

De mainstream zal dan ook  gemixt worden voor streaming (Netflix) met een 'echte' Atmos soundbar, daar zul je weinig verschil merken of er meer of minder informatie in de Atmos kanalen beschikbaar is, misschien is dat ook wel de reden dat Disney slechts 7.1.2 mixt gezien hun focus op streaming en niet op fysieke media.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

#7
en als toevoeging Teejoo, meer speakers hoeft echt niet altijd beter te zijn.
Zo is een GOEDE 5.1 setup prettiger dan een minder goede 7.1 setup IMO, dit heb ik bijvoorbeeld bij Anton in den lijve meerdere malen ondervonden.
Hoe hij nu de 5.1 grondlaag heeft is gewoon subliem, panning van voor/achter/links/rechts zonder ergens een steek te laten vallen  :popcorn:

Idem met Atmos lijkt me, goede plaatsing zal heel veel doen.
Zeker als er geen 'extra' informatie in het 5/6e kanaal zit zie ik het zeker niet zitten om deze kant op te gaan ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

GH

Quote from: Teejoo on January 21, 2021, 12:10:06
Dat gebeurt er bij veel films veel meer in de hoogtekanalen dan de toch vaak matige Atmos mixen. Het is echt om te huilen wat er overblijft als je alle kanalen behalve Atmos doet muten. En het klopt gewoon niet met wat je ziet in beeld, dan MOET er gewoon ook geluid van boven komen. Dat vind ik zo slecht van de studio's. Ze kunnen blijkbaar niet goed omgaan met deze techniek. Op deze manier los je dat op.

Dat is het grootste probleem... blijkbaar is het gewoon te duur of teveel moeite om voor de disc versie een fatsoenlijke mix te maken waarbij de hoogtekanalen ook echt zinvol worden gebruikt. Vaak is er amper informatie voor die kanalen en als er dan wat is heeft het ook vaak nog weinig met hoogte geluid te maken. Erg jammer.

Staaled

Quote from: PascalP on January 21, 2021, 12:51:13
Ja dat is ook zeker een optie, dan zal er toch een 4 kanaals EV bij moeten komen, dan zou ik eventueel mijn Tripoles aan het plafond kunnen verplaatsen naar rear surround en 4 andere monopole speakers aanschaffen die ik richting MLP richt voor Atmos.
Of toch ook monopoles als rears en de Tripoles houden als top middle en dan alsnog monopoles gericht op de MLP als front/rear top... :P
haha, keuzes maken.
Maar behalve de discussie of het in mijn ruimte nut heeft, vind ik het ook wel interessant om te weten of 6 overhead überhaupt toegevoegde waarde heeft en daarwerkelijk iets doet.

Als ik in mijn Acurus 6 overheads activeer (ondanks dat er geen EV's/speakers zijn aangesloten) geeft ie netjes keurig 6 speaker symbooltjes aan in het info display, maar of er daadwerkelijk info in ieder kanaal zit kan ik dus niet zien.


De mainstream zal dan ook  gemixt worden voor streaming (Netflix) met een 'echte' Atmos soundbar, daar zul je weinig verschil merken of er meer of minder informatie in de Atmos kanalen beschikbaar is, misschien is dat ook wel de reden dat Disney slechts 7.1.2 mixt gezien hun focus op streaming en niet op fysieke media.

