High level afstellen REL Q200E -> onverwachte uitdaging

Started by raptile, January 16, 2021, 19:09:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raptile

Goedendag allemaal,

Omdat ik muziek luister via pure direct wil ik mijn sub laten mee doen door deze via de neutrik kabel aan te sluiten.

Wat ik tot nu toe altijd gelezen en gehoord heb is dat je de subwoofer als volgt instelt:
Zet de crossover iets boven de het 3db kantel punt. (Voor HT is dat 1,5x en speakers op small. maar dat gaat niet op voor pure direct stereo)
Stel het volume van high level als volgt in:
Zet een test toon aan van bijvoorbeeld 40hz en draai het high level volume open van je sub totdat deze hoorbaar is en schroef hem dan ietsje terug.

Waar loop ik tegen aan?
Ik heb een Yamaha RX-A3030
REL Q200E sub (Ingesteld op mode 1 en de crossover op 42hz)
B&W 703 speakers (30hz en -3db op 39 hz)

Wanneer ik een test toon afspeel van 40hz dan is deze duidelijk hoorbaar via mijn fronts.
Wanneer ik het volume dan open draai dan neemt het volume toe van de sub en het volume af van mn fronts.

Het is niet zo dat de geluidsgolven van de sub, de golven uit mn fronts tegen werkt waardoor deze minder hoorbaar worden.
Wanneer ik mn oor vlak bij mn front houd is het duidelijk dat het vermogen lijkt te verplaatsen van de fronts naar mijn sub.

Ik had dit niet verwacht. Ik had verwacht dat het vermogen van mijn fronts gelijk zouden blijven en dat de sub op een gegeven moment de boventoon zou voeren wanneer ik het volume omhoog draai en hem dan iets terug moest schroeven. Niet dat de bass helemaal weg zou vallen van mn fronts.

Hoe moet ik in dit geval mijn sub via high level goed instellen zonder dat het vermogen van mijn fronts weg zakt? En als daar niet aan te ontkomen is, is het dan wel verstandig om mn sub via high level aan te sluiten?

Alvast reuze bedankt voor de tips!

Teejoo

Faseverschil tussen de sub en fronts??

raptile

Quote from: Teejoo on January 16, 2021, 19:47:32
Faseverschil tussen de sub en fronts??

Nee, die is gelijk.
En als je je oor bij de fronts houdt zou je in dat geval ook niet de druk moeten voelen wegnemen. Als ik het goed begrijp vragen de fronts best veel stroom en omdat je het volume van de sub open draait zal het vermogen van de fronts naar de sub weglopen.

Mijn dachte is nu dat ik mn crossover moet instellen op bijvoorbeeld 30Hz zodat het vermogen van de fronts pas wegloopt wanneer de fronts deze toch niet kunnen afspelen en dat alles daarboven qua vermogen gewoon naar mn fronts gaan. Maar dan is het de vraag hoe ik het high level volume in moet stellen zonder dat dit onnatuurlijk gaat klinken.

hifiman

Quote from: raptile on January 16, 2021, 20:03:11
Nee, die is gelijk.
En als je je oor bij de fronts houdt zou je in dat geval ook niet de druk moeten voelen wegnemen. Als ik het goed begrijp vragen de fronts best veel stroom en omdat je het volume van de sub open draait zal het vermogen van de fronts naar de sub weglopen.
Ehhhhhhhhh  weer wat geleerd zal ik maar zeggen :blink:

raptile

Quote from: hifiman on January 16, 2021, 23:12:35
Ehhhhhhhhh  weer wat geleerd zal ik maar zeggen :blink:

Ik zeg niet dat het zo is, dat is waar het op lijkt.
Terwijl ik toch in de handleiding van mn Rel sub lees dat het geen invloed zou moeten hebben.
ik sta voor een raadsel en ben toch benieuwd hoe ik dit nu het beste aan kan pakken.

Jack_D

Ik heb hier ook een Rel q200E staan, en muziek draai ik ook altijd via "pure direct". Heb de sub via de high en de low aangesloten. Low is voornamelijk voor film en meer-kanaalsmuziek.


Wat jij beschrijft herken ik totaal niet. Ik heb de crossover op de sub zo ingesteld dat er een klein beetje overlap in de frequentie zit waar mijn frontspeaker het laag niet meer kunnen weergeven en waar de sub er dan mee verder gaat en verder de "laagte" in :D


Heb dit op het gehoor gedaan, heeft me wel een paar weken gekost om het echt lekker te krijgen. Maar zelfs met mijn eerste grove instelling herken ik totaal niet het probleem wat jij beschrijft.
Wat ik wel heb is dat als ik de boel vol open gooi de sub wat gaat overheersen dan moet ik de (hi)level op de sub iets lager instellen. Maar aangezien ik de boel alleen vol open kan draaien als de buren op vakantie zijn staat alles bij mij ingesteld voor laag tot middelmatig volume niveau. Een bas van de frontspeakers die uitsterft door de sub bij hoog vermogen heb ik hier nooit ervaren.


Lijkt heel erg op een fase probleem wat jij beschrijft, bas die uitsterft als je het volume open gooit.


Foto van mijn instellingen op de sub, al is dat natuurlijk alleen maar zinnig in mijn situatie en met mijn type speakers. Maar wellicht heb je er wat aan.... succes... :thumbs-up:




Edit: grappig, als je de foto aanklikt staat hij wel recht)

Cantodea

Bedenk ook dat je luidsprekers "in room" lager zullen weergeven dan wat op papier staat. Meten is weten: koop uzelf een Umik microfoon download REW en meet.. dan pas weet je wat je doet! Met uw oren tegen de drivers hangen heeft totaal geen zin..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Audio addict

Doe de fase eens op de sub 180 graden draaien , als dat geen verbetering geeft zet de sub dan eens op een andere plek in de kamer.

Ik heb mijn REL ook high level aangesloten en ik herken jouw probleem ook niet.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.