Home@TheMovies bouwproject

Started by home@the movies, January 18, 2021, 17:47:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hi iedereen,

Zoals de meeste onder jullie wel weten zijn we bij Home@The Movies/Cinedream meer dan alleen maar leverancier en installateur van Home Cinema apparatuur.
Ons grote stokpaardje is dat je bij ons terecht kan voor een volledige "sleutel op de deur" oplossing, maw, we maken van een lege ruimte een compleet HT waarbij we alles in eigen beheer doen, van ontwerp tot eindfase.
In dit topic neem ik jullie mee naar een ruimte die we net hebben afgewerkt (op nog wat kleine details na)
Ik wil jullie wel melden dat ik niet op al jullie vragen ga kunnen antwoorden, die tijd ontbreekt me gewoon.
Een ander belangrijk punt is dat de klant steeds de beslissingen neemt in hoe de ruimte er gaat uitzien en welke apparatuur er uiteindelijk in gaat komen.
Er zullen ongetwijfeld een hoop mensen vragen, waarom hebben jullie dit gedaan en niet dat, waarom zus en niet zo, waarom de keuze voor deze speakers en niet deze enz enz.
Het antwoord is op bijna alle vragen hetzelfde nl, omdat budgetten en wensen van de klant Centraal staan en je daar 100% rekening mee moet houden.
Uiteraard bouwen we graag de ultieme bioscoop, echter dat vraagt ook een ultiem budget, en niet iedereen kan of wil dit betalen.
Verder zijn smaak over inrichting en keuze van toestellen steeds zo uiteenlopend dat ook daar de wensen van de klant gerespecteerd worden, wat we wel steeds doen is adviseren waarom we bvb bepaalde zaken anders zouden aanpakken, het is dan aan de klant om de knoop door te hakken.

Dit gezegd zijnde hoop ik dat jullie wat inspiratie kunnen vinden in de verschillende projecten die ik in de loop van volgende weken en maanden zal posten, ik ga dus eigenlijk een beetje terug in de tijd waarbij deze ruimte de laatste is die ik realiseerde.

Have fun watching.

Er was eens een lege kelderruimte van 4,5 op 7 meter

home@the movies

#1
Een woordje uitleg over de geplande werkzaamheden,

De linkermuur (richting scherm) krijgt een volledig ontkoppelde wand vanwege een aanpalende ruimte aan de ander kant.
Eerst werden er houten balken tegen de wand gekit, tussen deze balken werd er 10 cm rockwool aangebracht.
Op deze balken is er dan een veerprofiel geschroefd, dit profiel heeft (zoals het woord aangeeft) een verende ophanging, waardoor de wand, die er nadien wordt opgeschroefd, kan veren en dus geen rechtsreeks contact maakt met de buitenmuur.
Op dit veerprofiel komen er rubberen zelfklevende stroken om de OSB platen die als extra wand dienen nog een keer te ontkoppelen van het veerprofiel.
Ook de nodige uitsparingen voor het plaatsen van de luidsprekers worden reeds voorzien, ik geef al even mee dat alle speakers achter akoestisch doorlatend spanstof worden geplaatst. geen enkele luidspreker (13.2 opstelling)zal zichtbaar zijn.
Na het plaatsen van bovenstaande werken ziet het geheel er als volgt uit.

home@the movies

#2
In de voorste wand zullen twee waterfall SUB 600S en drie Dali Phantom M375 speakers worden geplaatst, allemaal achter een Dreamscreen V6 acoustisch transparant scherm.
de ruimte tussen wand en scherm is volledig opgevuld met rockwool en dient voor een stuk ook als bass trap, er is verder in de ruimte geen extra bass trap meer voorzien vanwege esthetische en praktische redenen.
ook hier zal de wand verder worden afgewerkt met spanstof om één geheel te vormen met de rest van de ruimte.
Op foto twee zijn er reeds een hoop andere werken gedaan, vergeet diet even want daarop kom ik later terug, ik ben wat tussentijdse foto's vergeten te maken van de voorzijde, time is money hé ;-)
Op de eerste foto staan de subs en speakers nog niet exact op hun plaats.

home@the movies

#3
Op de ander muren, rechterzijde en achterzijde worden ook houten latten gekit, een deel van de muren is dan bekleed met dempend materiaal en op verschillende plaatsen zijn diffusers aangebracht om de akoestiek van de ruimte te verbeteren.
verder gaat het plafond worden voorzien van een verlaagd alkoof waarin aan de bovenzijde led strips worden weggewerkt en aan de onderzijde een aantal led spots worden voorzien, op deze manier kan er zowel sfeerverlichting en wat meer helder licht worden voorzien.
Voor alle duidelijkheid de openingen in het alkoof gaan uiteraard volledig dicht hé, alles gaat bovenop de OSB platen nog worden afgewerkt met gipsplaten.