Nope , enkel bij meerdere rijen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Wat wel een optie ( met toegevoegde aarde) is indien je per sé  6 speakers wil : front height.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Quote from: PascalP on January 21, 2021, 11:57:50
Kom er maar in dan Kjelt ;)
Theorie en praktijk.
In theorie zou Atmos een object georienteerd protocol moeten zijn wat dus betekend dat er geen 7.1.2 of 7.1.4 tracks zijn maar de informatie moet realtime worden geprocessed en verdeeld over de aanwezige speakers.
Of dit in de praktijk zo echt werkt heb ik mijn twijfels over, ik denk dat het een soort harde mapping in de FPGA's is die als je bv speakers hebt op coordinaat 4 en 10 en je krijgt een geluidsignaal dat op coordinaat 7 moet worden weergegeven dan wordt het geluid verdeeld over 4 en 10 en wel in de verhouding 50:50 omdat ze beiden even ver van coordinaat 7 verwijderd zijn.
Maar wat nu als het geluid van coordinaat 1 af moet komen ? Daar heb je geen speaker hangen dus zal speaker op coordinaat 4 iets moeten doen maar ook niet zoveel als dat de speaker op coordinaat 1 had gehangen.
Dus ja in theorie werkt het allemaal beter hoe meer speakers je op meer posities hebt hangen.

Nu de praktijk: in 95% van de tijd geven de plafond speakers alleen subtiel de omgevings geluiden en reflecties weer. Pas als er echt iets spectaculairs over het hoofd gebeurd (vliegtuig ofzo) dan gaan ze aktief mee doen. Ik vind dit met 4 speakers meer dan goed genoeg klinken ook de "leaf" atmos demo geeft de 360 graden perfect weer dus zou goed genoeg moeten zijn.
Met twee speakers kun je niet de voor-achter effect krijgen maar zoals eerder gezegd dat zou dan zo nu en dan op vallen of misschien helemaal niet als je echt in de film zit ipv technisch aan het luisteren  :tounge:
Just my two cents.

PascalP

Quote from: GH on January 21, 2021, 13:25:47
Dat is het grootste probleem... blijkbaar is het gewoon te duur of teveel moeite om voor de disc versie een fatsoenlijke mix te maken waarbij de hoogtekanalen ook echt zinvol worden gebruikt. Vaak is er amper informatie voor die kanalen en als er dan wat is heeft het ook vaak nog weinig met hoogte geluid te maken. Erg jammer.

Quote from: Staaled on January 21, 2021, 13:30:18
Nope , enkel bij meerdere rijen.

Dan ga ik dit idee gewoon scrappen ;)
Meerdere rijen gaan er niet komen, zeker als er dus niet aparte geluidssporen zijn per speaker maar hooguit voor/acher en links/rechts zal een 6e speaker niks toevoegen.
Enkel duplicatie dan van hetgeen reeds uit andere speakers komt.
Voorlopig dan maar eens de focus op andere upgrades leggen dan ;)

Quote from: Staaled on January 21, 2021, 13:33:33
Wat wel een optie ( met toegevoegde aarde) is indien je per sé  6 speakers wil : front height.

Geen optie in mijn pre-pro om een echte front-height te selecteren, enkel 6 echte overheads.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: Kjelt on January 21, 2021, 13:34:45
Theorie en praktijk.
In theorie zou Atmos een object georienteerd protocol moeten zijn wat dus betekend dat er geen 7.1.2 of 7.1.4 tracks zijn maar de informatie moet realtime worden geprocessed en verdeeld over de aanwezige speakers.
Of dit in de praktijk zo echt werkt heb ik mijn twijfels over, ik denk dat het een soort harde mapping in de FPGA's is die als je bv speakers hebt op coordinaat 4 en 10 en je krijgt een geluidsignaal dat op coordinaat 7 moet worden weergegeven dan wordt het geluid verdeeld over 4 en 10 en wel in de verhouding 50:50 omdat ze beiden even ver van coordinaat 7 verwijderd zijn.
Maar wat nu als het geluid van coordinaat 1 af moet komen ? Daar heb je geen speaker hangen dus zal speaker op coordinaat 4 iets moeten doen maar ook niet zoveel als dat de speaker op coordinaat 1 had gehangen.
Dus ja in theorie werkt het allemaal beter hoe meer speakers je op meer posities hebt hangen.

