amp upgrade, XT32, atmos? oude amp als eind?

Started by kww, February 3, 2021, 20:34:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kww

Hallo allemaal.

Nadat ik hier de vorige keer goed geholpen ben met een instelling van mijn Denon X1100W ben ik me nu aan het oriƫnteren naar een wat dikkere versterker.
Ik heb nu een Harman Kardon surround set, en die wordt op termijn vervangen door iets leukers als Dynaudio of Dali of iets vergelijkbaars.
Via youtube en testen/reviews al heel wat gelezen maar het duizeld me nog wel.
Zo heb ik een test gezien van een Denon AVR4520 die 2 x 150 watt rms had op 2 kanalen en 8 ohm, maar bij 5 kanalen bleef daar maar 35 watt van over.
Zou wel een klank topper zijn en ook erg goed geschikt als voorversterker.
Zou je dan bijvoorbeeld een oude topklasse bakbeest als eindversterker kunnen gebruiken die niet alle moderne aansluitingen heeft maar wel alle vermogen?
Welke moderne snufjes zijn aan te raden zoals THX, Atmos, XT32, etc etc?
Ik heb nu een 7 kanaals opstelling en misschien is bi ampen van de voorste speakers ook wel een mooie winst, dus dan zou het al een 9 kanaals versterker moeten worden.
Budget is natuurlijk belangrijk, ik zit ergens tussen de 300 en de 600 euro te kijken.
Ik wil sowieso spotify kunnen luisteren, en hoe dat maakt niet zo veel uit.
Wie heeft de tips?

PascalP

Denk in die prijsklasse iets als een Denon X3300 of hoger/nieuwer, 3400, 3500, 4400, maar dat zal lastig worden met budget.
Dan heb je XT32, Atmos, 4K passthrough etc.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

kww

Wat is het verschil tussen de 4K pass through en 4K upscaling?
Heeft het nog zin om een AVC-A1D of AVC-A11SR als eindversterker te gaan gebruiken?
Dus tot nu toe hebben we:
Denon AVR-3300, 3400, 3500, 4000, 4100,
Onkyo 1009?, 838?

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

kww

Nog niet want ik heb deze niet gekocht.
Er is ook geen haast bij, er staat bijvoorbeeld nog een X4100 te koop.
En het verhaal van een AVC A1D als eindversterker te gebruiken?
Die specificaties zien er een stuk beter uit dan de meeste moderne versterkers.
Niet alleen de Wattjes, maar ook aangegeven op het hele frequentiebereik en niet op 1000 hz, en met 0.05 procent vervorming ipv 1 procent.
Bovendien ook nog eens 2 ohm stabiel, terwijl de meeste versterkers niet onder de 4 a 6 ohm kunnen.

kww

Laten we het even wat breder trekken, welke versterker raden jullie aan in de tweedehands markt tot een 5 a 600 euro die minimaal 9 kanaals is, dolby atmos, 4k, xt32pro, en blauwtand heeft?
Liefst geen digitale versterker en merken als Denon, Onkyo, of Marantz.
Merken als Cambridge, Arcam, etc zullen te duur zijn vermoed ik of features missen.
Zou mooi zijn als deze ook vermogen genoeg heeft waardoor een externe versterker niet nodig is.

H&C Hifi

Een Denon X4400 of Marantz SR7011 moet je wel in die klasse kunnen vinden.
Eindbak gewoon even vergeten, niet nodig in de meeste setups.
Steek de rest van je geld in de luidsprekers, dat laatste gaat het grootste verschil geven.

kww

Dali Ikon 6 staat inmiddels te spelen, de Ikon Vocal 2 is onderweg.
Daarna de Ikon 1 als rear en de Ikon on wall voor de rest
Ik heb ook al een leuke 7009 gezien die in principe ook alles aan boord heeft dacht ik.