home@the movies

#4
In de ruimte was er reeds een verluchtingssysteem aanwezig voor aan en afvoer, om geluidsoverlast langs deze kanalen te beperken, en ook om het ruisende geluid van de luchtverplaatsing aan te pakken maakten we een self made demping systeem.
In het alkoof werd er een soort van "doolhof" gebouwd met tussenschotten die dan ook nog een keer werden bekleed met dempend materiaal.
Het geluid van de HT ruimte zelf zal dus eerst via dit doolhof moeten om pas dan in de luchtkanalen toe te komen, anderzijds zal het geluid van de aangevoerde lucht hetzelfde moeten doen om in de ruimte te geraken.
op deze manier reduceren we dus in beide richtingen de geluidsoverlast, en blijft het debiet van de aangevoerde lucht intact.
Op de foto laat  de constructie zit moeilijk beoordelen maar you get the picture i hope ;-)

home@the movies

#5
Uiteraard dient er ook een podium te worden voorzien, aangezien hier een stevig bankstel op gaat worden geplaatst hebben we niet op een balkje meer of minder gekeken :-)
Wie hier ooit gaat doorzakken heeft meer dan één probleem met zijn of haar gewicht en keuze van banken ;-)

home@the movies

#6
Omdat er aan de wanden ook zuilen zullen worden geplaatst en onderaan de spanstof plinten op maat dienen we rekening te houden met de dikte van het tapijt en de ondervloer.
Het lijkt wat onlogisch maar de volgende stap was dan ook eens het tapijt leggen voor we verder konden met de rest van de werkzaamheden.
Het voordeel is wel dat hert al min of meer op een HT ruimte begint te lijken, al is er nog enorm veel werk aan de winkel alvorens er een eerste filmpje kan worden gezien.
Nog een klein detail, de witte ronde koker die voortaan boven de speakers te zien is is een elektrisch oprolbaar scherm dat we gaan aanpassen om als automatisch masking systeem te gaan gebruiken.
Its all in the detail ;-)

home@the movies

#7
Volgende stap, het afwerken van het alkoof met gipsplaten, alles netjes pleisteren, opschuren en voorbereiden voor de afwerking met een paar stevige lagen verf.

home@the movies

#8
Ja hoor dat ben ik op de ladder, just another day at the office ;-)
Tijd voor wat schilderwerk, de speakerwand vooraan verder opvullen en dichtmaken met rockwol, ondertussen ook reeds de led-verlichting in het alkoof aangebracht en die lijkt het te doen :-)

White gloves treatment is waar we bij Home@The movies/Cinedream voor staan, ik heb ze dus maar aangetrokken om de mooie velvet spanstof niet vuil te maken of te beschadigen.

home@the movies

#9
Langzaam maar zeker begint de ruimte vorm te krijgen, alle muren en ook het plafond zijn met spanstof bekleed, de zuilen geplaatst en de voorbereidingen voor de verlichting in het alkoof zijn ook reeds gemaakt.
Uiteraard ook de Atmos speakers (4 stuks) op hun juiste plekje tegen het plafond voorzien, dat spreekt voor zich.
Zoals je kan merken is het eerste del van de muur volledig met zwarte stof bekleed, dit om de reflectie van het licht wat van het scherm komt te annuleren, de rest van de ruimte is met grijze stof afgewerkt, een redelijk geslaagde combinatie, al zeg ik het zelf ;-)

home@the movies

#10
Uit een paar andere standpunten ziet het er dan ongeveer zo uit.

home@the movies

#11
En dan gisteren ongeveer de laatste hand gelegd aan e afwerking, er dienen nog wat kleine zaken te gebeuren, trapjes nog wat verder afwerken, een stukje tapijt plaatsen en de bediening nog wat fijn tunen, er komt ook nog een nieuw bankstel .
De ruimte ziet er nu ongeveer zo uit, en ik zelf zie er ongeveer zo uit  ;D

home@the movies

#12
Nog even een voor en na  :P

home@the movies

#13
gereserveerd

RonG

Erg tof hoor, ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat O0

home@the movies

Quote from: RonG on January 18, 2021, 18:58:11
Erg tof hoor, ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat O0

Ik ook  ;D ;D

modde239

Mooie ruimte ben niet jaloers hoor. ;) :D

papaleo

Tja...,je moet wat hèh tijdens deze corona tijd,en stil zitten komt niet in Werner zijn vocabulaire voor  :D

Resultaat ziet er heel mooi uit.... :worship:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quotestil zitten komt niet in Werner zijn vocabulaire voor 

Hebben ze jammer genoeg nog geen vaccin voor  ;D

Marco66

Prachtige ruimte geworden, respect!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Teejoo

#20
Waarom niet het hele waterfall systeem ipv alleen de subs? Ik vond dat erg goed klinken.
Ik was er toevallig net nog naar aan het kijken.

home@the movies

Quote from: Teejoo on January 18, 2021, 19:42:14
Waarom niet het hele waterfall systeem ipv alleen de subs? Ik vond dat erg goed klinken.
Ik was er toevallig net nog naar aan het kijken.

Budget, we hadden de offerte gemaakt met de waterfalls mar dat kwam een heels stuk duurder uit, daar was geen budget meer voor.

anton

Echt maar dan ook echt prachtig !!!!

Stef

Herkenbaar  :D Werner en zn pa hebben een 4-tal jaren geleden ons ht gebouwd. Vakwerk hoor  ;).
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

home@the movies