Nu de praktijk: in 95% van de tijd geven de plafond speakers alleen subtiel de omgevings geluiden en reflecties weer. Pas als er echt iets spectaculairs over het hoofd gebeurd (vliegtuig ofzo) dan gaan ze aktief mee doen. Ik vind dit met 4 speakers meer dan goed genoeg klinken ook de "leaf" atmos demo geeft de 360 graden perfect weer dus zou goed genoeg moeten zijn.
Met twee speakers kun je niet de voor-achter effect krijgen maar zoals eerder gezegd dat zou dan zo nu en dan op vallen of misschien helemaal niet als je echt in de film zit ipv technisch aan het luisteren  :tounge:
Just my two cents.

Ja in theorie begrijp ik het ook zo en ook zo wordt het ook door Dolby verkocht in hun documentatie.
In theorie denk ik ook dat als er geen speaker op coordinaat 1 hangt en er toch een effect op deze locatie zou moeten zijn dan zou het geluid verdeeld worden tussen de fronts en de top middle op coordinaat 7 zeg maar zodat je een virtueele speaker op coordinaat 1 hebt.
Meen dat Trinnov dit zo doet met hun speaker optimizer (of hoe het ook heet...)?

In praktijk denk ik inderdaad dat ik voor nu meer ga halen uit een 7.x grondlaag en ook daardoor mee informatie 'achter' me krijg gezien mijn surrounds nu op exact 90graden van me hangen dus ik wel een flinke front stage heb maar mis soms echt dedicated geluid van achter. Al doen mijn Tripoles wel goed hun werk om met pannings een goed 360gr gevoel te geven.
Latere toevoeging dan maar 4 overheads :)

Thanks voor de  input heren.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: PascalP on January 21, 2021, 12:58:33
en als toevoeging Teejoo, meer speakers hoeft echt niet altijd beter te zijn.
Zo is een GOEDE 5.1 setup prettiger dan een minder goede 7.1 setup IMO, dit heb ik bijvoorbeeld bij Anton in den lijve meerdere malen ondervonden.
Hoe hij nu de 5.1 grondlaag heeft is gewoon subliem, panning van voor/achter/links/rechts zonder ergens een steek te laten vallen  :popcorn:

Idem met Atmos lijkt me, goede plaatsing zal heel veel doen.
Zeker als er geen 'extra' informatie in het 5/6e kanaal zit zie ik het zeker niet zitten om deze kant op te gaan ;)
Ik ga ervan uit dat we het altijd hebben over een goede setup. Vergeet niet dat bij Anton de afmetingen van zijn HT fantastisch zijn. Daardoor kan hij meer afstand creëren wat in mijn ervaring het beste werkt. Als de ruimte kleiner is kunnen 2 back surrounds juist de gaten opvullen.

Terug naar Atmos: met 4 speakers heb je in elk geval een optimale spreiding in die laag. 6 Speakers zou ik alleen doen bij een grote ruimte, puur om die laag ook gelijkwaardig te houden aan de grondlaag.

jahtari

Hier tevreden 7.1.2 gebruiker, juist door meneer hanekam voor gekozen.

Hangen recht boven me links en rechts.

Als je er vier hebt hangen voor en achter moet je het ter plekke doen met een soort van fantoom midden.  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

PascalP

Quote from: Teejoo on January 21, 2021, 13:49:49
Ik ga ervan uit dat we het altijd hebben over een goede setup. Vergeet niet dat bij Anton de afmetingen van zijn HT fantastisch zijn. Daardoor kan hij meer afstand creëren wat in mijn ervaring het beste werkt. Als de ruimte kleiner is kunnen 2 back surrounds juist de gaten opvullen.

Terug naar Atmos: met 4 speakers heb je in elk geval een optimale spreiding in die laag. 6 Speakers zou ik alleen doen bij een grote ruimte, puur om die laag ook gelijkwaardig te houden aan de grondlaag.

Absoluut, ruimte om de speakers heen werkt echt goed, ik zit er dan vrij dicht op, net als jij overigens gezien we ongeveer de zelfde afmeting ruimte hebben.
Ik heb ook gewoonweg de ruimte niet om een 5.1 setup te creeëren met de surrounds op 110gr gezien ik met een hoek/deur zit en echt niet verder dan 90gr kom.
Dit is dan wel weer exact goed conform een 7.1 layout ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

CinéHome

Quote from: jahtari on January 21, 2021, 14:08:32
Hier tevreden 7.1.2 gebruiker, juist door meneer hanekam voor gekozen.

Hangen recht boven me links en rechts.

Als je er vier hebt hangen voor en achter moet je het ter plekke doen met een soort van fantoom midden.  :D
Tja. Zoals met stereo. 2 speakers en een fantoom midden. Kan nooit goed werken. 😉
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

GH

#18
Quote from: PascalP on January 21, 2021, 13:48:08
In praktijk denk ik inderdaad dat ik voor nu meer ga halen uit een 7.x grondlaag en ook daardoor mee informatie 'achter' me krijg gezien mijn surrounds nu op exact 90graden van me hangen dus ik wel een flinke front stage heb maar mis soms echt dedicated geluid van achter. Al doen mijn Tripoles wel goed hun werk om met pannings een goed 360gr gevoel te geven.
Latere toevoeging dan maar 4 overheads :)

Het is een wellicht beetje OT en is waarschijnlijk ook wat persoonlijk..... maar ondanks dat ik atmos best een aardige toevoeging vindt heb ik toch vaak bij het gebruik ervan dat ik denk "wat een leuke soundeffect" i.p.v. dat ik het nou echt ervaar als in de film zitten. Hoeveel helikopters en kogels kun je ook om je heen horen :-).

En het vreemde is dat ik dit bij gebruik van de andere sound effecten veel minder heb.

PascalP

Quote from: jahtari on January 21, 2021, 14:08:32
Hier tevreden 7.1.2 gebruiker, juist door meneer hanekam voor gekozen.

Hangen recht boven me links en rechts.

Als je er vier hebt hangen voor en achter moet je het ter plekke doen met een soort van fantoom midden.  :D

Ja precies dat filter ik ook uit het filmpje van meneer Hanekam, vandaar dat ik zat te dubben over dit vraagstuk omdat mijn pre-pro toch 6 kanalen aankan.
Maar gezien het geringe meereffect (als er al meereffect is en niet gewoon duplicatie tussen speakers of zelfs maar 2 vd 6 speakers gebruiken voor een 7.1.2 track), blijf ik voorlopig dan ook lekker met mijn tripoles recht boven me draaien, die geven ook een lekker difuus beeld gezien ze ook vlak boven me hangen met een laag plafond.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: MichelDW on January 21, 2021, 15:03:59
Tja. Zoals met stereo. 2 speakers en een fantoom midden. Kan nooit goed werken. 😉

Tja sommigen spelen ook met een 4.1 setup tot grote tevredenheid zonder center.
Heb hetzelf nog nooit geprobeerd moet ik zeggen


Quote from: GH on January 21, 2021, 15:36:01
Het is een wellicht beetje OT en is waarschijnlijk ook wat persoonlijk..... maar ondanks dat ik atmos best een aardige toevoeging vindt heb ik toch vaak bij het gebruik ervan dat ik denk "wat een leuke soundeffect" i.p.v. dat ik het nou echt ervaar als in de film zitten. Hoeveel helikopters en kogels kun je ook om je heen horen :-).

En het vreemde is dat ik dit bij gebruik van de andere sound effecten veel minder heb.

Ik vind Atmos ook een heerlijke toevoeging hoor, maar soms vraag ik me ook wel eens af hoeveel het nu echt toevoegt als je een goede grondlaag hebt.
Dat vind ik nu juist ook het voordeel van de Tripoles die ik heb als surrounds.
Ik gebruik dus GEEN upmixers, dus als een track native DTS-HD 5.1 is dan luister ik hem ook zo zonder Atmos speakers.
Ik kijk best veel films die geen Atmos hebben (ook veel UHD films hebben 'maar' een TrueHD of DTS-HD 5.1 track) en bij heel veel scenes heb ik echt het gevoel dat ik geluid van boven heb, denk dan inderdaad vooral aan vliegtuig/helicopter scenes etc.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Koen K

Het feit dat onze oren naast elkaar zitten (en niet boven elkaar) betekent ook dat ons gehoor drie middelen ter beschikking heeft om horizontaal richting te horen (tijd-/faseverschil tussen de oren, niveauverschil tussen de oren, Head Related Transfer Functions (HRTF's)), terwijl een geluidsbron die min of meer recht boven je hangt alleen door middel van HRTF's kan worden gelokaliseerd. Dus hoe verder je uit het horizontale vlak gaat, hoe minder nauwkeurig c.q. kritisch het gehoor wordt ten aanzien van speakerpositie en lokalisatie. Dat het geluid "ergens van boven" komt is dan al snel goed genoeg om een prima ervaring te geven.

buckler

Goede keuze Pascal.
Van wat ik ervan heb begrepen na veel vragen stellen en lezen is dat twee speakers recht boven je prima werkt met difuus stralende speaker geluid maar dat je bij vier speakers juist weer beter pin-direct kan gaan spelen.
En dat het echt een enorme meerwaarde is op die manier, athans met MK speakers.
Als ik jou was Pascal zou ik eens nadenken over S150 achter en de tripools als (midden bij een 7.X.X set up)speakers die 90 graden op je zit positie staan gebruiken in de grondlaag en dan vier MP950 onwall speakers als atmos.
Mij is verteld dat dit 'KING' is
6 atmos speakers pas gaan gebruiken bij grote kamers en inderdaad meerdere rijen kijkposities.

Ps, ook mij is al vaker opgevallen dat een perfecte 5.1 opstelling beter kan klinken dan een wat minder goede 7.X set up.
Dacht ik deel nog ff wat mij medegedeelt is ook al heb je zo te lezen al je besluit genomen voor jezelf.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

jahtari

Quote from: buckler on January 21, 2021, 18:24:32

ook mij is al vaker opgevallen dat een perfecte 5.1 opstelling beter kan klinken dan een wat minder goede 7.X set up.

Een perfecte 7.1 opstelling klinkt dan weer beter dan een perfecte 5.1 opstelling.  :tounge2:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

R0N

Tja, er wordt veel verteld en dat maakt de keuze voor een uitbreiding van hoogteluidsprekers van 2 > 4 of 4 > 6 moeilijk.
Audiofielen zijn eeuwige twijfelaars en uitlatingen van anderen moeten dan 'zekerheid' bieden.

Oké, ik heb een 7.2.6 systeem in een kleine ruimte. Mijn ervaring is dat, mits goed afgeregeld, je de (individuele) luidsprekers niet meer hoort.
En zo moet het ook. Pas als je een luidspreker uit zet, merk je dat er iets ontbreekt of dat het geluid 'scheef hangt'.
Het voordeel van meerdere luidsprekers is dat je 'gaten' in de geluidsprojectie kunt voorkomen. En Atmos kan nog beter de geluiden projecteren.
(Overigens, de Atmos films zijn soms erbarmelijk mager afgemixt met Atmos. Op Youtube vind je daar enkele reviews van.)

Ik ben wel een Auro3D-fan, omdat ik muziek belangrijker vind dan filmeffects. Zelfs bij het upmixen van 2.0 naar full Auro3D beleef je een ruimtelijk muziekgevoel. Geen 'druk' van luidsprekers. Het klinkt natuurlijker, het is er zonder zich op te dringen.
Dat is mijn ervaring, dus niet 'van horen zeggen'.

Iedereen heeft een ander referentiekader en smaak. Er bestaat geen uniforme perfecte opstelling. Als jij kippenvel krijgt van jouw installatie, dan ben je in je opzet geslaagd.
En omdat audio voor de meeste van ons een hobby is, is er niks mis om e.e.a. te proberen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)